ChrisSchults schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 04:59:
We hebben hier nu 3 deco X20 in huis. Wordt netjes aanbevolen die via utp met elkaar te verbinden. Maar we hebben vanaf de meterkast via een moeilijk omleiding. o.a. de kruipruimte, buis van cv thermostaat c.a. een coax kabel liggen naar de zolder-hobbykamer. Zou ik via moca adapters dan boven een deco kunnen aansluiten op de coax.
De wifi snelheid er naartoe is gewoon slecht. Met 1gb abbo komt die via ookla speedtest uit op max. 200 Mbps
Wel vreemd want het trapgat zit tegenover de meterkast, dus denk je geen last van betonvloeren c.a.
Op de 1ste verdieping heb ik mijn pc via utp kabeltje aangesloten op een deco x20, wat me snelheid oplevert van toch 650 Mbps. Vind dat op zich ook al niet zo super. Je gebruikt niet voor niks die deco's.
Volgens mij heb je onrealistische verwachtingen.
De Deco X20 heeft WiFi-6 met 2x2 MIMO en max 80MHz kanaalbreedte.
Dat levert een maximale bruto link rate op van 1200Mbps, maar WiFi kent ongeveer 1/3 overhead, dus onder perfecte omstandigheden (een client, pal naast de X20, geen ander verkeer of verstoring) kun je hooguit 800Mbps halen.
Ik vind je verhaal een beetje warrig omdat je eerst inpliceert dat je alles via UTP aangesloten hebt en daarna toch dingen draadloos lijkt te verbinden. Als we even uitgaan van draadloos verbinden: je wilt bij gebriuk van een X20 als repater het ongeveer halverwege tussen de eerste X20 en plek waar je geen signaal hebt hangen. Daar haalt de Deco dan ook ongeveer de helft van de maximale snelheid, dus ~400Mbps. Als het vervolgens als repeater dat weer utizendt gaat het op volle signaalsterkte, maar je verliest doordat elk pakketje twee keer door de lucht moet de helft van je bandbreedte. Verwachting is dat je dan op je doelplek ongeveer 200Mbps haalt - en dat is exact wat je meldt. Prima dus.
Kan het beter? Waarschijnlijk wel. Je geeft aan dat je met je PC bedraad op de X20 (die dan vermoedelijk als wireless bridge funtioneert) 650Mbps haalt. Dat betekent dat de verbinding van X20 beneden naar die boven ook 650Mbps haalt. Dat is erg goed te noemen, maar gaat ten koste van de prestaties die je erboven haalt Als je die X20 verder naat boven zou plaatsen zou je daar meer snelheid kunnen krijgen - ik gok zo'n 300Mbps bij perfecte plaatsing. Enig nadeel: je verliest dan wel enige snelheid op je PC....
Kortom, je zit al aardig in de buurt van wat je kunt verwachten van deze hardware op de manier waarop je het aangesloten hebt.
WIl je meer, dan moet je anders aansluiten of duurdere mesh meuk halen. Op termijn is degelijke UTP altijd het goedkoopst; historisch kan het rustig 20 a 25 jaar mee (Cat5E die je in 2000 had getrokken zou nu nog goed zijn voor 2.5Gbps) en kost het niets in verbruik. Laten we even 20 jaar rekenen. MoCA kastjes kosten misschien EUR 100, maar zullen een technische levensduur van 5 tot max 10 jaar hebben, plus ze verbruiken al die tijd electriciteit. Per jaar niet veel, maar over 20 jaar al gauw hetzelfde als de aanschafkosten, dus deze oplossing kost EUR 300. Tel daar losse WiFi AP's bij op die je elke 6 a 7 jaar moet vervangen en het gaat richting EUR 600 totaal.
Powerline werkt soms, maar kans op betrouwbaar hoge snelheden is lager en de echt goede sets zijn minstens even duur. Komt bij dat ze hooguit jaartje of 7.5 mee kunnen. Ga uit van EUR 750 over 20 jaar.
En mesh... ha ha. Zoals je merkt is het na minder dan 5 jaar al functioneel verouderd. Je hebt voor dezelfde dekking 50% meer apparaten nodig. Bovendien verbruiken ze per stuk rustig twee keer zoveel als MoCA. Als je vier setjes moet kopen en daar stroomkosten mee optelt gaat het richting de EUR 1100 over 20 jaar. En dat is met je huidge specs. Moet het twee keer sneller? Dat kan, maar dan mag je 50% meer rekenen in aanschaf en verbruik en kom je dus uit rond de EUR 1650. En zal het nog steeds niet sneller zijn dan met MoCA laat staan Ethernet.
Voor UTP moet je natuurlijk AP's betalen incl stroomkosten. Zeg EUR 400 over 20 jaar. Conclusie is dat zolang de aanleg minder dan EUR 200 kost, UTP het goedkoopste gaat zijn. Je kunt kiezen om vaker of minder vaak de WiFi te verversen, maar dat gaat de onderlinge verschillen niet beinvloeden.
Op Marktplaats/Werkspot kun je mensen inhuren die het voor EUR 150 of minder doen. Een no-brainer dus. Zeker als je bedenkt dat je veel betere performance gaat halen - een Cat6 kabel die je nu legt kan in ieder geval to 10Gbps. Het is koffiedik kijken wat er op hogere snelheden gaat gebeuren (25Gbase-T is een ding en kan over Cat8.1 kabels, althans als ze max 35m lang zijn - maar stroomverbruik is torenhoog en met alle eco-design richtlijnen gaat dat het m.i. niet worden; ik verwacht dat we binnen 5 jaar binnnenhuis glas gaan gebruiken), maar met 10Gbps haal je al 4x meer dan met MoCA en 2.5x meer dan de hoogste WiFi snelheden die ik in praktijk gezien heb (en dat was een testopstelling op 2m afstand met meer antennes dan de gemiddelde WAF toestaat

), laat staan wat je in mesh-opstelling ergens boven gaat halen. Laat je niet gek maken door alle "40Gbps WiFi" onzin.
Vind de moca adapters trouwens wel prijzig. Onder 100 euro niks te vinden.
MoCA is een beetje weeskindje, coax is (wereldwijd gezien) nauwelijks een ding meer, MoCA chipfabrikanten zijn gestopt met ontwikkeling. Ik heb de laatste chipbakker die er een chipset voor uitbracht die 2.5Gbps kan halen - en daar verlies op geleden heeft - gevraagd naar mogelijkheden voor 10Gbps in de toekomst. Antwoord was simpel: ze hebben al een ontwerp klaar liggen, maar gaan het pas produceren als iemand de nodige miljoenen chips belooft af te nemen. 2 miljoen op termijn was alvast te weinig. Tja, dan zie ik het eerlijk gezegd niet meer gebeuren
Nederland is een outlier qua hoge coaxpenetratie, vooral op hogere verdiepingen in woonhuizen. Toch is MoCA hier ook nauwelijks van de grond gekomen, en de enige leverancier die het een beetje in de markt zette - Hirschmann Multimedia - is een tijdje terug ter ziele gegaan. Enige wat je overhoudt zijn bedrijfjes die kleine hoeveelheden op eigen titel importeren voor specifieke toepassingen. Kleine volumes betekenen relatief hoge transport- en administratieve kosten, dus moeten die bedrijfjes hoge marges rekenen om het rond te krijgen, en dat merk je in de prijs, die gevoelig hoger ligt dan toen Hirschmann nog de INCA's in de Mediamarkt had liggen.