Laadpaal & loadbalancing vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espio auraforce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-09 14:18
Dag Tweakers

Ik maak even een topic aan omdat ik gewoonweg door de bomen niet enkel het bos maar elke fauna & flora errond niet meer begin te zien, en ik hoop dat julie me hier kunnen bijsturen of verwijzen naar de juiste topics. Ik ga mijn best doen om kort & bondig te zijn. Het is een beetje een samenraapsel van enkele avonden opzoeken en ik hoop even een doorbraak te maken met input van jullie naar kennis & gewoon keuzes maken/weten wat er mij te doen staat.

Situatie:
  • EV gekocht (2dehands Skoda Enyaq Coupé IV80, dus 77 kw).
  • Nog geen laadpaal.
  • Huis is een nieuwbouw (2 jaar oud) en als ik de elektrische schema's mag geloven een drie fase aansluiting (gezekerd op 40A blijkbaar).
  • Woonachtig te België, dus capaciteitstarief
  • Ik heb zonnepanelen (driefasig aangesloten) met een omvormer van 4.8 kW (SMA).
  • Home assistant draaiende met, P1 poort in gebruik. HA doet simpele dingen (lichtje aan/uit) nog geen grote dingen
Ik zou willen:
  • Een laadpaal
  • aanstuurbaar met Home assistant (EVCC?)
    • opladen wanneer er zon is
    • opladen aan een maximum vermogen die ik zelf instel, op basis van het hele huis (dus load balancing, gezien capaciteitstarief, dan kan ik dit instellen dat dit nooit hoger is dan bv 4kWpiek)
    • weten hoeveel kwh er verbruikt is van het net voor het opladen van de Auto
    • weten op een simpele manier hoeveel kwh zonne-energie er verbruikt is voor het opladen van de Auto.
    • Dit is dus inclusief laadverlies eigenlijk. De reden waarom ik dit wil weten is dat mijn huisgenoten niet moeten betalen voor de elektriciteit van de auto. De reden voor zon & net apart is dat de prijs nogal verschilt. Afspraak is gewoon betalen voor wat je verbruikt (dus zonnestroom = laag tarief, net spanning = hoog tarief.
  • Liefst geen abbonement voor de laapaal (denk ik? ik betaal eigenlijk al kneiteveel voor zo'n ding, ik zie het nut niet om nog extra te betalen voor een abbonement. Tenzij jullie mij kunnen overtuigen dat het nodig is en handig is
Mijn vragen:
  • Laadpalen in overvloed, maar welke zouden voldoen aan mijn voorwaarden hierboven? Zover ik begrijp is EVCC wel een oplossing voor mijn probleem (zie ook vraag hieronder) maar heeft blijkbaar niet de integratie. Wallbox heeft nogal slechte reviews, en Alfen lijkt een dure oplossing (door abbonementen) op lange termijn
  • EVCC ziet er handig uit, maar kan ik daarmee wat ik hierboven beschrijf? is het makkelijk om te zeggen "vandaag niet laden, enkel op overschot zonnestroom, max laden tot 80%, doe laden maar houd rekening met maximaal 4kW in het huis... etc...
  • Indien ik EVCC wil gebruiken, zijn er dan laadpalen waar ik effectief er niet onderuit kom om een abbonement te nemen?
  • Als ik een laadpaal zet, heb ik dan de kans dat mensen ineens op mijn oprit komen staan om te laden? (ik vermoed van niet, maar heb zoal iets gelezen, en zag bij één van de topics hier op tweakers dat iemand een paal had gezet en die dan ook in één of ander globaal systeem kwam
  • is mijn vraag om te weten hoeveel kwh van zon & hoeveel van het net gebruikt is om de auto op te laden een beetje reëel? Ervanuitgaande dat wat de zonnepanelen opwekken, dit in mijn berekening naar de auto gaat. Ik heb wel ongeveer een idee hoe dit te implementeren & berekenen, maar als er al zo'n dingen bestaan zijn ze zeker welkom, misschien dat EVCC dit opvangt?
  • is een app van de laadpaal (tegenwoordig waarschijnlijk ook nog cloud verbinding via Wifi e.d.) echt zo handig & nodig? Mijn home-assistant remote setup is nog niet wat het moet zijn, dus indien remote toegang handig is, dan kan een app een meerwaarde zijn, maar ik weet dus niet of dit echt... een meerwaarde is?
  • één van de eerste offertes die ik kreeg was voor een 22kW laadpaal. Mij lijkt dit overkill? Er is maar één aansluiting (dus voor bv 2EV's op te laden kan dan al niet). En gezien we in belgie met een capaciteitstarief zitten lijkt mij dit ook echt niet handig. Als ik mezelf voorstel om maximaal 4kw(Net) + zonnepanelen (4.8kw) te laden, lijkt mij een 11kW lader meer dan voldoende, niet?
Ik ga het even bij deze grote lijst laten. Ik weet dat veel van deze vragen waarschijnlijk beantwoord zijn in topics of meerdere topics. Maar door gewoon alle mogelijkheden kom ik er gewoon even niet meer aan uit.
Dus alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-09 20:34
Check is bij Luminus of Engie beiden hebben een app waarmee je met een dynamisch contract kan nemen en de app de auto gaat laden op het juiste moment.

https://www.luminus.be/nl...jden/laadpalen-en-kabels/?
https://www.luminus.be/nl...rijden/smart-charging-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
Niet per se een inhoudelijke reactie van mijn kant, maar is zo'n exercitie niet bij uitstek geschikt om aan bijv. ChatGPT te vragen?

Wij (vanuit werk) werken veel met laadpaalleveranciers maar inhoudelijk gaat mijn kennis niet zo erg ver. De vragen die ik hier lees zijn wel logisch.

V.w.b. je vraag of zomaar iedereen kan komen laden: nee, dat stel je in de omgeving van de laadpaal in. Daar kun je doorgaans aangeven of het wel/niet een publiek punt moet zijn;
V.w.b. je vraag of 22kW overkill is: de meeste laadpalen kunnen tót 22kW. Een 3-fase laadpaal is 11kW. Heb jij thuis krachtstroom, dan beukt hij door naar 22kW. De meesten pakken gewoon het maximum tegenwoordig.

Succes met je zoektocht!

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

• Zizou
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:19
Hi Espio,

Je zou ook de BlueSky lader van BlueBird Power kunnen checken: www.bluebirdpower.com
Full disclosure: ik werk voor BlueBird Power en ben dus biased ;-)

BlueBird is een start-up uit Amsterdam, opgericht door een aantal ervaren rotten in de industrie (o.a. ex NewMotion, Tesla, EVBox).

Wij hebben net een lader gelanceerd tegen een aantrekkelijk introductietarief die eigenlijk al jouw use cases afdekt.

- Opladen wanneer er zon is obv real-time P1 dongle data
- Dynamic load balancing waar je ook een statisch maximum in kan stellen 4 kW in jouw geval
- Hoeveel kWh er geladen is en welk gedeelte vanaf je zonnepanelen afkomstig is
- 11 kW laadpaal, wij vinden 22 kW inderdaad ook zwaar overdreven voor thuis en nutteloos, enerzijds omdat bijna geen enkele auto dit ondersteunt en anderzijds vanwege beperkte netaansluiting thuis. Heeft ook allerlei negatieve geloven voor hoeveelheid koper in de lader en warmteontwikkeling. Andere fabrikanten doen dit, omdat sneller beter lijkt voor een consument die er minder verstand van heeft, maar wij gaan hier niet in mee

Nog wat andere features die niet in je lijst staan, maar eventueel wel interessant zijn:
- Optimalisatie voor dynamische uurtarieven is geïntegreerd.
- Dynamische 1-3 fase switching om zelfconsumptie zon te maximaliseren. E.g. als je zonnepanelen maar weinig opwekken, schakelen we tijdelijk terug naar 1 fase.
- Qua hardware voorbereid op bidirectioneel laden.

Enige nadeel tov jouw wensen is dat je wel de BlueBird Power app nodig hebt voor bovengenoemde diensten waar nu alle features gratis zijn, maar waarvoor we in de toekomst een freemium model willen hanteren. Dus bepaalde zaken zoals maximale statisch vermogen bepalen blijft gratis, maar andere zaken zoals automatisch optimaliseren op de zon incl 1-3 fase switchen en optimaliseren voor dynamische tarieven zal waarschijnlijk betaald worden (orde grootte: paar euro per maand).

Staat tegenover dat met deze introductieprijs je een boel geld bespaart t.o.v. een boel laadpunten met minder features.

Groet en hoor graag als je meer vragen hebt.