Vraag

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:20
Mijn vraag

Voor onze nieuwe woning uit 2006 met Label A heb ik een aantal mensen over de vloer gehad en offertes ontvangen voor een hybride opstelling. De cv-ketel van de woning is een Intergas Kompakt HRE36/30A - CW5 uit 2021.
We willen de woning voorzien van vloerverwarming op elke verdieping (geen radiatoren) en 2 badkamers met regendouches.

Alle 3 de vertegenwoordigers hebben aangegeven de huidige CV-ketel goed genoeg te zijn om gelijktijdig, zonder verlies van kracht te douchen. Gevoelsmatig betwijfel ik dat en neig ik nog steeds om de cv-ketel te laten vervangen door een CW6.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren over onderstaande offertes.
Vaillant AroTherm Plus 75/6
Vaillant Arotherm Plus (monobloc) Type 75/6 hybride warmtepomp
Geïsoleerd buffervat (Cordivari Volano Termico PDF Pensile)
Betonboren Monobloc
3 x Extra monobloc CV leiding (per meter)
Vaillant SensoComfort thermostaat draadloos
Big foot en High bloc (100cm)
Totaalbedrag na aftrek subsidie €8.172,00
Duurzaamheidskortng via werkgever €2.500
Totaalbedrag incl. installatie €5.672,00
Totaalbedrag met Remeha Calenta ACE-Matic 40L incl. installatie €8.880,00
Daikin Altherma 3
Daikin Altherma III hybride type 8 warmtepomp
Extra geluiddempende maatregelen
De uitvoering van complexe installatie- en aansluitwerkzaamheden
Salus draadloze thermostaat IT800 Elypso
3 x Extra koudemiddelleiding (per meter)
Totaalbedrag na aftrek subsidie €7.147,00
Duurzaamheidskortng via werkgever €2.500
Totaalbedrag incl. installatie €4.647,00
Totaalbedrag met Remeha Calenta ACE-Matic 40L incl. installatie €8.1850,00
Ik neig sterk naar de Vaillant te gaan alleen is de Daikin Altherma 4 ook erg interessant. Helaas kunnen zij dat niet aanbieden en denk ik dat het prijsverschil erg groot zal zijn met de Vaillant en/of dat het wel waard is.

Wat vinden jullie van bovenstaande offertes en zouden jullie de Daikin Altherma 4 boven de Vaillant kiezen?
Tevens ben ik ook benieuwd of het verstandig is om de CW ketel te vervangen?

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14

paQ

Wat is de reden dat je er een ketel bij wil?
Als je nu groot gaat ingrijpen, dan is dat DE gelegenheid om gasloos te gaan (?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Eskiya
Alle 3 de vertegenwoordigers gaven onafhankelijk van elkaar aan dat de waterboiler 300L nergens zal passen en daardoor all-electric niet mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Zelfs niet waar de CV ketel anders komt te hangen? Maatje kleiner vat?
Waar komt het buffervat en hoe groot is dat?

Er ontbreekt info nu. Als je 7,5-8 kW nodig hebt op alleen vloerverwarming, maar wel een buffervat erbij, en hybride? Het strookt nog niet helemaal.
Klinkt meer als: weg dat buffervat en maak gewoon ergens plek voor een SWW vat of WPB.

[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 12-09-2025 05:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met alleen vloerverwarming heb je geen buffer nodig.
CV weg, buffer weg, Itho muurmonteerbaar vat er bij en gaan met die banaan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die badkamers, moet je die nog verbouwen? Zo ja, zorg dat er een DWTW in verwerkt wordt. Zo nee: kijk of je dat achteraf nog ergens in de afvoer kunt verwerken.

DWTW scheelt je gewoon 50% benodigde capaciteit voor je boilervat of ketel.

Verder idd die buffer lozen, met 2 badkamers en "elke verdieping vloerverwarming" ga ik ervanuit dat je een groot huis hebt met voldoende waterinhoud hebt dat het zonder buffer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blcools
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-09 11:21
Als je vloerverwarming hebt, is een buffervat inderdaad overbodig.
Ik ken de specifieke warmtepompen zelf niet, maar als die goed kunnen moduleren, dan kunnen die het water langdurig op een lage temperatuur houden. Zelf heb ik een Nibe met vloerverwarming en die moduleert in het tussenseizoen naar de laagste temperatuur, werkt dan minstens een half uur en stopt dan enkele uren. Op koude winterdagen blijft hij permanent werken. En eerlijk: je moet er de grafieken bij nemen om het te zien, want je merkt er in huis niets van. En omdat hij minstens een half uur blijft werken, heb je weinig last van de rendementsverliezen bij start/stop.
Wij regelen de warmtepomp met vloerverwarming op de thermostaat in huis. Er is ook een buitenvoeler, maar als we alleen daarop regelen, schommelt de temperatuur wel redelijk veel (vooral op zonnige dagen). Soms vind je online dat deze manier van regelen afgeraden wordt, maar bij ons werkt het prima. In het tussenseizoen kan het gebeuren dat de temperatuur 's middags te hoog is omdat de warmtepomp nog rond 9u is beginnen warmen op zonnige dagen. Dat los ik op door in de thermostaat te programmeren dat vanaf 9u tot 12u de temperatuur een graadje lager moet zijn. Je merkt er niets van, maar zo activeert de warmtepomp niet op dit moment.
Voor warm water hebben wij hier een boiler van 180L die wij op stand "medium" houden. Dat betekent concreet dat het water tussen 50°C en 55°C gehouden wordt (en elke zondag even opwarmen naar 60°C rond 14u voor legionella-preventie). Wij kunnen daarmee gemakkelijk 4 douches na elkaar doen, of een bad en een douche. De warmtepomp begin bij te verwarmen zodra de temperatuur onder de 50°C zakt, en die kan het heel lang volhouden voor de temperatuur echt onder de 40°C begint te zakken. Daarnaast heeft die ook een manuele knop "extra warm water" of "1x boiler opwarmen" waarbij hij meteen begint te warmen. Als de boiler dan helemaal koud zou zijn (bijvoorbeeld nadat er veel gedoucht is of nadat je thuis komt van een reis), dan heb je een groot kwartier later al voldoende voor een douche.
Dat buffervat is ook van mild staal --> je gaat heel je leven lang moeten betalen voor onderhoud aan de anodes, anders roest dat vat door. Het is een foute truc van leveranciers om een goedkope offerte te kunnen maken en nadien te verdienen op anodes die je elke paar jaar moet vervangen.

Kort samengevat: dat buffervat is zowel voor de verwarming als voor warm water overbodig. Investeer in een beperkte buffer voor warm water, in roestvast staal. Neem een warmtepomp die goed kan moduleren (dat kunnen ze normaal bijna allemaal, behalve de goedkoopste versies die alleen start/stop kunnen).

Veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blcools
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-09 11:21
Nog even zeggen: een voleldige elektrische warmtepomp is misschien in verbruik duur(der) in de koudste maanden, maar anderzijds heb je ook redelijk grote kostenposten die je vermijdt. Je hebt geen aansluting voor gas maar, daarmee vermijd je een jaarlijkse vaste kost. Je hebt een systeem dat na plaatsen maar weinig onderhoud nodig heeft, wat niet geldt voor het gassysteem (jaarlijks snel een dikke €100 of meer). Ik weert niet hoeveel je jaarlijkse verbruik voor verwarming is natuurlijk, dus mogelijk zijn die vaste kosten laag ten opzichte van de verbruikskosten, maar ik zou het toch overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
blcools schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:21:
Nog even zeggen: een voleldige elektrische warmtepomp is misschien in verbruik duur(der) in de koudste maanden, maar anderzijds heb je ook redelijk grote kostenposten die je vermijdt. Je hebt geen aansluting voor gas maar, daarmee vermijd je een jaarlijkse vaste kost. Je hebt een systeem dat na plaatsen maar weinig onderhoud nodig heeft, wat niet geldt voor het gassysteem (jaarlijks snel een dikke €100 of meer). Ik weert niet hoeveel je jaarlijkse verbruik voor verwarming is natuurlijk, dus mogelijk zijn die vaste kosten laag ten opzichte van de verbruikskosten, maar ik zou het toch overwegen.
Vastrecht en netbeheer kan je vaak wel wegstrepen tegen de jaarlijkse bonus, maar dan moet je dus wel elk jaar overstappen.
Onderhoudscontract voor de CV ketel, toch vaak 15-20 euro per maand kan je schrappen zonder ketel. Verder is het maar de vraag of gas goedkoper stoken is dan stroom: een KWh uit het net is 25 cent, een m3 gas is 1,21. Bij een COP lager dan 1,66 wordt gas goedkoper dan stroom. Misschien als je je warmtepomp gebruikt bij -10 om je boilervat naar 55 graden te stoken dat je dat niet meer haalt, maar in de meeste gevallen is een warmtepomp in verbruik gewoon goedkoper dan een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Oef..... jullie hebben het mij niet makkelijker gemaakt..Maar wel enorm nuttige informatie. :-)

Waarvoor mijn grote dank.

Ik ben een leek op het gebied van cv, warmtepomp installaties en daarom heb ik gerenommeerde bedrijven uitgenodigd om obv fysieke schouw een advies uit te brengen. Mijn voorkeur was in eerste instantie all-electric maar nadat alle 3 partijen aangaven all-electric niet zal passen heb ik mij gefocussed op een hybride opstelling.

@_JGC_ badkamer op zolder moet nog gecreerd/gelegd worden en badkamer op de 1e verdieping zal volledig gesloopt en vergroot worden. Ik noteer hem. Het niet een bepaald grote woning.
Nu: 138m2
Na verbouwing +/- 180m2

Ter illustratie heb ik een foto van de ruimte gemaakt met de afmetingen.

Wat mij wel verbaasde is dat 1 partij een 11kW en andere 2 8kW adviseerde bij navraag geven ze allebei aan dat hun 'tool' hieruit komt...

Als ik jullie opmerkingen zo lees dan begrijp ik hieruit dat ik best een all-electric kan nemen? Ik ben de beroerdste niet om extra betalen voor de juiste en goede informatie. Net als een aantal dakkapelzetters komt het bij mij over als hit-and-run. Neerzetten en op naar de volgende..
Los vd benodigde kW sta ik wel open voor adviezen vanuit jullie kant. Mijn voorkeur gaat uit naar een Daikin Altherma 4 en anders een Vaillant aroTherm Plus.

Ruimte voor de buitenunit maak ik me niet druk om, die kan op de platte dak van de garage en anders op de grond. Wat zou ik obv de foto als binnen kunnen nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oxdSq_f4fYmcMbx1al0QdZDmTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1SvVKKWDV21U8c34PBXHYprU.png?f=fotoalbum_large

Men mag mij ook DM'en als men ervaring heeft met een goede installateur in Overijssel eo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Hoeveel hoogte heb je op iets van 70cm van de service koker waarde CV naast hangt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Ronald schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:42:
Hoeveel hoogte heb je op iets van 70cm van de service koker waarde CV naast hangt?
Geen idee, denk 50cm? kan het hopelijk vanavond opmeten als ik weer in de woning ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Meer, je knieschot is al 95 ;-)

De hoogte tussen CV en rode expansie vat zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

mijn timmermansoog zegt 181 cm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Ronald schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:24:
Meer, je knieschot is al 95 ;-)

De hoogte tussen CV en rode expansie vat zeg maar
Dat is dan ook zo :-D

Geen tijd meer gehad om naar de woning te gaan en morgenochtend ga ik naar het buitenland voor een weekje. Had op de site van Daikin mijn gegevens achtergelaten en ben vandaag vriendelijk geholpen door een installateur. Ik heb hem de foto vd ruimte gemaild en als hij denkt dat er een 300L boiler past zal obv een all-electricn een prijsindicat toesturen. Hij adviseerde me trouwens de Altherma 3 boven de 4 omdat ik alleen maar met vloerverwarming zal verwarmen.

Ik bedacht me dat er tussen de dakkapellen een vliering komt. Kan de boiler in de vliering geplaatst worden (hoogte nok is min. 2,50)

Of zeg ik nou iets raars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Richting de 300 gaat wel passen als het oog van @paQ en beetje in de richting zit.

Is het een houten of stenen vloer? Hout moet je wat oppassen… je gaat waarschijnlijk over ontwerp belasting heen… maar Itho heeft vaten die geheel of gedeeltelijk aan de muur kunnen.

Altherma 3 is veel kleiner, wat luider dan Altherma 4… 3 kan minder hoge watertemperatuur maken (onnodig voor vloer) maar kan ook geen legionella run op compressor.

Altherma 4 is echt heel heel groot fysiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Het zal een houten vloer worden. Zal dan rekening moeten houden met dikkere balken. Misschien chemisch ankeren?
Ik ben dus niet gebonden aan hetzelfde melk boiler?

• paQ

paQ

Is dat een houten (verdiepings)vloer :?
Ik zie een cementdekvloer aan de muur.

• Eskiya
Denk dat ik niet duidelijk ben geweest :?

Ruimte vd cv-ketel is een zolderruimte en cementdekvloer (woning van 2006)

Er komen 2 dakkappellen en tussen de dakkapellen komt er een vliering van hout etc. Mijn vraag was dan ook of het gek zou zijn als ik de 300L op de vliering zou laten plaatsen.

Sterker nog. Zou ik de hele all-electric installatie zelfs vd huidige ruimte op zolder naar de vliering kunnen laten plaatsen?

Hoogte vd nok in de vliering zal min. 2,50m zijn.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:44
Eskiya schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:43:

Er komen 2 dakkappellen en tussen de dakkapellen komt er een vliering van hout etc. Mijn vraag was dan ook of het gek zou zijn als ik de 300L op de vliering zou laten plaatsen.

Sterker nog. Zou ik de hele all-electric installatie zelfs vd huidige ruimte op zolder naar de vliering kunnen laten plaatsen?

Bij onderhoud aan CV ketels is men tegenwoordig heel streng wat betreft bereikbaarheid. Dat zal hier ook gelden. Zo'n installatie moet gewoon goed bereikbaar zijn. Hou daar rekening mee.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• paQ

paQ

Eskiya schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:43:

Ah OK, maar in dat geval is heel die foto die je postte niet relevant.

300 kg op 0.25 m2 drukt wel ja :)
Daar moet je in je constructie zeker rekening mee houden.
Zeker als die vliering aan je gording hangt. (?)

• Eskiya
@Mercarra neem aan dat een installateur dat eerst langskomt voor een schouw dat meteen al kan aangeven of dat wel/niet kan?

@paQ (ver)plaatsen naar de vliering kwam ik later mee, omdat ik obv de foto het advies had gekregen om voor hybride te gaan omdat all-electric niet kan.
Vervolgens advies gevraagd voor de aangeboden offerte maar men heeft hier men heeft aangegeven dat de offerte niet helemaal kloppen en min of meer aangegeven dat all-electric wellicht wel kan.

Kortom: ik heb een woning gekocht waar ik eea ga verbouwen. Het liefst wil ik ook meteen naar all-electric gaan en ben nu obv huidige ruimte op zoek naar mogelijkheden en alternatieven.
Hoe dan ook komt er een vliering nadat er aan beide kanten een dakkapel is geplaatst. vlieringbalken van muur tot muur is 5,70m
Los vd kstn kan theoretisch gezien de all-electric binnenunit en bijbehorende units op de vliering geplaatst worden....
Waar zou ik rekening mee moeten houden, ivm onderhoud, vervanging in de toekomst.

Eenmaal de mogelijkheden van all-electric weer te zien heb ik een offerte voor Daikin Altherma 4 opgevraagd, waarin me vervolgens geadviseerd is om voor de Altherma 3 te gaan omdat ik alleen vloerverwarming zal nemen. Ben dus ook nog zoekende in een zwart gat naar de juiste installatie op de best mogelijke manier.

Help..... :?

• Ronald
  • Nu online
Vraag dan gewoon waarom ze de Altherma 3 aanbevelen...
Dat de Altherma 4 een hogere watertemperatuur kan maken betekend niet dat het moet voor CV bedrijf. Legionella run kan de 4 op compressor is wat zuiniger dan op element; 3 kan het niet op compressor.

De SWW-Boiler zou ik op de betonnen vloer houden. Die kan gewoon veel meer hebben.

• paQ

paQ

Als het stil moet, heb je met Vaillant Arotherm Plus wel de best bang for the buck is mijn ervaring.
Besluit vooral hoe je je SWW wil maken.
A Dat kan met een vat / merk-eigen unit, die communiceert en schakelt met de WP buiten, Je verwarming wordt dan tijdelijk onderbroken als er warm water moet worden gemaakt.
B Een warmtepompboiler. En dus separate systemen voor verwarming en warm tapwater.

A is efficienter doorgaans
B maakt wat geluid (al schijnt de nieuwe V5 explorer wel relatief stil te zijn) maar geeft extra subsidie

[ Voor 0% gewijzigd door paQ op 13-09-2025 12:21 . Reden: merk type mixup :+ ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@paQ Je gooit merk en type namen door elkaar :D Arothem ;-)? Gecorrigeerd :D

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 13-09-2025 12:33 ]

Pagina: 1