Plaatsen Ziggo, SagemCom wifi 6, CS39000, boosters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:32
Hallo,
Als ziggo klant heb ik sinds deze week wifi boosters (SagemCom wifi 6, CS39000).
Nu wil ik ook in mijn grote tuin, vanwege home domotica een goede dekking hebben.

Mijn vraag is nu: weet iemand de richtingsgevoeligheid van dit type boosters?
Ik wil er minimaal één zo veel mogelijk de tuin in laten "schijnen", stralen die dingen gewoon in een bolvorm?
Ik heb al gekeken op de website van Sagemcom maar daar wordt ik niet veel wijzer en bij ziggo zullen ze het niet weten.

Verder: is een hoge plaatsing beter? Dus in mijn geval de tuin van bovenaf bestralen of maakt het allemaal niks uit?

Laatste vraag: stel ik wil er één buiten opstellen. Is een plastic doos onder een afdak een "goede" oplossing?
Of zijn er goede alternatieven voor wifi buiten in de tuin.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Domotica over wifi is nooit een goed idee en over het algemeen is niet het stralingspatroon van belang maar de demping naar buiten toe.
Dubbel (of triple) glas laat namelijk geen spatje wifi door en gewapend beton ook niet.

En nee een binnen accesspoint buiten plaatsen is nooit een goed idee, daar heb je speciale buiten versies voor.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"CS39000" komt me niet direct bekend voor, naar mijn beste weten levert Ziggo momenteel Sagemcom F266v2 boosters uit. Zwart en rechthoekig, zelfde stijl als hun modems maar kleiner. Is dat wat je hebt?

Zo niet kun je een foto toevoegen van wat het wel is?

Gesteld dat het een F266v2 is, dan is richtingsgevoeligheid minimaal, zo bolvormig als met vier antennes haalbaar is.

Qua plaatsing wil je zoveel mogelijk line-of-sight regelen. Dat is meestal met hoge plaatsing beter te doen. Maar als je AP binnen hangt en je IoT buiten, moet je ook door ramen en/of muren. Zoals Ben(V) aangeeft is dat geen sinecure. Dubbelglas is het probleem niet, het is de metalen isolatielaag van HR(+(+))glas dat WiFi tegenhoudt. Woon je in een ouderwetse woning van voor ~2005, dan gaat WiFi door ramen heen, erna vrijwel zeker niet, en als je muren dan ook nog van beton zijn heb je een uitdaging.

Indoor elektra mag je nooit buiten hangen. Condensvorming kan leiden tot kortsluitingen of - minder dramatisch - corrosie waardoor dingen snel kapot gaan. Gebruik alleen outdoor-apparatuur buiten. Die zijn er volop, maar Ziggo heeft er geen in het aanbod. Je zult dus een ander WiFi-systeem moeten kiezen als het nodig is om buiten een AP te plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:46
3DWim schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:17:
Of zijn er goede alternatieven voor wifi buiten in de tuin.
Daar bestaan outdoor accesspoints voor.

Spel en typfouten voorbehouden

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:32
dion_b schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:21:
"CS39000" komt me niet direct bekend voor, naar mijn beste weten levert Ziggo momenteel Sagemcom F266v2 boosters uit. Zwart en rechthoekig, zelfde stijl als hun modems maar kleiner. Is dat wat je hebt?

Gesteld dat het een F266v2 is, dan is richtingsgevoeligheid minimaal, zo bolvormig als met vier antennes haalbaar is.
Top, merci. Is inderdaad een F266v2.
Dat het niet aan te raden is om binnenspul buiten te gebruiken is mij duidelijk.
Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald type buiten opstelling ?
Elke verkoper beloofd nl. het ultieme genot.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1