Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 22:40
Hi,

Ik wil een graag een 3-fase EV lader thuis aansluiten, hiervoor wil ik een dedicated aardlekautomaat (3 polig +N) toevoegen in onze Eaton meterkast, dit is de link naar de aardlekautomaat: https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.120677.html

Er zitten nu 2 aardlekschakelaars in de kast met elk 1 fase, nummers 1 en 2 in de foto.
De 3e fase is ongebruikt, nummer 3 in de foto

Mijn vragen voor de experts:
1) het lijkt alsof de L3 samen met de N is aangesloten op hetzelfde aansluitblok, kan dat wel?
2) wat is de beste manier om de nieuwe aardlekautomaat aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF-oVfBfzCPw9giFbbiwGku-ys4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R285cfSGN4t2r4isnNY8YwMB.png?f=fotoalbum_large

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 14-09-2025 08:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:31
Deze aansluitblokjes gaan per 2x4. Dus in jouw geval is links 4x een bepaalde fase en rechts 4x de nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Ik zou extra blokjes bestellen, zodat je de 3 fase aardlekautomaat makkelijker kunt aansluiten. Met een paar extra kabeltjes kun je dan alles zo aansluiten.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:56
Verdeelblokjes bestellen die boven op de hoofdschakelaar komen:
https://www.elektramat.nl...AkajUzJGwwJGg2NjA3NDExNjQ.

De ev aardlekautomaat zal bij langdurig laden wel zeer warm worden als deze tussen andere componenten ingeklemd zit, brandgevaar! beter is om deze in een nieuwe groepenkast(je) te plaatsen, die plaats je gewoon direct rechts van de huidige (eventueel gekanteld), juist bij de hoofdschakelaar zit in de zijkant een uitbreek poort.

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 13-09-2025 07:34 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

DjVe

Hatsaflats!

Eens met natural colour betreffende die aftakblokjes. Betreffende de warmteontwikkeling, dat valt best wel mee.

Als je 11kW (16A) wil gaan laden, plaats dan een 20A overstroombeveiliging. De meeste laadpalen hebben een conformiteitsverklaring en daarmee is een aardlekbeveiliging type A van 30mA dan afdoende. In jou geval zou ik dus een B20-30mA aardlekautomaat plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 22:40
bedankt voor de reacties.

Ik zat ook al aan verdeel/aftakblokjes te denken voor bovenop de hoofdschakelaar, er is weinig ruimte voor 2 extra aansluitblokjes onderin.

Ik twijfel alleen nog over de warmteontwikkeling en of ik daarom een extra kast naast de bestaande kast zal plaatsen. Het is een 11KW EV lader, de aardlekautomaat spec zegt max 40 graden c.

misschien komen er in de toekomst nog zonnepanelen, dan het ik toch meer ruimte nodig dus kan nu misschien alvast daarop voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:46
Ik zie een éénfase kookgroep. Dat is onwenselijk, want je kookplaat kan nu 2x16A gaan trekken over een 25A hoofdzekering. En daarnaast staan er op diezelfde fase nog 3 eindgroepen ook.

Mijn advies is daarom:
Extra kast plaatsen (22x33cm) en daarin een 3-fase aardlekautomaat voor de kookplaat en een 3-fase aardlekautomaat voor de laadpaal monteren.
In de toekomst heb je hier dan ook nog ruimte om voor de zonnepanelen en warmtepomp een aansluiting te maken.
Let op: bij het overzetten van de kookplaat op een 3-fase groep, moet de bedrading bij de kookplaat en/of in de perilex wandcontactdoos ook aangepast worden!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1