Opzet netwerk met camera's en AP's (UI?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:03

Saven

Administrator

Topicstarter
Ik ben momenteel uitzoeken wat nu de beste aanvliegroute is m.b.t. het netwerk en camerasystemen. Casus is als volgt: ik wil een aantal AP's plaatsen (op elke verdieping één), een deurbelcamera, en een aantal losse camera's in en rondom het huis. Alles moet relatief eenvoudig vanuit één applicatie beheerd kunnen worden.

Ik heb enige ervaring met Unifi (UI) m.b.t. de AP's en een CloudKey. Dat is alweer even geleden, maar toen beviel dat goed. Dus tenzij jullie andere suggesties hebben valt mijn oog voor nu, weer op UI.

Oude situatie is super eenvoudig: Router -> Switch (met daaraan een CloudKey) -> AP's. Voor camera's wordt nu apparatuur van Google/Nest gebruikt. Maar die apps zijn rete-traag en ook niet de beste beeldkwaliteit. Vandaar dat ik straks alles om wil gooien.

Door de bomen zie ik alleen het bos niet echt meer :').. Kan iemand mij bevestigen/adviseren in de opzet die ik tot nu toe heb bedacht?

In de meterkast:
Router (FritzBox) -> Gateway -> Switch?

Vervolgens op de Switch -> drie AP's, Deurbelcamera + Chime, +/- 3 losse camera's, en een Network Video Recorder (NVR)?

Ik wil de NVR liever niet in de meterkast zelf hangen maar ergens "verborgen" in huis. Kan dat? Met 30 dagen history.

Daarnaast vraag ik me af
- De CloudKey+ heeft inmiddels een 1TB hdd/ssd? Is dat geen optie?
- Is de Gateway nodig?
- De Dream Machine en Cloud Gateway lijken ook al een switch te zijn?
- Is er dan nog en Switch nodig?
- De (nieuwe) Network Video Recorder Instant lijkt ook interessant, kan ik die op zolder plaatsen en gebruiken?
- De NVRI lijkt dus ook al een switch te zijn met 6 aansluitingen?
- Maar hoezo moet je die dan nog eerst achter een switch, achter een gateway plaatsen? :X
- Volgens mij is de Dream Machine Pro met 8 poorten wel interessant, maar video storage wil ik liever niet in de meterkast hangen, los van het grote formaat.

Kortom, het lijkt voor mij als semi-leek nogal overlappend en vrij rommelig. Mogelijk denk ik teveel overkill.

Iemand een beter/duidelijk plan wellicht? :) Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 12-09-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
Kwa netwerk apparatuur kan ik je niet duidelijk en precies vertellen waar jou eisen liggen dus daar kan ik ook niet direct een antwoord op geven.

Kwa camera's daar in tegen raad ik zelf Hikvision aan, een NVR kan je idd kiezen met POE uit de recorder maar kan ook als standalone geinstalleerd worden.

hierdoor kan jij hem overal plaatsen waar jij wilt.
de camera's zijn 9/10 met een poe injector of een poe gevoede switch.

dit betekend wel, alle camera's worden bedraad aangesloten. maar voor de stabiliteit van de beelden raad ik dit ook echt aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:46
Saven schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:12:
In de meterkast:
Router (FritzBox) -> Gateway -> Switch?

Vervolgens op de Switch -> drie AP's, Deurbelcamera + Chime, +/- 3 losse camera's, en een Network Video Recorder (NVR)?
Prima basis om mee te beginnen.
Ik wil de NVR liever niet in de meterkast zelf hangen maar ergens "verborgen" in huis. Kan dat? Met 30 dagen history.

Daarnaast vraag ik me af
- De CloudKey+ heeft inmiddels een 1TB hdd/ssd? Is dat geen optie?
De Cloudkey verdwijnt imho langzaam van het toneel en ik zou daar niet iets nieuws mee gaan bouwen.
- Is de Gateway nodig?
Stikt genomen niet. De modem/router van je provider voldoet als router/firewall. Zonder gateway heb je wel iets anders nodig dat als conoller kan dienen, zoals een Cloudkey.

Voor het gemak zou ik wel gaan voor een gateway.
- De Dream Machine en Cloud Gateway lijken ook al een switch te zijn?
- Is er dan nog en Switch nodig?
Dat ligt er aan hoeveel apparaten jij met een kabel (en POE) aan wil sluiten.
Voor elke camera en AP heb je een POE poort nodig.
- De (nieuwe) Network Video Recorder Instant lijkt ook interessant, kan ik die op zolder plaatsen en gebruiken?
- De NVRI lijkt dus ook al een switch te zijn met 6 aansluitingen?
- Maar hoezo moet je die dan nog eerst achter een switch, achter een gateway plaatsen? :X
Het staat inderdaad onhandig in het plaatje, maar hij mag ook direct achter de gateway.
Als je hem op zolder plaatst én als POE switch wil gebruiken betekent dat ook al camera's een een UTP-kabel naar zolder moeten krijgen.
De switch functie op de UNVR ondersteunt geen VLANs en is dus eigenlijk alleen voor camera's te gebruiken.
- Volgens mij is de Dream Machine Pro met 8 poorten wel interessant, maar video storage wil ik liever niet in de meterkast hangen, los van het grote formaat.
De UDM-pro is voor veel huishoudens zelfs al te overdreven.

Uit eigen ervaring: een Cloudgateway Max en Ultra Switch met 3 accesspoints en 4 camera's is voor de meeste huishoudens genoeg om in het hele huis te internetten en de boel in de gaten te houden.

Het voordeel van het toevoegen van een UNVR in dit geval is a) invulling aan je wens om de opslag buiten de meterkast de plaatsen en b) de mogelijkheid om tot 24TB opslag te krijgen, de UCG-Max heeft max 2TB.nWat je aan opslag nodig hebt voor 30 dagen hangt nog af wat je wil kunnen terugkijken: letterlijk alles of alleen de momenten dat er beweging is?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:03

Saven

Administrator

Topicstarter
FredvZ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:48:
[...]

Prima basis om mee te beginnen.

[...]

De Cloudkey verdwijnt imho langzaam van het toneel en ik zou daar niet iets nieuws mee gaan bouwen.

[...]

Stikt genomen niet. De modem/router van je provider voldoet als router/firewall. Zonder gateway heb je wel iets anders nodig dat als conoller kan dienen, zoals een Cloudkey.

Voor het gemak zou ik wel gaan voor een gateway.

[...]

Dat ligt er aan hoeveel apparaten jij met een kabel (en POE) aan wil sluiten.
Voor elke camera en AP heb je een POE poort nodig.

[...]

Het staat inderdaad onhandig in het plaatje, maar hij mag ook direct achter de gateway.
Als je hem op zolder plaatst én als POE switch wil gebruiken betekent dat ook al camera's een een UTP-kabel naar zolder moeten krijgen.
De switch functie op de UNVR ondersteunt geen VLANs en is dus eigenlijk alleen voor camera's te gebruiken.

[...]

De UDM-pro is voor veel huishoudens zelfs al te overdreven.

Uit eigen ervaring: een Cloudgateway Max en Ultra Switch met 3 accesspoints en 4 camera's is voor de meeste huishoudens genoeg om in het hele huis te internetten en de boel in de gaten te houden.

Het voordeel van het toevoegen van een UNVR in dit geval is a) invulling aan je wens om de opslag buiten de meterkast de plaatsen en b) de mogelijkheid om tot 24TB opslag te krijgen, de UCG-Max heeft max 2TB.nWat je aan opslag nodig hebt voor 30 dagen hangt nog af wat je wil kunnen terugkijken: letterlijk alles of alleen de momenten dat er beweging is?
Thanks voor je uitgebreide duidelijke toelichting, maakt een stuk duidelijk! :)