Advies voor router/modem met VLAN ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEye
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09 11:49
Beste Tweakers,

Ik wil mijn huidige netwerk een upgrade geven. Momenteel gebruik ik de KPN V10A-box.
Mijn doel is om met VLAN’s te gaan werken, zodat ik o.a. mijn Chinese IoT-apparaten van het reguliere netwerk kan scheiden.

Daarbij wil ik ook mijn wifi-netwerk vernieuwen. Nu maak ik gebruik van de vierkante zwarte KPN mesh-kastjes, maar ik wil overstappen naar een systeem dat de mogelijkheid biedt om een extra wifi-netwerk voor IoT op te zetten. Dit netwerk moet dan op een apart VLAN draaien.

In eerste instantie gaat het dus vooral om een extra IoT-wifi-netwerk op een aparte VLAN. Op termijn wil ik wellicht ook een apart bekabeld netwerk opzetten.

Mijn netwerkervaring is goed, al heb ik nog niet eerder met VLAN’s gewerkt. Ik verwacht dit echter snel onder de knie te krijgen.

Wat zijn jullie ervaringen met UniFi?

Wat is je budget?
Schatting zo'n 500 euro.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuisnetwerk..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gister al gepost/gevraagd:
DVX73 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:26:
@DutchEye wat aanvullende vraagjes?
  • Wat heb je zelf al gevonden?
  • Hoeveel accespoints verwacht je nodig te hebben?
  • Heb je ervaring met netwerken?
  • Hoeveel tijd wil je in het configureren stoppen?
  • Hoe ga je de apparatuur aansluiten, mesh of bedraad?
  • heb je al kabels liggen?
  • wil je apparaten bekabeld aansluiten?
  • zijn er bedraade apparaten die je wil afschermen?

Puur op basis van je huidige startpost lijkt het erop dat een aantal zaken nog niet duidelijk genoeg zijn voor ons door jou? Of dat je het niet weet/hebt (maar niet benoemt).

Je zegt bijvoorbeeld "op termijn bekabeld" dus nu wil je eerst alles wireless? Houdt dat in dat je ook nergens een wired backhaul hebt/gaat krijgen en dat alles op repeater-basis moet communiceren?

Over wat voor woning (etages / oppervlakte / materiaal) hebben we het eigenlijk want de ene woning is (veel) geschikter voor een mesh-oplossing dan de andere.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEye
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09 11:49
MAX3400 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:57:
Gister al gepost/gevraagd:

[...]

Puur op basis van je huidige startpost lijkt het erop dat een aantal zaken nog niet duidelijk genoeg zijn voor ons door jou? Of dat je het niet weet/hebt (maar niet benoemt).

Je zegt bijvoorbeeld "op termijn bekabeld" dus nu wil je eerst alles wireless? Houdt dat in dat je ook nergens een wired backhaul hebt/gaat krijgen en dat alles op repeater-basis moet communiceren?

Over wat voor woning (etages / oppervlakte / materiaal) hebben we het eigenlijk want de ene woning is (veel) geschikter voor een mesh-oplossing dan de andere.
Vooralsnog heb ik de meeste Chinese spul via wireless verbonden. Er zijn ook een aantal bridges welke bekabeld zijn, maar dit wil ik op latere termijn overzetten naar een aparte VLAN.

Het gaat om een rijtjeswoning, 10m lang en 4-5m breed.
Met mijn KPN wifi kastjes had ik al een mesh netwerk. Ik heb 3 kastjes, op elke verdieping staat er een.
Alle kastjes zijn bekabeld aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Om op je vraag in te gaan m.b.t. Unifi heb ik dat in m’n hele huis al jaren stabiel draaien (rijtjeshuis tussenwoning, circa 9x6 meter en 3 verd. met een access point (U6+ beneden en 1e verd. en U6 lite voor zolder) op elke verdieping. Dat dekt perfect. Scheiding voor intern (trusted), gasten en IoT.

Je kunt het beste dan wel alles Unifi doen, dus ook switches en router want dan kun je alles vanuit een enkele applicatie installeren, configureren en beheren.

Je zou ervoor kunnen kiezen het nu meteen goed aan te pakken. Heb je alles gelijk ook op 2,5G voor de toekomst.

3x uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite
1x uitvoering: Ubiquiti Flex 2.5G PoE
1x uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber

Wil je nu echt op een beperkt budget het ecosysteem in en is gigabit overal voldoende (en ook de komende 5 jaar) dan het volgende:

3x uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite (beperkte bottleneck met onderstaande)
1x uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
1x uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra

Goedkoper wordt het bij Unifi niet, je zit eenmaal met de beruchte trifecta kosten, instelgemak en snelheid. Daar mag je er maar twee van kiezen ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12
Ik heb de uitvoering: ASUS RT-BE50. Prima ding en goedkoop. Apart netwerk voor IoT out of the box.

[ Voor 35% gewijzigd door Dekar op 13-09-2025 16:56 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's