Internet werkt maar deels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• OncleJean
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-09 09:31
Sinds vorige week werkt mijn internet niet meer goed thuis, zowel bedraad als via Wifi doen sommige pagina's helemaal niks (time out over het algemeen), sommige pagina's werken gewoon (alles van google, youtube etc.) en van applicaties is het ook een allegaartje (whatsapp wel, steam en discord niet). Na een harde reset werkte er iets meer, maar nog lang niet alles. Op de laptop van mijn vriendin werkt helemaal niks (outlook, teams etc.), dus die kan praktisch niet thuiswerken. De kpn tv box werkt gewoon, net als netflix videoland etc.

Mijn vraag
Welke stappen kan ik nemen om weer normaal werkend internet te hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik de standaard KPN router en 2 superwifi punten, die inmiddels zijn losgekoppeld

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
IPV6 uitschakelen in mijn internetadapter op mijn laptop, maar de modem kan dat niet omdat dat één van de websites is waar ik niet in kom.

Beste antwoord (via OncleJean op 16-09-2025 13:55)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom ben je IPv6 aan het uitschakelen voordat je ook maar iets over het probleem weet?

Sowieso, de sites waarvan je zegt dat ze werken klinken vooral als sites die *wel* IPv6 ondersteunen. Dit klinkt verdacht als IPv4-problemen.

Begin eens bij het begin met standaard troubleshooten:
- achterhaal welk IP-adressen je hebt, bijvoorbeeld met ipconfig /all
- ping naar je eigen (private) IPv4
- ping naar je eigen (publieke) IPv6
- ping naar je IPv4 default gateway
- ping naar je IPv6 default gateway
- ping naar ergens op publiek v4 internet (8.8.8.8 bijvoorbeeld)
- ping naar ergens op publiek v6 internet (2001:4860:4860::8888 bijvoorbeeld)
- doe een nslookup voor een site die goed werkt (google.com bijvoorbeeld)
- doe een nslookup voor een site die slecht werkt (je noemt ze niet in je TS, maar kies er eentje)
- als nslookup faalt, doe dan nslookup met andere nameserver (bijvoobeeld 8.8.8.8)
- ping naar site die het wel doet
- ping naar site die het niet doet

Ergens in dit rijtje zal het mis gaan. Waar het dat doet geeft aan wat je probleem werkelijk is.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:15
Sluit beide apparaten met kabel aan direct op de KPN modem, werkt op beide internet niet goed dan contact opnemen met je provider.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-09 21:49
Kom je wel in het webmenu van de KPN Box?
Ik begrijp je laatste zin/opmerking niet helemaal...
Je kan IPv6 gewoon uitzetten in de KPN Box, als dat je probleem oplost.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Doet de servicepagina van KPN het wel?
https://www.kpn.com/service/ugs/internet-wifi-problemen

En voor de zekerheid...al een keer de router uit en aan gezet?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom ben je IPv6 aan het uitschakelen voordat je ook maar iets over het probleem weet?

Sowieso, de sites waarvan je zegt dat ze werken klinken vooral als sites die *wel* IPv6 ondersteunen. Dit klinkt verdacht als IPv4-problemen.

- doe een nslookup voor een site die slecht werkt (je noemt ze niet in je TS, maar kies er eentje)
- als nslookup faalt, doe dan nslookup met andere nameserver (bijvoobeeld 8.8.8.8)

Ergens in dit rijtje zal het mis gaan. Waar het dat doet geeft aan wat je probleem werkelijk is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OncleJean
Dank voor de reacties, ik ga er eens naar kijken. Zal dinsdag worden maar zal jullie op de hoogte houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OncleJean
dion_b schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:32:

Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Ik krijg inderdaad op de ipv4 pings geen respons, dus ik denk dat je gelijkt hebt. Heb je tips wat ik kan doen om dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 07:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Kun je eens het resultaat/output posten van pings die @dion_b beschrijft?
Buiten deze zaken kan tracert (tracert 8.8.8.8 ofzo) ook wel handig zijn voor troubleshooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OncleJean
MasterL schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:11:
Kun je eens het resultaat/output posten van pings die @dion_b beschrijft?
Buiten deze zaken kan tracert (tracert 8.8.8.8 ofzo) ook wel handig zijn voor troubleshooting.
In eerste instantie kreeg ik op de ipv4 pings
PING: transmit failed. General failure
x4

Nu na een aantal resets van allerlei dingen krijg ik op 2/4 die error (de eerste 2), en de andere 2 krijgen wel een reply.

Als ik een van de websites via ipv4 ping krijg ik request times out op eigenlijk alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 07:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
PING: transmit failed. General failure is meestal een loss of link. Zijn deze test uitgevoerd bedraad direct op het modem of draadloos of beide? Vanaf 1 apparaat of meerdere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:59

AvK

Ready Set Go

Mocht je op glas zitten herstart het glasmodem dan ook even.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OncleJean
MasterL schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:28:
PING: transmit failed. General failure is meestal een loss of link. Zijn deze test uitgevoerd bedraad direct op het modem of draadloos of beide? Vanaf 1 apparaat of meerdere?
Wifi failt
Direct bekabeld op modem pakt 3/4; op eentje zegt hij destination host unreachable.
Vanaf 1 apparaat laptop momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Begin eens met het pingen van je default gateway en ga daarna steeds een stapje verder kijken naar waar je verbinding strookt.

Vraag dus sowieso éérst in de commandline of powershell / teminal middels 'ipconfig /all' even de actuele IP gegevens op van het device waarop je aan het troubleshooten bent en gebruik de default gateway ven de JUISTE netwerkadapter om overheen te 'pingen' (Aanname: Je werk met een MS Windows machientje).

De Default Gateway is bij de meeste 'thuisgebruikers' tevens het adres waarop het WiFi modem/router apparaatje van de ISP leeft, maar dit hoeft dus niet altijd zo te zijn.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:21
Will_M schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:41:
Begin eens met het pingen van je default gateway en ga daarna steeds een stapje verder kijken waar je verbinding strookt.

Vraag dus sowieso éérst in de commandline of powershell / teminal middels 'ipconfig /all' even de actuele IP gegevens op van het device waarop je aan het troubleshooten bent en gebruik de default gateway ven de JUISTE netwerkadapter om overheen te 'pingen' (Aanname: Je werk met een MS Windows machientje).

De Default Gateway is bij de meeste 'thuisgebruikers' tevens het adres waarop het WiFi modem/router apparaatje van de ISP leeft, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.
Dat en post gewoon even de resultaten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MasterL schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:28:
Als het al bij eigen IPv4 pingen fout gaat en IPv6 wel goed werkt, denk ik dat we de link vrij kunnen spreken.

Dit klinkt als een van twee dingen:
1) DHCPv4 server doet het niet of de IP scope is op. Als dit speelt zul je op andere apparaten dezelfde problemen ervaren.
2) Windows heeft weer eens z'n TCP/IP stack grondig in de war. In dit geval hebben andere apparaten er geen last van.

TS geeft aan dat het op minstens twee apparaten speelt, dus ik denk dat de DHCPv4 server wat aandacht nodig heeft. Het verschil tussen laptop TS en die van z'n vriendin is dat zijn eigen laptop blijkbaar goed met IPv6 werkt waardoor alles wat via IPv6 bereikt kan worden wel werkt, terwijl die van z'n vriendin IPv4 only doet en dus helemaal geen connectiviteit heeft. Qua IPv4 doen ze hetzelfde.

In dit geval is je "standaard KPN router" (welke? ze hebben ondertussen tientallen verschillende gehad...) de DHCP server. @lier gaf al de tip de instellingen ervan via servicepagina van KPN te benaderen en/of het te rebooten. Je hebt niet op zijn post gereageerd. Heb je die dingen al geprobeerd? Zo niet: alsnog doen. Zo ja: wat gebeurde er?

Oslik blyat! Oslik!

• OncleJean
Dank voor jullie reacties weer.

Ik heb bij het pingen op wifi, laptop MS windows 11, direct naast de router (KPN Box 12b) de volgende resultaten op default ipv4 en default gateway;

C:\Windows\System32>ping -4 192.168.2.134

Pinging 192.168.2.134 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.134: bytes=32 time<1ms TTL=128

Ping statistics for 192.168.2.134:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

C:\Windows\System32>ping -4 192.168.2.254

Pinging 192.168.2.254 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=7ms TTL=64
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=8ms TTL=64
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=10ms TTL=64
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=7ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.2.254:
Minimum = 7ms, Maximum = 10ms, Average = 8ms

Hierbij werken niet alle websites correct.

Als ik vervolgens bekabeld direct op het modem ping krijg ik de volgende resultaten;

C:\Windows\System32>ping -4 169.254.72.152

Pinging 169.254.72.152 with 32 bytes of data:
Reply from 169.254.72.152: bytes=32 time<1ms TTL=128

Ping statistics for 169.254.72.152:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

C:\Windows\System32>ping -4 192.168.2.254

Pinging 192.168.2.254 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=12ms TTL=64
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=47ms TTL=64
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=4ms TTL=64
General failure.

Packets: Sent = 4, Received = 3, Lost = 1 (25% loss),
Minimum = 4ms, Maximum = 47ms, Average = 21ms

Daar zit dus al één loss in. En hierbij werken ook niet alle websites correct.

@dion_b ik ga nu met de reactie van @lier aan de slag. Kan een paar minuten duren voordat ik resultaat kan posten

Edit: Ik heb zowel de glasvezelbox (gistermiddag) als de KPN box al een aantal keer gereset. Gistermiddag had ik bekabeld via mijn laptop toen even internet zoals het hoort (max 15 minuten), maar daarna schoot het weer terug in de oude ellende. De wifimanager van KPN werkt niet echt fatsoenlijk, de pagina laadt met alle menu's voluit geschreven en bij elke klik moet ik weer doorscrollen naar beneden. Ik ga even kijken of dat iets van oplossingen geeft, maar ik verwacht er weinig van

[ Voor 8% gewijzigd door OncleJean op 17-09-2025 10:35 ]

• bramassendorp
Misschien gemist,maar heb je alles al eens minimaal 30 seconden van de stroom gehad? En dan bedoel ik het kpn spul (modem/router e.d.)

• OncleJean
bramassendorp schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:36:
Misschien gemist,maar heb je alles al eens minimaal 30 seconden van de stroom gehad? En dan bedoel ik het kpn spul (modem/router e.d.)
Jep, al een aantal keer helaas, dat heeft éénmalig een aantal minuten soelaas geboden, maar alleen op één apparaat (van 3) en slechts een kwartier

• bramassendorp
OncleJean schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:38:
[...]

Jep, al een aantal keer helaas, dat heeft éénmalig een aantal minuten soelaas geboden, maar alleen op één apparaat (van 3) en slechts een kwartier
Download je toevallig met iets wat veel sessies opzet? Torrents oid?

• bramassendorp
Zie trouwens hier

https://www.kpn.com/service/internet/adaptervervangen

Dat op de 12 serie de stroom adapter ruk kan zijn, misschien iets, misschien niets.

• OncleJean
bramassendorp schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:01:
Zie trouwens hier

https://www.kpn.com/service/internet/adaptervervangen

Dat op de 12 serie de stroom adapter ruk kan zijn, misschien iets, misschien niets.
Ik download helemaal niks, helaas :)
En de adapter werd inderdaad via de troubleshoot van KPN ook al genoemd, maar mijn serienummer komt niet overeen met de probleemversie van KPN...

Ik ga voor nu even stoppen met proberen en via KPN proberen af te dwingen een hele nieuwe set te krijgen, wellicht lost dat wat op of helemaal niks.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OncleJean schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:29:
Dank voor jullie reacties weer.

Ik heb bij het pingen op wifi, laptop MS windows 11, direct naast de router (KPN Box 12b)
OK, duidleijk, tnx.
de volgende resultaten op default ipv4 en default gateway;

[...]

Ping statistics for 192.168.2.134:

[...]

OK, je hebt een valide IPv4-adres en kunt de gateway pingen.
Hierbij werken niet alle websites correct.
Dat verbaast me. Tussen laptop en modem lijkt het in ieder geval goed te gaan.
Als ik vervolgens bekabeld direct op het modem ping krijg ik de volgende resultaten;

Ping statistics for 169.254.72.152:
Hohoh, hier gaat iets niet lekker. 169.254 zijn zgn APIPA-adressen, adressen die Windows zelf uitdeelt aan een interface als het niet lukt om via DHCPv4 een adres te krijgen.
[...]

Packets: Sent = 4, Received = 3, Lost = 1 (25% loss),
Dit is raar. Als je alleen APIPA IP hebt op je Ethernetadapter zou je normaliter niet je gateway kunnen bereiken. Toch lukte dat. Drie van de vier keer.

Zou je misschien op moment dat je resultaten als dit hebt (dus 169.254.x.x IP adres) het resultaat van ipconfig /all kunnen posten. Het zou kunnen dat je naar de verkeerde adapter aan het kijken bent. Wat ook kan is dat het zodanig met DHCP aan het rommelen is dat je IP-adres veranderde tussen ping 3 en 4 :o
Daar zit dus al één loss in. En hierbij werken ook niet alle websites correct.

@dion_b ik ga nu met de reactie van @lier aan de slag. Kan een paar minuten duren voordat ik resultaat kan posten

Edit: Ik heb zowel de glasvezelbox (gistermiddag) als de KPN box al een aantal keer gereset. Gistermiddag had ik bekabeld via mijn laptop toen even internet zoals het hoort (max 15 minuten), maar daarna schoot het weer terug in de oude ellende. De wifimanager van KPN werkt niet echt fatsoenlijk, de pagina laadt met alle menu's voluit geschreven en bij elke klik moet ik weer doorscrollen naar beneden. Ik ga even kijken of dat iets van oplossingen geeft, maar ik verwacht er weinig van
Waar je naar moet kijken is de DHCP instellingen in de router. Hoe groot is de IP pool? En hoeveel leases zijn al uitgegeven? Als je een kleine pool hebt en/of een groot aantal leases zou daar je probleem kunnen zitten.

Zie deze pagina:
https://community.kpn.com...ellingen-aanpassen-600854

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OncleJean schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:13:
[...]

Ik download helemaal niks, helaas :)
En de adapter werd inderdaad via de troubleshoot van KPN ook al genoemd, maar mijn serienummer komt niet overeen met de probleemversie van KPN...

Ik ga voor nu even stoppen met proberen en via KPN proberen af te dwingen een hele nieuwe set te krijgen, wellicht lost dat wat op of helemaal niks.
Ik zou daar terughoudend in zijn: we hebben vooralsnog geen idee wat het achterliggend probleem is. Dan hebben we ook geen enkele reden om aan te nemen dat nieuwe hardware dat probleem gaat verhelpen.

Oslik blyat! Oslik!

• OncleJean
dion_b schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:27:
[...]

OK, duidleijk, tnx.

[...]

OK, je hebt een valide IPv4-adres en kunt de gateway pingen.

[...]

Dat verbaast me. Tussen laptop en modem lijkt het in ieder geval goed te gaan.

[...]

Hohoh, hier gaat iets niet lekker. 169.254 zijn zgn APIPA-adressen, adressen die Windows zelf uitdeelt aan een interface als het niet lukt om via DHCPv4 een adres te krijgen.

[...]

Dit is raar. Als je alleen APIPA IP hebt op je Ethernetadapter zou je normaliter niet je gateway kunnen bereiken. Toch lukte dat. Drie van de vier keer.

Zou je misschien op moment dat je resultaten als dit hebt (dus 169.254.x.x IP adres) het resultaat van ipconfig /all kunnen posten. Het zou kunnen dat je naar de verkeerde adapter aan het kijken bent. Wat ook kan is dat het zodanig met DHCP aan het rommelen is dat je IP-adres veranderde tussen ping 3 en 4 :o

[...]

Waar je naar moet kijken is de DHCP instellingen in de router. Hoe groot is de IP pool? En hoeveel leases zijn al uitgegeven? Als je een kleine pool hebt en/of een groot aantal leases zou daar je probleem kunnen zitten.

Zie deze pagina:
https://community.kpn.com...ellingen-aanpassen-600854
Dankjewel voor je snelle reactie weer. Ik heb nu alle stekkers uit het stopcontact gehaald, internetkabels verwijderd en laat de hele boel even een paar uur ''afkoelen''. Daarna gooi ik hem nog een keer door de harde reset en kijk ik weer even verder. Net een half uur met KPN aan de lijn gehangen en die hebben met dit aanbevolen. Overigens gaven zij aan dat, na de harde resets die ik heb uitgevoerd, alle netwerkinstellingen terug naar fabriek zouden moeten zijn gegaan (dus netwerknaam etc.). Dat is tot op heden niet het geval geweest, waarbij de vraag is of de reset wel gelukt is. Vandaar nu even een afkoelperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
OncleJean schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:43:
[...]

Dankjewel voor je snelle reactie weer. Ik heb nu alle stekkers uit het stopcontact gehaald, internetkabels verwijderd en laat de hele boel even een paar uur ''afkoelen''. Daarna gooi ik hem nog een keer door de harde reset en kijk ik weer even verder. Net een half uur met KPN aan de lijn gehangen en die hebben met dit aanbevolen. Overigens gaven zij aan dat, na de harde resets die ik heb uitgevoerd, alle netwerkinstellingen terug naar fabriek zouden moeten zijn gegaan (dus netwerknaam etc.). Dat is tot op heden niet het geval geweest, waarbij de vraag is of de reset wel gelukt is. Vandaar nu even een afkoelperiode.
En heeft het gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 23:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Hangt er nog andere apparatuur in het netwerk? Een oude router ofzo?

Er is een kpn router, 2 wifi punten, een laptop en een pc?

[ Voor 31% gewijzigd door AtomicShockwave op 19-09-2025 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OncleJean
Ja, gelukkig inmiddels wel!

Dank voor jullie hulp allemaal
Pagina: 1