Stille kantoor PC max 900 euro - multi tasken - S/DIF

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leonardo66
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Inleiding
Ik wil een PC samenstellen om deze te laten bouwen door Azerty. Ik heb daar goede ervaringen mee. Ik heb eerder een PC samengesteld met jullie hulp. Dat is goed bevallen. Zie dit forum.

Dit maal een PC voor mijn kantoor. Hij hoeft niet zo krachtig te zijn, want als ik iets grafisch wil dan kan ik de eerder genoemde PC gebruiken. Het budget is deze keer ook wat lager. Wel is opnieuw belangrijk dat ook deze PC zo stil mogelijk is. Ik heb een fanless systeem overwogen, maar die hebben vaak een minder goede verhouding tussen budget en rekenkracht. En aangezien ik met mijn andere PC (zie forum uit 2022) dik tevreden ben… weet ik: het moet kunnen een stil systeem met fans.

Recentelijk heb ik een NUC aangeschaft als media-PC voor in de huiskamer. Zie hier. Ik heb even overwogen om precies dezelfde ook voor mijn kantoor te kopen. De media-PC is lekker stil bij een lage belasting, maar als hij hard moet werken vind ik het geluid toch niet optimaal fijn. Daarom overweeg ik voor de kantoor PC een model met wat grotere fans, zodat hij – als hij dan geluid maakt- een wat rustiger laag frequent geluid maakt. Ook is aan de media-PC, omdat het een NUC is, later niet zo veel meer te wijzigen. Voor deze kantoor PC vind ik het een fijn idee dat er later nog wat aan gesleuteld kan worden.
Afijn, ter zake.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een PC voor kantoor. Dus MS office, webbrowsen, email. Ik ben nogal een multitasker en tabblad hoarder. De PC moet er tegen Kunnen dat er 10 tabbladen en daarnaast tien verschillende programma’s tegelijk open staan. Verder is het grote belangrijke punt: STIL.
Ik wil hem graag met optical S/DIF aan mijn stereo verbinden, dus het is fijn als het moederboord die aansluiting heeft en ik niet met verloopstekkertjes hoef te prutsen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk aan 600- 800 euro exclusief assemblage. NB: de kosten voor montage zijn 99 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet echt

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is wat ik zelf bij elkaar heb gezocht:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 108,98€ 108,98
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II€ 128,67€ 128,67
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition White€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,32€ 29,32
1VentilatorsArctic P14 Max, 1-pack, Zwart, 140mm€ 11,69€ 11,69
2VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 29,45€ 58,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 72,50€ 72,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 52,90€ 52,90
Totaal€ 635,85

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
• De kast die ik gekozen heb vind ik mooi. Maar als je me wilt overtuigen een andere te kiezen, dit zijn mijn parameters: Kleur: wit of aluminium/ zilver, geen zwart. Geen plastic, in ieder geval de hele buitenkant van metaal. De kast waarin die komt te staan is 44 cm hoog (dus bij deze kast 14 cm ruimte) en 50 diep (dus bij deze kast 5 cm ruimte). De kast is van voren open, de breedte komt niet zo nauw.
• Omdat ik het door Azerty wil laten assembleren, moeten alle onderdelen daar verkrijgbaar zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• Stil: (onhoorbaar bij normaal kantoorgebruik en maximaal 30 db bij hoge belasting).
• Optical S/DIF op het moederboord.
• Nu niet zoveel kracht nodig denk ik voor mijn use-case, maar toekomstbestendig is altijd fijn.

Toelichting op eigen keuzen:

Processor: overgenomen van Tweakers Best Buy basis PC, ik hang verder niet aan AMD, mag ook Intel zijn.
Moederboord: met Optical S/DIF
Fans: Mag wat kosten, want stil is het meest belangrijk. Mijn idee is ruim aantal, zo groot mogelijk, zodat ze langzaam kunnen draaien. Ik wil Azerty vragen een stille curve in te stellen, waarbij de fans pas echt snel gaan draaien als het echt moet. Ik denk aan 1 achter exhaust (120mm)
1 top exhaust (140mm) 1 bottom intake (120 mm).
Voeding: toekomstbestendig, gekozen voor semi-passief model wat geen geluid maakt als dat niet nodig is.
[/i]

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
• Ik zoek de optimale rekenkracht binnen het budget en met een minimaal geluidsniveau (zie boven).Heb je suggesties om de rekenkracht nog te verhogen binnen het budget en zonder toename van het geluidsniveau? Heb je suggesties om het geluidsniveau nog verder te verlagen?
• Verder ben ik niet echt een expert, dus: heb ik misschien onderdelen gekozen die niet compatibel zijn?
• De processor cooler is 159 mm, de opgegeven ruimte in de kast voor de cooler is 165 mm, mag ik er van uitgaan dat dat dus past?
• Hoe vergelijkt dit systeem in kracht en stilte met de NUC die ik recent voor de huiskamer heb gekocht?
• Ten slotte: zoals gezegd ik ben geen expert, dus ook als je denkt 'prima PC niet aan te verbeteren' dan hoor ik het graag, dan bestel ik weer met wat meer vertrouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Leonardo66 op 12-09-2025 08:23 . Reden: processor cooler vergeten ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Je hebt 6mm ruimte voor je cpu koeler en de Arctic hangt niet over je memory, dus dat past.
Een Nuc is vrijwel altijd gebaseerd op laptop onderdelen en dus meestal zuiniger en zwakker. Zonder specs valt er weinig over te zeggen.

Ik zou een nieuwer platform kiezen, zoals AM5 of Intel LGA1851. Bijvoorbeeld (alles leverbaar bij Azerty):
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245K Boxed€ 215,90€ 215,90
1MoederbordenGigabyte B860M AORUS ELITE WIFI6E ICE€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenASUS Prime AP201 Wit€ 69,-€ 69,-
1VentilatorsArctic P12 Max, Wit, 120mm€ 4,99€ 4,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 94,13€ 94,13
1Interne SSD'sWD Blue SN5000 1TB€ 65,15€ 65,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,43
Vanwege beperkte moederbord keuze Intel gekozen, de 245K vanwege de snelle interne gpu met 4 xe cores.
ASUS behuizing met standaard rear fan en extra 12cm Arctic fan voor onderzijde (wel een fanprofiel instellen).
DDR5 geheugen.
Moederbord met o.a. SPDIF.
Snelle WD SSD met beter TLC geheugen (NV3 is QLC).

[ Voor 7% gewijzigd door Woezik op 12-09-2025 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leonardo66
  • Nu online
Dank je wel Woezik voor je input.
Ik zag dat je mij in 2022 ook geholpen hebt, top!

Ik heb een aantal van je suggesties overgenomen in mijn voorlopige lijstje, sommige (nog) niet:
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition White€ 84,90€ 84,90
1VentilatorsArctic P14 Max, 1-pack, Zwart, 140mm€ 11,69€ 11,69
2VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 29,45€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 826,98

Nog een paar vragen. Punten waarop ik zou willen sparren:

Processor/moederbord: Fijn om voor een iets sneller/nieuwer systeem te gaan. DDR5 op 6000 dat scheelt wel denk ik. Het geld heb ik er wel voor over ook als het een paar tientjes over het budget gaat. Waar ik nog over twijfel is dat ik op het internet lees dat de voorgestelde intel wel flink wat meer warmte produceert. Gaat dat zich ook niet vertalen in meer fan-geluid? of zijn de fans en de processor koeler zo stil dat je dat bij normaal kantoorgebruik niet hoort?

SSD: Duidelijk

Fans: daar wil ik niet op bezuinigen, stil is toch wel het allerbelangrijkste en dan kies ik liever voor wat duurdere fans die goede testresultaten hebben dan voor een meegeleverde fan. Is er een reden dat je de topfan weglaat? Ik heb mijn initiële plan voor de fan configuratie gebaseerd op deze review (en de vertaling daarvan voor de gewone leek door chatgpt)

De kast: Is dit een kwestie van smaak? Past het systeem in beide kasten? of zijn er ook andere redenen dat je deze aanbeveelt boven de Lian Li.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
In de review van Gamers Nexus is een Nvidea RTX4070 videokaart ingebouwd en aan de bovenzijde een 240mm radiator Fractal Lumen radiator. Dan wordt het wel een heel andere build,

Idle is het verbruik 13W en zijn koeling en geluid geen enkel probleem.
Dankzij 14cores en een interne gpu kan het verbruik oplopen tot 157W in een cinebench test. Die prestaties zijn goed voor een lange levensduur, maar onder zware belasting stijgt het verbruik en daarmee de benodigde koeling wel mee. Voor office gebruik niet relevant, want de cpu wordt amper belast.

Het systeem past in beide behuizingen. De ASUS wordt met rear fan geleverd en is daardoor iets goedkoper. Bij de Asus zit de fan van de voeding aan de voorzijde. De voorzijde van de Lian Li is dicht, waardoor de fan van de voeding aan de binnenzijde zit en daar dus ook zijn koeling moet krijgen.

Ik zou zelf de dure Noctua's omwisselen voor twee Arctic P12 Max fans, die zijn ook al vanaf 200rpm regelbaar. De Arctic 36 is erg goed, maar voor zwaardere belasting zou ik eerder investeren in een nog betere cpu-koeler, zoals: https://tweakers.net/pric...al-fan-black-edition.html Met de dubbele fans van de Mugen kan de rear fan achterwege blijven.
Ik zou alleen twee fans aan de (gefilterde) onderkant doen, dat is stiller dan de bovenkant. Warmte lucht stijgt op en zonder een videokaart is het niet nodig om de case vol fans te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo66
  • Nu online
Dank voor je reacties. Ik ga het bestuderen. We hebben bezoek dit weekend, dus waarschijnlijk wordt het zondag voor ik weer met vervolgvragen terugkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Woezik schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:13:
Warmte lucht stijgt op en zonder een videokaart is het niet nodig om de case vol fans te hangen.
Convectie is geen sterke stroom. En wordt overweldigt als je een ventilator aan zet en onderdruk of overdruk creeert in je kast.

Wat wel helpt is logische paden creeren waar de lucht langs stroomt en weer buiten de kast kan komen.
Ook is het handig om meer fans als intake te hebben dan outtake. Daarmee creeer je een lichte overdruk waardoor de kast niet stof aanzuigt door alle openingen aanwezig. En met filters op je intake fans heb je minimaal last van stof in de kast. (zolang je de filters af en toe onstoft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo66
  • Nu online
OK, ik heb het één en ander bestudeerd en ben weer terug.

Ik heb mijn voorlopige setup aangepast naar:
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 57,90€ 57,90
3VentilatorsArctic P12 Max, Wit, 120mm€ 4,99€ 14,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,04

Kast: ik overweeg nu toch de Asus. Vanwege de mogelijkheid voor de psu om zijn hitte via de voorkant kwijt te kunnen. Ook heb ik chatgpt schattingen laten maken van de dBA waarden bij verschillende configuraties en dan komt de Asus er nét iets beter uit (scheelt maar 2 dBA, maar toch). Wat het uiterlijk betreft vind ik de Lian Li op zich iets mooier. Maar het beeld van de Asus is waarschijnlijk rustiger in de drukke kast waar ik hem ga plaatsen.
Maar.......... punt van twijfel is nog wel de hoogte. De Asus is 44 mm hoger dan de Lian Li. In de kast is er daarom nog maar 9 cm ademruimte over boven de Asus. Bij de Lian Li zou dan 13,4 cm ademruimte zijn. Ook achter wordt het iets kraper: 4 cm ademruimte bij de Asus tegen 5,7 cm ademruimte bij de Lian Li.
Is dit reden om toch voor de Lian Li te kiezen? of is de ademruimte van de Asus voldoende. Om het te verduidelijken van de plek waar die komt te staan. (op de foto zie je mijn oude Lian Li hoog 326 mm, breed 200 mm, diep 260 mm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlZApwmbeKkav0i1dSiw5Or6jA0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CyJaJxRJitKvjmQ26TDWQKDK.jpg?f=user_large

Fans: begrijp ik het goed dat het advies is 2 intake fans aan de onderkant? en je stelt voor om de rear fan weg te laten vanwege de betere Mugen processor koeler? Dat vind ik toch wel een beetje weinig fans hoor. Ook de berekeningen van chatgpt geven aan dat daarmee het geluid juist weer (iets) zou toenemen doordat de overige fans sneller moeten draaien (bij scenario met hoge belasting). Kan geen kwaad toch zo'n derde fan? En dan als ik die rear fan erin houdt zou ik die graag willen vervangen door een Artic P12 fan. Ik neem aan toch dat zo'n meegeleverde fan wel verwijderd en vervangen kan worden?

Fancurve: Ik heb chat gpt gevraag voor advies over een fan curve. Hij komt dan met de volgende tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFRKn5aJDeaFiKp_cO6oyj3DxD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qQubxQZvkpKu8rY6yI1nalrz.jpg?f=user_large

Daarnaast een schakelvertraging (hysterese) van 1-2 graden voor de Mugen en van 1 graad voor de casefans
Is dat ook wat jullie zouden adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Bij de ASUS is de fan van de voeding aan de voorkant intake en wordt de lucht aan de bovenkant weer weg geblazen.
9cm vrije ruimte boven de behuizing is voldoende.
De mugen heeft een groot koelblok, waardoor de achterste fan van de mugen dicht voor de rear fan zit. Als de rear fan langzamer draait dan de Mugen fans, dan gaan ze elkaar tegen werken.
De ASUS fan kan prima vervangen worden door een andere 12cm fan.

De ASUS heeft een mesh zijpaneel, dus je kunt hier ook prima een topflow fan kiezen. De warme lucht wordt dan niet naar de achterzijde geblazen. Een nadeel is dat de beste topflow fan erg duur is: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1958714;1728146/ Daar koop je ook een goede AIO-koeler voor en krijg je minder warmte in de behuizing.

Bij de fancurve gebruik ik een getrapt profile ipv een curve om te voorkomen dat bij kleine schommelingen de fans blijven wisselen in toerental. De schakelvertraging zou ik dus ruimer instellen. Ik zou in de praktijk kijken wat de temperatuur bij office gebruik is en daar de fans op stil instellen met een vlakke lijn. 55C is prima als basistemperatuur. Alleen als er zwaar gerekend worden zou ik de fans sneller laten draaien. Vanaf 85C op 100% is wel gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo66
  • Nu online
Wederom dank,

De Dark Rock TF 2 is een interessante optie. Review gelezen en chatGPT opnieuw een schatting laten maken. De cooler lijkt het systeem net nog even stiller te kunnen maken.
En begrijp ik het nu goed dat je zegt dat omdat de cooler de lucht een andere kant opblaast deze wél te combineren is met een rear exhaust fan?

Dus dan komen we uit op:
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock TF 2€ 89,60€ 89,60
3VentilatorsArctic P12 Max, Wit, 120mm€ 9,99€ 29,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 830,74

Klopt het zo volgens jou? en dan met twee intake fans onder en één exhaustfan achter?

Fancurve: Je bedoelt dat de fans op hetzelfde lage toerental draaien (hoeveel?) tot 55 graden?
en daarna pas in stappen omhoog naar 100 % bij 85 graden?
Wat zou een tabel kunnen zijn die ik mee kan sturen naar Azerty? (ik begrijp dat het dan raadzaam is om het zelf aan de hand van concreet gebruik en temperaturen nog aan te passen later)
Zoiets als 30% tot 55 graden, dan 40 % tot 65 graden, 55 % tot 75 graden en 80 % tot 85 graden en daarboven 100 %. Is dat iets? Voor processor fan en case fans hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Lucht die door de rear fan naar achteren wordt geblazen kan daar moeilijk weg. Een topflow koeler verspreidt de warme lucht beter en zal daardoor effectiever zijn omdat de AP201 aan alle kanten mesh heeft om het af te voeren. Bij een topflow koeler is de rear fan in dit geval niet belangrijk. Ik zou er geen fan voor aanschaffen. De ASUS fan langzaam laten en draaien en als die toch hoorbaar is uitschakelen.

Ik zou geen tabel naar Azerty meesturen, want je weet toch nog niet exact wat de temperaturen worden. Gewoon kijken waar ze mee komen en of je daar mee tevreden bent. In de praktijk kun je zien wat je temperaturen zijn bij jou gebruik en de kast waarin de PC is geplaatst. Daar kun je dan met een paar klikken in de bios op bijsturen.

Bijvoorbeeld starten met 450rpm en kijken of de koeling daarmee tijdens office werk onder de 55C blijft.
Dan bijvoorbeeld een tweede trede met 650rpm tot 70C, derde trede 1.000rpm tot 85C graden en daarboven 1,800rpm.

Ik heb een moederbord check gedaan bij Be Quiet en de TF2 past niet op het mATX bord, waarschijnlijk zijn de vrm heatsinks te hoog/groot. https://www.bequiet.com/en/cpucoolercheck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
uitvoering: Enermax ETS-T50 AXE koelt bij mij een 14600K op een mATX bord in volledige stilte. Volgens de productpagina is deze ook compatible met LGA1851 https://www.enermax.com/e...-140mm-cpu-air-cooler-fss, past in de Asus kast, verkrijgbaar bij Azerty en een stuk goedkoper dan de bq! koeler of een AIO.
Pagina: 1