Kabel voor laadpaal bestigen in kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:47
Vooruitlopend op het bestellen van een EV laadpaal wil ik vast een kabel van de meterkast naar de plek waar de lader aan de muur komt aanbrengen. Mijn keus is gevallen op een 5x6mm2 kabel die ongeveer 10 meter door de kruipruimte loopt (laadpaal kan tot 22Kw laden). Ik wil die kabel niet los in de kruipruimte laten liggen en op de zijmuur daar bevestigen. Die kabel is iets dikker als 15mm in diameter en zou daarmee in een 19mm pijp (buitendiameter) moeten passen. Hebben zelf jullie ervaring met de bevestiging van die kabel en zou je daar 19mm buis voor gebruiken?

De kabel die ik voor mijn PV converter gebruikt heb, heb ik toendertijd met SOM zadels vastgezet. Die waren toen spotgoedkoop (5,5 euro voor 50 stuks). Mijn theorie is dat de kabel koeler blijft als die niet door een buis loopt, maar wellicht dat dit vrijwel niks uit maakt?

Beste antwoord (via Herbiek616 op 13-09-2025 23:54)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:42
Ymvk kabeltje pakken. Door de kruipruimte slingeren, toegang kruipruimte weer dicht en jaren er niet meer naar kijken ;).

Door 19mm buis kan wel maar is eigenlijk te krap zonder smeer middelen. Ikzelf doe alleen buis (slagvast) in ruimtes waar je eraan kan komen. Door kruipruimte gewoon zonder buis en wat zadeltjes.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
Waarom wil je de kabel aan de muur bevestigen?
Persoonlijk zou ik gewoon grondkabel gebruiken en los in de kruipruimte leggen.

• Herbiek616
  • Laatst online: 16:47
Marco schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:06:
Waarom wil je de kabel aan de muur bevestigen?
Misschien is het een persoonlijke afwijking, ik houd niet van losse kabels/draden ;)

• Solarsparc
  • Laatst online: 20:16
Ik zou er te lui voor zijn, maar snap wel dat je het in bepaalde gevallen zou doen. Er is geen reden om het niet gewoon weer met SOM-zadels te doen, het is ws de makkelijkste manier. In een buis is wellicht wel wat netter af te werken (maar ja, kruipruimte...). Temperatuurverschil maakt niks uit, je blijft ruim binnen de marges en het slijt ook niet sneller o.i.d., dus daar zou ik het niet om doen. Je kunt nog overwegen om stukjes buis te gebruiken en andere stukken van de kabel "door de lucht" te laten lopen voor de airflow, maar ook dat doe je vooral voor het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
je wil weten of er forumgebruikers zijn die ervaringen hebben met 5x6mm kabel in een buis en dan vastgemaakt? wat voor ervaringen verwacht je dan?
Pak die kabel, druk het door een buis en zadel het aan je muur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:47
5x6 meet dan een meter in 19mm buis krijgen is ellende. Dan 25 mm buis pakken ;)

Maar ik legde hem los in de kruipruimte als ik jou was.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:31
Herbiek616 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:19:
Misschien is het een persoonlijke afwijking, ik houd niet van losse kabels/draden ;)
Hoe ga je dat doen als je straks gaat laden? Dan loopt de kabel ook los van de lader naar je auto.

Spel en typfouten voorbehouden

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Als de kabel stug genoeg is (ga even van ymvk uit) hang je hem toch gewoon op met zadels? Geen buis voor nodig.
B.t.w. trek ook meteen ethernet mee voor de laadpaal (die zou ik dan weer wel door een buisje trekken).

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 13-09-2025 22:03 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:42
Ymvk kabeltje pakken. Door de kruipruimte slingeren, toegang kruipruimte weer dicht en jaren er niet meer naar kijken ;).

Door 19mm buis kan wel maar is eigenlijk te krap zonder smeer middelen. Ikzelf doe alleen buis (slagvast) in ruimtes waar je eraan kan komen. Door kruipruimte gewoon zonder buis en wat zadeltjes.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47
Kabel met mantel (dus geen losse draden) hoef je echt niet in een buis te doen. Zeker niet in de kruipruimte... niet moeilijker maken dan t is.

Ik houd ook niet van een wirwar. Ook niet onder de vloer.
Wat ik heb gedaan is gewoon van die klemmetjes met spijker gebruikt en om de meter of zo zon ding in een voeg in de fundering slaan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Precies, gewoon spijkers door de kabel rammen, komt vanzelf goed ^^ .

Zonder gekheid, hoe wil je überhaupt een 5x6mm kabel door een 19 mm buitenmaat buis krijgen? Ik denk dat je fysiek een probleem krijgt en klem komt te zitten...

Zadeltjes werken prima, en dan gewoon een kabel pakken met die 5 aders erin.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

Waarom trek je niet alleen en tyleenbuis? https://pvcbuis.com/tyleenslang-25mm-per-meter/ ? Kun je lekker onder de grond laten tot hij nodig is en beugelen als je daar blij van wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 13-09-2025 22:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als die kabel 15 mm in doorsnede is dan lijkt mij dat het heel stugge kabel is dus dan zou je die toch ook direct met kabelzadels vast kunnen zetten zonder nog een pijpje er omheen te moeten doen. Meestal word kabel in een pijpje gelegd eigenlijk puur voor een nettere afwerking maar in zo'n kruipruimte lijkt mij dat niet echt van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:34
Beste antwoord = grondkabel nemen = YMvk 4x6+As, deze kabel mag zonder-meer los liggen.
Op een EV + lader is die meerprijs te verwaarlozen, doe je in de meterkast nog een kabeldoos waar de grondkabel over gaat naar 5x6 kabel of draad.

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 14-09-2025 07:00 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1