Windows 11 Pro Remote Desktop werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 06:57
Hallo allen,

Ik heb een Optiplex thuis staan die aangesloten zit op een router die niet verbonden is met internet. Als ik daar bij moet, dan verbind ik mijn laptop met de wifi van die router, en via Remote Desktop kan ik zo inloggen op die pc. Ik heb een RDP bestandje met alle gegevens waardoor ik met 1 klik zo ingelogd ben.

Werk(e) heel fijn en goed. En zo werkt het ook al zo'n 2 jaar.
Om de handel toch up-to-date te houden, download ik eventuele update bestanden en installeer ik zo updates.

Donderdagavond was er een nieuwe Windows update blijkbaar, dus die heb ik gedownload en geinstalleerd. Daarna moest ik de computer opnieuw opstarten. Daarna kon ik er niet meer op.

Als ik via Remote Desktop wil inloggen krijg ik de melding "De aanmeldpoging is mislukt". Ik heb zowel op mijn laptop als op de Optiplex instellingen gecontroleerd en zover ik kan zien staat alles onveranderd.
Via Netplwiz of Gpedit zie ik dat ik nog steeds Admin ben, toegevoegd sta in de lijst van toegestane gebruikers en de optie om zonder wachtwoord in te loggen staat aan. Daarnaast staat Remote Desktop in de Windows Instellingen ook gewoon aan.
Ik heb een paar tutorials van Google gebruikt om van alles na te kijken, maar alles dat ik in diverse artikelen vind staat bij mij goed. Ik heb ook een backup van het RDP bestand waarmee ik heb kunnen controleren of daar iets veranderd is. Ook dat is goed.

Als laatste las ik iets of KB5065426: https://www.reddit.com/r/...ue_remote_desktop_rdp_on/
Aan de hand hiervan heb ik deze update weer gede-installeerd. Daarna opnieuw opgestart, maar het werkt nog steeds niet.
Ik heb ook SFC /SCANNOW gebruikt,maar dat heeft ook niets gedaan. Ik kan niet meer inloggen via RDP.

Ik weet dat er alternatieven zijn, maar ik vind RDP erg prettig werken, en ik kan het ook niet helemaal uitstaan dat het, na al die jaren, ineens niet meer werkt.

Is er misschien hier iemand die ook problemen heeft, of iets weet dat ik misschien nog niet gedaan heb?

Ter info: het gaat om een Optiplex met Windows 11 Pro. Omdat de computer nooit direct met internet verbonden is heeft de computer geen wachtwoord ingesteld, en log ik dus ook zonder wachtwood in. Ik log direct in via het IP adres (nog steeds onveranderd).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En als je het nou eens (opnieuw) handmatig doet via mstsc en onder Advanced eens naar de Server Authentication kijkt qua opties?

Geen idee welk OS op jouw source-laptop staat maar als dat ook een Pro versie is, kan je de andere kant op een proberen (dus van Optiplex naar laptop)?

Staat je RDP-port, standaard 3389, niet toevallig in een "Block" van je Windows Firewall en/of is je Network-profiel magisch van Private naar Public gegaan ofzo?

/edit: vorig jaar had je ook al (met meerdere RDP-bestanden en computers) allerlei wazige issues; dat topic lijkt/is nooit opgelost? Het is me dus even een raadsel wat je toen extra hebt gedaan, eventueel anders hebt opgelost etc?

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 13-09-2025 17:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Officieel is RDP zonder wachtwoord niet toegestaan of mogelijk vziw. Vreemd dat het gewerkt heeft.

Aanmeldpoging is mislukt is meestal credential gerelateerd. Geef je user op de Optiplex eens een wachtwoord?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Het mysterie is nog groter geworden... Gisteren thuis nog een hele poos bezig geweest. Maar ik kan geen verbinding maken. Wat ik ook doe. Gelukkig heb ik Anydesk als backup (maar die vind ik niet fijn).
Maar vandaag zat ik achter mijn werkcomputer en realiseerde me dat ik nog een oud RDP bestandje heb uit de tijd dat ik hiermee aan het knutselen was. Na wat zoekwerk vond ik hem terug in een backup. En als ik deze gebruik, werkt alles gewoon. Ik kan prima via RDP inloggen op de andere computer.
Dus Remote Desktop werkt in principe wel. Terwijl ik dit type heb ik op een ander scherm mijn RDP sessie open staan.
Ik heb dat bestand vergeleken met het bestand op mijn laptop thuis, maar daar zitten geen verschillen in. Elke regel is precies identiek. Ook de instellingen in mstsc zijn 1 op 1 exact gelijk aan elkaar. Zover ik kan zien hebben beide computers zelfs dezelfde Windows updates gehad.
Ironisch genoeg is mijn werkcomputer een Optiplex 3060, de Optiplex die ik probeer te bereiken is een 3070. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat daar de oplossing zit?
MAX3400 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:23:
En als je het nou eens (opnieuw) handmatig doet via mstsc en onder Advanced eens naar de Server Authentication kijkt qua opties?

Geen idee welk OS op jouw source-laptop staat maar als dat ook een Pro versie is, kan je de andere kant op een proberen (dus van Optiplex naar laptop)?

Staat je RDP-port, standaard 3389, niet toevallig in een "Block" van je Windows Firewall en/of is je Network-profiel magisch van Private naar Public gegaan ofzo?

/edit: vorig jaar had je ook al (met meerdere RDP-bestanden en computers) allerlei wazige issues; dat topic lijkt/is nooit opgelost? Het is me dus even een raadsel wat je toen extra hebt gedaan, eventueel anders hebt opgelost etc?
Helaas, ook handmatig werkt niet. Zover ik de opties daar kan zien (en vergelijken met tutorials op internet) lijkt alles goed te staan.

Poort is bekeken, en voor de zekerheid heb ik de poort weer veranderd (ik had dit jaren geleden al veranderd, maar nu nog een keer gedaan). Daarbij ook de Firewall instellingen uitgebreid doorgepluisd om te controleren dat deze goed staan. Internet-verbinding staat ook nog steeds op Prive. Dus ik snap het nog niet, vooral als je mijn alinea hierboven ziet....

Qua de edit: dat was een andere setup. Ik heb hier ook een thuis server staan, waar ik RDP op gebruikte. Die server is nu al een paar maandjes losgekoppeld omdat ik daar andere plannen mee heb. Ik heb toen RDP wel werkend gekregen uiteindelijk.
nelizmastr schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:00:
Officieel is RDP zonder wachtwoord niet toegestaan of mogelijk vziw. Vreemd dat het gewerkt heeft.

Aanmeldpoging is mislukt is meestal credential gerelateerd. Geef je user op de Optiplex eens een wachtwoord?
Er zijn diverse (simpele) manieren om RDP te gebruiken zonder wachtwoord. Dat is niet veilig en zeker niet aan te raden. Maar voor een computer die nooit verbonden is met internet leek me die beveiliging overbodig.
Ik heb een paar dagen geleden ook getest om mijn lokale account op de Windows van de Optiplex een wachtwoord te geven. Maar daarmee lukte het nog steeds niet. Dat geeft mij ook meer het idee dat het probleem niet zozeer in de inlog-gegevens zitten, maar dat er iets in Windows de boel blokkeert.

Ik heb in de Windows Logs gezocht, maar hier staan zo ontzettend veel meldingen dat ik gewoonweg geen idee heb welke van de RDP-sessie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Inmiddels ben ik een stap verder. Blijkbaar communiceert mijn laptop via NLA die verouderd is? (ik quote hier Gemini.... Ik ben niet bekend met deze termen).
Als ik in het Register naar deze plek ga: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Terminal Server\Winstations\RDP-Tcp en dan SecurityLevel op 1 of 0 zet, dan kan ik prima inloggen. Maar die instelling staat normaal gesproken op 2, en dat heeft een goede reden natuurlijk.

Volgens Gemini zou het probleem te maken kunnen hebben met Kerberos, die op mijn laptop wellicht niet goed werkt. Ik heb DISM en SFC al laten draaien, maar dat heeft niets veranderd.
Ik ben nu dus aan het zoeken hoe ik kan controleren of de beveiligingsupdates goed zijn gegaan, of dat ik die opnieuw kan doen ofzo. Maar tot op heden tast ik redelijk in het duister.
Het helpt ook niet dat dit onderwerp nieuw is voor mij, en ik niet precies weet wat ik waar moet doen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je iets aan https://learn.microsoft.c...nnot-connect-rdp-azure-vm (ondanks dat het over Azure VM's gaat) ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dank je, uiteindelijk denk ik niet dat het daar zat. Maar wel interessante stof.
Het probleem blijk de update kb5065426 te zijn. Mijn servertje is een geclonede versie van mijn laptop, en hebben dezelfde SID. Daarom wil hij niet meer verbinden met mijn laptop, maar wel met andere apparaten.

Vervelende is dat het de-installeren van deze update niet werkt. Ik kan er nog steeds niet in. Dus ik moet even zoeken hoe ik het op ga lossen dan....

• Tommelsch80
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 11:37
Kun je niet beter het probleem met de dubbele SID oplossen in plaats van een beveiligingsupdate terug draaien?

Ik heb op mijn werk hetzelfde probleem, wij kijken naar Sysprep als oplossing. (dit is een standaard onderdeel van Windows)
Dat kun je op de volgende manier uitvoeren

1 Open een verhoogde opdrachtprompt.
2 Voer uit:
cd %windir%\system32\sysprep
sysprep.exe /generalize /oobe /reboot[/b]

Dit verwijdert de SID, genereert een nieuwe, en start de Out-of-Box Experience (OOBE).
Je behoudt je installatie, maar moet enkele instellingen opnieuw invoeren (zoals taal, gebruikersnaam).

Ik moet wel opmerken dat we nog in de testfase zitten van Sysprep, omdat dit in een domein met verschillende computers complexer is.

Edit, deze tool is misschien ook interessant: https://www.stratesave.com/html/sidchg.html

[ Voor 5% gewijzigd door Tommelsch80 op 18-09-2025 10:29 ]

• supervinnie40
Uteindelijk is het natuurlijk handiger om het probleem op te lossen. Vooral ook omdat het terugdraaien van de update geen nut had.

Ik heb Sysprep geprobeerd, maar die geeft de melding dat hij niet kon valideren. Ik ben een hele middag bezig geweest om (met behulp van Google) allerlei services en programma's uit of aan te zetten, maar dat had geen nut. Ik bleef dezelfde melding krijgen. Dus ik heb de hoop opgegeven dat het hiermee lukt.

Ik zit nu naar SIDCHG te kijken inderdaad. Het probleem is dat er op internet gewaarschuwd wordt voor van alles. En het klinkt alsof je een serieus risico loopt om alles kwijt te raken. En dat is ook niet erg prettig.

Dus nog even nadenken of ik het risico wil nemen, of dat ik er maar mee moet leren leven.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:56
Is de tijd fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Nope, die klopt gewoon. Datum ook.
Pagina: 1