Draadloze schakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• dipesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 07:16
Hallo
Ik zou graag een draadloze lichtschakelaar willen plaatsen i.p.v een wisselschakelaar...

Ik heb nu twee wisselschakelaars op 1 lamp.
Ik zou dan 1 wisselschakelaar willen wegdoen en deze vervangen door een draadloze schakelaar daar deze op een andere plaats moet komen.
Als ik een draadloze schakelaar aansluit werkt mijn andere wisselschakelaar dan nog.
Hoe moet ik deze dan aansluiten...
Waar moet ik de receiver dan tussen zetten/aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OHBM0CHIwIGvkiApunmAyY8M0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNHagOnPZoOEDsfI1kr9ptKQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dipesh op 13-09-2025 15:26 ]

Alle reacties

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 12:26
De draadloze ontvanger heeft geen wisselcontact en zal dus niet samen kunnen werken met je wisselschakelaar.
Als er naast je schakelaar geen stopcontact zit, zit er hoogstwaarschijnlijk ook geen blauwe nuldraad naar je schakelaar en dus zal de ontvanger niet werken op de plaats waar nu je schakelaar zit aangezien deze een nuldraad nodig heeft.

Je zult een andere oplossing moeten vinden, misschien kun je allebei de schakelaars vervangen door draadloze en dan de ontvanger in de centraaldoos installeren.

• dipesh
Er gaan nu 3 draden naar mijn wisselschakelaar

• dipesh
Flesdop schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:43:
De draadloze ontvanger heeft geen wisselcontact en zal dus niet samen kunnen werken met je wisselschakelaar.
Als er naast je schakelaar geen stopcontact zit, zit er hoogstwaarschijnlijk ook geen blauwe nuldraad naar je schakelaar en dus zal de ontvanger niet werken op de plaats waar nu je schakelaar zit aangezien deze een nuldraad nodig heeft.

Je zult een andere oplossing moeten vinden, misschien kun je allebei de schakelaars vervangen door draadloze en dan de ontvanger in de centraaldoos installeren.
Er gaan nu 3 draden naar mijn wisselschakelaar

• jklerk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 21:07
Ik heb precies de gewenste opstelling, met KlikAanKlikUit (ACM-2300-HC), maar de ontvanger ziet er hetzelfde uit als de getoonde van smartwares.

De ontvanger plaats je in de inbouwdoos bij de lamp (of achter het plafond. De wisselschakelaar geeft een 'puls' op de ontvanger (schakelt aan of uit) en de ontvanger zet de lamp aan of uit. De draadloze schakelaar leer je in op dezelfde ontvanger en kan de lamp ook bedienen. Werkt als een zonnetje 🌞.

LET OP: Je moet in de plafond doos ook een bruine draad hebben om de ontvanger van continue stroom te voorzien. Zie het aansluitschema van de ontvanger die ik hierboven heb vermeld.

• dipesh
Jklerk
Ik heb aan mijn receiver(ontvanger) maar 4 aansluitingen.
Bij de (ACM-2300-HC) zijn dat er 5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg57yCROeb7CCYcSCwBKtFr4ztk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlvuXY22r7DDQnByizRRklz0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VowGIhv1vcvujmPDLXNX7x4mEnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feMwDycHSSP54eqnczMceqHr.jpg?f=fotoalbum_large

• jklerk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 21:07
Ah, dat gaat dus niet werken. Als ik het zo zie je deze ontvanger niet geschikt voor een bestaande schakelaars. Andere ontvanger kopen ben ik bang.
Pagina: 1