Vraag

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:37
Hallo Tweakers,

Als ik rondkijk op vacatures, dan zie ik een PES-screening soms voorbij komen. Dan lees ik een artikel door die alles keurig uitlegt.

Dan lees ik onderdelen, zoals diploma's, VOG, integriteitsonderzoek, etc. maar dan kom ik uit op referenties en ik besef me eigenlijk, die heb ik helemaal niet, want ik ben nog niet zo lang afgestudeerd. Natuurlijk is het een kwestie van even rondbellen.

Nu vraag ik me dus af: hoe groot is de kans dat je een PES-screening doorkomt zonder referenties op te geven?

De referentiecheck is slechts een onderdeel van het onderzoek, maar praktisch gezien, als je alles kan aanleveren behalve referenties, dan lijkt het gewoon prima te zijn (dat is een gevaarlijke aannames). Zou wel zonde zijn als je daardoor niet kan starten.

Aanvullend, ik vraag dit omdat ik weet dat er vast mensen op dit forum zijn die daar ervaring mee hebben en wellicht vanuit hun ervaringen kunnen toelichten hoe strik dit is in de praktijk.

Alvast bedankt.

TL;DR: Als je geen referenties hebt om op te geven, hoe groot is de kans dat je een PES-screening doorkomt?

Beste antwoord (via TheFrames op 15-09-2025 13:49)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

Qwerty-273

Meukposter

TheFrames schreef op maandag 15 september 2025 @ 01:20:
Dat is ook waarom ik de vraag stelde: hoe groot de kans is om zo'n PES-screening door te komen zonder referenties?
Groot. Referenties worden pas belangrijk als je al een langer stuk werkervaring hebt. Dan kan het voor een screening nut hebben om daadwerkelijk te bellen en te controleren. Er zit ook een verschil in de verschillende screenings die er zijn, van puur controleren of je inderdaad voor die werkgever hebt gewerkt, tot dieper controleren of wat je in je CV hebt geschreven kwa baaninhoud ook daadwerkelijk klopt. En dan maakt de referentie ook uit. Is dat puur de HR afdeling, of is dat jouw voormalige manager die er nog werkt?

De naam Pre Employment Screening (ja PES-screening is dubbel :) ) zegt nog weinig over de inhoud. Dat kan van heel oppervlakkig tot diep gaan. De meeste bureau's die deze standaard screenings uitvoeren doen dat in drie smaken:
  • Digitaal achtergrondonderzoek
  • Digitaal achtergrondonderzoek + referenties
  • Digitaal achtergrondonderzoek + referenties + integriteitsinterview
Hoeveel waarde je daar aan moet hechten is iets anders.

Als je later nog wat meer een bepaalde hoek in gaat kom je ook screenings van NATO (Secret / Confidential) of de EU (Secret) tegen, op dat moment dan kom je gewoon in een screening die uitgevoerd wordt door de AIVD (als je in NL woont). Deze dienst voert ook andere veiligheidsonderzoeken voor vertrouwelijke functies binnen Nederland.

Met weinig werkervaring wordt het nut van een referentie ook een stuk minder. Dan kan krijg je als beste antwoord dat de persoon een jaar heeft rond lopen snuffelen en daar mee klaar.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb destijds geloof ik ook wel eens eens zo’n screening gehad. Afstudeerstage en meest recente bijbaantje van tijdens mijn studie opgegeven en that’s it. Referenties die je niet hebt kan je ook niet opgeven natuurlijk. Zou me daar niet al te druk om maken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Afstudeerstage gedaan? Ik ben zo vaak referentie geweest voor studenten die stage bij me hadden gelopen. En zoals ^^, bijbaantje.

Wel eerst vragen of ze een referentie willen geven, en ze op de hoogte houden als er een verzoek kan komen. Niets vervelender dan een referentieverzoek zonder aankondiging, die gaan vaak de spambox in of ik wil eerst meer informatie hebben. Zonder toestemming, zeker niet.

(en er zijn een paar uitzonderingen waar ik geen referentie voor wil geven. Dat vertel ik ze ook van te voren)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10

Dido

heforshe

Die referentiecheck gaat er alleen maar om dat kandidaten die een CV bij elkaar fantaseren door de mand vallen als onbetrouwbaar.

"Buiten mijn afstudeerstage kan ik geen werkgevers noemen waar ik voor gewerkt heb" is een stuk betrouwbaarder dan wel iets verzinnen, waarna er opmerkingen komen als "die ken ik niet", of "nee, hoor, die was geen consultant, die werkte als jongste bedinede op de postkamer".

Dus geef inderdaad je afstudeerstage op, eventueel een bijbaantje dat je gehdad hebt, en hou het daarbij. Geen arbeidsverleden is echt geen rode vlag voor iemand die niet van zijn opleiding komt bij zo'n screening.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:18
Bij een PES-screening gaat het er gebruikelijk niet zozeer op om te toetsen wat jouw kwaliteiten zijn, maar om te toetsen dat jouw CV valide is, dat er geen diploma's of werkervaring is geconfabuleerd.

Vraag nummer 1 v.w.b. opgave van referenties is daarin dan dus ook eigenlijk, staat er werkervaring op je CV? Indien het antwoord hierop nee is, hoef je ook geen referenties op te geven. Er is dan tenslotte niets om te toetsen. Indien je hier een afstudeerstage hebt staan, kun je hiertoe een referentie opgeven. Hoeft verder overigens helemaal niet eens zozeer je begeleider te zijn. Kan bijvoorbeeld ook een secretaresse zijn dan wel HR afdeling zijn; een beetje afhankelijk van wat voor een vorm van overeenkomst er was met het bedrijf.

De vraag bij een PES-screening is namelijk eenvoudig. Heeft Jantje bij jullie bedrijf gewerkt van periode tot periode (als omschreven op CV) conform functie (als omschreven op CV). Het heeft niet als doel het toetsen of jij je werk goed gedaan had, wat jouw sterke kwaliteiten waren, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-09 18:50
Ik dacht ook altijd dat bij een referentiecheck in Nederland ook niet meer gevraagd mag worden dan of je er daadwerkelijk gewerkt heb. Dus niet hoe je het gedaan hebt bijvoorbeeld of waarom je weg bent.

Let op: ik heb alleen maar van horen zeggen.

Verder inderdaad zoals hierboven al staat. Vaak is het ook netjes dat wanneer je iemand als referentie opgeeft, je deze dit laat weten. Hoeft niet natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als je geen werkervaring hebt kun je ook geen referenties opgeven. Heb je die wel, zelfs al zijn het bijbanen, kun je die als referent opgeven. De PES screening kijkt ook naar integriteit. Ben je ooit met een VSO uit dienst gegaan bijvoorbeeld, ook geen probleem, als je maar eerlijk en integer bent en antwoorden verstrekt en dat je verhaal klopt met de informatie op je CV en je sollicitatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
gambieter schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:07:
Afstudeerstage gedaan? Ik ben zo vaak referentie geweest voor studenten die stage bij me hadden gelopen.
Idem. Diverse afstudeerders die bijvoorbeeld in sectoren als finance, security of veiligheid terecht zijn gekomen. Dan volgt typisch een kort telefoongesprek waarbij een screener zakelijk een kort script met vragen afwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
En denk goed aan te lengte van waar je ergens heb gewerkt (stage, bijbaan)
Heb je uitzendwerk gedaan, geef dan het uitzendbureau als referent en niet de inlener.

Bij mijn vorige werkgever werden wel gebeld voor zo’n pes screening.
Die jongen had opgegeven bij ons 5 maanden lang 4 dagen in de week te werken, maar mijn manager kende hem helemaal niet.

Bleek uiteindelijk dat we hem 1 dag via het uitzendbureau hadden ingehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Volgens mij als je (afstudeer)stages en bijbaantjes als referenten opgeeft, dan zijn dat ook referenties.

Ik begrijp wel dat je even kan bellen met voorgaande bedrijven en het is informatief om te weten waar de referentiecheck in de PES-screening over gaat, maar dat beantwoord niet echt de vraag die ik hier stelde.

Mijn vraag richt zich echt op:
Als je geen referenties hebt om op te geven, hoe groot is de kans dat je een PES-screening doorkomt?
Dus echt in het geval dat je niets kan aandragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wel een kleine tip nog mbt referenties, hou daarvoor de kaarten bij jezelf en geef aan dat je referenties op aanvraag hebt. Niet altijd is men opzoek naar referenties (of vraagt men er naar, dat doen ze maar lekker in een eerste gesprek met jou) en het geeft jou tijd om (snel) een persoon te contacteren om te vragen of diegene voor jou een referentie wilt zijn, zo hou je dus ook meer controle over wie men (uiteindelijk) spreekt.

Ik heb van 2015-2021 redelijk veel van baan gewisseld en in al die tijd is het maar 1x voorkomen dat er een partij was dat daadwerkelijk een referentie wilde (en die persoon daadwerkelijk contacteerde) en waarderen kon, terwijl ik toch wel de nodige werkgevers in die periode versleten heb en nog veel meer aan sollicitaties heb gedaan. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 15-09-2025 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TheFrames schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:45:
Volgens mij als je (afstudeer)stages en bijbaantjes als referenten opgeeft, dan zijn dat ook referenties.

Ik begrijp wel dat je even kan bellen met voorgaande bedrijven en het is informatief om te weten waar de referentiecheck in de PES-screening over gaat, maar dat beantwoord niet echt de vraag die ik hier stelde.

Mijn vraag richt zich echt op:

[...]

Ligt er helemaal aan wat voor vacature en wat voor werkgever het zijn. Als je een baan in een redelijk kritische positie bij een groot bedrijf zoekt dan zal het zeker steken, maar voor 9/10 bedrijven boeit het heel weinig. Ik heb ook referenties op mijn CV gezet (toen daar expliciet om gevraagd werd) en die werden helemaal niet gebeld of niks want mijn werkgever is wat meer hands-on, maar een bedrijf van het formaat waar er echt een hiring manager of in-house recruiter is zal daar anders mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TheFrames schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:45:
Niets KAN of niets WIL aandragen? Wees nou eens wat meer specifiek. Anders is het antwoord "misschien".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
gambieter schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:08:
[...]

Niets KAN of niets WIL aandragen? Wees nou eens wat meer specifiek. Anders is het antwoord "misschien".
Niets KAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Ik heb het daarnaast trouwens over een referentiecheck specifiek bij een PES-screening, want een referentiecheck d.m.v. een cv is toch een stuk laag drempeliger en minder serieus dan bijvoorbeeld zo'n geheel screeningproces.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TheFrames schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:19:
Ik heb het daarnaast trouwens over een referentiecheck specifiek bij een PES-screening, want een referentiecheck d.m.v. een cv is toch een stuk laag drempeliger en minder serieus dan bijvoorbeeld zo'n geheel screeningproces.
Ik zou, lezende wat een pre-employment screening inhoudt, mijzelf weinig zorgen maken over de "ernst", het verschilt echt per bedrijf of instelling hoe zwaar daar aan getild wordt (aan de screening als procedure en welke onderdelen zij vervolgens daarin hebben zitten), zoals anderen ook al aangeven.

En, nogmaals, zoals ik eerder al aangaf: gewoon aangeven dat je referenties op aanvraag hebt. Wil men echt een referentie van je hebben (en zijn ze dus wat serieuzer!) dan vragen ze er echt wel alsnog naar. ;)

Ik heb een beetje het gevoel dat je er zwaarder aan tilt dan dat het daadwerkelijk is. Het komt op mij vooral over als een afkorting die jou nu een beetje doet afschrikken.

Ook binnen een (zoals jij het noemt) "referentiecheck d.m.v een CV"-sollicitatie kunnen dergelijke zaken voorbij komen die ook in een pre-employment screening kunnen zitten, het is gewoon een fancy afkorting voor bepaalde vereisten voordat je bij een bedrijf kunt komen te werken. Bedrijven dit dit dusdanig geformaliseerd hebben, zullen veelal al grotere bedrijven of instellingen zijn. Maar doet niet af voor andere bedrijven, die dat minder formeel hebben, zoals het bedrijf waar ik tegenwoordig werk, die bijvoorbeeld (ook) een VOG vragen. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 15-09-2025 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
CH4OS schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:26:
[...]
Ik zou, lezende wat een pre-employment screening inhoudt, mijzelf weinig zorgen maken over de "ernst", het verschilt echt per bedrijf of instelling hoe zwaar daar aan getild wordt (aan de screening als procedure en welke onderdelen zij vervolgens daarin hebben zitten), zoals anderen ook al aangeven.

En, nogmaals, zoals ik eerder al aangaf: gewoon aangeven dat je referenties op aanvraag hebt. Wil men echt een referentie van je hebben (en zijn ze dus wat serieuzer!) dan vragen ze er echt wel alsnog naar. ;)

Ik heb een beetje het gevoel dat je er zwaarder aan tilt dan dat het daadwerkelijk is. Het komt op mij vooral over als een afkorting die jou nu een beetje doet afschrikken.

Ook binnen een (zoals jij het noemt) "referentiecheck d.m.v een CV"-sollicitatie kunnen dergelijke zaken voorbij komen die ook in een pre-employment screening kunnen zitten, het is gewoon een fancy afkorting voor bepaalde vereisten voordat je bij een bedrijf kunt komen te werken. Bedrijven dit dit hebben, zullen veelal al grotere bedrijven of instellingen zijn.
Van wat ik heb onderzocht is dat een PES-screening een officiële screening is die wordt uitgevoerd door middel van bedrijfssoftware van een extern bureau. Op Tweakers zijn er topics die bijvoorbeeld gaan over Validata en daar moet je zover ik weet keihard expliciet zelf je referenties opgeven. Dan heeft "referenties op aanvraag" noteren helemaal geen zin in deze stap.

Nu klinkt ik als een enorme zak die het weer allemaal beter weet, maar ik probeer enigzins sturing te geven om in de juiste context een antwoord te vinden.

"Referentie op aanvraag" is iets wat ik op mijn cv noteer en niet eens alle werkgevers merken dat op. Dit kan
ik toevallig uit mijn eigen ervaring toelichten.

Terwijl wellicht op zo'n screening, moet je misschien wel verplicht minimaal twee referenties opgeven en als je dat niet doet, dan kom je misschien de screening niet door?

Dat is ook waarom ik de vraag stelde: hoe groot de kans is om zo'n PES-screening door te komen zonder referenties?

En dan vooral vanuit iemand die daar ervaring mee heeft, want hoe dan ook dit per organisatie kan verschillen, wellicht heeft iemand bij verschillende organisaties ervaren dat het altijd een must-have is. Wellcith de ander weer dat het gemiddeld meer een nice-to-have is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

PES is gewoon een externe screening die banken enzo laten uitvoeren want dat klinkt moeilijk.

Bel dat buro eens op en leg ze voor dat je die referenties niet hebt. Of geef de universiteit/opleiding als referentie, ik gok zomaar dat voor die 100 euro die die screening kost er echt niemand naar kijkt.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

Qwerty-273

Meukposter

TheFrames schreef op maandag 15 september 2025 @ 01:20:
Groot. Referenties worden pas belangrijk als je al een langer stuk werkervaring hebt. Dan kan het voor een screening nut hebben om daadwerkelijk te bellen en te controleren. Er zit ook een verschil in de verschillende screenings die er zijn, van puur controleren of je inderdaad voor die werkgever hebt gewerkt, tot dieper controleren of wat je in je CV hebt geschreven kwa baaninhoud ook daadwerkelijk klopt. En dan maakt de referentie ook uit. Is dat puur de HR afdeling, of is dat jouw voormalige manager die er nog werkt?

De naam Pre Employment Screening (ja PES-screening is dubbel :) ) zegt nog weinig over de inhoud. Dat kan van heel oppervlakkig tot diep gaan. De meeste bureau's die deze standaard screenings uitvoeren doen dat in drie smaken:
  • Digitaal achtergrondonderzoek
  • Digitaal achtergrondonderzoek + referenties
  • Digitaal achtergrondonderzoek + referenties + integriteitsinterview
Hoeveel waarde je daar aan moet hechten is iets anders.

Als je later nog wat meer een bepaalde hoek in gaat kom je ook screenings van NATO (Secret / Confidential) of de EU (Secret) tegen, op dat moment dan kom je gewoon in een screening die uitgevoerd wordt door de AIVD (als je in NL woont). Deze dienst voert ook andere veiligheidsonderzoeken voor vertrouwelijke functies binnen Nederland.

Met weinig werkervaring wordt het nut van een referentie ook een stuk minder. Dan kan krijg je als beste antwoord dat de persoon een jaar heeft rond lopen snuffelen en daar mee klaar.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar dan neem ik aan dat je dus geen afstudeer opdracht oid hebt gedaan, geen stage, geen bijbaantje, etc, en dat dat ook netjes op je CV staat. Want dat is enige reden die ik kan bedenken dat je geen referentie kan opgeven. Tenzij iedereen overleden is waarmee je hebt gewerkt.

En dan zal je waarschijnlijk netjes door die screening komen, maar wordt je niet aangenomen door al die rode vlaggen.

(Overigens vermoed ik dat ze bij iemand die enkel net afgestudeerd is alleen checken of het diploma echt is. Toen ik een keer zoiets had werd wel mijn vorige werkgever, in de vorm van mijn professor op een uni, gemaild door ze).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:33
Ik moet voor mijn werk screenings invullen en die gaan verder dan dit maar het is eigenlijk altijd een controle van heb je papieren die je zegt dat je hebt en ben je ook echt zoals je zegt dat je bent. Het is indekken van de hoogste plank :D

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16
De PES bij veel grotere financiële instellingen is vaak 2 referenties of alle referenties van de afgelopen 5 jaar. Maar soms zijn die er niet of niet meer bereikbaar. Uiteindelijk is dat geen probleem, althans in de meeste gevallen. Uiteindelijk maak je op basis van alle factoren een afweging of dit logisch is en wat je eventueel als vervolgactie ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Waarom uberhaupt dit topic? Solliciteer gewoon waar je graag wilt werken en een goede match ziet. 'Officiele screening' of niet, de enige manier om er achter te komen is het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als vers afgestudeerde, is het niet ongebruikelijk om je opleidingscoördinator of afstudeerbegeleider op te geven als referentie. Of een docent van een cursus of project die je redelijk kent. Ik heb dat meerdere keren gedaan toen ik nog coördinator was. Wel even aan ze vragen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
ik krijg hier dezelfde vibes als in het vorige topic van de TS (zijn er meer mensen die geen IT baan kunnen vinden? Waarom niet? waarom wel?)

Waarom probeer je het niet gewoon ipv van alles uit te zoeken op een forum over dingen waar je geen invloed op hebt? Actie telt, analyse is echt ondergeschikt aan acties ondernemen. Ik herken absoluut de behoefte om je in te lezen, voor te bereiden etc etc. Maar je lijkt behoorlijk te lijden aan "analysis paralysis" en dat is zonde.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 15-09-2025 14:46 ]

Pagina: 1