Ervaring zonwerende raamfolie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:28
Ik dacht laat ik eens mijn metingen van voor en na plaatsing zonwerende raamfolie delen. Dat kon ik nog niet vinden op Tweakers dus heb zelf metingen gedaan.

Mijn jaren 30 huis is ongeveer oost-west gelegen. De westzijde vangt eind van de dag zon, waardoor het binnen erg warm kan worden. Reden om opties voor zonwering te verkennen.
Voor mijn dakkapel op de 2e verdieping bleken screens helaas niet mogelijk, doordat er slechts 5 cm ruimte is tussen de ramen (die naar buiten openen) en de overstek.
Ik heb zonwerende raamfolie gekocht en metingen gedaan.

Methode en metingen:
- metingen in ongebruikte slaapkamer 2e verdieping, waarvan de deur altijd dicht bleef
- temperaturen binnen gemeten 's ochtends op het koelst en 's avonds op het warmst, delta berekend
- overige data zoals weer, zoninstraling en max dagelijkse temp buiten opgeslagen

Indruk van de situatie voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pv-1YqrTg4j43pFA8Ggk7P5zTGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2THT2hmP3RdXIkQvOTD42u8a.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld van een enkele dag voor plaatsing folie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVXM83-D_WmdoruZ4pl2LgyZLW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZTWGx264Aiam27Xr3DhhCvX.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens zonwerende raamfolie geplaatst op de buitenkant van de ramen van de dakkapel
Dit type: link
Beschrijving product:
Zonwerend raamfolie voor HR+++ glas zilver (140cm)

Eigenschappen van dit folie:
UV-transmissie 1%
Transmissie van zichtbaar licht 24%
Reflectie van zichtbaar licht buiten 60%
Reflectie van zichtbaar licht binnen 59%
Reflectie van zonne-energie 63%
Absorptie van zonne-energie 22%
Transmissie van zonne-energie 15%
Vermindering reflectie 82%
Dikte: 40micron
Brandwerendheid EN 13501-1 2007 +A1

Uitleg van bovenstaande eigenschappen:
Blokkeert 99% van UV-straling → voorkomt verkleuring van meubels.
Laat 24% daglicht door → zorgt voor natuurlijk licht, zonder fel zonlicht.
Spiegelt 60% van het licht naar buiten → geeft privacy en moderne uitstraling.
Weert 85% van de zonnewarmte (TSER) → houdt het binnen koeler.
Vermindert inkijk overdag → meer comfort en rust.
Dunne folie, nauwelijks zichtbaar van binnenuit. (lichte tint)
Metingen voor versus na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ku5miq4MeOLzYPkp6j34GoKw40k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/17Psd6Ip4Hsgv4ybIQnDeZte.jpg?f=user_large
* zoninstraling: gemiddelde tussen 17:00-20:00u, als de kamer de dakkapel de meeste zon vangt.

Vergelijkbare dagen geselecteerd o.b.v. zoninstraling, buitentemp en starttemp binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v6iHSvwnNI0bjey_bXnNcabg6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVWobwJYxnMD7ly6xdWBRSk1.jpg?f=fotoalbum_large

Vergelijking dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZOK81GO-FsAK2ZcjuXqhGR8Zys=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/olICL7G0bkife1ltf6gIRE7T.jpg?f=user_large

Conclusie: deze kamer warmt slechts 29% minder op met zonwerende raamfolie vergeleken met de situatie zonder raamfolie.

Ik wist van tevoren dat screens etc veel beter zijn, maar het effect van de raamfolie is beperkter dan ik had gedacht.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik denk dat je de invloed van het dak onderschat (die vangt wel heel de dag zon) de warmte die daar vanaf vroeg onder weg is naar binnen komt afhankelijk van welke en hoeveel isolatie een aantal uren later binnen.. het zou best kunnen dat de opwarming die aan het raam is toegewezen stiekem het dak is.

• SebastiaanPs
twain4me schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:46:
ik denk dat je de invloed van het dak onderschat (die vangt wel heel de dag zon) de warmte die daar vanaf vroeg onder weg is naar binnen komt afhankelijk van welke en hoeveel isolatie een aantal uren later binnen.. het zou best kunnen dat de opwarming die aan het raam is toegewezen stiekem het dak is.
Goed punt, dat zou wel eens een belangrijke factor kunnen zijn.
Mijn tussenwoning heeft een dak met een schuin stuk voor met pannen, plat stuk bovenop met bitumen en zonnepanelen, schuin stuk achter met pannen. De dakisolatie is ~ 5-6 cm glaswol onder de schuine delen en 5-6 dikke isolatieplaten op het platte deel.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-09-2025 21:57 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:40
Bedankt, interessant om te zien.

Je hebt ook folies voor aan de buitenkant. Heb je dat niet overwogen? Geen idee of dst beter werkt.

Zou je met de kennis van nu de folie weer toepassen?
Je neemt natuurlijk in de winter hier ook zon en warmte mee weg. En vanaf de buitenkant lijkt je raam een spiegel vermoed ik?

• SebastiaanPs
Draakje5 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:37:
Bedankt, interessant om te zien.

Je hebt ook folies voor aan de buitenkant. Heb je dat niet overwogen? Geen idee of dst beter werkt.

Zou je met de kennis van nu de folie weer toepassen?
Je neemt natuurlijk in de winter hier ook zon en warmte mee weg. En vanaf de buitenkant lijkt je raam een spiegel vermoed ik?
De folie zit aan de buitenkant. Post aangepast ter verduidelijking.
Ik zou het wel tweede keer doen: de kosten zijn te overzien, ik had in dit geval geen goede alternatieven en alle beetjes helpen.
Het spiegelende effect aan de buitenzijde viel wel mee vond ik, valt niet op met dit type folie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb zelf deze folie op de ramen van de dakkapel:
https://www.johnsonwindow...mercial/daylight-natural/
DN35, laat nog iets van 35% van het zonlicht door.
In de zomer scheelt dit fors. In de winter mis ik warmte van directe instraling, maar de overgang van raamfolie naar lucht geleidt veel minder warmte dan van glas naar lucht.

Verder afgelopen winter het dak van de dakkapel vanbinnen geisoleerd met 7cm glaswol en klimaatfolie. Bovenkant van de dakkapel zit 2cm PUR op. Die isolatie heeft ook wonderen gedaan afgelopen zomer.

Ik was voor 100 euro klaar inclusief plakken door de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:47:
Ik was voor 100 euro klaar inclusief plakken door de buurman.
Waar te koop voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:03:
[...]

Waar te koop voor die prijs?
Ik zie die folie online in Nederland nergens aangeboden worden. Buurman heeft vroeger bij ruitblinderen.nl gewerkt, die heeft het verder geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
en als je in de kamer staat en het is buiten donker en je doet je lichten binnenshuis aan, heb je dan niet het idee dat je naar een spiegel aan het kijken bent?

Het antwoord was niet duidelijk te lezen vond ik, alleen van buiten naar binnen maar niet andersom vandaar mijn vraag.

[ Voor 27% gewijzigd door Wii4all op 12-09-2025 10:14 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 10:28
Ik heb onlangs mijn auto laten tinten. Ik geloof dat dit dezelfde werking is als de raamfolie die je op huisramen plakt. Ik heb dit gedaan met carbon raamfolie, omdat dit zou helpen tegen de hitte. Maar ik heb te horen gekregen dat de auto (en net zo goed je huis, ga ik vanuit) alsnog warm wordt in de zon, ondanks de folie.

En dat klopt ook, want de folie houdt wel een groot deel van de UV-straling en een deel van de infraroodstraling tegen, maar er komt nog steeds zichtbaar licht binnen. Dat licht wordt binnenin omgezet in warmte en kan er vervolgens niet meer uit, dus broeikaseffect. Daarnaast wordt de carrosserie (of in het geval van een huis: de muren en kozijnen) gewoon heet door de zon en straalt die warmte alsnog naar binnen.

Raamfolie helpt absoluut, de auto of kamer warmt minder snel en minder fel op, maar het neemt nooit 100% van de warmte weg. Dus met andere woorden: de belofte klinkt vaak alsof je interieur lekker koel blijft, maar in de praktijk wordt het gewoon nog steeds warm, alleen iets minder snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Interessant!

Kun je de eerste grafiek ook eens posten als (oud - nieuw)? Dat maakt het verschil in graden misschien nog wat beter te zien.

Ik vind het verschil trouwens nog best groot, voor alleen wat folie plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09 20:59
Om te kunnen zeggen of het effect mee- of tegenvalt moeten we eigenlijk ook weten hoe groot de ramen zijn in verhouding tot de rest van de buitenschil. Want daaraan heb je niets gewijzigd, dus daardoor stroomt op hete dagen nog steeds veel warmte naar binnen.

Stel dat je dakoppervlak + eventuele buitengevels 45 m2 bedraagt en je ramen (folie) 5 m2, dan heb je dus door het aanbrengen van folie op slechts 10% van de buitenschil, een reductie van 29% van de opwarming bereikt, en dat zou ik als een succes beschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wii4all schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:13:
en als je in de kamer staat en het is buiten donker en je doet je lichten binnenshuis aan, heb je dan niet het idee dat je naar een spiegel aan het kijken bent?

Het antwoord was niet duidelijk te lezen vond ik, alleen van buiten naar binnen maar niet andersom vandaar mijn vraag.
Nee, want van binnen naar buiten kan je gewoon kijken, ook in het donker. Wel is het zo dat als het buiten donkerder is dan binnen je gewoon inkijk hebt. De spiegeling zit op de buitenkant, niet op de binnenkant. Zonwerende raamfolie plak je altijd op de buitenkant, anders krijg je thermische breuk.

@NHL19 Dat dus... daarom heb ik het dak ook geïsoleerd. Zoonlief had een hoogslaper, die lag bij de zomerdag onder een plafond dat 40 graden was.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 12-09-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:50
Ga je de folie er in de winter weer afhalen? Zoninval in de winter kan flink bijdragen opwarming van de kamer in de winter. Kan veel schelen in stookkosten. De winter zon staat lager aan de hemel en kan hierdoor verder de kamer inkomen dan de zomer zon.

[ Voor 23% gewijzigd door Badd Yass op 12-09-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51
Badd Yass schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:32:
Ga je de folie er in de winter weer afhalen? Zoninval in de winter kan flink bijdragen opwarming van de kamer in de winter. Kan veel schelen in stookkosten. De winter zon staat lager aan de hemel en kan hierdoor verder de kamer inkomen dan de zomer zon.
De raamfolie van 3M (prestige) laat in de winter de zoninval wel door.

Is ook niet goedkoop. Heb het zelf hier op de ramen zitten en ben er erg over te spreken.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:11
Leuk om te lezen, ik heb laatst ook folie geplakt voor de slaapkamer (verwarm toch niet dus dat maakt me niet uit). Gevoel was het scheelt wel wat maar ook niet gigantisch veel. Nou was het iets van 200 euro ofzo dus meh. Maar alle beetje helpen denk ik maar zo. Volgende keer zou ik wel nog 'donkerder' kiezen (waren 3 varianten had de middelste). Valt reuze mee hoeveel licht er nog binnen komt.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wij hebben de folie af fabriek laten plaatsen bij het vervangen van de kozijnen en bijbehorende glas.
Zijn van enkel naar dubbel glas (HR++) gegaan, ook een jaren 30 woning. Wij hebben het alleen bij al het glas gedaan aan de achterzijde van de woning, pal op het zuiden.

Ik heb geen metingen gedaan zoals jij, leuk om te zien overigens d:)b

De ervaring die wij er mee hebben is dat het langer duurt eer het warm wordt in de woning.
Warm word het uiteindelijk ook, maar niet zo warm als voorheen. Scheelt 1 tot 1,5 graad ten opzichte van de oude situatie.

[ Voor 24% gewijzigd door Glaslijn op 12-09-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier alleen folie op de dakkapel, aangezien dat een oppervlak is van 2,40 x 1,60 en vol op het zuiden zit. Woonkamer heeft op het 2,60 x 1,80 raam een screen. Op de kleinere raampjes op de zijkant SunEclipse doekjes.

Screen voor de dakkapel ook aan zitten denken, maar dan krijg je zo'n puist aan de voorkant, aangezien wij geen oversteek hebben.

Voor ramen waar je makkelijk bij kunt zou ik eerder SunEclipse doekjes aanraden, die haal je na de zomer weer weg en dan heb je in de winter gewoon warmte van de zon in die ruimtes. Die doekjes zijn er zowel compleet verduisterend (heerlijk voor slaapkamers) als half doorzichtig (heb ik in de keuken en berging hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38

liberque

Vrijzinnig!

Serre : volledig dak van glas werd met gemak 50 graden als de zon er op stond. Door folieman.nl folie laten plaatsen voor 3250 euro. Werd daarna nog max. 25 graden. Zeer tevreden hier. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMO27bMkDoyDJwyfJSpw8Mz2xJ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DnsY5C2vimWyDGZTiCNa1ACn.png?f=user_large

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• SebastiaanPs
Wilke schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:11:
Interessant!

Kun je de eerste grafiek ook eens posten als (oud - nieuw)? Dat maakt het verschil in graden misschien nog wat beter te zien.

Ik vind het verschil trouwens nog best groot, voor alleen wat folie plakken.
Zeker:

Voor (20-24 juni):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4TY--w8Mu3zHqQUPwvraGSqrMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8L255rXUrPG4j0dAYW61nfv.jpg?f=fotoalbum_large

Na (10-14 aug):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1aAuwyDmyIX07q4EfLpVlivc4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFH5byeNPxTJ9fGGiVkCR5tU.jpg?f=fotoalbum_large

De dagen zijn natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, daarom had ik de tabellen gemaakt en vergelijkbare dagen (obv buitentemp, zoninstraling en starttemp binnen) met elkaar geprobeerd te vergelijken.
NHL19 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:33:
Om te kunnen zeggen of het effect mee- of tegenvalt moeten we eigenlijk ook weten hoe groot de ramen zijn in verhouding tot de rest van de buitenschil. Want daaraan heb je niets gewijzigd, dus daardoor stroomt op hete dagen nog steeds veel warmte naar binnen.

Stel dat je dakoppervlak + eventuele buitengevels 45 m2 bedraagt en je ramen (folie) 5 m2, dan heb je dus door het aanbrengen van folie op slechts 10% van de buitenschil, een reductie van 29% van de opwarming bereikt, en dat zou ik als een succes beschouwen.
Goed punt, dat is wel nuttige info om toe te voegen.
Betreft een slaapkamer op de tweede (hoogste) verdieping aan de westzijde, zie plattegrond. Betreft een tussenwoning. De dakkapel heeft een raamkozijn met 4 ramen, totale afmetingen kozijn 267 x 104 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0PpTGpLDwLvcaEXC1n8BaoQF_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TTtXFR0yjlhUC9rsDbtc6TkQ.jpg?f=user_large

Het dak boven de kamer is deels plat (bitumen met zonnepanelen erop) en deels schuin (pannen). De isolatie is zoals gezegd beperkt: onder de schuine delen 5-6 cm glaswol, op het platte deel isolatieplaten van 5-6 cm dik.

Dank allen voor de input. Dit is waar je voor op Tweakers zit (ik tenminste). Ik dacht van tevoren dat de meeste warmte via het glas kwam (o.a. door de uren waarin het opwarmt) en had me onvoldoende gerealiseerd dat er veel warmte via het dak binnen kan komen.

Misschien dat ik dat dak nog eens grondig isoleer (liefst met een materiaal met een grote faseverschuiving) en dan nieuwe metingen deel.
Of misschien dat ik in de volgende zomer nog eens een stuk karton voor het raam plak en nieuwe metingen doe.

• SebastiaanPs
P.s. en voor anderen: doe vooral metingen en deel ze! Dat helpt anderen weer bij het maken van keuzes.

Pagina: 1