Asbest of houtvezelplaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GraafFloris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-09 11:39
Er is veel over geschreven, maar specifiek dit materiaal heb ik nog niet voorbij zien komen.
Bij het slopen van ons jaren 50 huis kwam ik bij de omtimmering van het trappengat dit honingraat-wandje tegen.

Wat denken onze beste Tweakers hiervan; asbesthoudend of gewoon hardboard / houtvezelplaat?

Hartelijk dank!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9qW_OG9xy-NgXK7Anz4K4ZCUwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNBdw8D9OWi42u2QsNS0XR2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok71gM0Lq443F6fsACEp4O7jdiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lA9cM9Dh5xbj1UlPZauLknbY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ls9QArkhSlkdQzhQ8ps2or-XrbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDDJ1ng9lhFmG7XUb70vxdtp.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Testkitje halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeUhhKoei
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 17:49
Kan het buigen, of is het kei hard?

• GraafFloris
@DeUhhKoei Enigszins buigbaar. Geeft een paar cm mee. Maar bijvoorbeeld niet zo buigzaam zoals zo’n ouderwetse bruine hardboard plaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Idd laten testen met een kit. Binnen een aantal dagen heb je de uitslag. Anders blijf je twijfelen. Niemand kan je zekerheid geven aan de hand van berichten op een forum.
Het lijkt enigszins hierop:
https://usercontent.one/w.../asbest-in-ondervloer.jpg
Via: https://www.water-lab.nl/product/test-op-asbest/

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:17
Ik vermoed niet hechtgebonden chrysotiel 15-30% maar testen is weten :-)

Heb tijdens slopen soort gelijke platen gevonden en dat was asbest. Maar dat blijft vanaf foto lastig beoordelen. Je kan even testen met een aansteker, kijken of het brand of gloeit. Als het brand is de kans al aanzienlijk klein dat het asbest is.

[ Voor 26% gewijzigd door koentjuh op 11-09-2025 18:40 ]

• GraafFloris
@koentjuh Het brandt niet, maar gloeit inderdaad een klein beetje! Maar misschien toch maar even laten testen. Misschien dat er toch materiaal bestaat met een beetje asbest erin, maar wat toch kan smeulen..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Op het zicht moet je dit als asbest beschouwen.
Dan kan je kiezen, of alle regels ivm asbestverwijdering volgen, of eerst een test laten doen en dan hopen op 0,01% kans dat het toch geen asbest blijkt (en ze je in het cobtainerpark niet geloven, waardoor je toch weer op hetzelfde uitkomt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:34
GraafFloris schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:42:
@koentjuh Het brandt niet, maar gloeit inderdaad een klein beetje! Maar misschien toch maar even laten testen. Misschien dat er toch materiaal bestaat met een beetje asbest erin, maar wat toch kan smeulen..?
Niet misschien maar gewoon meteen zo'n testje regelen. Dit is zeker asbest-verdacht obv de foto's dus je weet wat je te doen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:01
Als het alleen dit stukje plaat is, kun je het toch gewoon weghalen (mondkapje voor) en conform instructies bij afvalverwerking afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:09
Volgens mij mag je alleen harde platen weghalen en die gespijkerd zijn. Tenminste dat zij de saneerder tegen ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oei, die mag je zelf niet weghalen daar moet een professional voor komen die de boel gaat verwijderen.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:33
Wolly schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:06:
Oei, die mag je zelf niet weghalen daar moet een professional voor komen die de boel gaat verwijderen.
Hoe kom je daarbij? Je mag tot 30m2 zelf weghalen

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CryptoNL schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:44:
[...]

35 zelfs, maar dan mag het niet gespijkerd geniet of gelijmd zijn ;)

https://iplo.nl/thema/asb...49-4764-bee8-2bb75cde288b

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 13-09-2025 10:05 ]

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:18
[...]

Precies, wel even aangeven bij omgevingsloket ik kreeg wat gedoe toen ik het "even" kwam brengen 😅

Als ik ts was idd zelf voorzichtig verwijderen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Niet als het gespijkerd is.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien kun je het verwijderen in combinatie met de "constructie" waar het op zit? Dat lijken een paar latjes te zijn. Dan hoef je niet alle spijkers en plankjes van het asbest zelf af te trekken.

• CryptoNL
  • Laatst online: 20:33
Wolly schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:10:
[...]

Niet als het gespijkerd is.
Ah zo ja

SiberischeHusky Shepsky

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:56
Ik had precies zo'n plaatje tegen het schuine plafond zitten waar ooit de cv ketel hing. Na werkzaamheden op het dak lieten de kleine spijkertjes zelf al los. Voorzichtig wat lopen wiebelen met de plaat al grotendeels in het plastic en kwam zo los. Zonder gezeur zo bij onze gemeente ingeleverd in plastic.
Pagina: 1