• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:21
Heeft er iemand meer informatie over dat gaslek in België? Heb net een NL-Alert gekregen in Eindhoven. Het stinkt hier ontzettend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Door een lekkage, net over de grens in België, kunnen inwoners van een groot gedeelte van Noord-Brabant donderdagochtend mogelijk een gaslucht ruiken. Een NL Alert is verstuurd in de regio. Vooral rondom grensdorp Luyksgestel is de geur waarneembaar, maar zelfs tot aan Eindhoven - zo’n 20 kilometer verder - ruiken mensen de lucht.

Het lek van een hulpstof ontstond donderdagochtend vroeg, net over de Nederlands-Belgische grens. Waardoor het ontstond is niet bekend gemaakt.

De gaslucht, die zich door het lek verspreidt, kan geroken worden in een groot gedeelte van Noord-Brabant. Vooral inwoners van Luyksgestel en dorpen in de regio Eindhoven kunnen de vreemde geur opmerken.

De lucht die zich verspreidt is niet gevaarlijk. Deze komt namelijk vrij door de lekkende hulpstof. Sprake van een gaslekkage is er niet.

Doordat de geur door een groot aantal mensen in de regio werd gemeld, is een NL Alert verstuurd. Dit werd vooral uit voorzorg gedaan, zodat er bij mogelijke incidenten meteen kan worden gehandeld.

De geuroverlast houdt naar verwachting tot tenminste 09.00 uur aan. Mensen die geuroverlast ervaren wordt aangeraden ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te zetten.

De site van Brabantalert ligt donderdagochtend vroeg plat. Vermoedelijk doordat veel mensen informatie over het incident opzoeken.
Zie https://www.bndestem.nl/b...-alert-gestuurd~a0f7b0ec/

Niet heel spannend allemaal dus.

Virussen? Scan ze hier!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:25
Wel bijzonder, er is geen be-alert uitgezonden :) (misschien omdat de wind richting Nederland staat).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Zo te lezen is het dan juist de geurstof die ze normaal in aardgas toevoegen, die nu weggelekt is. Dat spul is uiteraard gemaakt om flink te ruiken, zelfs bij lage concentraties :p

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

En Brabantalert.nl offline...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:42

sanzut

It's always christmas time

Ze hebben nog wel wat werk aan de winkel voor hun auto-scaling instellingen.
Intussen 45 minuten na de eerste NLAlert is de genoemde website nogsteeds overbelast.

Op “rampenzender” omroepbrabant is niks te lezen over een NLAlert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlggAiVCrVZPAk47M48zmNVSxNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6sJJxPdt7UXVKoiB6jjFhpCC.png?f=fotoalbum_large

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

marcop23 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:11:
Zo te lezen is het dan juist de geurstof die ze normaal in aardgas toevoegen, die nu weggelekt is.
Als het datzelfde goedje is is het dus Tetrahydrothiofeen (C4H8S)
Tetrahydrothiofeen wordt toegepast om aardgas te voorzien van een geur. Zonder deze toevoeging zou het voor gebruik bewerkte aardgas nagenoeg reukloos zijn. De concentratie in Nederland bedraagt 18 mg/m³; dit komt overeen met ongeveer 1 druppel per twee kubieke meter gas.

In veel andere landen gebruikt men voor dit doel ethaanthiol, maar deze stof is corrosief zodat hij na verloop van tijd de gasleidingen aantast. Verder kan men door gewenning het vermogen verliezen om ethaanthiol te ruiken, en veroorzaakt deze stof hoest, tranende ogen en hoofdpijn.

Naast de toepassing als aardgasadditief wordt tetrahydrothiofeen gebruikt als oplosmiddel, als insecticide en als afweermiddel voor motten. Het is een tussenstof bij de productie van het oplosmiddel sulfolaan.

Virussen? Scan ze hier!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:21
Als het in Eindhoven al zo goed stinkt, wil ik niet weten hoe erg het is in Luyksgestel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Lek bij Tessenderlo Chemie https://vrtnws.be/p.oLVdM9ywQ

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:51
Hier nabij Helmond, ik had mn vriendin vanmorgen al 3 keer gevraagd of ze ook gas rook. Bizar dat het zover reikt.

Hier moet ik aan toevoegen dat ik een heel gevoelige neus heb. Ik ruik dingen vaak als eerste.

[ Voor 30% gewijzigd door Clifdon op 11-09-2025 07:41 ]

Always look on the bright side of life.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:37
Ik ben om 7 uur via de N69 naar ASML gereden. Heb niks geroken. Hier op kantoor in Veldhoven ruik ik ook niks, terwijl ik daar normaal wel heel alert op ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En weer een totale faal met NL alert. 'uit voorzorg' stuur je geen NL alert met krijsende telefoons tot gevolg. In de nacht 8)7

Als je dan wat wilt distribueren dan verstuur je een normaal bericht die wakkere mensen vanzelf zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:37
Hijdaar95 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:53:
Ik ben om 7 uur via de N69 naar ASML gereden. Heb niks geroken. Hier op kantoor in Veldhoven ruik ik ook niks, terwijl ik daar normaal wel heel alert op ben.
Laat maar, de wind draait net denk ik. Er komt via de luchtbehandeling een behoorlijke stank naar binnen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:09
Rukapul schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:54:
Als je dan wat wilt distribueren dan verstuur je een normaal bericht die wakkere mensen vanzelf zien.
Zit die optie ook in het NL-alert systeem dan? Of hoe zie je dan voor je dat een veiligheidsregio een normaal bericht naar een bepaalde regio kan sturen?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 16:15

Baseman77

We move

En weer een totale faal met NL alert. 'uit voorzorg' stuur je geen NL alert met krijsende telefoons tot gevolg. In de nacht 8)7
De ochtend is geen nacht.
En een flinke gaslucht ruiken buiten vind ik niet echt een normale of gebruikelijke gang van zaken, dus ik heb alle begrip voor deze NL alert. Anders was ik vanmorgen toch gaan bellen met bepaalde instanties, ik fiets namelijk niet zomaar naar mijn werk als in mijn achtertuin een gaslucht hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Baseman77 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:34:
[...]

De ochtend is geen nacht.
En een flinke gaslucht ruiken buiten vind ik niet echt een normale of gebruikelijke gang van zaken, dus ik heb alle begrip voor deze NL alert. Anders was ik vanmorgen toch gaan bellen met bepaalde instanties, ik fiets namelijk niet zomaar naar mijn werk als in mijn achtertuin een gaslucht hangt.
Maar dat kan ook met een 'stil bericht' waardoor niet iedereen die zijn telefoon naast zijn bed heeft liggen om half 7 wakker hoeft te schriken. Maar je het bericht gewoon kan lezen op het moment dat je je telefoon pakt en je afvraagt wat er aan de hand is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Stoney3K schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:18:
[...]

Maar dat kan ook met een 'stil bericht' waardoor niet iedereen die zijn telefoon naast zijn bed heeft liggen om half 7 wakker hoeft te schriken. Maar je het bericht gewoon kan lezen op het moment dat je je telefoon pakt en je afvraagt wat er aan de hand is.
Inderdaad, voor NL-Alert was een Flash bericht per cell-tower de gebruikte manier om in bulk mensen te informeren.

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 16:15

Baseman77

We move

Stoney3K schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:18:
Maar dat kan ook met een 'stil bericht' waardoor niet iedereen die zijn telefoon naast zijn bed heeft liggen om half 7 wakker hoeft te schriken.
Ik weet niet of NL Alert een stil bericht kan sturen.
Wat ik wel weet is dat als je het geluid van je telefoon uit hebt staan, je ook geen geluid hoort van NL Alert. En aangezien je alarm wel hoorbaar afgaat en je kunt instellen dat bepaalde mensen altijd hoorbaar bellen, kun je je telefoon 's nachts gewoon op stil zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Baseman77 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:51:
[...]

Ik weet niet of NL Alert een stil bericht kan sturen.
Zover ik weet niet. De NL Alert-app zelf (dus niet de notificatie) volgt iig je teleoon:
De NL-Alert app volgt de instellingen van je telefoon. Staat je telefoon op stil? Dan maakt de app geen geluid als je een melding via de app ontvangt. Het geluid en trilling van een melding via de NL-Alert app is vergelijkbaar met een normale NL-Alert.
Zie https://www.nl-alert.nl/nl-alert-app/vragen-en-antwoorden

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:49

aap

https://www.omroepbrabant...lgie-zorgt-voor-gaslucht:
Vanwege het grote aantal meldingen dat binnenkwam bij de meldkamer is er besloten om rond kwart voor zeven in de ochtend een NL-Alert uit te doen. Dit is gedaan om ervoor te zorgen dat daadwerkelijke incidenten konden worden opgepakt. "We wilden eerst een NL-Alert versturen naar slechts een deel van de regio, omdat anders iedereen wakker gemaakt zou worden. Maar toen de meldkamer werd overspoeld door belletjes hebben we besloten om de waarschuwing meteen breed te versturen."
Er is dus wel over nagedacht. Wij zijn allemaal wakker gemaakt, zodat die mensen die een echt noodgeval hadden deze ochtend wel in contact konden komen met de nooddiensten.
Dat maakt het niet minder onprettig, maar wel begrijpelijk.

De telefoon van mijn vrouw ging overigens pas 2 minuten na de mijne af, net toen ik weer bijna in slaap gevallen was. Als er dan een keer een acuut noodgeval is, hoop ik dat ik het niet twee minuten te laat door krijg.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:14

Snow_King

Konijn is stoer!

Ja, dat was wel een hele mooie. Die website kon het niet echt aan!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Snow_King schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:28:
[...]

Ja, dat was wel een hele mooie. Die website kon het niet echt aan!
Daar zullen wel wat vragen gesteld worden waarom Cloudflare achtige diensten niet of niet goed ingericht waren om een DDOS aan aanvragen aan te kunnen....

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

wildhagen schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:04:
[...]

Zover ik weet niet. De NL Alert-app zelf (dus niet de notificatie) volgt iig je teleoon:

[...]

Zie https://www.nl-alert.nl/nl-alert-app/vragen-en-antwoorden
Eigenlijk wel vreemd. Je provider kan je ook push-SMS berichten sturen (iets wat Vodafone maar al te graag doet) zonder dat ie daar die alarmtoon bij laat horen. Waarom zou dat niet te integreren zijn in NL-Alert? Kan zo'n bericht niet verzonden worden op basis van cell broadcast?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Stoney3K schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:47:
[...]

Eigenlijk wel vreemd. Je provider kan je ook push-SMS berichten sturen (iets wat Vodafone maar al te graag doet) zonder dat ie daar die alarmtoon bij laat horen. Waarom zou dat niet te integreren zijn in NL-Alert? Kan zo'n bericht niet verzonden worden op basis van cell broadcast?
NL-Alert werkt niet met SMS, maar met Cell Broadcasting. Dat zijn 2 verschillende technieken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

wildhagen schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:52:
[...]

NL-Alert werkt niet met SMS, maar met Cell Broadcasting. Dat zijn 2 verschillende technieken.
Het werkt met CMAS. Cell Broadcast werkt volgens mij nog wel maar is/wordt uitgefaseerd, aangezien het gros van de moderne toestellen CMAS ondersteunt. In principe zou NL-Alert een lagere klasse alarm uit kunnen sturen, maar ik weet niet of hun software dat aan kan. Berichten worden iig enkel uitgestuurd op 4371, terwijl lagere alarmklassen 4372 t/m 4374 ook ondersteund worden door zo'n beetje alle telefoons <10 jaar oud.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
aap schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:26:
[...]

https://www.omroepbrabant...lgie-zorgt-voor-gaslucht:

[...]

Er is dus wel over nagedacht. Wij zijn allemaal wakker gemaakt, zodat die mensen die een echt noodgeval hadden deze ochtend wel in contact konden komen met de nooddiensten.
Dat maakt het niet minder onprettig, maar wel begrijpelijk.
Nee, nee, nee. Dit is de zoveelste keer dat NL Alert gebruikt wordt voor een bijzaak. Men misbruikt NL Alert omdat dat de tool is die men heeft en de belangen van ontvangers niet meewegen. De mensen die daartoe hebben besloten dienen van hun functie ontheven te worden. Zeker omdat dit niet de eerste keer is.

De oplossing is simpel. Maak twee diensten:
• NL Alert
• NL Info

Beide kunnen op basis van cell broadcastCMAS werken, waarbij de eerste daadwerkelijk een alarm geeft en de tweede de aard van een reguliere SMS aanneemt.

Misbruik van NL Alert voor NL Info doeleinden ondermijnt uiteindelijk het doel.
Pagina: 1