krassen/strepen op een oled-monitor verwijderen/repareren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Thomas4140
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-09 17:53
Toen ik mijn 4k oled monitor aan het schoonmaken was met een schermreiniger, product zonder alcohol, veegde ik er waarschijnlijk een vuilkorrel of iets anders overheen waardoor ik denk dat het scherm krassen heeft. Ik dacht eerst dat dit gewoon strepen waren van het kuisproduct.

De krassen zijn niet diep en niet erg opvallend als je er ver genoeg van afzit, tenzij er zonlicht op schijnt (dan stoort het me) of als je er vanaf 10-20 cm afstand naar kijkt. Het is moeilijk om ze vanuit de juiste hoek te fotograferen, maar in het echt vallen ze veel meer op en zie je veel lange strepen in het midden van scherm.

Kun je krassen repareren? Ik zag een video met een potloodgum met positieve reviews: YouTube: How To Fix A Scratched LED Monitor (for less than $2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIHf_tLx1xzVvOxNS-ClQZo47wU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8rBYLzGlWVjgNhDKMTyugT7f.webp?f=fotoalbum_large

Heeft iemand dit geprobeerd of zou je hem gewoon naar Gigabyte sturen en hen hem op jouw kosten laten repareren als ze dat konden?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:59
Gebruik nooit een scherm reiniger.
Dat spul wil nogal eens de coating beschadigen en dan heb je pech.

Een licht vochtige microvezel doek is genoeg voor eigenlijk alle vuil wat op het scherm zit
Lijkt op een coating beschadiging,maar lastig te zien op de foto

Persoonlijk denk ik echt hoe meer je er aan gaat zitten,meestal hoe erger het word

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 13-09-2025 10:57 ]

• Thomas4140
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-09 17:53
Ja klopt @freaky35 ik heb wel gezien dat er aan zijkant precies een screen protector opzit? is dat de coating? Misschien als je deze weghaalt heb je terug een gloednieuwe scherm maar zonder de paarse anti glare reflectie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 14:49

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Thomas4140 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:30:
Ik heb wel gezien dat er aan zijkant precies een screen protector opzit? is dat de coating? Misschien als je deze weghaalt heb je terug een gloednieuwe scherm maar zonder de paarse anti glare reflectie?
Die vooral laten zitten. Dat is idd een soort coating.

Aanvullend op Freaky35, gebruik geen water uit de kraan. Daar zit weer kalk in wat op de lange duur je scherm ook beschadigd en zo een witte waas achter laat. Gebruik gedestileerd water.

Denk niet dat je hier nog iets aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja klopt @freaky35 ik heb wel gezien dat er aan zijkant precies een screen protector opzit? is dat de coating? Misschien als je deze weghaalt heb je terug een gloednieuwe scherm maar zonder de paarse anti glare reflectie?
Het feit dat je coating of protector niet precies uit elkaar kan houden; kan het dan zijn dat er mogelijk nog wel een "protector / film / peel" op zit? Of heb je die bij het uitpakken er wel "af-ge-peeld"? Kan je eens een hele duidelijke, scherpe foto maken van alle 4 de hoeken van het scherm en dan met nadruk "de coating" of "protector"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat is de matte anti-glare coating die er vanuit de fabriek op wordt geplakt. Deze verwijderen lukt niet zomaar, het is niet even een plastic folie die je er zo af trekt. Daar zijn wel methoden voor:

YouTube: How to remove anti glare on a QD Oled - Paper towel method for S95D ...
https://imgur.com/a/1L249FN

Dit komt niet zonder risico. Daaronder zit direct het glas van het paneel en je monitor zal volledig spiegelend zijn zoals je bij de meeste OLED TVs ziet. Je gaat dan dus van mat naar glossy. Het is mogelijk, maar niet een omkeerbaar proces.. eenmaal eraf is eraf.

Als de krassen niet opvallen bij normaal gebruik dan zou ik het gewoon zo laten. Gigabyte kan dit ook niet voor je repareren, de folie wordt namelijk in de fabriek op losse panelen geplakt door machines. Dat is niet iets dat een reparatiecentrum van Gigabyte kan fixen.

Mochten de krassen enorm hinderlijk zijn en de monitor dus functioneel zijn afgeschreven, dan kan je je altijd nog inlezen over het verwijderen van de anti-glare coating. Of bijvoorbeeld relatief scherp verkopen, verlies accepteren en een nieuwe aanschaffen.
Pagina: 1