Afmetingen oprit / draaicirkel auto + aanhanger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:13
In de komende jaren wil ik zelf een loods gaan zetten in de tuin. Ik zit alleen een beetje in een dubio over de positie hiervan, en ik zal uitleggen waarom. De loods komt in de lengterichting van de tuin. Er loopt een oprit van 30 meter lang en 3,2 meter breed recht op de loods af, ook in de lengterichting. Het eerste deel van de loods zal overkapping / carport worden van ongeveer BxD 6x4,5 meter. Vóór deze carport wil ik dus een stuk verhard aanleggen, maar het liefst zo min mogelijk, omdat dit ten koste gaat van de tuin. Maar ik zou het liefste wel achteruit uit de carport kunnen steken en dan de auto kunnen keren richting de oprit. Ook moet ik nog ergens met een auto + aanhanger slingerend naast de loods af kunnen rijden.

Ik heb echter alleen geen idee van draaicirkels van auto's (met aanhangers) en weet dus ook niet goed groot/diep/breed ik het verhard stuk zou moeten maken en hoe scherp of flauw dat eventuele bochten in de oprit moeten worden. Heeft iemand hier tips voor of misschien wel concrete gegevens?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Hoe goed ben je zelf met de auto?
Wil je voor je carport kunnen keren met aanhanger? Want dan heb je behoorlijk wat ruimte nodig.
In hoeveel keer steken mag dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:49
Kan je niet gewoon bij aankomst altijd achteruit vanaf de weg insteken, dus dat je per definitie niet hoeft te keren op eigen terrein?

• emot
99ruud99 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:10:
Hoe goed ben je zelf met de auto?
Wil je voor je carport kunnen keren met aanhanger? Want dan heb je behoorlijk wat ruimte nodig.
In hoeveel keer steken mag dit?
Misschien onduidelijk, maar ik hoef niet te keren met aanhanger, enkel met de auto zelf. Dus eigenlijk achteruit met een bocht van 90 graden, dan weer vooruit met een bocht van 90 graden de andere kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
jurjen_g schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:12:
Kan je niet gewoon bij aankomst altijd achteruit vanaf de weg insteken, dus dat je per definitie niet hoeft te keren op eigen terrein?
Dan zou ik dus 30 meter achteruit moeten rijden naar de carport. Sporadisch geen probleem, maar liever niet elke dag. (zeker niet voor vrouwlief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:13
Ga naar een groot leeg parkeer terrein en zet wat pylonnen neer. Kijk dan hoe krap je ze kan zetten voor de bochten die jij wil maken met de auto - aanhanger die je wil gebruiken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Iedereen kan leren hoe je achteruit moet rijden, zelfs met een aanhanger.
Is gewoon een kwestie van oefenen.
Wel 'ns naar 'Vrouwen die rijden' gekeken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

De draaicirkel van een auto is een spec die je kunt opzoeken. Het maakt wel verschil of je een Panda of een Bentley rijdt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Vorige week zag ik toevallig dit voorbij komen bij het Blok Australië. Misschien is dat iets voor je? Kan je gewoon vooruit je oprit oprijden en dan je auto draaien.
Geen idee trouwens of ze zoiets ook in Nederland verkopen... Ja dus

[ Voor 20% gewijzigd door urk_forever op 10-09-2025 16:56 ]

Hail to the king baby!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
evilution schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:51:
De draaicirkel van een auto is een spec die je kunt opzoeken. Het maakt wel verschil of je een Panda of een Bentley rijdt.
De draaicirkel wordt met een aanhanger (als je niet wil scharen) veel groter. Maar het gaat de TS blijkbaar om de draaicirkel van alleen de auto, die is inderdaad prima te vinden.

De draaicirkel van een compace auto is al 10+ meter, ik neem aan dat je niet zoveel gaat bestraten dat je zonder een paar keer heen en weer keert?
urk_forever schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:54:
Vorige week zag ik toevallig dit voorbij komen bij het Blok Australië. Misschien is dat iets voor je? Kan je gewoon vooruit je oprit oprijden en dan je auto draaien.
Geen idee trouwens of ze zoiets ook in Nederland verkopen...
Reken op een 80-100k euro.

[ Voor 69% gewijzigd door pagani op 10-09-2025 16:58 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

pagani schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:55:
[...]

De draaicirkel wordt met een aanhanger (als je niet wil scharen) veel groter. Maar het gaat de TS blijkbaar om de draaicirkel van alleen de auto, die is inderdaad prima te vinden.

[...]

Reken op een 80-100k euro.
Ja, dat moet je dus ook meenemen en daarbij maakt het ook weer uit of je een campingaanhangertje hebt of een autotrailer.
@emot Een plattegrondje van tuin/oprit met de loods en carport er op zou wel helpen

[ Voor 8% gewijzigd door evilution op 10-09-2025 17:02 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Lijkt me wel wat veel, op eBay staat er eentje voor 15.000 Australische dollar, ongeveer 8500 euro.

Hail to the king baby!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
emot schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:08:
Er loopt een oprit van 30 meter lang en 3,2 meter breed recht op de loods af, ook in de lengterichting. Het eerste deel van de loods zal overkapping / carport worden van ongeveer BxD 6x4,5 meter. Vóór deze carport wil ik dus een stuk verhard aanleggen, maar het liefst zo min mogelijk, omdat dit ten koste gaat van de tuin. Maar ik zou het liefste wel achteruit uit de carport kunnen steken en dan de auto kunnen keren richting de oprit. Ook moet ik nog ergens met een auto + aanhanger slingerend naast de loods af kunnen rijden.
Je oprit zonder carport is 30 meter of 30 - 6 = 24 meter?
Is het luxe? Of is het noodzakelijk omdat je niet de oprit achteruit afkomt?

Eerlijk antwoord is dat je imho 2 opties hebt:
Bestraat alles zo ver dat je overal kunt draaien/parkeren etc.
Of maak hem recht en vergeet het draaien.

Anders krijg je een hele rare vorm, met eerst een smalle loods, brede carport, nog bredere oprit (dat is zo een meter of 5-10 die je daaraan kwijt bent in de lengte en dan weer een smal stuk tot aan de weg.

Sowieso gaat jouw draai verbreding eruit zien als een parkeerplaats, dus zodra je gasten hebt of je aanhanger even voor hebt staan ben je alsnog achteruit aan het rijden. Aangezien je praat over een loods, aanhanger etc. denk ik dat je even goed moet nadenken hoeveel ruimte je nodig hebt op de oprit voor al je gehobby.

Alternatief is van die gras matten waar je op kunt rijden. Als je die goed aanlegt zie je er weinig van en heb je wel de ruimte om te draaien e.d.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:08
Vakje van 3 x 3 extra lijkt me voldoende.
Keren met alleen een auto kan desnoods wel met een extra keer draaien.
In een smalle straat keren lukt ook.
Zoals achteruit inparkeren in een parkeerplaats en weer vooruit wegrijden.

Desnoods enkel verharden of half verharden waar de wielen komen. Dan moet je wel goed mikken bij het draaien.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Ik zou zelf een oprit van 3 meter breed aanhouden, als je dan bij de carport een schuin stuk maakt naar de breedte van de carport toe (6m), dan heb je ruim voldoende om te keren.

*Ik zie net dat weg al 3.20 is, ook prima, zelfde idee.

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 10-09-2025 19:06 ]

Pagina: 1