Oplossing voor wc-raam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joep106
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 17:00
Hallo!

Ik ben begonnen met het verbouwen van mijn toilet. Ofja eigenlijk het toilet in het huis van mijn vriendin;)

Hierin zit een raampje zoals weergeven op de foto's. Nu isoleert dat raampje voor geen ene meter. In de winter kun je wolkjes blazen op het toilet, ook als het kiep gedeelte niet open staat.
Ik ben dus op zoek naar een goede oplossing. Het liefst een nieuw kozijntje. En het liefst eentje die open kan aangezien het de enige manier voor ventilatie is momenteel.

Echter tussen de twee buitenste stenen is de ruimte 22cm. Wanneer ik ga zoeken op internet dan is de smalste die ik tegenkom 35cm. Nu had ik zelf al bedacht om de slijptol in de muur te zetten maar wellicht dat jullie betere suggesties hebben. In de vorm van: een andere oplossing of een geniale link naar een kozijn dat wel in die maat verkrijgbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJe8nIXs8nyDqQkxnWWqFuYWVTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KArku5jatUq4VQgVCrVx8ckR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08qLcGVfroimTp4Torm8wjE3UCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8SjBptJFpnq76HvhhRv4zl1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNXY8tcaD36FKhderJJNObL7qOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lmTrj7XdOfD7xK640JCmxP0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUMFnFF7tLy-ScN6e5sDwUaPXuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRHoprJzhTmu46oh3XAd9BBA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:43
Als een kozijn wat open kan te veel ruimte inneemt, dan kan zo'n kozijn met doorluchting/ventilatierooster bovenin misschien makkelijker?

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 11:17
En het kost wat maar maatwerk is het prima verkrijgbaar zo lijkt het, bv via deze kozijnboer . Geen ervaringen mee , gewoon de eerste diek ik vond maar die maken het ook in 220 mm buitenwerk zag ik zo gauw.

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 17:56
Zelf heb ik een iets groter raam van de WC dubbel glas gezet. Mocht een nieuw kozijn geen mogelijkheid zijn, is het relatief eenvoudig om het glas te vervangen. Wel even meten of je dubbel glas kwijt kan in je kozijn maar dat kan al vrij snel. Goede ervaring met glashandel online.

Achteraf kostte het wel veel werk van het volledig renoveren van het houten kozijn inclusief raam wat ik had en was het misschien wel makkelijker geweest om een nieuw kozijn te plaatsen maar scheelde wel qua kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Chatman313 op 11-09-2025 14:51 ]

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02:22
Ik zou het sowieso helemaal vervangen dus het kozijn, dit is oude meuk met nog puur enkel glas. Dat wil je gewoon niet meer

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou er gewoon 1 venster in zetten, en zorgen voor actieve afzuiging dmv een ventilator. Dan hoeft dat raam nooit open en zit je ook niet met vieze luchtjes, en in de winter gewoon lekker warm :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:01
Dat lijkt op een stalen raamkozijn. Daarvan zijn de aangezichten erg smal. Je zou kunnen kiezen voor een nieuw geisoleerd stalen kozijn. Dan heb je ook een smal profiel maar geisoleerd.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou een hard glazen klep raampje overwegen, dan zit je niet met het raamhout.

• joep106
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 17:00
Bedankt voor alle reacties dusver! Zitten paar opties tussen waar ik nog niet eerder van had gehoord.

Nieuw glas gaat mijn inziens niet werken. Is inderdaad een stalen kozijn met enkellaags glas erin. En het kozijntje zelf is ook zo fragiel en oud en koud als wat.
Dus geheel vervangen is inderdaad waar ik naar op zoek ben.

Het aanbrengen van een ventilator en dan een vast raam is goede optie. Zeker als daarmee de huidige uitsparing behouden kan blijven. Zal dan een vast kozijn worden. Maar ook die vind ik eigenlijk niet in de afmetingen die ik zoek.

Wat ik eigenlijk zoek is denk ik een kant en klaar frame wat ik zo in het gat kan zetten. Het gat wat dan overblijft wanneer ik het oude stalen kozijn eruit haal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:30
Wat zijn de exacte afmetingen aan de buitenzijde? Dat is zo te zien een stuk breder dan aan de binnenzijde en dan kom je mogelijk wel aan die 33 cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
nieuw raam inclusief kozijn erin is imho de enige optie. dat zal wel maatwerk worden (eventueel aan de buren vragen of ze ook het raampje willen vervangen, soms scheelt dat in prijs). en kudos dat je zo om dat potje luchtverfrisser heen aan het werken bent!
Pagina: 1