PCIe X16 werkt niet meer na monteren nieuwe koeltoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcodeboer1986
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15:50
Hallo Tweakers,

Ik had laatst besloten om mijn processor over te klokken. Dit was niet een bijzonder probleem, maar hij werd nogal warm (85celcius +) onder matige stress.

Aangezien ik een redelijk oud systeem heb dacht ik: Als ik die koeler er dan toch af moet hebben voor koelpasta, zet er dan gelijk wat groters op.

Zo gezegd, zo gedaan. Maar nu het probleem: Ik heb mijn processor eruit gehad om deze schoon te maken, ding er weer in, beugels voor de nieuwe koeler erop, koeler erop, klaar. Maar nu krijg ik een VGA lampje en waarschuwing als ik mijn videokaart in de primaire PCIe slot doe. De secundaire doet het wel (de 4x).

Kan het zijn dat ik de processor op 1 of andere manier niet goed geplaatst heb? Is er iets gereset?

Ik hoor graag uw gedachten.

Alvast bedankt.

Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Intel i7 9700K
MSI MPG Z390 gaming plus
Intel Arc B580
G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS x2

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Er kan vuil op een pin in de socket of pad van de cpu zitten die ervoor verantwoordelijk is.

Ook kan de koeler te strak zitten, draai de montageschroeven eens een kwartslag los.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:23
Ik gok ook op vuil tussen cpu en socket - bijvoorbeeld wat oude koelpasta. (Dat spul geleid niet, dus dan werkt de pin niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
nelizmastr schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:28:
Er kan vuil op een pin in de socket of pad van de cpu zitten die ervoor verantwoordelijk is.

Ook kan de koeler te strak zitten, draai de montageschroeven eens een kwartslag los.
Ik weet vrij zeker dat ik heel schoon gewerkt heb. Maar ik heb ook te weinig ervaring om te weten hoe gevoelig zo'n socket is voor momentum aan de schroeven van de koeler e.d. Die ga ik dus eerst even proberen.

Ik laat het wel even horen als het gelukt is, of als ik er niet uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
99ruud99 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:34:
Ik gok ook op vuil tussen cpu en socket - bijvoorbeeld wat oude koelpasta. (Dat spul geleid niet, dus dan werkt de pin niet).
Ik ga eerst even kijken naar wat ow bovenbuurman zegt. Want ik weet namelijk dat ik heel schoon gewerkt heb. Misschien kan ik de onderkant van de CPU nog even droog poetsen na het ontvetten? Ik heb de tafel even vrij gemaakt.

Als er verder vragen komen laat het even horen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
Ok, ik ben een tijdje bezig geweest. Hier volgen wat foto's: (Ik heb er een hel aan om op mijn telefoon te typen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fZ0UM3iM9OE5sUOJg9l-fKdPr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jiE1LMWJMy46NUvoi8Vf6ehc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7N6nAeyUHbA1Nw3ODA3P7nOeXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJVAOcHgdQksWseS1ARNnM1b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G57mP6iFQh9-vLCzj7l0vU-FV5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSg5RWTVyrA4fpJ5BWQPE2S1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHC9tO9cCdsJUtCFMPzn-Icruk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAuVYRhqvLkH7K1Gd3szmuKN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7x3yW_z30xlHeSqC_0cRIjDEBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqgJu25CPG50P3rWn0OL48Qd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:40
socket lijkt er niet vlekkeloos uit te zien, maak nog maar eens een heel goede scherpe foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
freaky35 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:11:
socket lijkt er niet vlekkeloos uit te zien, maak nog maar eens een heel goede scherpe foto
Ik heb alles net weer in elkaar gezet. Geloof me, er is geen reden om te denken dat er iets kapot zou zijn, of geen contact maakt, verbrand is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
Ok, wat heb ik gedaan:
Eerst de koeltoren een kwartslag losser gedaan en de GPU in de primaire PCIe gedaan.
Resultaat: Piiiep, VGA lampje.

Daarna alles eraf gehaald en schoongemaakt. Ook de onderkant(contacten) van de CPU. Dit gaf wat bruine smots op het doekje.. Ik dacht: Zal dat het dan zijn? Want ik rook namelijk in huis.
Maar heb alles goed bekeken of er ook kromme pinnen of rotzooi in de socket zat. Evt. Dat er iets verbrand zou zijn. Daar is gewoon niets aan de hand. Dus ik het het even uitgeblazen en de CPU even goed op zijn plaats gezet (even vingertje erop en kijken of hij nergens heen kan) en de koeltoren er eerst zonder pasta op gezet.
Resultaat: Geen piep meer of VGA lampje, maar ook geen beeld.

Ik had met het monteren van de nieuwe koeltoren ook gelijk even 32Gb bij gemonteerd. Dus die er voor de zekerheid uitgehaald.
Resultaat: Geen piep, geen lampje maar nog geen beeld.

De videokaar naar de secundaire slot
Resultaat: Computer start gewoon op met beeld

Ik heb mijn oude GTX 1070ti nog liggen. Dus die maar eens in de primaire PCIe gedaan.
Resultaat: Geen beeld. (Het ligt dus niet aan de GPU)

Dus nu even de foto's:
De bovenste foto is een foto van mijn secundare PCIe. Als het goed is zien we dat hij maar de helft van de lijnen gesoldeerd heeft.. X8 dus neem ik aan? Als dat zo is is het op deze manier niet heel erg in mijn ogen? Want dat is de Intel Arc B580 ook.

2e foto: Dat lijkt allemaal goed te zitten? Mooi schoon, klaar voor verse pasta

3e foto: Primaire PCIe, geen zichbare schade.. Ik zou niet weten wat hier hardware matig mis mee moet zijn?

4e foto: Socket, excuus voor de slechte lichtval, dit is de enige manier dat mijn camera dacht dat hij kon scherpstellen? Maar ik heb oog genoeg om te kunnen zeggen dat dit het gewoon hoort te doen.

5e foto: Onderkant CPU, wederom geen perfecte kwaliteit foto. Maar hij heeft geen zichtbare schade, zelfs niet met een vergrootglas.

Dus daar heb ik een deel van mijn middag aan gespendeerd.
En nu heb ik een beetje ruzie met de XMP. Dus zal de BIOS straks even resetten. Want die staat namelijk op de 5,1Ghz OC van de CPU.

Ik hoor graag Uw ideeën na deze beelden en uitleg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 22:55
Ik kan niets zien op die foto van het socket. Het is te donker en bewogen.
*knip* offtopic

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 13-09-2025 19:25 ]

• marcodeboer1986
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 13-09-2025 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Dan zet je er een felle lamp op,
*knip* offtopic

[ Voor 80% gewijzigd door br00ky op 13-09-2025 19:26 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• marcodeboer1986
Yaksa schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:40:
Dan zet je er een felle lamp op, zo moeilijk is dat toch niet?
*knip* offtopic
Nee, ik kan vrij goedkoop een moederboard kopen. De GPU is al uitgesloten. Dus als dat het niet is kan het de processor nog zijn.. En in dat geval ga ik waarschijnlijk wat nieuws bouwen. *knip* offtopic

[ Voor 34% gewijzigd door br00ky op 13-09-2025 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 22:55
Wat een nare houding om te hebben terwijl je hier vraagt voor mensen om hun vrije tijd te spenderen je te helpen. Hier heb je je plaatje, rechteronderhoek is PEG. Veel succes ermee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfqS1qEARneBhlQu8KYriqF5L9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wXjfqTmjyvqxAdQzfutYv2dI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 13-09-2025 19:27 ]

• marcodeboer1986
Majestici schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:37:
[...]

Wat een nare houding om te hebben terwijl je hier vraagt voor mensen om hun vrije tijd te spenderen je te helpen. Hier heb je je plaatje, rechteronderhoek is PEG. Veel succes ermee.

[Afbeelding]
*knip* offtopic

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 13-09-2025 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door br00ky op 13-09-2025 19:27 ]

• marcodeboer1986
*knip* offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door br00ky op 13-09-2025 19:27 ]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Bios reset kan ook wel es helpen (volledig, dus via contacten/jumper/knop op het bord zelf).En zorg dat de ram strips in de juiste sloten zitten (volgens de handleiding).

• marcodeboer1986
meljor schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:23:
Bios reset kan ook wel es helpen (volledig, dus via contacten/jumper/knop op het bord zelf).En zorg dat de ram strips in de juiste sloten zitten (volgens de handleiding).
Ik ga dat nog eens proberen. Ik denk dat ik online kan vinden? Maar bij gebrek zou die knoopcel batterij er een tijdje uithalen ook moeten werken toch?

• meljor
Ja, stekker eruit, batterij eruit, 5 min. Wachten en batterij er weer in zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
meljor schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:15:
Ja, stekker eruit, batterij eruit, 5 min. Wachten en batterij er weer in zou ook moeten werken.
Ik ben niet heel hoopvol. :-( Ik ga hem eens proberen.. Mocht het lukken? Dan geef ik sowieso even conformatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
marcodeboer1986 schreef op zondag 14 september 2025 @ 03:44:
[...]

Ik ben niet heel hoopvol. :-( Ik ga hem eens proberen.. Mocht het lukken? Dan geef ik sowieso even conformatie!
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
Tsja, krij volgende week eerst een: Asus Prime Z390-P LGA binnen. Dus dan ga ik het even proberen. Mocht het niet lukken, dan kan ik dan gelijk even door d:)b Ik gebruik mijn PC NL voor meer dingen dan alleen gamen. En het werkt nu. Dan eerst maar even op half video vermogen.
Pagina: 1