Dak opbouw plat (warm) dak icm badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybos
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:28
Beste forumleden, ik ben bezig om zelf een oude aanbouw compleet te renoveren. Het betreft een halfsteens ruimte van 4x10 meter met plat dak. Alles was zo slecht dat het hele dak eraf is, en ik de muren (op de onderste paar rijen steen na) opnieuw opgemetseld heb.

Ik zal enkele keren *refereren* naar mijn schets welke ik onder aan deze post heb bijgevoegd.

Op de halfsteens buitenmuur *1* ligt dpc folie en een muurplaat *2* (houten balk) en komen over de breedte draagbalken *3* 220x70 h.o.h. 50. Tussen de balken komen kleine stukken van deze balk tegen kantelen en voor stevigheid. Aan de voorkant steken ze een 50cm uit om een overstek te creëren. Hierbovenop 18mm osb *4*, dampremmer, 14cm pir *5* glasvliescachering en als laatste epdm gelijmd.
Aan de binnenkant van de muren wil ik een kleine 2-3cm luchtspouw *7* realiseren door een extra wand te plaatsen van 10cm ytong *6* (loopt door tot draagbalken). Spouw wil ik ventileren door in de halfsteens muur boven en onder om de meter een open stootvoeg toe te passen.

De helft van de ruimte wordt een badkamer, de andere helft misschien in de toekomst een slaapkamer.

Een paar kleine vraagjes hierover.

- Bij de badkamer wil ik onder de draagbalken *zie roze lijn in schets* een dampdichte folie plaatsen, rachelwerk en dan groene gipsplaten. Is dit een goed idee?

- De andere helft van de ruimte (toekomstige slaapkamer) wil ik op dezelfde manier opbouwen maar dan zonder dampscherm en normale gips platen.

- Wat kan ik het beste tussen de draagbalken plaatsen ter hoogte van de ytong binnenmuur *blauw vraagteken in schets*? Pir isolatie? Of open laten?
+++ Open betekent dat de lucht van de spouw tussen de draagbalken door kan tochten *blauwe lijn in schets*. Dus luchtstroming tussen dak en plafond.
+++ Dicht betekent (denk ik) betere isolatie doordat koude spouwlucht niet in de balkenlaag kan komen en door dampscherm en gipsplaat naar beneden valt. Dit betekent wel weer dat dakbalken en osb dus opgesloten zitten tussen 2 dampschermen.

- Mocht het antwoord op mijn bovenstaande vraag toch dichtmaken zijn, moet ik dan ook nog een dampscherm tegen deze dichting plaatsen? Dus tussen iedere balk waar een stukje pir zit ook een stukje dampscherm?

Heb al uren online gezocht, maar tot nu toe niet overtuigd.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen en ik met meer vertrouwen verder kan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qts1N_rQ0lgdz7l5-a_nTtIVswQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JTSpFdqF1GJ5FWi96Nj0P3M.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:53
Als je een warm dak maakt wil je geen ventilatie onder je dak. Dan doe je die hele isolatie te niet, en je koude buitenlucht klapt dan op je warme binnenlucht met condensatie.

Je condensatiepunt in je isolatie zit aan de buitenkant nu. En met een dampscherm binnen heb je ook nog eens 2 dichte lagen, waar geen vocht uit kan. Je badkamer moet je gewoon natuurlijk via ventilatie/ raam ventileren en niet van die kieren in je plafond.

Als je toch een spouw maakt in je muur. Waarom niet meteen je voorzetwand isoleren ipv blokken een hout opnieuw met isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybos
Hartelijk dank voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp zeg je het volgende:
- boven ytong (tussen balken) dicht maken. (Gewoon met pir?) En tegen deze stukjes dampscherm?
- geen folie meer tegen plafond, maar rachelwerk en groene gipsplaten gewoon rechtstreeks tegen draagbalken monteren.

Ik heb ook een badkamer afzuigventilatortje besteld inderdaad, die wilde ik sowieso monteren.

[ Voor 5% gewijzigd door jimmybos op 14-09-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Je hebt onder je pir al een dampscherm liggen tussen je osb en pir. Je dak wordt van binnen door de isolatie niet koud, dus geen condensatie en je voert de vochtige lucht af dmv ventilatie.

Kun je de blokken niet niet vervangen met een “houten frame” met isolatie er tussen en dampschermen. Dan heb je dit ook geïsoleerd.
Begrijp dat je de blokken binnenwand niet gaat aanbrengen?

Mocht je blokken doen dan zou ik het gewoon bovenaan de kieren afpurren met flexibele pur en eventueel voorzien van een luchtdichte coating(pasta). Zodat er geen tocht naar binnen komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybos
Mijn oorspronkelijke plan was een lucht spouw en dan 10cm ytongblokken. Reden hiervan is dat het buitenblad nat wordt als het regent, ik wil er dus niets tegenaan maken. Tegenwoordig zijn de isolatie normen erg hoog, ik heb aangenomen dat 10cm ytong toch best wat isoleert.

Goed om te weten dat ik de ytong dan dus gewoon tot tussen de balken doorstapel en kieren af kan purren.

Ons huis is van 1910 en dus niet te vergelijken met een nieuwbouwwoning. Zou je je dan kunnen vinden in mijn opbouw? Of zou je alsnog extra isolatie aanbevelen? Of misschien beiden?
Normaliter zit de isolatie in de spouw tegen het binnenblad aan. Omdat ik dus het buitenblad al heb staan is dit (dach ik) niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Is de binnenmuur echt nat of? Vaak doen ze veelal een geïsoleerde voorzetwand met ventilatie latten en dan pir met gips/ osb. Of met vezel zoals een wol of houtvezel. Je hebt dan aan de binnenkant je dampscherm dus vocht gaat er niet door en door de ventilatielatten heb je ook wat ventilatie en een soort spouw. Je kunt er even op googlen. Dit isoleert wel stuk meer dan de blokken alleen uiteraard. Maar zonder duidelijk beeld is het lastig te bepalen en hoe nat de muur is. Dan zou je eventueel ook kunnen impregneren zodat het niet door slaat. Maar dan is de steensoort en of het al behandeld/ geverfd is etc ook weer van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybos
Volgens een vochtmeting tegen de 100%. Vandaar dat ik voor een goede oplossing wil gaan. Zou het mogelijk zijn isolatie tegen de ytong aan te plaatsen (aan de binnenkant)? Gevel wilde ik met een dampopen verf verven en vervolgens met een impegneermiddeel oververven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Is het niet handiger om gewoon je muur te behandelen en zo het vocht te verminderen? En heb je geen last van schimmels nu?

Zou het misschien ook gewoon goed laten bekijken als het echt zo vochtig is qua type steen etc en de situatie. Je hoeft niet direct iets tegen die muur te maken. Maar kan ook een hsb achtige wand met isolatie en damp dichte laag aan de binnenkant. Als je de buitenmuur ook nog eventueel kan laten ventileren. Je isolatie wordt niet nat ook omdat die muur er voor staat en het niet direct tegen de muur komt. En condensatie heb je dan niet vanuit je woning en voorkom je ook met je isolatie/dampscherm.

Als de muur door impregneren droog is kan je ook eventueel ventilatielatten doen met pir/osb etc. Maar denk dat je gewoon de situatie goed
Moet laten bekijken ook. Want dat is nu niet (goed) in te schatten. En wat wil je met de wand. Komt er iets zwaars aan te hangen of niet ect speelt
Ook weer mee. Is zoals ik nu begrijp meer isolerend dan een dragende functie gezien de constructie rust op je buitenmuur. En als die buitenmuur zo vochtig is. Let er dan ook op
Dat het vocht niet in je balken trekt dus zet ze goed in de menie/grondverf bijvoorbeeld dat ze niet wegrotten. Maar beste is gewoon even iemand laten meekijken en de situatie echt even laten beoordelen. Hoeft niet heel duur te zijn een uurtje advies van een bouwkundig iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybos
Er zijn enkele bedrijven hier geweest om te kijken wat de beste behandeling was. Ieder had een ander idee en de ene nog duurder dan de andere.

Ik verwacht van het meeste vocht af te zijn door noppenfolie die ik tegen de fundering heb geplaatst aan de buitenkant. Tevens zal het overschot van 50cm ook een boel regen tegenhouden. Dit alles in combinatie met verf en 'impregneerverf' leek mij best goed. Stel ik zou toch de ytong aanhouden. Zijn er mogelijkheden in combinatie met isolatie? Idealiter dus isolatie aan binnenkant van ytong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:29
maak een losstaande voorzetwand van hout, zet daar aan de buitenzijde waterdichte dampopen folie tegenaan. vul de wand met isolatie en werk deze aan de binnenkant dampdicht af, gips erop en klaar, randen rondom afplakken met luchtdicht tape. ytong gipsblokken isoleert niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
No Hands schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:37:
maak een losstaande voorzetwand van hout, zet daar aan de buitenzijde waterdichte dampopen folie tegenaan. vul de wand met isolatie en werk deze aan de binnenkant dampdicht af, gips erop en klaar, randen rondom afplakken met luchtdicht tape. ytong gipsblokken isoleert niet.
Precies dat. Gewoon zoals ik zei bij te veel vocht er een “HSB” wandje voor zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybos
Bedankt voor beiden reacties. Graag zou ik een laatste voorstel willen doen. Ik heb nog een boel heraklith houtwolcementplaten staan. Heb begrepen dat deze best isoleren en ongevoellig zijn voor vocht. Stel ik bevestig deze platen tegen de buitenmuur, is dit een optie of gewoon een slecht idee?

Ben namelijk bang om ergens een fout te maken qua folie en dat er op den duur vocht in de isolatie komt. 'Aan de voorkant dampdicht afwerken' bijvoorbeeld, dat betekent dampdichte folie plaatsen?

Nogmaals hartelijk dank voor jullie ideeën en het meedenken, wordt zeker gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jimmybos schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:09:
Bedankt voor beiden reacties. Graag zou ik een laatste voorstel willen doen. Ik heb nog een boel heraklith houtwolcementplaten staan. Heb begrepen dat deze best isoleren en ongevoellig zijn voor vocht. Stel ik bevestig deze platen tegen de buitenmuur, is dit een optie of gewoon een slecht idee?

Ben namelijk bang om ergens een fout te maken qua folie en dat er op den duur vocht in de isolatie komt. 'Aan de voorkant dampdicht afwerken' bijvoorbeeld, dat betekent dampdichte folie plaatsen?

Nogmaals hartelijk dank voor jullie ideeën en het meedenken, wordt zeker gewaardeerd!
dat zou ik absoluut niet doen, als die muur nat wordt ga je er niet iets tegenaan maken. Niet alleen omdat dat wat je er tegenaan maakt ook nat wordt maar ook omdat het dan langer duurt voordat de muur droogt, omdat er iets tegenaan zit.
Vocht komt in principe van binnen, dat wil naar buiten en dat wil je uit je isolatie houden. als vocht door een muur naar binnen komt in je isolatie heb je dus niet genoeg afstand gehouden en/of de folie niet goed. Zolang dat naar buiten toe weer kan drogen gaat het vaak goed. kies dan ook materiaal wat niet echt vocht opneemt of daar geen probleem mee heeft, houtvezel of rockwool.
Dampdicht afwerken betekend dampdicht folie en dat rondom aftapen met luchtdichte tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybos
Nu heb ik dus enkele maanden geleden al ytong besteld. Had mij veel meer in moeten lezen, maar mij werd verteld: ytong isoleert prima. Gewoon 10cm wandje lijmen en klaar. Overal online (en ook jullie) raden het af. Enfin. Ik moet dus kiezen tussen ytong laten voor wat het is (kijken of iemand iets wil overnemen) en een opbouw zoals jullie omschrijven. Of ik gebruik de ytong toch, bijvoorbeeld inplaats van de gips op het voorzet hsb wandje. Of zou een wandje dan overdreven zijn? Dus gewoon isolatie met ankers op buitenmuur, rij ytong plaatsen en isolatie tegen ytong schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jimmybos schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:42:
Nu heb ik dus enkele maanden geleden al ytong besteld. Had mij veel meer in moeten lezen, maar mij werd verteld: ytong isoleert prima. Gewoon 10cm wandje lijmen en klaar. Overal online (en ook jullie) raden het af. Enfin. Ik moet dus kiezen tussen ytong laten voor wat het is (kijken of iemand iets wil overnemen) en een opbouw zoals jullie omschrijven. Of ik gebruik de ytong toch, bijvoorbeeld inplaats van de gips op het voorzet hsb wandje. Of zou een wandje dan overdreven zijn? Dus gewoon isolatie met ankers op buitenmuur, rij ytong plaatsen en isolatie tegen ytong schuiven.
je kan niets tegen die muur aanmaken, dan gaat het vocht er nooit meer uit. Wat zou kunnen, Ytong wandje maken, de spouwmuur die je dan gemaakt hebt laten vullen met spouwmuurisolatie, ers parels, ongevoelig voor vocht. Maar dan nog, je muur kan dan bijna niet meer drogen.
Zet die ytong op Marktplaats, er zal net iemand in de buurt zijn die wat blokken nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
jimmybos schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:42:
Ytong Isoleert in vergelijking met een pir plaat van bijvoorbeeld 8cm, maar 1/3 a 1/4 met die 10 cm dikte. Dus je moet een muur van 30 a 40cm dik maken om hetzelfde resultaat te krijgen bijna gelijk aan de 8 cm pir, afhankelijk van het type blok.

Je kunt de isolatie als je heel moeilijk wilt doen wel opmetselen en tegen de ytong schuiven. Maar hoe wil je dan aan het einde doen als je de muur dicht wilt maken? Lijkt mij een enorm geknutsel… beter gewoon een voorzetwand met isolatie en een dichte folie aan de binnenkant zoals al gezegd. Zo ingewikkeld is dat echt niet hoor. Als je maar netjes werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kunt de isolatie als je heel moeilijk wilt doen wel opmetselen en tegen de ytong schuiven. Maar hoe wil je dan aan het einde doen als je de muur dicht wilt maken? Lijkt mij een enorm geknutsel…
Opzich heb ik ooit zo de garage bij familie leefbaar (20 + jaar geleden )gemaakt. een beetje starre steenwol platen en spouw ankers gebruikt en dat werkte opzich prima een paar jaar terug eens beelden gemaakt met de warmte camera en in de spouw gekeken met de endoscoop en er waren geen overduidelijke lekken of verzakkingen. het geknutsel viel wel mee. ;)

• jimmybos
En had je verder nog iets van dampfolie gebruikt Twain4me? En is er daarna nog iets tegen de ytong gesmeerd of gelijmd (eind afwerking?)
Ik was vanplan de ytong weg te doen, maar jouw bericht doet mij twijfelen.

• Passie-m
jimmybos schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:52:
En had je verder nog iets van dampfolie gebruikt Twain4me? En is er daarna nog iets tegen de ytong gesmeerd of gelijmd (eind afwerking?)
Ik was vanplan de ytong weg te doen, maar jouw bericht doet mij twijfelen.
Nee dan hoeft het niet, isolatie zit aan de buitenkant van je binnen muur (“traditionele spouw”). Die blokken kan je gewoon stuc op doen om het mooi af te werken.

• jimmybos
En dan zou het beste enkele centimeters steenwol platen zijn zoals Twain4me ze heeft toegepast? Of zou een andere (soort) isolatie beter zijn?
Daar deze aanbouw aan het uiteinde van de woning zit, wil ik hier denk ik toch de ytong gebruiken. Voor een andere aanbouw welke met 2 zijden aan de woning grenst ga ik een extra wandje plaatsen zoals jullie hebben omschreven. Of zou het dan juist makkelijker zijn de muren op te bouwen 'zoals het hoort'? Eerst binnenwand, daar isolatie tegen, dan buitenwand? Hier staat momenteel nog niets, dus ik ben vrij in de keuze. En welke opbouw genoet dan jullie voorkeur? (Materiaal binnenblad, isolatie, dampschermen?

• Passie-m
jimmybos schreef op donderdag 18 september 2025 @ 06:05:
En dan zou het beste enkele centimeters steenwol platen zijn zoals Twain4me ze heeft toegepast? Of zou een andere (soort) isolatie beter zijn?
Daar deze aanbouw aan het uiteinde van de woning zit, wil ik hier denk ik toch de ytong gebruiken. Voor een andere aanbouw welke met 2 zijden aan de woning grenst ga ik een extra wandje plaatsen zoals jullie hebben omschreven. Of zou het dan juist makkelijker zijn de muren op te bouwen 'zoals het hoort'? Eerst binnenwand, daar isolatie tegen, dan buitenwand? Hier staat momenteel nog niets, dus ik ben vrij in de keuze. En welke opbouw genoet dan jullie voorkeur? (Materiaal binnenblad, isolatie, dampschermen?
Eerst binnenmuur dan isolatie en dan buitenmuur werkt Natuurlijk wel fijn, Zachtere plaat kan je makkelijker tegen elkaar zetten als je andersom werkt, dat sluit dan makkelijker aan. Alleen heb je van dit een meer dikte nodig voor een zelfde isolatiewaarde. Pir of resol kun je dunner toepassen, maar dat is dan weer lastiger als je de buitenmuur al hebt staan, want dit kiert dan makkelijker.

Dan heb je natuurlijk ook weer isolatie wat beter warmte buiten kan houden etc.

Dus is meer de vraag. Hoe dik wil en kan je isoleren en op welke manier. En hoeveel wil je uitgeven. Want het ene is duurder dan de ander ook. Elk heeft zijn voor en nadeel.

Maar is het niet makkelijker gewoon een bouwkundige even in te huren voor een plan?
Pagina: 1