Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwolsermbtr
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 14:38
Hee medemensen,

Ik loop tegen een probleem aan waar ik hoop dat iemand raad bij heeft. Het gaat over kredietwaardigheidscheck bij het aangaan van een contract of abonnement. Ik word hier regelmatig bij afgekeurd op basis van mijn voorletter, achternaam en geboortedatum.

Deze gegevens zijn exact hetzelfde voor mijn tweelingbroer. Hij heeft een bewindvoerder om grip op zijn financiën te houden, maar dat betekent dus dat er een rode vlag opgaat als iemand die gegevens in de kredietcheck gooit. Ikzelf heb nog nooit eens een betalingsherinnering gehad. We hebben wel een ander initiaal voor onze tweede naam, maar die wordt dus vaak niet gebruikt.

Een uitzonderlijke situatie, maar wel redelijk irritant. Ik ben een serie-overstapper en heb er meerdere keren per jaar last van. Lijkt me sterk dat iemand anders dit al eens heeft meegemaakt, maar misschien is er iemand in the biz die weet wat ik kan doen om dit te verhelpen? Het liefst zadel ik mijn broer hier niet mee op.

Toevoeging: we zijn in de dertig en wonen in verschillende steden. Adres wordt dus niet meegenomen blijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Zwolsermbtr op 10-09-2025 16:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Overal beide voorletters gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
Naam aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ze vragen toch altijd je bsn of paspoortdocumentnummer in dat soort gevallen? gaat dat alsnog mis?

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:37
Nee dit is zonder BSN. Naam Geboorte datum en Adres is gebruikelijk. Maar nu vraag ik mij 1 ding af, je hebt een ander adres? Of woont je broer op hetzelfde adres?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ergens toch jammer dat je ouders niet even 3 sec stilgestaan hebben destijds bij het feit dat eenzelfde voorletter bij twee kinderen al niet optimaal is, en bij exact dezelfde geboortedatum nog meer verwarring kan geven. Maar goed, daar kan jij natuurlijk weinig aan doen.

Ik heb geen oplossing, anders dan verhuizen (er vanuitgaande dat je nu op hetzelfde adres woont, en dat het probleem versterkt) óf alles telefonisch doen en meteen toelichten hoe/wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwolsermbtr
@MarkyB Doe ik al, maar als ik Eerste Tweede Achternaam invul wordt er dus alleen gecheckt op E. Achternaam.

@corporalnl Nee, we wonen 200km uit elkaar. Wordt dus helaas niet meegenomen in de check.

@Valorian Hahah ja dat gesprek heb ik wel vaker gevoerd. Meer dan 30 jaar geleden was het waarschijnlijk een veel kleiner probleem geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:02
Ik denk dat je weinig kan doen. De controle is saai, simpel lopendebandwerk en die mensen kijken vaak ook niet verder dan hun neus lang is. 99 van de 100x zal deze situatie namelijk niet voorkomen. Er zal weinig opzitten dan steeds te bellen wanneer het mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Zwolsermbtr schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:24:

@corporalnl Nee, we wonen 200km uit elkaar. Wordt dus helaas niet meegenomen in de check.
Dit is wel interessant. Want als jullie niet op hetzelfde adres wonen, dan is dus de enige 'koppeling' dat jullie dezelfde voorletter + achternaam + geboortedatum hebben? Dus als er nog ergens iemand geboren is op dezelfde dag met jouw voorletter + achternaam heeft die persoon ook dit probleem? En andersom: als er toevallig iemand geboren is gelijk met mij ergens in NL met dezelfde voorletter en achternaam dan zou ik ook in de problemen komen? Best bizar. Hopelijk trekken dit soort bedrijven snel zelf ook de conclusie dat het niet meer van deze tijd is om 'aan te nemen' dat het om persoon x gaat op basis van een letter, een achternaam en een datum...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Kan je niet de eerste letter van je tweede naam als voorletter gebruiken en je geboortedatum met een dag aanpassen?

Of zou dat niet mogen?

hoi

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

Farabi schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:07:
ze vragen toch altijd je bsn of paspoortdocumentnummer in dat soort gevallen? gaat dat alsnog mis?
Telecomproviders en dat soort toko's mogen vaak niet eens je BSN weten, omdat ze geen zwaarwegend belang hebben om dat te weten.
Dus maken ze vaak gebruik van industry-specific systemen die werken op basis van (helaas niet unieke) persoonsgegevens die ze wel (mogen) hebben.

En ja, dat is zwaar frustrerend voor mensen zoals de TS, maar inderdaad ook voor Jan de Vries, aangezien er vast nog wel meer Jan de Vriezen rondlopen met dezelfde geboortedatum.

En dan heeft Jan de Vries het waarschijnlijk nog minder lastig dan Ali El Idrissi als ie erachter aan belt om e.e.a. uit te leggen.

Ik weet dat er iemand in Nederland woont met mijn voorletter en achternaam, maar zij is ofwel niet op dezelfde dag als ik geboren, of ze betaalt haar rekeningen netjes op tijd :P

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 10-09-2025 17:27 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49

franssie

Save the albatross

Ik heb ook twee voornamen, maar mijn roepnaam is mijn tweede voornaam. Die gebruik ik dus ook als eerste letter als ik letters moet invullen, tenzij overheid of financiële instelling als bank etc.
Bij een bank is een rits klachten bij het Fifid wellicht een optie, bij bijvoorbeeld een telecombedrijf weten ze mijn eerste voorletter niet bij de aanvraag, contract staat ook gewoon op mijn roepnaam.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

franssie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:25:
Ik heb ook twee voornamen, maar mijn roepnaam is mijn tweede voornaam. Die gebruik ik dus ook als eerste letter als ik letters moet invullen, tenzij overheid of financiële instelling als bank etc.
Bij een bank is een rits klachten bij het Fifid wellicht een optie, bij bijvoorbeeld een telecombedrijf weten ze mijn eerste voorletter niet bij de aanvraag, contract staat ook gewoon op mijn roepnaam.
Dat deed mijn vader ook altijd. Die heet officiëel Simon, maar om onduidelijke redenen wordt ie al sinds zijn geboorte John genoemd.
Hij staat dan ook overal (ook bij de bank) als J. in het systeem.

Dat was nooit een probleem, tot mijn broer (Joppe) bij dezelfde bank een rekening opende, en ze dus meerdere keren elkaars afschrijften openmaakten.

(Voor de jongeren onder ons: vroeger kreeg je regelmatig een papieren overzicht van je rekeningtransacties, want toen kon je dat nog niet op je telefoon zien. Daar zat namelijk een snoer aan, en er zat geen scherm op.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwolsermbtr
@Valorian Ja best bizar, maar ik denk het dus wel. Ik kom toevallig nu een meldpunt van de consument punt hierover tegen, heb ze een mail gestuurd.

@Dido Gek toch dat er niemand in zulke miljoenenbedrijven erover nadenkt dat zoiets fout kan gaan? Hopen dat je gelijknamige verantwoordelijk blijft!

@franssie Interessant, dat klinkt dan wel als de makkelijkste oplossing voor mij. Mocht het nodig zijn, staat die naam ook op mijn paspoort.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:16
Laat een kredietwaarheidsonderzoek doen door het bedrijf dat je afwijst. Dat is vaak Experian. Ik woon op een adres dat op de zwarte lijst stond. Was er net komen wonen en kon bijna nergens een contract afsluiten.

Zo’n aanvraag duurt twee weken, en als ze niks kunnen vinden, word je van de lijst gehaald. Ik kan nu gewoon overal een contract afsluiten. :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zou kunnen proberen om je voorletter/naam aan te laten passen bij de gemeente als registratie, alleen wat dat weer voor gevolgen heeft voor andere zaken, tja dat zal nog een gedoe worden.

Het is toch raar dat niemand ooit van een tweeling/drieling of wat dan ook dan heeft gehoord in ons "registratie" systeem. Dan zou een systeem moeten aangeven dat er een dubbele in staat en met de keuze om de juiste persoon te kiezen, in plaats van meteen in de rode vlag te schieten. De unieke gegevens zoals BSN zal wel weer een AVG ding zijn, terwijl dat zo belangrijk is.

Denk trouwens dat bij je geboorte het allemaal geen probleem was omdat men papieren had en unieke gegevens had om te controleren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwolsermbtr
@Dennisweb Topper! Nog nooit van hun gehoord, maar dit klinkt wel als de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
itsalex schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:44:

Het is toch raar dat niemand ooit van een tweeling/drieling of wat dan ook dan heeft gehoord in ons "registratie" systeem. Dan zou een systeem moeten aangeven dat er een dubbele in staat en met de keuze om de juiste persoon te kiezen, in plaats van meteen in de rode vlag te schieten. De unieke gegevens zoals BSN zal wel weer een AVG ding zijn, terwijl dat zo belangrijk is.
Het stomme is dus dat het niet eens alleen om een tweeling/drieling hoeft te gaan. Als ik het goed begrijp gaat het net zo makkelijk mis als je H. de Vries heet en er 100km verderop nog een H. de Vries woont die op dezelfde dag geboren is én oroblemen heeft veroorzaakt. Er is geen andere koppeling dan letter+achternaam+geboortedatum.

Er worden dagelijks 450+ kinderen geboren in NL, dus daar zit dubbeling in. Als daar op een dag twee bijvoorbeeld 2 familie Jansens bij zitten is de kans op een exacte kopie van voorletter+achternaam op die geboortedag al 1 op 26… Nu is de kans dat een van die twee in de problemen komt en 18 jaar later een red flag achter de naam heeft vast klein, maar met élke dag 400-500 babies weet je simpelweg dat er problemen ontstaan op deze manier. Onbegrijpelijk.

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 19:46
Bij mij is dat ook het geval; mijn broer en ik zijn onderdeel van een drieling, en hoewel de eerste letter afwijkt heb ik dit ook iedere keer meegemaakt..

Maar meneer.. wie is dat dan? .. dat is toch helemaal niet relevant voor deze aanvraag. En dan hebben ze het over een bkr-registratie van mijn broer en willen ze daar de balans van zien. Ik heb geen contact met mijn broer en het is toch duidelijk dat ik dat niet ben?

Ik snap het ook niet, waarom niet gewoon op basis van bsn-nummer?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Het probleem is dat jouw broer vermeld staat in het Centraal Curatele en Bewindregister. Dat is bij wet verplicht als hij onder bewind staat vanwege problematische schulden. Dat register is openbaar raadpleegbaar en werkt op geboortedatum, voorvoegsel, achternaam. In de resultaten komen de geboorteplaats en de voornamen ook terug. Het vervelende is dus dat met jouw gegevens (achternaam + datum) het register altijd een march geeft. Dat men vervolgens niet goed verder kijkt en de daadwerkelijke voornamen niet checkt, is een gebrek bij de energiemaatschappij/telefoonprovider/bank die jou een product wil verkopen (of bij de kredietclub die ze daarvoor hebben ingeschakeld.

Wat je dus nu kunt doen om dit zo veel mogelijk te beperken, is dat je de rechtbank aanschrijft die jouw broer onder bewind geplaatst heeft, met het verzoek of je een verklaring kunt krijgen waar in staat dat jij niet onder bewind of curatele staat. Die verklaring, met stempel van de rechtbank, zou voor de bedrijven waar jij nu wordt geweigerd voldoende moeten zijn om aan te nemen dat ze zaken met je kunnen doen.

De hierboven genoemde oplossing om bij een kredietchecker als Experian zelf een check te laten doen lost dit misschien ook tijdelijk op, maar zodra jouw gegevens weer worden aangevuld met die van je broer begint het riedeltje weer opnieuw. En ook alleen bij die maatschappij.

De stappen die je kunt zetten:
- Zoek in dit openbare register (gratis) je gegevens op: https://ccbr.rechtspraak.nl/#!/zoeken
- Check welke rechtbank het bewind heeft uitgesproken
- Zoek hier de contactgegevens van die rechtbank op: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Contact
- Bepaalde rechtbanken hebben dit staan onder het kopje ‘toezicht’, of ‘CBM’, of ‘bewindsbureau’, iets van die strekking.
- Bel ze op, of mail ze met het verhaal dart jij de tweelingbroer bent van xxx, met dossiernummer BMxxxx (heb je gevonden in het register) en dat jij graag een verklaring zou willen dat jij niet de persoon bent die onder bewind staat, omdat je hier veel problemen mee ondervindt bij instanties.

De rechtbank kan zo in de BRP (basisregistratie personen) zien dat er een tweelingbroer bestaat, waarschijnlijk zul jij je moeten legitimeren, en met een beetje geluk kun je met zo’n verklaring weer normaal zakendoen. Je zult hem soms wel aan weigerende instanties moeten tonen.

[ Voor 0% gewijzigd door Kurkentrekker op 11-09-2025 16:01 . Reden: autocorrect error ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:59:
[...]

Het stomme is dus dat het niet eens alleen om een tweeling/drieling hoeft te gaan. Als ik het goed begrijp gaat het net zo makkelijk mis als je H. de Vries heet en er 100km verderop nog een H. de Vries woont die op dezelfde dag geboren is én oroblemen heeft veroorzaakt. Er is geen andere koppeling dan letter+achternaam+geboortedatum.

Er worden dagelijks 450+ kinderen geboren in NL, dus daar zit dubbeling in. Als daar op een dag twee bijvoorbeeld 2 familie Jansens bij zitten is de kans op een exacte kopie van voorletter+achternaam op die geboortedag al 1 op 26… Nu is de kans dat een van die twee in de problemen komt en 18 jaar later een red flag achter de naam heeft vast klein, maar met élke dag 400-500 babies weet je simpelweg dat er problemen ontstaan op deze manier. Onbegrijpelijk.
Het gaat alleen mis als je ook nog in dezelfde plaats bent geboren, op dezelfde dag, met dezelfde voorletters. Als je ook nog dezelfde voornaam hebt dan is het onderscheid helemaal niet meer te maken. Dat is heel vervelend. De wet vereist echter dat er een dergelijk register bestaat, om zo te voorkomen dat mensen overeenkomsten sluiten met personen die dat niet kunnen omdat ze onder curatele of bewind staan.

Een dergelijk register wil je ook niet doorzoekbaar maken op BSN, want dan wek je als wetgever de situatie in de hand dat allerlei instanties (vaak in een machtspositie) je BSN willen weten ten behoeve van deze check, terwijl zij dat gegeven helemaal niet mogen verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwolsermbtr
@Stephanvr Gelukkig beeld ik me niks geks in dat het hier aan ligt, wel balen man!

@Kurkentrekker Wauw. Haast niet te geloven dat ik met enkel een achternaam en geboortedatum deze informatie al kan opvragen. Bedankt voor alle info, dit gaat zeker helpen.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:14
Valorian schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:59:
[...]

Je haalt daar wel een belangrijke factor weg bij je kansberekening.
Als daar op een dag twee bijvoorbeeld 2 familie Jansens bij zitten
Er zijn ruim 320.000 achternamen. En die hebben niet allemaal dezelfde aantallen.

Verwacht overigens dat men wel iets slimmer/allerter is op dubbelingen bij Jansen, De Jong, De Vries, Janssen, Van den Berg, Bakker, Van Dijk, Visser, Smit en Meijer en andere veel voorkomende namen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Zwolsermbtr schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:46:
@Kurkentrekker Wauw. Haast niet te geloven dat ik met enkel een achternaam en geboortedatum deze informatie al kan opvragen. Bedankt voor alle info, dit gaat zeker helpen.
Klopt, dat is lastig. Maar bekijk het ook andersom: je hebt een winkel en je wilt kunnen opzoeken of de klant die tegenover jou staat een product kan bestellen op factuur. De overheid moet jou dan een mogelijkheid geven om te kunnen checken of die persoon wel handelingsbekwaam is, en dat moet ook in de praktijk kunnen werken. Een digitaal register is dan een doeltreffende oplossing, maar men wil niet dat je daarin meer gegevens moet gaan verwerken dan noodzakelijk. Het zou gemakkelijk zijn om dat register ook op BSN doorzoekbaar te maken, maar dat betekent dat in de praktijk veel meer aanbieders van producten of diensten, jou om je BSN zullen gaan vragen (ook al mag dat niet).

Hier moet dus een afweging worden gemaakt tussen de belangen van drie partijen:
- Het belang van de betrokkene die zelf onder bewind/curatele staat, wiens privacy mogelijk wordt geschonden door de publicatie van te veel gegevens
- Het belang van de 'brede' samenleving, die beschermd moet worden tegen het onbedoeld sluiten van overeenkomsten die later vernietigbaar of nietig blijken (omdat ze zijn gesloten met een handelingsonbekwaam persoon)
- Het belang van derden die onbedoeld ook in het register voorkomen omdat hun gegevens deels overlappen met personen die wel legitiem in het register staan.

Dat is geen eenvoudige afweging, en de wetgever heeft voor een bepaalde oplossing gekozen. De rechtspraak (de houder van dit register) heeft daar zelf aan toegevoegd dat ook de geboorteplaats van de betrokkene gepubliceerd wordt (al is daar geen wettelijke grondslag voor), omdat anders nóg meer dubbelingen zouden voorkomen (de Jan Janssen van 1 januari 1970 uit Amsterdam waar er misschien wel 10 van zijn).

Ik zie ook even niet hoe dit eenvoudiger kan, zonder een van de bovengenoemde drie belangen onevenredig te schaden.

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 19:46
Kurkentrekker schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:28:
[...]

Klopt, dat is lastig. Maar bekijk het ook andersom: je hebt een winkel en je wilt kunnen opzoeken of de klant die tegenover jou staat een product kan bestellen op factuur. De overheid moet jou dan een mogelijkheid geven om te kunnen checken of die persoon wel handelingsbekwaam is, en dat moet ook in de praktijk kunnen werken. Een digitaal register is dan een doeltreffende oplossing, maar men wil niet dat je daarin meer gegevens moet gaan verwerken dan noodzakelijk. Het zou gemakkelijk zijn om dat register ook op BSN doorzoekbaar te maken, maar dat betekent dat in de praktijk veel meer aanbieders van producten of diensten, jou om je BSN zullen gaan vragen (ook al mag dat niet).

Hier moet dus een afweging worden gemaakt tussen de belangen van drie partijen:
- Het belang van de betrokkene die zelf onder bewind/curatele staat, wiens privacy mogelijk wordt geschonden door de publicatie van te veel gegevens
- Het belang van de 'brede' samenleving, die beschermd moet worden tegen het onbedoeld sluiten van overeenkomsten die later vernietigbaar of nietig blijken (omdat ze zijn gesloten met een handelingsonbekwaam persoon)
- Het belang van derden die onbedoeld ook in het register voorkomen omdat hun gegevens deels overlappen met personen die wel legitiem in het register staan.

Dat is geen eenvoudige afweging, en de wetgever heeft voor een bepaalde oplossing gekozen. De rechtspraak (de houder van dit register) heeft daar zelf aan toegevoegd dat ook de geboorteplaats van de betrokkene gepubliceerd wordt (al is daar geen wettelijke grondslag voor), omdat anders nóg meer dubbelingen zouden voorkomen (de Jan Janssen van 1 januari 1970 uit Amsterdam waar er misschien wel 10 van zijn).

Ik zie ook even niet hoe dit eenvoudiger kan, zonder een van de bovengenoemde drie belangen onevenredig te schaden.
Kan wel zo zijn, maar op basis van het bsn-nummer dient te blijken dat voornoemde casus geen betrekking heeft op ts. Dat is toch eenvoudig te checken? En dan ben je toch van al dat gezeik af?

Dit is een systeemfout of een fout van degene die het proces uitvoert.

Ik heb denk ik wel 4 of 5 keer mensen moeten zeggen dat ik X Vrijsen niet ben. Als je 'hits' ziet in het systeem check je toch voor de zorgvuldigheid of het bsn-nummer klopt?

Waarom mogen zij het bsn-nummer niet verwerken? Dat is een identificator vanuit de overheid, en volgens mij verzoeken die personen ook voor foto's van identificatiebewijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stephanvr op 11-09-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kurkentrekker schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:28:
[...]
Het zou gemakkelijk zijn om dat register ook op BSN doorzoekbaar te maken, maar dat betekent dat in de praktijk veel meer aanbieders van producten of diensten, jou om je BSN zullen gaan vragen (ook al mag dat niet).
Stephanvr schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:44:
[...]

Kan wel zo zijn, maar op basis van het bsn-nummer dient te blijken dat voornoemde casus geen betrekking heeft op ts. Dat is toch eenvoudig te checken? En dan ben je toch van al dat gezeik af?
Het lastige is dat alleen de overheid jouw BSN mag gebruiken als 'identifier', iedere andere organisatie die toestemming heeft gekregen van de overheid om jouw BSN op te slaan (maw die verplicht is om jouw BSN op te slaan) mag dat alleen als extra gegeven, maar je BSN mag ook dan niet gebruikt worden om jou op te zoeken. BSN mag dus ook niet gebruikt worden om jou vanuit het systeem van een provider te koppelen aan een ander systeem.
Dus dan blijf je er toch bij dat op basis van voornaam, achternaam en geboortedatum iemand wordt opgezocht, en daar een of ander resultaat uit komt. Voor 9/10 callcenter medewerkers is dat een druk op de knop en krijgen ze het resultaat niet eens te zien.

De kans is overigens wel groot dat dit een probleem is dat in de komende jaren steeds groter gaat worden, gezien het nog altijd groeiende aantal immigranten en het feit dat er geen enkele regel is voor globale naamgeving. Waar wij hier netjes voornaam en achternaam hebben zijn er heel veel landen waar de structuur volledig anders is (bijv. meerdere voornamen, meerdere achternamen, titels die daar wettelijk als deel van de naam gelden, achternaam en voornaam omgedraaid). Die registers zullen dus ook een keer anders moeten gaan werken.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:56:
[...]

De kans is overigens wel groot dat dit een probleem is dat in de komende jaren steeds groter gaat worden, gezien het nog altijd groeiende aantal immigranten en het feit dat er geen enkele regel is voor globale naamgeving. Waar wij hier netjes voornaam en achternaam hebben zijn er heel veel landen waar de structuur volledig anders is (bijv. meerdere voornamen, meerdere achternamen, titels die daar wettelijk als deel van de naam gelden, achternaam en voornaam omgedraaid). Die registers zullen dus ook een keer anders moeten gaan werken.
Integendeel. Het simpelste is gewoon accepteren wat mensen zelf opgeven. Een immigrant moet 1 keer even nadenken hoe zijn naam in het Nederlands moet zijn en daarmee is de kous af.
Zo zijn wij ook aan onze achternamen gekomen. Napoleon stelde het verplicht en opeens moest heel Nederland verzinnen hoe ze voortaan wilden heten. Sommige mensen hadden al achternamen, sommige mensen kozen een bijnaam als achternaam, anderen verzonnen maar wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andyvie1979
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:37
Ik heb zelf declaraties afgehandeld waarbij dit probleem ook kon spelen en een foutje is snel gemaakt met iemand met dezelfde voorletter, naam en geboortedatum. Je hoeft niet eens een van een tweeling te zijn, maar als er toevallig nog iemand in Nederland is met dezelfde persoonsgegevens (en dit komt vaker voor dan je denkt), dan loop je ook tegen dit probleem aan.

De enige tip die ik kan geven is contact opnemen met de organisaties die je kredietwaardigheid beoordelen om te kijken of ze ergens een aantekening kunnen maken dat er beter wordt gelet of ze de juiste persoon te pakken hebben. Maar zelfs dat is geen garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Zwolsermbtr schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:42:
@Dido Gek toch dat er niemand in zulke miljoenenbedrijven erover nadenkt dat zoiets fout kan gaan?
Nee, hoor, dat is helemaal niet gek. Complicaties omtrent persoonsgegevens zijn voor verreweg de meeste mensen een volledige blinde vlek. Ik werk voo reen semi-overheidsorganisatie die persoonsgegevens verwerkt, en ik heb collega's in beslissingsposities die die blinde vlek nog steeds hebben. Fristrerend, maar menselijk.

De overheid heeft een BSN geïmplementeerd, maar dat is geen simpele oplossing.

Als je voor commerciele bedrijven zoiets zou willen doen heb je het over een mega-project, waarbij je ook nog eens bij elke stap tegen de AVG oploopt, waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:23
Ik heb ooit voor mijn studentenwoning GWL en internet afgesloten onder de naam Diamant Diamantlaan met geboortedatum 01-01-1980. Was altijd lachen als ze dan belden voor een upgrade ofzo...*verbaasd* spreek ik met de heer Diamant Diamantlaan? Jazeker!

Ergo wat ik wil zeggen: pas gewoon je voornaam/letter aan.
Of dat wettelijk mag geen idee :+
Leesvoer: https://www.security.nl/p...s+op+een+site+invullen%3F

• Kurkentrekker
  • Niet online
Waarom mogen zij het bsn-nummer niet verwerken? Dat is een identificator vanuit de overheid, en volgens mij verzoeken die personen ook voor foto's van identificatiebewijzen.
BSN mag alleen worden verwerkt als dat in de wet staat. Als Ziggo (of waar je dan ook en overeenkomst mee wil sluiten) jou vraagt om een kopie van je ID-bewijs, dien je dan ook het BSN af te schermen.
Stephanvr schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:44:
[...]

Dit is een systeemfout of een fout van degene die het proces uitvoert.
Het 'vervelende' is dus dat het BSN niet wordt gebruikt bij de check. En dat mag ook niet. Dus geen systeemfout. Je hebt wel gelijk dat het een procesfout is als Ziggo zou weigeren om een abonnement voor TS af te sluiten, omdat zijn achternaam + geboortedatum een hit geven in het bewindregister. Men zou namelijk ook de voornaam moeten controleren, en dan zien dat die niet gelijk is met de onderbewindgestelde. Helaas werken veel organisaties op die manier, maar dat is niet een probleem wat je moet oplossen in het register, maar in die organisaties.

Als TS ook dezelfde voornaam had gehad als zijn tweelingbroer, dan zou het probleem onder de huidige wetgeving niet opgelost kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:56:
[...]
Voor wat het waard is: het CCBR heeft al een vorm van 'fuzzy' search. Dat voorkomt al een boel ellende bij buitenlandse namen die meerdere spellingsvarianten kennen. Uiteindelijk zul je de zoekresultaten wel moeten controleren met een paspoort of ID-bewijs.

Voor mensen die dergelijke systemen maken is dit verplichte kost:
https://www.kalzumeus.com...mers-believe-about-names/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwolsermbtr
Ik heb nu uiteindelijk met de energieleverancier afgesproken om een kopie legitimatiebewijs + bankpas te sturen (bsn en foto afgeschermd) zodat ze mij zeker kunnen onderscheiden van mijn broer. Ze vroegen me een halfjaar aan voorschot vooruit te betalen vanwege de afkeuring, die is nu kwijtgescholden.

Maar goed, ik zou geen Tweaker zijn als ik niet zou zeggen dat ik liever geen foto's van mijn id instuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zwolsermbtr schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:33:
Ik heb nu uiteindelijk met de energieleverancier afgesproken om een kopie legitimatiebewijs + bankpas te sturen (bsn en foto afgeschermd) zodat ze mij zeker kunnen onderscheiden van mijn broer. Ze vroegen me een halfjaar aan voorschot vooruit te betalen vanwege de afkeuring, die is nu kwijtgescholden.

Maar goed, ik zou geen Tweaker zijn als ik niet zou zeggen dat ik liever geen foto's van mijn id instuur.
Gewoon de KopieID app downloaden en je ID afschremen + watermerken, mochten ze je ID ooit lekken dan staat daar groot '<leverancier> 2025-09-11' oid op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:09
Valorian schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:19:
[...]

Dit is wel interessant. Want als jullie niet op hetzelfde adres wonen, dan is dus de enige 'koppeling' dat jullie dezelfde voorletter + achternaam + geboortedatum hebben? Dus als er nog ergens iemand geboren is op dezelfde dag met jouw voorletter + achternaam heeft die persoon ook dit probleem? En andersom: als er toevallig iemand geboren is gelijk met mij ergens in NL met dezelfde voorletter en achternaam dan zou ik ook in de problemen komen? Best bizar. Hopelijk trekken dit soort bedrijven snel zelf ook de conclusie dat het niet meer van deze tijd is om 'aan te nemen' dat het om persoon x gaat op basis van een letter, een achternaam en een datum...
Ik vrees voor een ijdele hoop.
Ik weet van een vrouw wier boekhouder jaren achtereen aan de belastingdienst (!) heeft moeten uitleggen dat dat huis in een andere plaats niet van haar was, maar van een mannelijke voorletter+naam+geboortedatumgenoot die in het buitenland woonde.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

FitTiv schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:19:
Ik heb ooit voor mijn studentenwoning GWL en internet afgesloten onder de naam Diamant Diamantlaan met geboortedatum 01-01-1980. Was altijd lachen als ze dan belden voor een upgrade ofzo...*verbaasd* spreek ik met de heer Diamant Diamantlaan? Jazeker!

Ergo wat ik wil zeggen: pas gewoon je voornaam/letter aan.
Of dat wettelijk mag geen idee :+
Leesvoer: https://www.security.nl/p...s+op+een+site+invullen%3F
Ik heb wel een idee of het wettelijk is toegestaan om onder een valse naam een contract aan te gaan, hoor.

Wat denk je nou zelf? Contract aangaan, stoppen met betalen, en als de deuraarder langskomt met je paspoort zwaaien om te bewijzen dat jij iemand anders bent? En dat zou mogelijk niet illegaal zijn, denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:23
Dido schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb wel een idee of het wettelijk is toegestaan om onder een valse naam een contract aan te gaan, hoor.

Wat denk je nou zelf? Contract aangaan, stoppen met betalen, en als de deuraarder langskomt met je paspoort zwaaien om te bewijzen dat jij iemand anders bent? En dat zou mogelijk niet illegaal zijn, denk je?
VOORnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dido schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:23:
[...]

Wat denk je nou zelf? Contract aangaan, stoppen met betalen
En als je nou onder valse naam een contract aangaat maar wel netjes betaalt? Ik weet niet waarom je meteen aanneemt dat ie van plan was om fraude te plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ja, en? Nee joh, ik ben Piet de Vries helemaal niet, ik ben Klaas de Vries, kijk maar, hier is mijn paspoort.

Ik snap dat het verleidelijk is om het probleem van de TS op te lossen, maar valsheid iin geschrifte lost maar 1 ding echt op: dan wordt ie met een beetje pech straks terecht gevlagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

downtime schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:43:
[...]

En als je nou onder valse naam een contract aangaat maar wel netjes betaalt? Ik weet niet waarom je meteen aanneemt dat ie van plan was om fraude te plegen.
Het ging erom of het toegestaan zou zijn, en ik zou niet weten waarom je onder een valse naam een contract zou mogen afsluiten. De fraude was slechts een voorbeeld van waarom het niet toegestaan zou zijn.
Als iedereen altijd netjes alles betaalde wat ze beloofden, hoefde je ook nergens een contract af te sluiten, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Dido schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:45:
[...]

Het ging erom of het toegestaan zou zijn, en ik zou niet weten waarom je onder een valse naam een contract zou mogen afsluiten. De fraude was slechts een voorbeeld van waarom het niet toegestaan zou zijn.
Als iedereen altijd netjes alles betaalde wat ze beloofden, hoefde je ook nergens een contract af te sluiten, nietwaar?
Alleen omdat het ongewenst is, maakt het nier persé verboden/strafbaar. Alleen aan bevoegd gezag ben je verplicht je naar waarheid te identificeren.
Ik vul bij energieleveranciers e.d. een valse geboortedatum op (1-1-1970) indien dat gegeven verplicht is, omdat dit in mijn ogen gegevens zijn die ze niet nodig hebben. Dat kan TS ook gewoon doen; dan is het probleem voor hem opgelost.
Pagina: 1