Gebruikers toegang instellen Pop_OS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-09 07:45
Goedenavond,

Sinds een paar maanden hebben wij de overstap gemaakt van Windows naar Linux en tot nu toe bevalt het ons prima. Echter met het instellen van de extra hardeschijven in onze hoofd PC loop ik tegen een uitdaging aan.

Het account van mijn vrouw had geen toegang tot de extra hardschijven, dit bleek te komen doordat de mountpoints naar de home directory van mijn account verwezen. Dit heb ik opgelost door nieuwe directories aan te maken in /mnt en via Disks de mountpoints daarna toe te verwijzen.

Zij heeft nu weer toegang tot de schijven echter nog niet tot alle bestanden.
Ik ben er ondertussen achter dat dit komt doordat niet de juiste rechten zijn toegewezen.

Om dit op te lossen hebben ik een groep aangemaakt waar wij beiden lid van zijn.
Via de GUI van Pop OS heb ik de directories in /mnt ingesteld zodat die groep create and delete files rechten heeft.

Nu dacht ik dat ik via de knop Change Premissions for Enclosed Files... dit kon doorzetten naar alle onderliggende bestanden en directories. Alleen werkt dit blijkbaar niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OViMsZaRkSnSkkWaVnhJN2d2Pc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Glts0DB9dSWWOKOvvWwhIH6p.png?f=user_large

Tot nu toe heb ik als optie alleen nog maar gevonden dat ik alle onderliggende bestanden en directories handmatig moet gaan aanpassen.

Nu lijkt mij dit niet heel efficient en zou er vast een makkelijkere manier moeten zijn, is er iemand die mij opweg zou kunnen helpen om mijn vrouw weer toegang tot haar bestanden te kunnen geven?

Op google kan ik geen duidelijke instructies vinden hoe je dit efficienter zou kunnen bereiken en raak je al gauw verzand in een lading commandos zonder tekst en uitleg van wat ze doen of als ze dat wel doen zijn het hele wetenschappelijke artikelen. 8)7

Relevante software en hardware die ik gebruik
Pop!_OS 22.04 LTS
GNOME version 42.9

Beste antwoord (via TheUnknowny op 13-09-2025 10:44)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niet vies bent van de commandline, kan je het volgende gebruiken:
code:
1
2
3
sudo chgrp -R <gedeelde groep> /mnt/hoofdmap
sudo chmod -R g+s /mnt/hoofdmap
sudo chmod -R g+rw /mnt/hoofdmap

Het eerste commando zet de groep voor alle mappen en bestanden onder /mnt/hoofdmap. Erna wordt de zogenoemde sticky bit gezet voor groep, zodat het altijd deze groep moet krijgen. Als laatste zorgt het voor het kunnen lezen en schrijven door de gebruikers in de groep. Dat allemaal recursief.

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 13-09-2025 00:33 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niet vies bent van de commandline, kan je het volgende gebruiken:
code:
1
2
3
sudo chgrp -R <gedeelde groep> /mnt/hoofdmap
sudo chmod -R g+s /mnt/hoofdmap
sudo chmod -R g+rw /mnt/hoofdmap

Het eerste commando zet de groep voor alle mappen en bestanden onder /mnt/hoofdmap. Erna wordt de zogenoemde sticky bit gezet voor groep, zodat het altijd deze groep moet krijgen. Als laatste zorgt het voor het kunnen lezen en schrijven door de gebruikers in de groep. Dat allemaal recursief.

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 13-09-2025 00:33 ]

• TheUnknowny
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik ben niet vies van de commandline maar me er wel heel bewust van dat je daarmee de hele boel omzeep kan helpen.

Dit heeft gewerkt, sticky bit was ook de zoekterm die ik zocht waarmee ik de juiste aanvullende informatie mee kon vinden.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Controleer nog wel even of de groep ook echt schrijf rechten blijft houden met nieuwe bestanden. Het kan zijn dat door de standaard umask het voor de gebruiker altijd rw is, maar groep alleen r wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hero of Time op 13-09-2025 10:50 ]

• TheUnknowny
Ik heb een test gedaan en de groep krijgt automatish lees en schrijfrechten.

Loop nu alleen nog tegen een Proton probleem aan met de Compatdata folder.
Heb een post van je gevonden van januari vorig jaar waar je aangaf dat bij jouw de folder in je eigen home folder stond. Ben je er nog achter gekomen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt?

Hero of Time in "Mappen delen voor steam bibliotheek."

Probleem is dat proton alleen naar user ownership kijkt en niet group ownership.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik weet niet meer precies hoe ik er op kwam dat het in m'n home map stond. Ik zie nu wel daar idd een compat map met wat game IDs, maar ik heb ook in de Steam Library op m'n andere partitie een compat map staan met nog meer game IDs van de spellen die ik ook echt speel. Met ook m'n saves e.d. daar. Dat zal nu daar allemaal staan omdat ik de tweede locatie, die buiten m'n home, als default heb gezet denk ik.

Ik ben verders alleen, deel m'n systeem niet met meerdere gebruikers, dus weet ook niet wat voor invloed bepaalde zaken zullen hebben in die situaties.

• TheUnknowny
Oke, bedankt voor de feedback.

Ik ga verder zoeken hoe ik het met meerdere gebruikers voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 11:17
Hoi, nog een tip. De Arch linux wiki is een geweldige bron van informatie. Imho beter dan
'random' guides of youtube filmpjes. Soms ingewikkeld leesvoer, maar je lijkt savvy genoeg :)

Voor jouw vraag:
https://wiki.archlinux.or...ermissions_and_attributes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUnknowny
neeroeter schreef op zondag 14 september 2025 @ 06:07:
Hoi, nog een tip. De Arch linux wiki is een geweldige bron van informatie. Imho beter dan
'random' guides of youtube filmpjes. Soms ingewikkeld leesvoer, maar je lijkt savvy genoeg :)

Voor jouw vraag:
https://wiki.archlinux.or...ermissions_and_attributes
Bedankt!
Ik was al opzoek naar een command reference.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De man-page is altijd een goed begin hiervoor. Sommige man-pages echter zijn niet echt duidelijk geschreven in wat het nou werkelijk doet of fatsoenlijk uitlegt wat de implicaties zijn.

Pagina: 1