Mijn Marktplaats-account is onlangs zonder duidelijke reden geblokkeerd. Via de reguliere klantenservice kom ik niet verder dan een chatbot en collegas die nooit reageren, dus ik heb besloten om gebruik te maken van mijn rechten onder de AVG en een e-mail opgesteld aan privacy@marktplaats.nl en marktplaatsinfo@marktplaats.nl
Wat kregen jullie concreet terug op een AVG-inzage bij Marktplaats?
Hoe maak je aannemelijk dat de blokkade geautomatiseerd was, en hoe forceer je een echte menselijke herbeoordeling?
Wat is een effectief escalatiepad als privacy@marktplaats.nl niet reageert?
Welke valkuilen moet ik vermijden in mijn verzoek?
Wat kregen jullie concreet terug op een AVG-inzage bij Marktplaats?
Hoe maak je aannemelijk dat de blokkade geautomatiseerd was, en hoe forceer je een echte menselijke herbeoordeling?
Wat is een effectief escalatiepad als privacy@marktplaats.nl niet reageert?
Welke valkuilen moet ik vermijden in mijn verzoek?
Geachte privacyafdeling van Marktplaats,
Mijn Marktplaats-account [e-mail van het account] is op [datum] geblokkeerd zonder concrete toelichting. Ik doe hierbij een beroep op mijn rechten onder de AVG en verzoek om het volgende:
1) Volledige inzage in de reden van blokkade (art. 15 AVG)
Welke regel(s) of beleidsbepaling(en) zouden zijn overtreden?
Welke feiten/gebeurtenissen en datum/tijdstippen hebben tot de beslissing geleid?
Zijn er concrete advertenties/berichten/transacties die hieraan ten grondslag liggen? Zo ja, graag de verwijzingen (IDs/links).
Wie zijn de ontvangers van mijn gegevens (incl. eventuele fraude-/betalingspartners) en wat zijn de bewaartermijnen?
Wat is de bron van gegevens die niet rechtstreeks bij mij zijn verkregen?
2) Informatie over (mogelijke) geautomatiseerde besluitvorming/profilering (art. 15(1)(h) en indien van toepassing art. 22 AVG)
Is (een deel van) de blokkade gebaseerd op uitsluitend geautomatiseerde besluitvorming of profilering?
Zo ja: graag een begrijpelijke uitleg over de onderliggende logica, de relevantie en de verwachte gevolgen voor mij, inclusief welke risicosignalen/indicatoren (bijv. IP-adressen, device-fingerprint, locatie- of gedragssignalen) zijn meegewogen, en bevestiging van mijn rechten op menselijke tussenkomst, het geven van mijn zienswijze en het aanvechten van de beslissing (art. 22(3) AVG) .
3) Kopie van alle mij betreffende persoonsgegevens (art. 15 AVG)
Graag een kopie van alle verwerkte persoonsgegevens (incl. account-, advertentie-, betaal- en communicatiegegevens; loggegevens zoals IP’s en inlog/beveiligingslogs; interne notities/tags die tot de blokkade hebben bijgedragen voor zover dit geen afbreuk doet aan de rechten en vrijheden van anderen; en de communicatie-/beslisdossiers over deze blokkade).
Voor zover van toepassing op gegevens die onder dataportabiliteit vallen: ontvang ik deze graag in een gestructureerd, gangbaar en machineleesbaar formaat (bijv. JSON/CSV) op grond van art. 20 AVG.
4) Menselijke herbeoordeling (art. 22(3) AVG, indien geautomatiseerd besloten)
Ik verzoek om directe menselijke review van deze blokkade en om opheffing indien geen duidelijke en proportionele grond aanwezig is. Graag ook een toelichting op de doorlooptijd en het proces voor bezwaar/herziening.
5) Rectificatie / beperking / verwijdering waar passend (art. 16–18, 21 AVG)
Indien gegevens onjuist of niet (meer) noodzakelijk zijn, verzoek ik om rectificatie en/of beperking van verwerking. Wanneer de blokkade ongegrond blijkt, verzoek ik om volledige herstelmaatregelen (reactivatie account, herstel van beoordelingen/gesprekken) en, waar van toepassing, verwijdering van onterecht negatieve risicoprofielen.
Conform art. 12 AVG zie ik uiterlijk binnen één maand na ontvangst van dit verzoek graag een volledige en duidelijke reactie tegemoet. Indien meer tijd nodig is, licht dit dan gemotiveerd toe binnen die termijn.
Alvast dank voor de behandeling. Ik verneem graag de ontvangstbevestiging met dossiernummer.
Met vriendelijke groet,
[Naam]
[Contactgegevens]