Laptop voor editen (video & 3D)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 16:38

snmght

imho dan he

Topicstarter
Mijn zoon is op zoek naar een nieuwe laptop voor zijn bijbaan/hobby. Hij edit video's in Davinci Resolve en doet ook 3D modelling in Blender. Op dit moment maakt hij gebruik van een oude, niet-krachtige PC, 7 jaar geleden voor 230 euro hier in V&A gekocht: v&a aangeboden: 230 euro! i5 3470 8gb 1600mhz GT 1030 2GB5 Wi-Fi HP Compaq 83...

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Zie hierboven: video's editen en af en toe 3D modellen maken. Programma's als Da Vinci Resolve en Blender. Het zou leuk zijn als de laptop zich ook leent om af en toe een game te spelen maar dat is niet leidend.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ongeveer 700 euro maar als oprekken van het budget het absoluut waard is dan is dat niet onmogelijk,

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Hij mag zeker portable zijn zodat hij ook mee naar school kan of mee naar zijn vriendin. Echter is gewicht niet doorslaggevend, belangrijkste is dat de genoemde software soepel draait.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Geen voorkeuren.

Mijn zoon heeft zelf onderzoek gedaan en hier is een laptop uitgekomen. Na eerdere positieve ervaringen van ondergetekende met het verkrijgen van (desktop) aankoopadvies leek het me zinvol om de laptop die hij gevonden heeft in een LKA topic te gieten omdat de input van medetweakers altijd waardevol is.

Hij is hiermee gekomen en ik denk dat dit op het oog de genoemde taken moet kunnen uitvoeren, toch zeker beter dan het huidige beestje.. Maar is het de beste oplossing of ziet iemand betere alternatieven? Is 16GB RAM voldoende of is het zinvol om naar een 32GB model te zoeken?

https://www.bol.com/nl/nl...-144-hz/9300000231792216/

Processor
Type computer processor
Intel Core i5
Processor implementatie
i5-12450HX
Aantal processorkernen
8
Maximale processor turbo frequentie
4.4
NPU Verwerkingskracht (TOPS)
142
Geheugen
Intern geheugen
16 GB
Aantal Geheugensloten
1
RAM geheugen uitbreidbaar
Ja
Maximum intern geheugen
32 GB
Geheugenslot 1
16 GB
Type geheugen 1
DDR5 (SODIMM)
Opslag
Opslagcapaciteit
512 GB
Opslag media
SSD
Harddisk -interface
PCIe
Opslagcapaciteit SSD
512 GB
Type extern geheugenslot
SD-kaart
Videokaart
Videokaart model
Stand alone videokaart
Type videokaart
NVIDIA GeForce RTX 3050
Videokaartgeheugen
6 GB

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?