Ervaringen met video deurbel zonder basisstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 19:11
Mijn ouders zijn op zoek naar een videodeurbel, zoals een Eufy of Ring. Ik hoef nu in eerste geen advies over merken of een type modellen, maar ik ben wel op zoek naar mensen die een deurbel gebruiken zonder basisstation.

Mijn ouders waren in eerste instantie aan het kijken naar goedkope standalone video deurbellen van 30 euro (chinese merken) tot 70 euro (Eufy C30), maar ik heb ze sterk afgeraden om een model te pakken zonder basisstation omdat je altijd afhankelijk bent van hoe goed je (2,4ghz) wifi verbinding buiten is (en mijn ervaring met domotica die op 2,4ghz werkt is erg wisselend).

Naar mijn mening moet iets als een deurbel gewoon stabiel en betrouwbaar werken, en een deurbel die buiten hangt die dan via een 2,4ghz netwerk door een aantal betonnen/stenen muren heen moet naar een provider router die lekker ver weg zit verstopt in de meterkast of woonkamer ... dat is vragen om problemen lijkt mij.

Of heb ik het mis? Is de verbinding van zo'n videodeurbel zo geoptimaliseerd dat ie het zelfs op een 12mbps 802.11g netwerk doet. Aan de ene kant doet een basisstation ook niks anders dan een 2,4ghz netwerk uitstralen, alhoewel het voordeel daarvan is dat deze dichterbij de deurbel geplaatst kan worden.

Wat zijn de ervaringen die jullie daarmee hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door ImmortalSoul op 10-09-2025 22:24 ]

Alle reacties

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:54

Vos

AFCA

Is poe geen optie?

• ImmortalSoul
Nee, er ligt wel een kabel voor stroom naar de deurbel maar geen UTP.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:04
kan je die kabel dan niet ff doortrekken? Hier ligt gewoon een 16mm buisje, daar kan prima utp in.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ImmortalSoul
Mistraller schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:10:
kan je die kabel dan niet ff doortrekken? Hier ligt gewoon een 16mm buisje, daar kan prima utp in.
Nee, dat is niet gemakkelijk. Het is een oud huis en de huidige (12v?) kabel ligt niet in een standaardbuis, en is een beetje beunhaas achtig via het plafond/muur weggewerkt.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:05
ImmortalSoul schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:22:
Mijn ouders waren in eerste instantie aan het kijken naar goedkope standalone video deurbellen van 30 euro (chinese merken) tot 70 euro (Eufy C30), maar ik heb ze sterk afgeraden om een model te pakken zonder basisstation omdat je altijd afhankelijk bent van hoe goed je (2,4ghz) wifi verbinding buiten is (en mijn ervaring met domotica die op 2,4ghz werkt is erg wisselend).
Waarom denk je dat die deurbellen alleen op 2,4GHz werken?
Een basestation maakt dat niet per sé beter, die gebruiken vaak óók wifi.
Naar mijn mening moet iets als een deurbel gewoon stabiel en betrouwbaar werken, en een deurbel die buiten hangt die dan via een 2,4ghz netwerk door een aantal betonnen/stenen muren heen moet naar een provider router die lekker ver weg zit verstopt in de meterkast of woonkamer ... dat is vragen om problemen lijkt mij.
Het valt het staat inderdaad met de afstand tussen het dichtstbijzijnde accesspoint.
(net zoals de kwaliteit van een exemplaar met basestation afhankelijk is van de plaatsing van het basestation)
Of heb ik het mis? Is de verbinding van zo'n videodeurbel zo geoptimaliseerd dat ie het zelfs op een 12mbps 802.11g netwerk doet. Aan de ene kant doet een basisstation ook niks anders dan een 2,4ghz netwerk uitstralen, alhoewel het voordeel daarvan is dat deze dichterbij de deurbel geplaatst kan worden.
Je lijkt vooral te redeneren vanuit je onderbuik. Wat is de afstand tussen de voordeur en het dichtstbijzijnde accesspoint (of modem/router van de provider als die voor wifi wordt gebruikt)
Wat zijn de ervaringen die jullie daarmee hebben?
Ik heb goede ervaringen met de Google deurbel en de Ubiquiti Unifi doorbell 4G pro. Toen ik de Google deurbel gebruikte zat het accesspoint op 2 meter afstand binnen in de meterkast. Met de Unifi deurbel zit het accesspoint buiten op de schuur, op 20 meter afstand, met een deel van het huis in "line of sight".

Toch zou ik weg blijven bij de goedkopere merken, niet om de kwaliteit, maar dubieus verkeer met dubieuze servers in debieuze landen. Dat is inclusief Eufy. De homebase communiceert mij iets te fanatiek met servers buiten de EU.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1