Multi-split: 1 system 1-5 of twee systemen: 1-2 en 1-3 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 15:48
Beste medeforumers

Voor mijn woning heb ik een aantal vragen:
1) Welke lucht-lucht airco systemen zijn goed genoeg en hebben het hoogste rendement op de investering (ROI)? Duur Mitsubishi Heavy Industries, Daikin, of goedkoper Chinezen: Xiaomi, Gree, Midea, Hisense, TCL, AUX
2) Is een mult-split van 1-to-5 (1 buiten, 5 binnen) al genoeg ? Of is een 1-2 plus een 1-3 beter ? Grok AI zegt 1-5 beter terwijl Google Gemini AI zegt 1-2 plus 1-3 beter
3) Is programmering per kamer en per dag mogelijk?
4) Waar kan ik een of 2 buiten units plaatsen ? Achtertuin op de grond, of 1 grond plus 1 balkoon ?
BESCHRIJVING:
Regio Zuid-Holland. Ik heb een rijtjeshuis uit 2002, met een totale woonoppervlakte van 150m2 verdeeld over 3 verdiepingen, en een fundering van 12 meter lang en 5,2 meter breed. Er zijn 5 kamers die verwarmd moeten worden, als volgt: (1) Op de begane grond is er 1 woonkamer van 150 m3, met een temperatuur van 10 tot 14 graden indien onverwarmd, afhankelijk van het weer. (2) Op de 1e verdieping zijn er 2 slaapkamers van 57 m3 en 49 m3, die beide een temperatuur hebben van 12-15 graden indien onverwarmd, afhankelijk van het weer. (3) Op de 2e verdieping is er een kantoor van 66 m3, met een temperatuur van 12-15 graden indien onverwarmd, en een meditatieruimte van 30 m3, met een temperatuur van 5-12 graden indien onverwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLRdGjEd83GFW0B4i0---QioDFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bFmhvvhlWpZ6C4d3muwudqsL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBtxKhosQjHQ7SrHm36jxh63jKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yc4SYP7yUV6wPo3zZEGmqyvz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0_N3-xfC7VugFKXi0kW5kRhWR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/drbSdJLWExGaA0NFZZxWGfU9.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een zonnepanelensysteem van 3,6 kWp dat 5200 kWh per jaar kan opwekken. De salderingsregeling is voor mij nog geldig tot november 2027. Het schuine dak bestaat uit twee delen: een op het noordoosten en een op het zuidwesten. Het noordoostelijke dakdeel heeft een hellingshoek van 45 graden en zonnepanelen met een totaal vermogen van 3640 Wattpiek, die 1900 kWh per jaar produceren. Het zuidwestelijke dakdeel heeft ook een hellingshoek van 45 graden en zonnepanelen met een totaal vermogen van 3640 Wattpiek, die 3300 kWh per jaar produceren.

Ik wil dat de kamers automatisch worden verwarmd volgens een weekschema (A) en een weekendschema (B). De details zijn als volgt:
(A) Weekschema:
(A1) Woonkamer: verwarmen tot 19 graden op 3 momenten: ontbijt, lunch en diner.
(A2) Kantoor: verwarmen tot 19 graden van 9:00 tot 22:00 uur, behalve tijdens de 3 maaltijden.
(A3) Meditatieruimte: verwarmen tot 15 graden van 08:00 tot 21:00 uur.
(A4) Slaapkamer 1: op 15 graden houden tussen 08:00 en 21:00 uur.
(A5) Slaapkamer 2: de hele dag op 12 graden houden, en vervolgens op 18 graden tussen 16:00 en 22:00 uur.
( B ) Weekeindschema:
(B1) Woonkamer: verwarmen tot 18 graden van 10:00 tot 20:00 uur.
(B2, B3, B4) Kantoor, Meditatieruimte, Slaapkamer 1: hetzelfde als op weekdagen.
(B5) Slaapkamer 2: op 18 graden houden van 10:00 tot 22:00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnVJHUzatPisogtuNeRYos9uTHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZytUZfACsew00T2QXAwERvxH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:51
Belangrijkere vraag is, hoeveel gas verbruik je nu voor dit schema?
Dit vertelt namelijk hoeveel vermogen je nodig hebt. Als dit heel weinig is kan je prima 5 binnen units op 1 buiten u it zetten. Echter als je huis minder goed geïsoleerd is heb je veel vermogen nodig, meestal is dan 2 buitenunit wel nodig.

En tot welke temperatuur laat je het zakken buiten de tijden? Want puur hete lucht blazen is niet meest comfortabel... dan krijg je hele koude voeten omdat alle oppervlaktes nog ijskoud zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 12-09-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
99ruud99 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:35:
Belangrijkere vraag is, hoeveel gas verbruik je nu voor dit schema?
17 Giga Jules (stadsverwarming) op dit moment, maar omdat ik heel zuinig ben, dit houdt mijn vrouw niet van. Met de airco en de 2025 geinstalleerd zonnepanelen hoop ik dat zij gelukkiger zou zijn.
En tot welke temperatuur laat je het zakken buiten de tijden? Want puur hete lucht blazen is niet meest comfortabel... dan krijg je hele koude voeten omdat alle oppervlaktes nog ijskoud zijn.
Onverwarmd:
(1) Woonkamer: 10 - 14 graden
(2) Beide slaapkamers: 12-15 graden
(3) Office: 12 - 15 graden
(4) Meditation: 5-12 graden (slecht isolatie)

• 99ruud99
Ik denk dat je een fout maakt in je verbruik.
1 m3 is 35 megajoule, gemiddelde woning verbruikt 1200 m3 per jaar.

Dus minder dan 1 m3 gas verbruik is extreem laag... Dan rendeert op elektra overgaan niet, gezien milieuwinst meer dan 1000 jaar is. (Kosten aspect nog heel veel langer).

• noucmen
99ruud99 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:24:
Ik denk dat je een fout maakt in je verbruik.
1 m3 is 35 megajoule, gemiddelde woning verbruikt 1200 m3 per jaar.

Dus minder dan 1 m3 gas verbruik is extreem laag... Dan rendeert op elektra overgaan niet, gezien milieuwinst meer dan 1000 jaar is. (Kosten aspect nog heel veel langer).
Oeps, ik bedoeld 17 GigaJules, niet 17 Megajules.
Dit is een 2002 bouwjaar, tussen woning, A+ label (maar volgensmij niet zo goed isolatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
Dat je woning zo koud wordt verbaast me wel... duurt heel lang voor mijn anno '74 die temperatuur haalt - zeker in woonkamer... Onder de 13 heb ik nog nooit gezien... zelfs met de hele boel uit tijdens paar weken wintersport.

Wat betreft je verwarmingsschema wensen: Voor opwarmen is behoorlijk meer vermogen nodig dan warm houden. Daar zal je dus rekening mee moeten houden... Bij L/W hoeft het niet eens zuiniger te zijn...

Harder draaien en hoger vermogen unit = meer geluid.. en op een woning van 5 meter breed ga je echt moeite hebben om op de erfgrens onder de 45/40 te blijven (dag/nacht) op basis van de LWa(max) van zelfs de stilste airco's op de markt...

Wat betreft de keuzes tussen 2/3-split en 5-split: Dat is afhankelijk van je gebruik en minimum vermogen van de buitenunits. 5kW units kunnen meestal veel verder terug moduleren dan 7-8kW units.
Een 8kW unit gaat veel sneller pendelen als er maar 1 binnenunit vraag heeft... veel 5kW units kunnen zodanig laag moduleren dat een enkele binnenunit geen issue is.

En ik zou zeker voor een A merk gaan... stiller, efficiënter, en installatie is rustig de helft van de prijs bij de duurste merken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 13-09-2025 10:49 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Je hebt een a+ woning gewf je aan, dus ik neem aan goede dakisolatie , staan de huizen naast je leeg? Of gebruiken die de zolder enkel voor opslag?

Want mogelijk heb je geen isolatie naar buren toe, en verlies je daar je warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:12
99ruud99 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:56:
Je hebt een a+ woning gewf je aan, dus ik neem aan goede dakisolatie , staan de huizen naast je leeg? Of gebruiken die de zolder enkel voor opslag?

Want mogelijk heb je geen isolatie naar buren toe, en verlies je daar je warmte.
De richting van de nok is haaks op de gevel. De zolder heeft dus vrijwel volledig contact met de buitenlucht en staat niet/nauwelijks in contact met de huizen van de buren. Daarmee is de zolder vergelijkbaar met de zolder van een vrijstaand huis.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• noucmen
Bedankt voor jullie commentaren,
Hier zijn mijn kameren. De achterkant van het huis heeft veel (grote) ramen.

De meditatie kamer is de koudste kamer, omdat het vrijwel "vrijstand" geen buren heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIfP7dcFhrhAJbt6roMPmDuaM24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0M5qcWaN6xtkpsO5jNZczsjV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SobmM9-gm3o7eifTmBrJjP-jSWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zX0BzrkJEEEvG4coNFlUuAjj.png?f=fotoalbum_large

• noucmen
noucmen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:42:
[...]
Onverwarmd:
(1) Woonkamer: 10 - 14 graden
(2) Beide slaapkamers: 12-15 graden
(3) Office: 12 - 15 graden
(4) Meditation: 5-12 graden (slecht isolatie)
Hier bedoeld ik: echt ONVERWARMD (dus tot 24 uur onverwarmd, bvb een vroeg ochtend van een heel koud dag, en de dag daarvoor was die niet verwarmd).

Maar misschien werkt mijn geheugen niet goed, of ik ben te negatief :).

[ Voor 7% gewijzigd door noucmen op 13-09-2025 15:21 ]

• noucmen
Ronald schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:49:
Dat je woning zo koud wordt verbaast me wel... duurt heel lang voor mijn anno '74 die temperatuur haalt - zeker in woonkamer... Onder de 13 heb ik nog nooit gezien... zelfs met de hele boel uit tijdens paar weken wintersport.
De woonkamer is vanaf 20:00 t/m 06:00 niet verwarmd.
Maar misschien ben ik ook beetjee verkeerd en misschien 12-13 is mijn laagste temperatuur bij de woonkamer.
Bij L/W hoeft het niet eens zuiniger te zijn...
Bedoeld je dat voor een L/W warmtepomp het is soms zuiniger om de temperatuur konstant te houden, ipv meerdere keer aan/uit zetten ?

Bij mij, wil ik Lucht-Lucht, en ik denk dat het altijd zuiniger om uit te zetten als er niemand in de kamer is ??
En ik zou zeker voor een A merk gaan... stiller, efficiënter, en installatie is rustig de helft van de prijs bij de duurste merken.
Wat bedoeld je met A merk vs installatie kosten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
L/W is afgifte capaciteit meer een issue dan bij L/L, maar ook bij L/L heb je voor opwarmen een hogere Tlift nodig, (en/of meer herrie binnen unit) dus lagere efficiëntie (meer stroom voor zelfde warmte)

Hangt ook samen met dat binnen je geïsoleerde schil veel transport is van warmte tussen kamers… die hebben in de regel geen interne isolatie. Dus als je vanuit kamer A verlies hebt naar kamer B, dan draait A op hogere Tlift.

Bij L/W is het heel erg overtuigend… in voordeel van alle ruimtes constant. bij L/L verwacht ik dat het minder duidelijk is… maar zeker niet 0. Dit was een simulatie in L/W topic. (Overigens zoals jij L/L wil installeren vind ik het verder wel een deugdelijk systeem, dus begrijp dat niet verkeerd)

Het installatie werk is eigenlijk identiek voor een C-merk en A-merk. Een 4kW en 5kW daikin perfera buiten unit en 3x 2,5kW en een 3,5kW binnenuit is net boven de 4K. Daar kwamen hij al mijn offertes nog 4K werk bij.

Met perfera kunnen de binnenunits luchtstroom sturen voor comfort. Niet exclusief voor daikin overigens… wel aanrader

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• noucmen
Het is moeilijk voor ik ik om dit te begrijpen
1) de niet verwarmd kamer is ook een soort extra isolatie laag voor de te-verwarmen-kamer
2) de verlies (naar buiten) van een kamer op 19 graden is groter dan die van dezelfde kamer op 17 graden.

Ik herinner me dat er ook een verhaal was dat er een techniek voor "hyper-milage car driving", die zorgt er voor dat je niet konstant gas geef, maar alleen af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het is beter even rond deze post in het L/W te kijken: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wow, een hele mooie post van rijke inhoud. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:58
Je kan een multisplit doen, maar ben je wel gebonden aan of alleen koelen of alleen verwarmen. Je kan niet met 1 unit koelen en de andere tegelijkertijd verwarmen. Dan zou ik ten alle tijden nog adviseren om je woonkamer los te koppelen van je verdieping/slaapkamer.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Krissiejj schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:04:
Je kan een multisplit doen, maar ben je wel gebonden aan of alleen koelen of alleen verwarmen. Je kan niet met 1 unit koelen en de andere tegelijkertijd verwarmen. Dan zou ik ten alle tijden nog adviseren om je woonkamer los te koppelen van je verdieping/slaapkamer.
ik verkoel nooit in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik heb 2 offertes van dezelfde partij gekregen, ik ben benieuwd waarom is de onbekend Kaisai niet behoorhlijk goedkoper dan de MHI ?

- Mitsubishi Heavy Industries
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOTQD039yjuUWHgd5FRRxY_l-dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxzO48X6T33r1nhRbMgJnYR7.png?f=fotoalbum_large

- Kaisai
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7uKBF0s71rsFnjB45xMEm85P4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IcSkw2lZWPkOj7NJSyGKxfIG.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1