krassen/strepen op een oled-monitor verwijderen/repareren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Thomas4140
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-10 16:30
Toen ik mijn 4k oled monitor aan het schoonmaken was met een schermreiniger, product zonder alcohol, veegde ik er waarschijnlijk een vuilkorrel of iets anders overheen waardoor ik denk dat het scherm krassen heeft. Ik dacht eerst dat dit gewoon strepen waren van het kuisproduct.

De krassen zijn niet diep en niet erg opvallend als je er ver genoeg van afzit, tenzij er zonlicht op schijnt (dan stoort het me) of als je er vanaf 10-20 cm afstand naar kijkt. Het is moeilijk om ze vanuit de juiste hoek te fotograferen, maar in het echt vallen ze veel meer op en zie je veel lange strepen in het midden van scherm.

Kun je krassen repareren? Ik zag een video met een potloodgum met positieve reviews: YouTube: How To Fix A Scratched LED Monitor (for less than $2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIHf_tLx1xzVvOxNS-ClQZo47wU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8rBYLzGlWVjgNhDKMTyugT7f.webp?f=fotoalbum_large

Heeft iemand dit geprobeerd of zou je hem gewoon naar Gigabyte sturen en hen hem op jouw kosten laten repareren als ze dat konden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:56
Gebruik nooit een scherm reiniger.
Dat spul wil nogal eens de coating beschadigen en dan heb je pech.

Een licht vochtige microvezel doek is genoeg voor eigenlijk alle vuil wat op het scherm zit
Lijkt op een coating beschadiging,maar lastig te zien op de foto

Persoonlijk denk ik echt hoe meer je er aan gaat zitten,meestal hoe erger het word

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 13-09-2025 10:57 ]

• Thomas4140
Ja klopt @freaky35 ik heb wel gezien dat er aan zijkant precies een screen protector opzit? is dat de coating? Misschien als je deze weghaalt heb je terug een gloednieuwe scherm maar zonder de paarse anti glare reflectie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:34

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Thomas4140 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:30:
Ik heb wel gezien dat er aan zijkant precies een screen protector opzit? is dat de coating? Misschien als je deze weghaalt heb je terug een gloednieuwe scherm maar zonder de paarse anti glare reflectie?
Die vooral laten zitten. Dat is idd een soort coating.

Aanvullend op Freaky35, gebruik geen water uit de kraan. Daar zit weer kalk in wat op de lange duur je scherm ook beschadigd en zo een witte waas achter laat. Gebruik gedestileerd water.

Denk niet dat je hier nog iets aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja klopt @freaky35 ik heb wel gezien dat er aan zijkant precies een screen protector opzit? is dat de coating? Misschien als je deze weghaalt heb je terug een gloednieuwe scherm maar zonder de paarse anti glare reflectie?
Het feit dat je coating of protector niet precies uit elkaar kan houden; kan het dan zijn dat er mogelijk nog wel een "protector / film / peel" op zit? Of heb je die bij het uitpakken er wel "af-ge-peeld"? Kan je eens een hele duidelijke, scherpe foto maken van alle 4 de hoeken van het scherm en dan met nadruk "de coating" of "protector"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat is de matte anti-glare coating die er vanuit de fabriek op wordt geplakt. Deze verwijderen lukt niet zomaar, het is niet even een plastic folie die je er zo af trekt. Daar zijn wel methoden voor:

YouTube: How to remove anti glare on a QD Oled - Paper towel method for S95D ...
https://imgur.com/a/1L249FN

Dit komt niet zonder risico. Daaronder zit direct het glas van het paneel en je monitor zal volledig spiegelend zijn zoals je bij de meeste OLED TVs ziet. Je gaat dan dus van mat naar glossy. Het is mogelijk, maar niet een omkeerbaar proces.. eenmaal eraf is eraf.

Als de krassen niet opvallen bij normaal gebruik dan zou ik het gewoon zo laten. Gigabyte kan dit ook niet voor je repareren, de folie wordt namelijk in de fabriek op losse panelen geplakt door machines. Dat is niet iets dat een reparatiecentrum van Gigabyte kan fixen.

Mochten de krassen enorm hinderlijk zijn en de monitor dus functioneel zijn afgeschreven, dan kan je je altijd nog inlezen over het verwijderen van de anti-glare coating. Of bijvoorbeeld relatief scherp verkopen, verlies accepteren en een nieuwe aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-09 17:07
Niet aan beginnen ook ooit van alles geprobeerd met een LG OLED en het werd er niet beter van. Bij mat wordt het beeld glans en bij glans wordt het mat als je er aan haar klooien met al die trucjes ga je dus altijd blijven zien.

Hem hem met groot verlies (koste toen nog 1200 euro voor 27 inch 1440p) maar verkocht voor weinig en een nieuwe gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Laatst online: 05-10 15:24
Klote, maar probeer het te accepteren. Als je monitor aanstaat zie je het volgens mij niet. Het is klote (nogmaals) maar je monitor is niet kapot. Ik heb het zelfde bij een Qled tv, is mijn nichtje met een spel eens met haar vinger over gegaan ook zo'n kras (wel kleiner)... Je ziet hem als je hem wil zien als de tv uit staat maar zodra je een film kijkt of een game speelt is het onzichtbaar. Probeer het product te zien als een "gebruiksvoorwerp".........

Die antiglare laag is helaas super kwetsbaar, lijkt nu op elke tv en monitor te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas4140
@MetalSonic Ja inderdaad, alleen in de dag als de zon erop schijnt is het wel best vervelend en merk je het vaak op. Maar s'avonds bijvoorbeeld is die zoals nieuw. Erg jammer, beklaag mij echt dat ik het gekuist heb want er zat waarschijnlijk een vuiltje op de doek die heel het scherm gekrast heeft, en de kans dat de gebeurd moet nu juist lukken.. echt jammer van zo'n dure scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Laatst online: 05-10 15:24
Thomas4140 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:12:
@MetalSonic Ja inderdaad, alleen in de dag als de zon erop schijnt is het wel best vervelend en merk je het vaak op. Maar s'avonds bijvoorbeeld is die zoals nieuw. Erg jammer, beklaag mij echt dat ik het gekuist heb want er zat waarschijnlijk een vuiltje op de doek die heel het scherm gekrast heeft, en de kans dat de gebeurd moet nu juist lukken.. echt jammer van zo'n dure scherm.
Ach ik zeg het tegen jou maar geloof mij ik kan het ook tegen mijzelf zeggen. Of je nou een nieuwe glazen deur hebt, een nieuw oled scherm, auto of wat dan ook. Je hoopt hem lang zonder schade te houden maar vroeg of laat kan dit door jezelf of door een ander per ongeluk gebeuren. Ik heb dan vaak best veel tijd nodig om het te verwerken maar lijkt de laatste jaren beter te gaan. Wat ik heb gehoord om het te verwerken is om te accepteren dat het een gebruiksvoorwerp is.

Hopelijk heb je hier wat aan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas4140
@MAX3400 @Baakster @stin00 hierbij de foto's van het scherm met de 4 hoeken, laat maar weten of het duidelijk genoeg is want heb de foto deze ochtend gemaakt.

Ja volgens mij is dat de coating, maar het lijkt op een screen protector zoals je plakt op een phone om beschadiging tegen krassen te voorkomen, daarmee mijn vraag. Vooral zichtbaar in de rechterbovenhoek.

Ja er zat een slap plastiekje op het scherm bij het uitpakken, en dat was redelijk duidelijk dat het een peel off was, aan de zijkant van een hoek hing toen een grote, geel sjabloon met de instructie om het vanuit deze hoek van het scherm rustig er af te trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomas4140 op 17-09-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Thomas4140 dank voor de foto's; dat is inderdaad een coating en kan (helaas) niet alsnog eraf gehaald worden om de krassen dus weg te nemen helaas :(

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas4140
@stin00 Hello Stin,

Ik heb de retailer, alternate al gecontacteerd en die gaf aan om te kijken of er repair opties zijn bij gigabyte zelf. Fysieke schade die zelf veroorzaakt is hoorde niet bij de garantie en zal dus een kost zijn.

Op de website e-support van gigabyte zelf heb ik een ticket gemaakt en ze gaven dit als reactie:

Dear Thomas4140,

For this case, a further testing or examination to your monitor might be required. Kindly claim the Return Merchandise Authorization (RMA) service through dealers where the product was purchased and/or apply the after-sales service on the service page here for further assistance.

Denk je dat ze echt niets kunnen doen bij gigabyte qua reperatie?

Mvg,
Thomas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Thomas4140 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:50:
@stin00 Hello Stin,

Ik heb de retailer, alternate al gecontacteerd en die gaf aan om te kijken of er repair opties zijn bij gigabyte zelf. Fysieke schade die zelf veroorzaakt is hoorde niet bij de garantie en zal dus een kost zijn.

Op de website e-support van gigabyte zelf heb ik een ticket gemaakt en ze gaven dit als reactie:

Dear Thomas4140,

For this case, a further testing or examination to your monitor might be required. Kindly claim the Return Merchandise Authorization (RMA) service through dealers where the product was purchased and/or apply the after-sales service on the service page here for further assistance.

Denk je dat ze echt niets kunnen doen bij gigabyte qua reperatie?

Mvg,
Thomas
Ik denk niet dat Gigabyte een economisch verantwoorde reparatie kan uitvoeren. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Je kan altijd met Gigabyte bellen en navragen of/hoe ze dit kunnen repareren. Hierboven staat namelijk een standaard RMA email reactie die ze altijd sturen.

Lees wel even goed hun RMA voorwaarden door. Ik weet niet of ze bijvoorbeeld onderzoeks- of retourkosten rekenen in geval van gebruikersschade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:17
Juist en je hebt een risico op meer schade door transport. Bij het verzendbedrijf en bij reparatie bedrijf. En je mag zelf hard maken dat zij het veroorzaakt hebben.

Let op dat een oled paneel in de zon ook niet handig is, uv licht brandt je oleds kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Baakster schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:53:
[...]

Die vooral laten zitten. Dat is idd een soort coating.

Aanvullend op Freaky35, gebruik geen water uit de kraan. Daar zit weer kalk in wat op de lange duur je scherm ook beschadigd en zo een witte waas achter laat. Gebruik gedestileerd water.

Denk niet dat je hier nog iets aan kan doen.
Tip van Flip: Als je toevallig een Condens / Warmtepomp -Wasdroger thuis hebt staan, het water wat zo'n ding uitstoot in het opvangreservoir is 'zuiver' water.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas4140
@Torched Ja het is niet zo dat de zon direct op mijn scherm schijnt altijd. Op een zonnige dag is het echter wel waarneembaar. Ik heb een kamer met een grote raam die veel lichtinval geeft, daarmee en ik kan het ook niet direct anders inrichten omdat er niet zo veel plaats in is.

Inderdaad, ik sta zelf ook niet te springen om het te verzenden, met kans op schade of 2 weken of langer zonder te zitten met weinig communicatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Thomas4140 op 03-10-2025 15:35 ]

Pagina: 1