Bed adhesion probleem met Qidi Plus 4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:03
Op me printer qidi plus 4 krijg ik bij grote oppervlaktes bijgaand.
Support van qidi zegt haarspray gebruiken?
Maar op een textured pei plaat hoeft dat toch eigenlijk niet?
Iemand anders idee?

Plaat is schoongemaakt en afgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlSFfAnD9Hl4NlL1cFElPsGfOtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9tF2u3lRcLQiYHYDs6FHRoS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Reveal! op 06-09-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:31
Reveal! schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:09:
Op me printer qidi plus 4 krijg ik bij grote oppervlaktes bijgaand.
Support van qidi zegt haarspray gebruiken?
Maar op een textured pei plaat hoeft dat toch eigenlijk niet?
Iemand anders idee?

Plaat is schoongemaakt en afgesteld.

[Afbeelding]
Hoe maak je de plaat precies schoon? Dit is vrij belangrijk voor het niet aanwezig zijn van enige residu. Vette vingers, maar ook gebruik van 70% of 94% alcohol is af te raden, beter IPA 99%.

En nee hairspray hoeft niet, tenminste niet voor pla. En sowieso is kromtrekken pas iets wat bij de hogere lagen gebeurt, niet de first layer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het lijkt me eerder dat de afstand tot het bed niet helemaal goed is ingeregeld. Doe eens een bed mesh visualisatie en kijk of je in dat gebied meer dan ¼e laagdikte afwijking hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 06-09-2025 20:33 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
ocf81 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:32:
Het lijkt me eerder dat de afstand tot het bed niet helemaal goed is ingeregeld. Doe eens een bed mesh visualisatie en kijk of je in dat gebied meer dan ¼e laagdikte afwijking hebt.
Linksboven is inderdaad een gevolg van een ietwat te hoge afstand van nozzle naar bed, en op te lossen met een minimale z-offset-aanpassing, maar die veeg links-midden en het grote gebied midden-hoog zijn daardoor totaal niet te verklaren.

Vooral die midden-links is gewoon een veeg met residu, zeer waarschijnlijk van een vinger/hand, bij inzoomen kun je zelfs het silhouette zien en langzaam vervagen richting midden.

Maar goed als vraagsteller antwoord op ons beide kan geven komen we vast een stuk verder :)

[ Voor 21% gewijzigd door A Lurker op 06-09-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
A Lurker schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:35:
[...]

Linksboven is inderdaad een gevolg van een ietwat te hoge afstand van nozzle naar bed, en op te lossen met een minimale z-offset-aanpassing, maar die veeg links-midden en het grote gebied midden-hoog zijn daardoor totaal niet te verklaren.

Vooral die midden-links is gewoon een veeg met residu, zeer waarschijnlijk van een vinger/hand, bij inzoomen kun je zelfs het silhouette zien en langzaam vervagen richting midden.

Maar goed als vraagsteller antwoord op ons beide kan geven komen we vast een stuk verder :)
Ik heb het schoongemaakt met Druppel afwasmiddel en water.
Maar heb het probleem al lang zal screenshot maken van bed visualisatie.
Maar ben bij de hoekschroeven staat hij tot 0.01mm gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Reveal! schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:16:
[...]

Ik heb het schoongemaakt met Druppel afwasmiddel en water.
Maar heb het probleem al lang zal screenshot maken van bed visualisatie.
Maar ben bij de hoekschroeven staat hij tot 0.01mm gelijk
Een druppel is vaak niet voldoende, en als je het ergens aanraakt behalve de rand kun je weer opnieuw beginnen.

Vanuit gemak adviseer ik een litertje 99% Isopropyl alcohol aan te schaffen en dan tussen printjes even te vegen met een keukenpapier of microvezeldoek.

Maar als je nu verder wil zou ik het insmeren met afwasmiddel, daarna zeer goed afspoelen met warm water, drogen met een schone doek en dan enkel de rand aanraken met de handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:15
Voor schoonmaken is IPA verdunnen met water aan te raden, veel effectiever om het vuil weg te vegen. Daarom word het overwegend ook als 70/30 verkocht bij de schoonmaakartikelen. 99% is voor de grootverbruiker of ontsmetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Zolang je weet wat die overige 30% is prima, maar er worden bij gedenatureerde 94% soms ook bittere smaakstoffen toegevoegd tegen consumptie. Of aceton wat weer heel hard bijt. Dat wil je allemaal niet op je buildplate. Dus wat ik maar wil zeggen, let wel op wat je koopt.

Dat van het verdunnen wil ik verder wel in meegaan dat dat bevorderlijk kan zijn, alhoewel ik zelf al 3 jaar met 99% werk zonder problemen. Zolang je weet wat er in de fles zit ieder zijn keus.

[ Voor 36% gewijzigd door A Lurker op 06-09-2025 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 20:00
JorneB schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:58:
Voor schoonmaken is IPA verdunnen met water aan te raden, veel effectiever om het vuil weg te vegen. Daarom word het overwegend ook als 70/30 verkocht bij de schoonmaakartikelen. 99% is voor de grootverbruiker of ontsmetter.
70/30 wordt gebruikt bij de schoonmaak omdat bij een hoger percentage de bacteriën niet geheel gedood worden.klinkt tegenstrijdig.
Het is echt wel noodzakelijk om je sheet met meer dan 90% ipa en eigenlijk alleen maar met 99% ipa te reinigen.
99% is echt niet alleen voor grootverbruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
trinity999 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:49:
[...]

70/30 wordt gebruikt bij de schoonmaak omdat bij een hoger percentage de bacteriën niet geheel gedood worden.klinkt tegenstrijdig.
Het is echt wel noodzakelijk om je sheet met meer dan 90% ipa en eigenlijk alleen maar met 99% ipa te reinigen.
Dit is inderdaad wat je overal tegenkomt op internet als je googled dus sluit ik me volledig bij aan. Dat een andere aanpak ook werkt is een ander punt, want het ging mij in eerste instantie om dat een enkele druppel van wat dan ook op een buildplate geen zoden aan de dijk zet als hij zeer vervuild is met vet.

Tijd aan Reveal om zijn vorderingen te revealen :+

(En heel eerlijk eigenlijk is de vraag offtopic, het gaat hier om een printprobleem geen centraal filament discussie maar ik zeg ook eerlijk dat ik niet echt weet waar je het beste terecht kan behalve een generieke 3d printer discord waar je vervolgens mogelijk genegeerd wordt. Losse topic maken hier op tweakers kan ook altijd natuurlijk! Er is overigens een Sovol onofficiele discord met een heel fijne community waar ze ook niet-Sovol vragen verwelkomen en actief beantwoorden maar ik zal geen 'reclame' maken')

[ Voor 23% gewijzigd door A Lurker op 07-09-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:13

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

90% en hoger verdampt heel snel, te snel om bacteriën, schimmels en virussen te doden. 70% verdampt veel minder snel door de 30% water die er in zit waardoor het zijn werk beter kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:02
[...]

Je wil er iets van water in hebben als je een build plate schoonmaakt na het printen met PLA, omdat er ook wat stoffen achter blijven die daar beter in oplossen dan in alcohol. Gaat het puur om vet is 99% isopropanol natuurlijk wel veel beter.

Ik merk het thuis ook. We hebben 99% isopropanol ivm protheses maken en ander sfx makeup, maar met water erbij werkt het beter als schoonmaakmiddel. Nadeel is alleen dat je ook ent iets langer moet wachten op het drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb zelf een zeer sterke voorkeur voor een schuursponsje met afwasmiddel. (bij voorkeur citroen)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:10
Isopropyl alcohol is een hele sterke ontvetter, maar voor andere zooi heb je toch echt een sopje nodig. Goed schoonmaken met een sopjes, afdrogen, daarna nog een keer naboenen met een microvezeldoek met isopropyl alcohol en klaar. Dat alles met keukenhandschoenen aan zodat ik geen vette vingers achterlaat na het schoonmaken.

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:20
RemcoAR schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:57:
Isopropyl alcohol is een hele sterke ontvetter, maar voor andere zooi heb je toch echt een sopje nodig. Goed schoonmaken met een sopjes, afdrogen, daarna nog een keer naboenen met een microvezeldoek met isopropyl alcohol en klaar. Dat alles met keukenhandschoenen aan zodat ik geen vette vingers achterlaat na het schoonmaken.
Ik gebruik al jaren een sopje. Dit werkt echt vele malen beter dan IPA.
Vooral als ik PLA heb geprint en daarna PETG, dan blijft de print niet goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Heb de plaat nogmaals schoongemaakt, vanochtend toch de haarspray erop gedaan.
Opnieuw auto calibration gedaan, geeft een kamp bereik van 0.0762
En het lijkt eigenlijk alleen maar erger,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b2wIjql2_9z93rERDiPDECu8es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AHPTfIdQgt29Qe2IACNvT6l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33
Reveal! schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:57:
[Afbeelding]
Ik heb ongeveer het zelfde gehad en uiteindelijk bleek het aan de hoeveelheid filament wat de extruder probeert neer te leggen. Dit was te weinig.
Ik heb veel gehad aan dit filmpje van MandicReally.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
[Afbeelding]
- Hoe heb je dit keer schoongemaakt? Er zijn tal van aanpakken voorbij gekomen, en die kunnen allemaal werken, maar het is essentieel dat je een goede aanpak kiest en die deelt met ons. Lees alles door sinds je vorige post ajb.
- Hairspray heeft niemand hier aangeraden hier in dit topic, dus toch die kant op gaan is een bijzondere keuze.

Het is overduidelijk dat linksonderin alles prima werkt, zij het met een ietwat te hoge z offset (iets lager zou nog strakker zijn, dan verdwijnen ook die minimale spleetjes), maar het gros van je plaat wil niks blijven plakken en heb je dus gewoon nog een vieze buildplaat.

Dit kan echt nog pagina's duren op deze manier en dit topic is voor filamentbesprekingen, niet voor troubleshooting.

[ Voor 11% gewijzigd door A Lurker op 08-09-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:15
Kans is groot dat de nozzle deels verstopt is, vooral na de eerdere misprints. Probeer eens handmatig wat filament te purgen op hoge temperatuur (240 C), of flush er PETG door op 280, en kijk of het filament er regelmatig en recht uit de nozzle komt. Kleine moeite om te testen voordat je allemaal settings gaat lopen aanpassen. Hou het simpel en stap voor stap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reveal!
Ik had de vorige keer schoongemaakt met sop en een doek.
Heb nu met een schuurspons erop staan boenen en de eerste print was nu wel goed.
Heb de 99% IPA besteld.

Hartelijk dank allemaal voor jullie steun en sorry voor het kapen van deze thread.
Ik dacht in eerste instantie dat het misschien een vocht issue van filament of de kwaliteit van de filament was.

Maar goed blijkbaar kan ik niet schoonmaken en luistert het ook best nauw, hoe schoon de plaat is.
Nogmaals dank voor jullie steun!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 20:42

ShockWave

Lost it somewhere

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde gehad zoals in je eerste afbeelding dat ik strepen kreeg door het niet goed hechten van de eerste laag.
Schoonmaken, andere buildplate, meerdere keren opnieuw z-offset inregelen, first layer line dikte naar 0.50 etc terwijl hij de dag ervoor nog prima ging...
Na lang klieren en bijna de hoop opgegeven te hebben bleek ik in Orcaslicer mijn standaard printer profiel van orca geselecteerd te hebben en daar mijn printfiles mee aangemaakt.
Ik had op enig moment dus mijn basis instelling voor mijn printer weer geselecteerd terwijl mijn juiste profiel aardig getweaked was voor het beste resultaat.
Na het selecteren van het juiste profiel en opnieuw aanmaken van de G code file draait hij weer als een zonnetje.

Star Citizen referralcode

Pagina: 1