Vraag

• Plekman
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-09 21:37
Mijn vraag
Weet iemand of het mogelijk is bij een Samsung telefoon (Android) de focus van de scanner anders in te stellen, en zo ja hoe? We gebruiken een app die een QR-code moet scannen. De telefoonhouder is helaas zo gemonteerd dat de ruimte achter de lens, waar het kaartje met de code wordt gehouden, net niet groot genoeg is om de kaart op voldoende afstand te houden zodat de camerafocus de code scherp krijgt. Dan halen we de telefoon maar weer uit de houder, en dan lukt het natuurlijk wel. Maar dit moet steeds gebeuren, en dat wordt vervelend.
We vroegen ons af of we de focusafstand in een instelling kunnen aanpassen, zodat de beperkte ruimte achter de lens wel voldoende wordt. Vanuit de gebruikte app gaat het in ieder geval niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om een Samsung A17 A13 telefoon.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een optie is natuurlijk de telefoonhouder anders te monteren, maar dat is helaas ook niet handig i.v.m. andere toepassingen die we ook gebruiken, plus de geringe ruimte die er in het algemeen is. Voordat we daarin verder gaan experimenteren, willen we weten of we de focusafstand kunnen aanpassen.

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

Een app, welke?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Grote kans dat de camera niet dichterbij kan focussen. Dat kun je testen in een gewone camera app waar je wel het focus punt kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekman
Vandaag even gekeken hoe het gaat met de scanfunctie vanuit de camera-app. Daar kan ik vanaf de default 1.0 instelling (wat dezelfde focus en hetzelfde resultaat geeft als vanuit die app) kiezen om naar 0.5 of 2.0 (uit resp. in) te zoomen. En bij 0.5 kan ik op die korte afstand wel de QR-code scherp krijgen en scannen.

Vanuit de toepassing waar het om gaat*, krijg ik geen zoom-opties. Die app geeft sowieso geen instelmogelijkheden. Is er een manier om dat te overrulen, of kan alleen de app-maker dat doen?

*) Kan helaas de naam van de app niet noemen, het is een heel specifieke en ik wil geen gedoe met die of gene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Pro tip, koop een zebra handheld met echte scanner erin. Dit gehannes met de camera blijft drempels opwerpen.
Focus fout, toestel te heet, accu leeg, te weinig licht, te veel licht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je de maker al een bericht gestuurd? Of in hun review bijvoorbeeld gepost "we changed the location of our desk and now we need a shorter focus distance but cannot find the setting to do this".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Plekman je zou nog kunnen kijken of een macro opzetlens voor je telefoon het probleem oplost.

even een snel bol.com linkje omdat die overzichtelijker is dan google et al, maar is natuurlijk overal te koop.
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=macro+opzetlens

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik heb nog geen app gezien waarin dat aan te passen is. Kijk bijvoorbeeld naar de ah app of bankenapps, daar is het vierkant allemaal gefixeerd en verwacht men van de gebruiker de afstand aan te passen.
Dus je zal inderdaad met de maker moeten gaan kletsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekman
De app laten aanpassen zal eeuwen duren en we moeten voor elke punt of komma flink betalen, dus dat is geen fijne oplossing.

Een handheld met scanner is een oplossing als je honderd keer per dag moet scannen, maar dat is niet het geval: het gaat om apparaten op vier verschillende locaties, die alle maximaal 12x per dag moeten scannen, dus dan zouden we vier handhelds nodig hebben voor zo weinig acties.

Maar een opzetlens proberen is een mooie optie. Dat ga ik met m'n collega's bespreken.

Tot zover veel dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 22:24

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Een andere optie zou natuurlijk een telefoon met een betere camera kunnen zijn. Een Galaxy A13 is nou niet bepaald een hoogvlieger. Verre van, zelfs.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FooLsKi schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:39:
Een andere optie zou natuurlijk een telefoon met een betere camera kunnen zijn. Een Galaxy A13 is nou niet bepaald een hoogvlieger. Verre van, zelfs.
Nee, helaas hebben de apps, zoals hier vaker gemeld, niet de optie van autofocus in het macrogebied.
En voor een QR code heb je nu niet echt 24 megapixel nodig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 22:24

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

franssie schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:43:
[...]

Nee, helaas hebben de apps, zoals hier vaker gemeld, niet de optie van autofocus in het macrogebied.
En voor een QR code heb je nu niet echt 24 megapixel nodig :P
Maar wellicht wel een kortere/langere brandpuntsafstand. Maar verder idd een goed punt. Volgens mij geven fabrikanten slechts toegang tot de 'standaardcamera' van hun toestellen en niet tot de andere, incl. (digitale) zoomfunctie. Zou fijn zijn als ze dat wel zouden doen op een universele manier.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Pagina: 1