Ervaring? Nieuw dakraam, (op) welke hoogte & breedte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:08
Ik wil 2x een enkel uitzettuimel venster dakraam gaan laten plaatsen in onze zolder.
Toepassing van de zolder wordt voor nu kinderspeelruimte en bergingszolder.
Ivm de investering die we doen vind ik het belangrijk dat dit later wordt gezien als woon vierkante meters en niet als interne buigruimte met deze reden waardeer ik lichtopbrengst.

De sta hoogte in de zolder is ca. 230cm.

Ivm kinderzolder vind ik veiligheid een belangrijk punt, met deze reden dacht ik eraan om het raam op ca. 120cm hoogte te plaatsen. Ik zou dan een hoogte dakraam kwijt kunnen van 98 of 118cm, ik ben een beetje bang met de afwerking van de zolder dat de 230 cm 220cm hoog wordt en ik dan met het dakraam van 118cm in de problemen kom.

Zijn hier mensen met ervaring? Is het dan te adviseren om het dakraam iets lager te plaatsen en voor een 118cm raam te gaan of beter voor een 98cm?

Qua breedte zou ik kunnen gaan voor:
55x98 cm
66x118 cm
78x98 cm
78x118 cm
94x98 cm
94x118 cm
114x118 cm
134x118 cm

Ik neig om voor een kunststof dakraam en triple glas.

Wat is nog praktisch in dagelijks gebruik?

Dakhelling is ca. 45graden.
Dus volgens mij heb ik dan nodig"
- normaal gootstuk (bijv: EDW 2000 gootstuk)
- isolatiekraag

Ivm aanpassen constructie wil ik het laten plaatsen door een timmerbedrijf inc. afwerking binnenzijde (wat dat ook allemaal mag inhouden?)

In het 5e kalkzandsteenblok (qua hoogte) zien jullie de blauwe lijn, dat is een hoogte van 120cm vanaf de vloer.
In het 4e kalkzandsteenblok (qua hoogte) zien jullie de blauwe lijn, dat is een hoogte van 120 vanaf de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGzzQZ8bCqnEJRxoU0HpNLcGWfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCGYYcbIfxqw5C0zQ5oE1kra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OSGoApV9wwZjTc2_-kSl80qs54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiuKnao5k6gdtbVGx9Klavcg.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Die balk/gording draagt een groot deel van je dak.

Doorzagen kan, maar dan moeten er ook versterkingsbalken in, en daar moet aan gerekend worden.

Kan het raam in in het geheel boven de balk/gording?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.