Ik dacht laat ik eens mijn metingen van voor en na plaatsing zonwerende raamfolie delen. Dat kon ik nog niet vinden op Tweakers dus heb zelf metingen gedaan.
Mijn jaren 30 huis is ongeveer oost-west gelegen. De westzijde vangt eind van de dag zon, waardoor het binnen erg warm kan worden. Reden om opties voor zonwering te verkennen.
Voor mijn dakkapel op de 2e verdieping bleken screens helaas niet mogelijk, doordat er slechts 5 cm ruimte is tussen de ramen (die naar buiten openen) en de overstek.
Ik heb zonwerende raamfolie gekocht en metingen gedaan.
Methode en metingen:
- metingen in ongebruikte slaapkamer 2e verdieping, waarvan de deur altijd dicht bleef
- temperaturen binnen gemeten 's ochtends op het koelst en 's avonds op het warmst, delta berekend
- overige data zoals weer, zoninstraling en max dagelijkse temp buiten opgeslagen
Indruk van de situatie voor:
:strip_exif()/f/image/2THT2hmP3RdXIkQvOTD42u8a.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld van een enkele dag voor plaatsing folie:
:strip_exif()/f/image/vZTWGx264Aiam27Xr3DhhCvX.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens zonwerende raamfolie geplaatst op de buitenkant van de ramen van de dakkapel
Dit type: link
Beschrijving product:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/17Psd6Ip4Hsgv4ybIQnDeZte.jpg?f=user_large)
* zoninstraling: gemiddelde tussen 17:00-20:00u, als de kamer de dakkapel de meeste zon vangt.
Vergelijkbare dagen geselecteerd o.b.v. zoninstraling, buitentemp en starttemp binnen:
:strip_exif()/f/image/hVWobwJYxnMD7ly6xdWBRSk1.jpg?f=fotoalbum_large)
Vergelijking dagen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/olICL7G0bkife1ltf6gIRE7T.jpg?f=user_large)
Conclusie: deze kamer warmt slechts 29% minder op met zonwerende raamfolie vergeleken met de situatie zonder raamfolie.
Ik wist van tevoren dat screens etc veel beter zijn, maar het effect van de raamfolie is beperkter dan ik had gedacht.
Mijn jaren 30 huis is ongeveer oost-west gelegen. De westzijde vangt eind van de dag zon, waardoor het binnen erg warm kan worden. Reden om opties voor zonwering te verkennen.
Voor mijn dakkapel op de 2e verdieping bleken screens helaas niet mogelijk, doordat er slechts 5 cm ruimte is tussen de ramen (die naar buiten openen) en de overstek.
Ik heb zonwerende raamfolie gekocht en metingen gedaan.
Methode en metingen:
- metingen in ongebruikte slaapkamer 2e verdieping, waarvan de deur altijd dicht bleef
- temperaturen binnen gemeten 's ochtends op het koelst en 's avonds op het warmst, delta berekend
- overige data zoals weer, zoninstraling en max dagelijkse temp buiten opgeslagen
Indruk van de situatie voor:
:strip_exif()/f/image/2THT2hmP3RdXIkQvOTD42u8a.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld van een enkele dag voor plaatsing folie:
:strip_exif()/f/image/vZTWGx264Aiam27Xr3DhhCvX.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens zonwerende raamfolie geplaatst op de buitenkant van de ramen van de dakkapel
Dit type: link
Beschrijving product:
Metingen voor versus na:Zonwerend raamfolie voor HR+++ glas zilver (140cm)
Eigenschappen van dit folie:
UV-transmissie 1%
Transmissie van zichtbaar licht 24%
Reflectie van zichtbaar licht buiten 60%
Reflectie van zichtbaar licht binnen 59%
Reflectie van zonne-energie 63%
Absorptie van zonne-energie 22%
Transmissie van zonne-energie 15%
Vermindering reflectie 82%
Dikte: 40micron
Brandwerendheid EN 13501-1 2007 +A1
Uitleg van bovenstaande eigenschappen:
Blokkeert 99% van UV-straling → voorkomt verkleuring van meubels.
Laat 24% daglicht door → zorgt voor natuurlijk licht, zonder fel zonlicht.
Spiegelt 60% van het licht naar buiten → geeft privacy en moderne uitstraling.
Weert 85% van de zonnewarmte (TSER) → houdt het binnen koeler.
Vermindert inkijk overdag → meer comfort en rust.
Dunne folie, nauwelijks zichtbaar van binnenuit. (lichte tint)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/17Psd6Ip4Hsgv4ybIQnDeZte.jpg?f=user_large)
* zoninstraling: gemiddelde tussen 17:00-20:00u, als de kamer de dakkapel de meeste zon vangt.
Vergelijkbare dagen geselecteerd o.b.v. zoninstraling, buitentemp en starttemp binnen:
:strip_exif()/f/image/hVWobwJYxnMD7ly6xdWBRSk1.jpg?f=fotoalbum_large)
Vergelijking dagen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/olICL7G0bkife1ltf6gIRE7T.jpg?f=user_large)
Conclusie: deze kamer warmt slechts 29% minder op met zonwerende raamfolie vergeleken met de situatie zonder raamfolie.
Ik wist van tevoren dat screens etc veel beter zijn, maar het effect van de raamfolie is beperkter dan ik had gedacht.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.