Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Party_for_the_Animals_logo.svg

Verkiezingsprogramma

Kernpunten

Op 29 oktober heeft Nederland de kans om te kiezen voor een totaal ander politiek klimaat. Er is geen tijd te verliezen. Dieren lijden, de natuur verdwijnt, mensen hebben geen woning, de Aarde warmt razendsnel op, extreemrechts zet groepen mensen tegen elkaar op. En in Palestina pleegt Israël een afschuwelijke genocide. Tijd voor een radicaal ander perspectief.

Esther Ouwehand: “De Partij voor de Dieren is de enige politieke partij die welzijn boven welvaart plaatst. Het zit diep in ónze natuur om de belangen van het kwetsbare als beginpunt te nemen, en niet de belangen van vervuilende bedrijven en mensen met het meeste geld. We staan zij aan zij met burgers in het hele land in hun gevecht tegen de ziekmakende vervuiling door landbouwgif en door bedrijven als Tata Steel, Schiphol en Chemours.”

Volgens Ouwehand heeft de Partij voor de Dieren wél een visie ver voorbij de eerstvolgende verkiezingen: “Iedereen weet en ziet dat de Partij voor de Dieren kraakheldere keuzes maakt. En natúúrlijk blijven wij bij die keuzes, ook na de verkiezingen. We kiezen voor de dieren. Voor ruimte voor natuur en woningen, voor het radicaal aanpakken van de klimaatcrisis, voor gezondheid, voor medemenselijkheid en rechtvaardigheid.”

Ouwehand vecht voor het niet verder uit de hand laten lopen van de klimaat- en natuurcrisis. “Iedereen ziet wat de klimaatcrisis nu al doet: overal hitte, bosbranden in Zuid-Europa, overstromingen afgelopen winter in Spanje. Dit wordt erger als we niks doen. Steden worden onleefbaar, oogsten mislukken, natuur verdwijnt, nog meer hittestress bij mens en dier. Onze keuzes nu zijn noodzakelijk om Nederland en de planeet in de toekomst leefbaar te houden. En betaalbaar natuurlijk, want de kosten van niks doen zijn vele malen hoger dan nu investeren in een groene en gezonde toekomst voor iedereen.”

Links

Kandidatenlijst

1. Esther Ouwehand
  2. Ines Kostic
  3. Christine Teunissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:04

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

De partij vdd is voor mij 1 van de vele typische uitwassen van het Nederlandse stelsel. Te klein en door de wat mij betreft verkeerde naam, zal het ook nooit groter worden.

Zou het niet veel beter zijn als ze samengaan met pvda-groenlinks zodat ze de partij groter en kansrijker maken en wellicht wat idealen kan overbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Ircghost
Er zijn geen uitwassen, want men wordt democratisch gekozen. Politiek is meer dan alleen regeren, er is ook nog een tweedekamer waar werk wordt verricht.

Je zult zien dat te klein er niet meer toe gaat doen aangezien sommige partijen een ander uitsluiten zijn er 5-8 partijen nodig voor een meerderheid.
offtopic:
Uitsluiten van populistische partijen lijkt me wel een goed plan aangezien die inherent onbetrouwbaar zijn en gevaar opleveren voor de stabiliteit van de democratische rechtsstaat. De partijleider van de VVD mag ook inpakken op dat gebied, de onzin die ze verkondigd is stuitend. Verder mogen personen daar wel eens wat beter gescreend worden, de lijst vertrokken en schade berokkenende VVD-ers is lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ircghost schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:57:
De partij vdd is voor mij 1 van de vele typische uitwassen van het Nederlandse stelsel. Te klein en door de wat mij betreft verkeerde naam, zal het ook nooit groter worden.

Zou het niet veel beter zijn als ze samengaan met pvda-groenlinks zodat ze de partij groter en kansrijker maken en wellicht wat idealen kan overbrengen?
Er bestaat ook nog zoiets als de oppositie. Een partij die een maatschappelijk relevant onderwerp vanuit die context onder de aandacht kan brengen is wat mij betreft zeker relevant (niet dat ik er op ga stemmen, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:52

Honesty

kattenneus!

Ircghost schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:57:

Nadeel van partijen te klein vinden om mee te doen met de verkiezingen is dat het voor nieuwe partijen lastig is om te beginnen.

Stem eigelijk altijd pvdd of gl, sinds Frans timmermans erbij is niet meer maar vanwege dat verhaal wat je schets kies ik waarschijnlijk dit jaar wel glpvda maar dan wel een GroenLinkser.
Ben wel voorstander van een partij die helemaal en bijna als enige speerpunt hebben het welzijn van dieren.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

@Honesty Ik denk juist dat het goed is om de (kies)drempel te verhogen. Hopelijk zorgt dat ervoor dat mensen meer op zoek gaan naar verbinding met elkaar, o.a. in de partij i.p.v. weer een of andere afsplitspartij te maken.

Dat laat ook aan de burgers zien dat mensen in het parlement kunnen samenwerken en dat niet alles gepolariseerd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

pagani schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:25:
[...]

Er bestaat ook nog zoiets als de oppositie. Een partij die een maatschappelijk relevant onderwerp vanuit die context onder de aandacht kan brengen is wat mij betreft zeker relevant (niet dat ik er op ga stemmen, maar dat terzijde).
Er is bijna alleen maar oppositie, niemand lijkt meer kabinet te kunnen vormen. Er kunnen een hoop kleine partijen (denk, bij, pvdd, etc) allemaal samenvoegen in bepaalde (al dan niet al bestaande) grotere partijen .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
@Ircghost een kiesdrempel is zonder uitzondering in het voordeel van de zittende macht. Dat is een probleem want als de zittende macht slecht beleid voert zijn er geen alternatieven meer. Minder partijen is echt niet altijd een voordeel, zie landen om ons heen (Duitsland, Frankrijk, VK). De kans op dictaat is veel groter.

Daarnaast is nu elk geluid uit de samenleving vertegenwoordigd en dat is een verrijking voor de Staten Generaal. Democratie bestaat bij de gratie van vertegenwoordiging en rekening houdend met minderheidsgroepen.

Als laatste kunnen nieuwe geluiden uit de samenleving relatief eenvoudig een zetel in het parlement veroveren wat weer als een ventiel werkt voor spanningen in de samenleving. Anders gaat het ondergronds en dan is er geen zicht meer op.

Nee, een te hoge kiesdrempel is doorgaans een zeer, zeer slecht idee.

[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 12-09-2025 18:28 ]

Pagina: 1