acces point in tuinhuis, PoE mogelijk in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:29
Mijn vraag
Ik wil een accespoint in mijn tuinhuis maken. Er ligt een UTP kabel heen. Kan dit met PoE?

Relevante software en hardware die ik gebruik
het Compal modem van Ziggo. Accespoint nog aan te schaffen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens mij heeft dit modem geen PoE, als ik het goed begrijp kan ik een switch kopen met PoE en die aansluiten op een poort van het modem. Klopt dit? Dan is de vraag of dit power genoeg is over een afstand van zo'n 40 meter naar het tuinhuis. Of is het verstandiger om gewoon een accepoint met eigen voeding aan te sluiten op de UTP in het tuinhuis? Ik moet overigens sowieso een switch aanschaffen want ik heb geen poorten meer vrij op het modem.

Tips voor aankoop switch en accespoint zijn overigens ook welkom hoor!

[ Voor 6% gewijzigd door twodigits op 12-09-2025 15:18 ]

Beste antwoord (via rens-br op 12-09-2025 21:23)

• twodigits
Heb een ander idee. Op de bovenverdieping gebruik ik een wat oudere Unifi AP AC LR. Die ga ik eerst eens in het tuinhuis hangen (goed genoeg om op je telefoon/ tablet te internetten en wat apparaten aan te kunnen sturen) en dan koop ik voor de bovenverdieping een nieuwe Unifi 6 of 7 - zijn de gamende tieners ook weer blij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Volgens mij heeft dit modem geen PoE, als ik het goed begrijp kan ik een switch kopen met PoE en die aansluiten op een poort van het modem. Klopt dit?
Ja
Dan is de vraag of dit power genoeg is over een afstand van zo'n 40 meter naar het tuinhuis.
Zal afhangen van welke kabel je gebruikt.
Of is het verstandiger om gewoon een accepoint met eigen voeding aan te sluiten op de UTP in het tuinhuis?
Wat bedoel je met verstandiger? Als de kabel werkt weet je in ieder geval dat er data overheen gaat. Of PoE ook eroverheen werkt...
Ik moet overigens sowieso een switch aanschaffen want ik heb geen poorten meer vrij op het modem.

Tips voor aankoop switch en accespoint zijn overigens ook welkom hoor!
Kijk even in de pricewatch.

Overigens zijn er ook accespoints waar een PoE injector meegeleverd wordt. Dan kan je de stroomtoevoer vanuit een ander punt dan het tuinhuis doen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Als je 230V in je tuinhuis hebt dan kun je een gewoon Accesspoint met een eigen voeding gebruiken.
Koop je een Accesspoint met PoE dan hoef je niet perse een switch met Poe te kopen, je kunt ook gewoon een POE injector kopen.

Die 40m zal niet het probleem zijn tenzij je er een CCA kabel of iets heel duns van bijvoorbeeld AWG 27 of dunner hebt liggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Ik heb gewoon 230v, maar met 1 kabeltje is netter vandaar de vraag. De UTP kabel is een hoogwaardige, speciaal voor buiten.

De voorkeur heeft dan een switch met POE, kan gewoon in de meterkast. Tnx zo ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Als je verder geen poe devices hebt is het slimmer gewoon een poe injector te kopen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
Heb een ander idee. Op de bovenverdieping gebruik ik een wat oudere Unifi AP AC LR. Die ga ik eerst eens in het tuinhuis hangen (goed genoeg om op je telefoon/ tablet te internetten en wat apparaten aan te kunnen sturen) en dan koop ik voor de bovenverdieping een nieuwe Unifi 6 of 7 - zijn de gamende tieners ook weer blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

twodigits schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:45:
[...]

De UTP kabel is een hoogwaardige, speciaal voor buiten.
Heb je concrete merk/modelnr/specs?

Voor PoE is voldoende aderdikte en zuiver koperen aders belangrijk. Ook schijnbaar degelijke kabels kunnen hier soms op bezuinigen.
De voorkeur heeft dan een switch met POE, kan gewoon in de meterkast. Tnx zo ver.
Overweeg je op andere plekken ook PoE te gebruiken? Zo niet is een enkele PoE injector goedkoper en eleganter dan een hele switch die je verder niet gaat benutten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

twodigits schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:09:
Goed genoeg voor wel meer dan dat. Sowieso komt die "LR" buiten beter tot z'n recht, met rare config van meer 2.4GHz antennes dan 5GHz.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1