Badkamer en keuken omwisselen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• berggie1987
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:46
Beste forumleden,

Ik ga wellicht binnenkort mijn eerste huis kopen. Nu heb ik een mooi huis op het oog, dat past in mijn budget en aan veel van mijn wensen (ligging, tuin) voldoet.

Wat ik alleen heel jammer vind is dat er geen open keuken is en dat de keuken alleen via de gang toegankelijk is.

Ik kook graag en ben dan graag nog wel onderdeel van het gezelschap. Ook heb ik twee kleine kinderen en is het gewoon heel handig als ik nog een oogje in het zeil kan houden tijdens het koken.

Een mogelijke oplossing zou zijn: de keuken en de badkamer omwisselen en dan de muur tussen woonkamer geheel of gedeeltelijk er tussenuit halen.

Ik heb verder weinig eisen aan keuken en badkamer. Beide mogen erg simpel zijn. Ik overweeg zelfs een tweedehands keuken of een los gasfornuis met oven, dat is voor mij voldoende.

Nu is mijn vraag: hoe haalbaar, duur en moeilijk is het omwisselen van keuken en badkamer? Ze zitten naast elkaar (zie plattegrond en let niet op naam 'bijkeuken'. dat is wel degelijk de badkamer).

- waar moet ik op letten?
- wat moet er zoal gebeuren om dit mogelijk te maken?
- aan wat voor kosten zou ik ongeveer moeten denken? (let niet op naam bijkeuken, dit is wel degelijk de badkamer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98s08LQJbKquPEAFCHEVZlOZo68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLQungtiVkZLGSv9LqknZVq0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tja, elektra, riool en (mogelijk) water zullen grotendeels of volledig omgelegd moeten worden. Hangt van verschillende factoren af.

- Is er een kruipruimte aanwezig?
- Welke diameters hebben de afvoerleidingen (een WC heeft een grotere rioolbuis nodig dan een wasbak van je keuken)
- Hoe is de elektra aangelegd?

De kosten kunnen flink oplopen. In de badkamer kun je ook niet heel goed bezuinigen op dingen; het moet hoe dan ook betegeld worden, voldoen aan de normen en best practices mbt elektra (centraal aardpunt bijvoorbeeld), watertoevoer (zijn leidingen gescheiden om legionella te voorkomen) en afvoer (afschot, juiste diameters). Dikke kans dat je ook nog 'ns een nieuwe zandcement dekvloer moet laten smeren.

In de keuken is besparen wat gemakkelijker omdat je wel met tweedehands kastjes en apparatuur kan werken.

Als er een kruipruimte is en alles is goed bereikbaar is/is om te leggen, is het waarschijnlijk nog wel te doen (maar dan nog afhankelijk van locatie rioolbuizen en meterkast etc). Als er geen kruipruimte is, zou ik hier persoonlijk niet aan beginnen.

Edit: ik zie nu dat het toilet apart zit. Dat maakt het rioolwerk mogelijk wel wat eenvoudiger.

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 10-09-2025 20:10 ]

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38

Fe2O3

Ja das roest

Nieuwe keuken basis + apparatuur 7500, badkamer idem.

10k leidingwerk.

Wat is je budget?

Dum de dum

• berggie1987
Dank voor de eerste antwoorden. wc is inderdaad apart. Maakt het nog uit dat badkamer en keuken nu naast elkaar zitten? Vraagt dat dan nog steeds veel van het leidingwerk? Is dat echt alleen al richting de 10k?

• berggie1987
Budget is zeer beperkt. Ik zou zeggen uiterlijk 15k exclusief keukenapparatuur. Als dat niet realistisch is dan vermoed ik dat ik of voor een ander huis kies of de situatie toch laat zoals het is.

Wat betreft keukenapparatuur plan ik het meeste tweedehands te kopen, heb daar prima ervaringen mee en ben snel tevreden.

• berggie1987
Een alternatief zou trouwens nog kunnen zijn om de badkamer te laten zitten. De grote slaapkamer (slaapkamer 1) op te offeren door de tussenmuur te verwijderen en daar de keuken te doen en dan de huidige keuken in (klein) slaapkamertje omzetten. Dan blijft er wel een klein slaapkamertje over, maar daar zou ik nog wel mee kunnen leven.

Zou dat een (veel?) goedkopere optie zijn? Tov omdraaien badkamer en keuken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enFLvFASeDn42Ml0O36k1g6gABc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyG7RCd0AFeA9e9bcI2hN4QH.jpg?f=fotoalbum_large

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38

Fe2O3

Ja das roest

Als je het leidingwerk laat doen gaat dat idd serieus geld kosten. Manuren zijn duur en er moet best veel verlegd.

Met 15k ga je het niet redden in ieder geval, hooguit als je het zelf doet EN alle gereedschappen al hebt.

Dum de dum

• berggie1987
Dankjewel voor je antwoord.

En zou optie b (hierboven beschreven) makkelijker zijn?
Dus van keuken een slaapkamer maken en waar nu de slaapkamer is een keuken maken? Dan kan de badkamer blijven zitten.

Problemen die ik dan zie is: water en de cv ketel hangt nu in de keuken, die wil je niet in je slaapkamer hebben denk ik, dus zou dan ook verplaatst moeten worden.

Is dat een vergelijkbare operatie en lost het dus niks op? Of is dat beduidend makkelijker/goedkoper?

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:11
Hoe is het nu met je keuken?
Is de apparatuur aan vervanging toe?
Indien nee, bedenk eens of je het dan wel de moeite waard is.
Een goede keuken gaan afbreken is zonde.
Indien de apparatuur nog goed is, zou je deze kunnen hergebruiken.
Scheelt weer in je kosten, geld voor apparatuur kun je dan weer gebruiken voor je verbouwing.

Je zou eens kunnen kijken hoe het met je afvoeren zit.
Als je de juiste diameters al beschikbaar hebt in de ruimtes scheelt dit al, hoef je wellicht niet de volledige vloeren (van gang en woonkamer) open te breken.
Stroom omleggen is opzich niet zo'n probleem als je de vloer van de keuken en badkamer toch al open hebt liggen.
Gas ook niet per se, alleen is een gasleiding omleggen misschien wat lastiger om zelf te doen.

Eerst dus maar eens uitzoeken wat je allemaal beschikbaar hebt aan leidingwerk e.d.
A.d.h.v. die info kun je een plan en kostenindicatie gaan (laten) maken.

PV Output

• berggie1987
Dankjewel voor je reactie en tips. Dit helpt me ook om de juiste vragen te stellen en mee te nemen in mijn uiteindelijke overweging wel of geen bod te doen. De keuken die er nu is is basis, prima, maar niks bijzonders. De keukenapparatuur zou ik weinig aan uitgeven, heb daar gewoon veel minder wensen/eisen dan veel anderen. Heb in huidige (huur)huis voor totaal 300 euro op marktplaats een 4 pits gasstel, oven, vaatwasser gekocht en geen moment het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam, dus daar gaat het geld echt niet inzitten bij mij.

Kosten gaan dus vooral over de verbouwing. Waarbij ik nu dus twee varianten overweeg.

Variant a: keuken en badkamer omwisselen
Variant b: keuken en slaapkamer(1) omwisselen.

Wat zou puur qua verbouwing moeilijkheidsgraad en geld de beste optie zijn?

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:38
Bijzondere plattegrond... (benieuwd wat voor woning dit is...)

Je eerste voorstel lijkt inderdaad een dure, vooral door het verplaatsen van de badkamer. Plus dat de badkamer 'ver' van je slaapkamers af komt te liggen. Ik zou het niet fijn vinden om steeds met m'n blote voeten door de gang te moeten waar je ook van buiten komt met je modderschoenen.

Je tweede voorstel levert je twee kleine slaapkamers op. Daar krijg je spijt van, denk ik. En het doet ook wat met de waarde van je woning.

Ik ga nog een derde variant toevoegen... De keuken en slaapkamer 2 omwisselen. Voordeel is dat je slaapkamers aan weerszijden van je badkamer komen (die je niet hoeft te verplaatsen) Slaapkamer 2 wordt dan een 'nis' van waaruit je de woonkamer in kunt kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo3Rx1BTjKuIKQIiAOZ4S7OHhEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ak96LRMQSq56jeT9PjCVuiYV.png?f=user_large

Disclaimer: we hebben hier geen idee van de bouwtechnische staat van de woning en de ligging ten opzichte van tuin en straat, dus waar je eventueel wel/geen slaapkamer zou willen hebben.

Veel succes met je keuze.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
berggie1987 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:22:

Kosten gaan dus vooral over de verbouwing. Waarbij ik nu dus twee varianten overweeg.

Variant a: keuken en badkamer omwisselen
Variant b: keuken en slaapkamer(1) omwisselen.

Wat zou puur qua verbouwing moeilijkheidsgraad en geld de beste optie zijn?
Optie a lijkt me makkelijker te realiseren, bij optie b moet je alle leidingen en afvoeren naar die kant van het huis brengen.
Je hebt al water en afvoeren op de goede plek zitten voor de keuken, voor de badkamer heb je eveneens water nodig wat er nu al is, maar vooral afvoer met iets bredere doorsnee. Als er een kruipruimte is, is dat ook weer niet zoveel werk en dus ook niet per se heel duur. De badkamer verder aanpassen kun je eventueel ook gefaseerd doen.
Meest bewerkelijk en kostbaar lijkt mij het openbreken van de muur tussen kamer en nieuwe keuken. Laat even goed onderzoeken of en hoever je dat kunt openmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43
Wat een waanzinnig onpraktische inrichting met die keuken achter in een hoekje.

Overigens denk ik dat dit kostentechnisch best redelijk eenvoudig oplosbaar is, mits je het werk zelf kunt doen.

Afvoeren: die heb je in beide ruimtes voorhanden. Verleggen, stukje infrezen (in de keuken kan hij ook wel achter/onder de plint). Dus dat is met een beetje slimme indeling prima te doen.
Water: Heb je ook in beide ruimtes. Met knel of flexibel kom je al heel snel een heel eind.
Electra: De keuken zal meer groepen nodig hebben dan de badkamer. Daar moet je even serieus naar kijken. In een moderne keuken, zeker met inductie, is 4 groepen niets.

Kortom, wanneer je het aandurft om de leidingen en afvoeren in te slijpen dan is dat het grove werk, de rest gewoon opbouw. Electra is een dingetje, daar moet je even een plan voor maken en eventueel kijjken hoe de huidige routering loopt.

• berggie1987
Ik ben het helemaal met je eens dat het een waanzinnig onhandige indeling is.

Ik ben vooral op de ligging en de grote tuin (unicum binnen mijn budget en gewenste locatie) gevallen.

Dus daarom kijk ik nu of creativiteit me toch nog wat brengt. Ben blij met jullie inzichten en genoemde opties. Weet nu al beter wat voor vragen ik moet stellen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Je idee om keuken en badkamer om te draaien lijkt me goed, de huidige indeling is bizar en lijkt in de loop van de tijd tot stand gekomen?

De enige manier om dit met een vrij beperkt budget te doen is zelf tijd en liefst twee rechterhanden hebben, en nog iemand erbij met genoeg tijd en kunde, voornamelijk in loodgieterswerk en elektra, die dat tegen een vrienden-tarief onder tafel wil doen a la €20/uur bijvoorbeeld, maar dan wel tijd kan en wil vrijmaken zodat het niet jaren voortsleept. Want maanden zit je dan alsnog wel tegenaan te kijken, als je alles zelf moet regelen. En natuurlijk geen garantie als er iets misgaat. Plus, je kunt er dan eigenlijk niet wonen (en dat kost ook geld).

Je gaat anders namelijk leeglopen op de arbeid, de spullen dat zal je nog wel lukken voor het bedrag dat je hebt. Maar het werk, nope.

Ik ken iemand die het op een dergelijke manier is gelukt met beperkt budget, enkele jaren geleden. Idd ook tweedehands keuken gevonden, dat is je minste zorg. Eens met mensen hierboven dat de badkamer daarin de grootste post zal zijn. Dat kan ook niet tweedehands.

Zelf tegelen, mits je vertrouwt dat het waterdicht blijft. Dan moet je geen fancy constructies willen. Douche boven een bad is het gemakkelijkst, of een douchebak. Geen enorme tegels uitzoeken, die zijn moeilijker te plaatsen.

Verwisselen keuken en slaapkamer - dan zit je erg met afvoeren en leidingen. Als er een kruipruimte is kan veel. Anders, moeizaam. Bij verwisselen van de ruimtes zul je mogelijk creatief moeten zijn met wat waar komt, maar je hebt in elk geval mogelijkheden.

Mijn conclusie, met twee kleine kinderen en een beperkt budget is het verstandiger er niet aan te beginnen, ben ik bang.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:52
Kan je wellicht de bouwtekeningen opvragen bij de gemeente van deze woning? Dat geeft je wellicht al meer handvatten. Ook of de muur tussen huidige badkamer en woonkamer dragend is of niet (lijkt een iets dunnere muur op deze plattegrond, maar dat zegt eigenlijk nog vrij weinig).

Is dit een benedenwoning in een appartementencomplex oid? In de splitsingsakte staat vaak ook een bouwtekening/plattegrond.

Je zal de buitendeur waarschijnlijk dicht willen maken in de nieuwe badkamer. Kan daar de douche komen.
Voordeel is wel dat op het verste punt nu de wasbak zit (dus waarschijnlijk ook riool en wateraansluiting). Ik zeg niet direct dat alles haalbaar is, maar als je zelf handig bent of mensen kent, kom je met 15k heel ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-09 12:19
Je hoeft denk ik maar 1 vraag te stellen:

Kan ik dit zelf? Of heb ik vrienden familie die mij kunnen adviseren en meehelpen? Dan kom je met 15k en een paar weekjes klussen een heel eind.

Het laten doen zal vrij snel een verdubbeling in je budget worden. Afhankelijk wat je wensen zijn m.b.t. lay-out/aanzien/tegels/aanwezigheid kruipruimte/elektra etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:05
Bij het kopen van een huis gaat het om drie dingen:
locatie, locatie en locatie.

dus als dit huis aan die drie voorwaarden voldoet, koop het huis en vraag je jezelf dan af of je met een beperkt budget zulke ingrijpende wijzigingen direct moet doorvoeren. Je kunt accepteren dat de indeling onlogisch is en daarnaast sparen voor de aanpassingen die je over een aantal jaar gaat uitvoeren.

[ Voor 26% gewijzigd door 107mb op 11-09-2025 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
berggie1987 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:24:
Een alternatief zou trouwens nog kunnen zijn om de badkamer te laten zitten. De grote slaapkamer (slaapkamer 1) op te offeren door de tussenmuur te verwijderen en daar de keuken te doen en dan de huidige keuken in (klein) slaapkamertje omzetten. Dan blijft er wel een klein slaapkamertje over, maar daar zou ik nog wel mee kunnen leven.
Nog even verder gekeken naar je plattegrond. Het lijkt erop dat het oorspronkelijk een kamer en suite was (jammer dat alles is weggehaald) en dat doet me denken dat het een benedenwoning is? Hou er dan rekening mee dat afvoeren etc van de bovenverdieping mogelijk ook ergens door jouw huis lopen.
Verder ook eens dat het een bizarre indeling is. Die kronkelige gang neemt veel ruimte in beslag en creëert allerlei gekke hoekjes met halve kasten en toilet. Daar zou ik zelf vanaf willen. Dat is best ingrijpend, maar je zou het gefaseerd kunnen doen en niet alles moet binnen een maand na oplevering. Soms is eerst even wonen ook heel fijn om ideeën te krijgen.

Een idee hoe je het zou kunnen doen (met in lichtblauw een beperkte badkamer (met oog op je budget) en een apart hok voor je wasmachine/droger). Toilet wat groter gemaakt, vals wandje bij kasten omdat ik denk dat die er niet zomaar uit kunnen, misschien zelfs een meterkast en plaats voor afvoeren vanuit bovenwoning? Grijze blokken in open keuken zijn niet nader ingedeelde ruimte voor spoelbak, fornuis, koelkast etc. En ook voor jou de tip om op sites met showroomkeukens te kijken. Daar zie je vaak simpele hoekopstellingen bij staan die prima passen en geen aanslag zijn op je budget. Voor je badkamer: kies simpele tegels en haal douche en wastafel bij een bouwmarkt. Dan kun je je geld goed besteden aan het omleggen van leidingen en dat is best haalbaar voor 15k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXQUo_fAbVKe4ey0AQF1t9qVpXg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YiILmfLj9uex8oXYKlhYGTzf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berggie1987
Dank jullie wel allemaal. Het betreft inderdaad een benedenwoning. Die over tijd gesplitst is als zelfstandige woning, ik denk dat dat de belangrijkste reden is voor de gekke indeling.Ik heb dinsdag een bezichtiging en weet door jullie welke vragen ik moet stellen.
Overigens heb ik de meest logische optie misschien over het hoofd gezien. Namelijk een uitbouw van de woonkamer als dit kan/mag. Dat zou een extra slaapkamer kunnen opleveren en ook positieve invloed op woningwaarde hebben. Dan een doorgang maken vanaf de keuken om woonkamer en keuken te verbinden (hoeft niet volledig, toog ofzo kan ook). Deze woning heeft een tuin van 17 meter lang, dus qua ruimte zou het prima kunnen en dan houden we nog een mega tuin over.

Dat zouden we financieel misschien niet meteen kunnen doen, maar kan ook na een paar jaar.
Pagina: 1