Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:28
Nu alweer bijna 4 jaar geleden heb ik voor mijn zoontje een sim only abonnement afgesloten bij Youfone. Op dit moment zit daar 15GB data in en 200 minuten/sms. Met daarop een dataplafond en een belplafond, zodat we niet verrast kunnen worden door een enorm hoge rekening. Dat is altijd goed gegaan, tot nu.

's Avonds gaat z'n apparaatvrije tijd in, de telefoon gaat dan op slot zodat hij niet in de verleiding komt om te gaan snapchatten, instagrammen, etc. in plaats van te slapen. Bellen en SMS'en is nog wel mogelijk, puur zodat hij altijd een manier heeft om ons te bereiken. Nu heeft hij tegenwoordig een vriendinnetje, en hij heeft gisteren nadat z'n telefoon op slot ging, nog even bijna 900 SMSjes naar haar verstuurd. Iets met een puberbrein dat nog niet altijd alles goed doet zullen we maar zeggen. Voor die SMSjes wordt nu even 276 euro in rekening gebracht.

Wat blijkt nu, het belplafond van Youfone werkt alleen maar op de belminuten, niet op SMS. Terwijl dat wel als combinatie in de bundel zit, 1 SMS staat gelijk aan 1 belminuut. Ik heb ook netjes mail gehad dat het belplafond bereikt was en dat uitgaand verkeer automatisch afgesloten is, maar blijkbaar is er niets dat SMS'jes stopt op dat moment.

Ik heb net een verhit gesprek gehad met een servicemedewerker van Youfone. Die probeerde me eerst af te wimpelen onder het mom van jammer dan, er zit geen plafond aan SMS, dus je moet gewoon gaan betalen. Er was niemand anders die ik kon spreken, ze kunnen er niets aan doen, etc. etc. Uiteindelijk, na lang aandringen, wist hij me te vertellen dat ik moet wachten op de factuur, om dan vervolgens weer te bellen en te kijken of we dit op een schappelijke manier kunnen oplossen.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar soortgelijke ervaringen, en vooral dan benieuwd of en hoe het toen is opgelost. En dat met name het verhaal dat belminuten en SMS een combinatie is, maar dat het plafond daarop alleen voor de minuten werkt.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit is zo'n beetje hun primaire verdienmodel geworden.
Het schijnt dat ze de 1e keer wel coulance verlenen dus daar zou ik op inzetten.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op dit moment kan ik het specifieke abonnement met 15GB en 200 minuten/SMS niet vinden op de site van Youfone. Ze hebben bij het afsluiten van een nieuw SIM-only aparte pulldown-menu's voor data+SMS of bellen+SMS. Beiden hebben aparte uitleg over wat er binnen en buiten de specifieke opties valt.

Dan valt me op dat voor "bellen+SMS" de volgende uitleg er staat (nogmaals, voor nieuwe contracten; ik ken jouw huidige contract niet):
Ben je door je minuten en sms'jes heen? Dan betaal je in Nederland en in de EU hetzelfde buitenbundeltarief: € 0,23 cent per minuut en € 0,07 cent per sms. Dit geldt alleen voor abonnementen zonder onbeperkt bellen/sms'en.
Dat zou betekenen dat je niet 276 Euro maar slecht 63 Euro zou moeten bijbetalen. Overigens is 900 SMSjes x 0,23 cent ook geen 276 Euro (ook niet met mogelijk nog 21% BTW) dus iets aan jouw topicstart of contract klopt niet? :)

Neemt onverlet niet weg dat "men" (jij, je zoon, anderen in het gezi) wel iets bewuster zouden moeten omgaan met gewijzigde omstandigheden. Een relatie hebben / beginnen / beeindigen kan inderdaad resulteren in ander gebruik van de mobiele opties en daarom zegt Youfone ook zeer duidelijk
Bedenk wat later kan veranderen. Denk na over veranderingen in je belgedrag in de toekomst. Houd er bijvoorbeeld rekening mee als je van plan bent om vaker internationale gesprekken te voeren.

Ja, je kunt je Belplafond verhogen en verlagen. Via MyYoufone koop je eenvoudig en voordelig een extra belbundel die geldig is tot het einde van de maand. Je bepaalt zelf het bedrag vanaf 10,-.
Long story short; ga het gesprek aan met Youfone over de verkeerde verrekening mits de specificaties in jouw huidige contract overeenkomen met wat ik net postte. En allicht, maar dat levert vaak weerstand op, eens goed nadenken wat kinderen tegenwoordig wel/niet nodig hebben in hun leven en daar goed naar kijken qua gesprek en financien om het mogelijk te faciliteren.

Succes :)

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 13-09-2025 09:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14:46
Mosterd na de maaltijd maar volgende keer gewoon kiezen voor een normale provider. Vroeg of laat kost zo'n budgetprovider je meer geld of ongemak dan een normale provider je had gekost.

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:16
Het komt omdat wij nog weten dat sms een beperkte lengte had, pubers snappen niets van dat achterhaalde principe. Idd krijg je de eerste keer vaak coulance. Maar als dat abonnement bijna aan zijn eind zit, 90 dagen daarvoor kan je een nieuwe afsluiten, zou ik vor 50plusmobiel gaan. Met de couponcode WELKOM5G krijg je bij elk abonnement de eerste 12 maanden voor 1 euro per maand, zelfs voor het dataplafond betaal je die eerste 12 maanden niet. Neem gewoon een goed grote databundel. Onbeperkt bellen en smssen krijg je bij al hun abonnementen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Techfreak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:38:
Het komt omdat wij nog weten dat sms een beperkte lengte had, pubers snappen niets van dat achterhaalde principe.
En dus? Al zou je 900 keer de maximale lengte van SMS gebruiken zonder emoijis, dan typ je volgens Microsoft Word ongeveer 80 reguliere pagina's aan A4 vol. En 35 pagina's als je wel SMS emoji-ondersteuning hebt. Hoe je het ook wendt of keer; dat is (achterlijk) te veel en vind ik een geaccepteerd risico voor de afnemer om hier normaal en duidelijk mee om te gaan.

Nou ben ik ook niet meer de snelste tegenwoordig maar als ik een SMS van 50 karakters moet lezen en daarna 50 terugsturen, kost me dat misschien 20 seconden. 20 x 900 = 18000 seconden; dat is bijna 5 uur continu op dat scherm hangen. Tuurlijk, vlieft, leuke meid, hoteldebotel maar ook dat vind ik best lang/veel en allicht dus ook het risico van de afnemer en de opgelegde beperkingen van het abonnement en de apparaatvrije tijd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1