kier kunststof buitendeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lillian1958
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:00
Mijn vraag

hallo allemaal,

ik zit met het volgende,
we hebben een kunststof buitendeur met een driepuntsluiting (krik omhoog) nu zat er een kier linksboven in de hoek, die alleen weg was te krijgen als we de krik omhoog deden, dan trok hij hem ertegen aan.
nu had ik het idee dat het toch niet klopte dat die kier er zat dus heb gevraagd of de servicemonteur wilde komen kijken, hij is al 2 keer teruggeweest en heeft wat bijgesteld, maar de kier blijft, het is wel veel minder dat dat het was, maar niet helemaal weg het is alleen in de linkerbovenhoek. nu vertelde die man dat het bij deze deuren zo is, dat je altijd die deuren de krik omhoog moet doen, dan trekt hij hem goed dicht, omdat ,als je dat niet doet ze nooit helemaal 100% tochtvrij zijn. nu heb ik er helemaal geen verstand van dus ik weet nu niet wat ik ervan moet denken. hij zei nu dat het goed is, maar ik twijfel en misschien heeft die man helemaal gelijk hoor, maar ik vraag me af of dit herkenbaar is bij jullie? want misschien zit ik te zeuren om niks.
de foto met het pijltje is hoe het nu dus is. en de andere hoe het was.
meerdere mensen die dit hebben en hoe hebben jullie dit opgelost? of zo gelaten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To1g4QRXwtNf1mYUsCNP2NsCv3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7IxMZcIjO6wtlCCbssryEl7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtjA9f56B2C2nU9cihF6SYRKgK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMbTgnl0Qe4eiLmgsU6UukKR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:13
Dat is wel een hele grote kier. Of je deur is krom, of er iets gewoon iets niet goed gemonteerd / afgesteld. Maar dit kan niet de bedoeling zijn denk ik.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
Als je de klink omhoog doet, dan gaan de haken boven en onder ook het kozijn in en daarmee normaliter inderdaad de deur strakker in het kozijn getrokken! Dus ja, heeft hij gelijk in.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als je altijd de 3 punts sluiting gebruikt blijft je deur verreweg het rechtst ook kunsstof wil wel eens een beetje bewegen tussen de seizoenen. als je geluk hebt trekken ze andersom krom, dan trek je hem recht met alleen het loopslot. dat gezegt hebbende dit is wel behoorlijk ik zou de rechtheid van de deur even meten en nagaan of het nog binnen de marges zit. (die staan vaak in de garantievoorwaarde omschreven)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 10-09-2025 15:13 ]

• Lillian1958
@twain4me als ik de garantievoorwaarden lees dan is de marge max 4 mm, dat is het niet, ik heb het net gemeten en is ongeveer 2 a 3 mm, dus daar begrijp ik dan ook uit, dat een kier "normaal"is?

• Lillian1958
@Krijnemans ja ok dat begrijp ik dan wel,dat hij er strakker in trekt, maar dan schijnt het dus "normaal" te zijn dat er daar alleen in die hoek een kier(tje) zit? ik moet wel zeggen dat we in de winter de krik wel altijd omhoog doen vanwege de kou, maar in de zomer niet, dat is dsn misschien heel dom, en moeten we het altijd doen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lillian1958 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:06:
@twain4me als ik de garantievoorwaarden lees dan is de marge max 4 mm, dat is het niet, ik heb het net gemeten en is ongeveer 2 a 3 mm, dus daar begrijp ik dan ook uit, dat een kier "normaal"is?
Opzich is dat een stuk minder dan het leek op de foto zuiver recht bestaat niet en zolang het de functie van de deur niet in de weg zit zou ik er veder nog even geen probleem van maken. mocht het in de winter veel erger worden mogelijk wel. ik heb niet zo heel veel ervaring met kunststof maar hout blijft echt het beste als je altijd de 3puntsluiting gebruikt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:32
Dus in de winter trek je 'm dicht zodat het niet kan tochten en in de zomer doe je dat niet en dan heb je wat extra ventilatie. Lijkt mij helemaal prima, er is geen verplichting om de deur in de zomer dicht te trekken. Een buitendeur helemaal kiervrij afhangen is zowat onmogelijk (vanwege temperatuursverschillen en daardoor werking van deur/kozijn), daarvoor hebben ze deurrubbers, tochtstrips en sluitingen die de (buiten)deur aantrekken uitgevonden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:24
Ik zou dit never nooit accepteren maar het kan een kwaliteitsissue zijn. Een hele goedkoper deur zal wel meer afwijking hebben dan een dure merkdeur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Lillian1958
@Yaksa haha ja we hadden er zo doorzichtig siliconen strip opgeplakt maar die is er nu af, maar er bleef zo heel dun laagje plaksel op zitten. wat er bijna niet meer afging. dus als iemand nog de gouden tip heeft om plaksel van kunststof af te krijgen, dan hoor ik dat heel graag. ik bedenk me nu nog even voor ik er weer een nwe opplak,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lillian1958
@No Hands dit was echt geen goedkope deur hoor.

• Yaksa
Lillian1958 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:33:
@Yaksa haha ja we hadden er zo doorzichtig siliconen strip opgeplakt maar die is er nu af, maar er bleef zo heel dun laagje plaksel op zitten. wat er bijna niet meer afging. dus als iemand nog de gouden tip heeft om plaksel van kunststof af te krijgen, dan hoor ik dat heel graag. ik bedenk me nu nog even voor ik er weer een nwe opplak,
Met Isopropylalcohol (IPA) al geprobeerd? IPA tast kunststof niet aan, lost vaak lijmstoffen wel op. Eerst met een wattenstaafje op een onopvallende plek uitproberen. Aceton kan ook, maar ik ben bang dat het kunststof aangetast wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:36
De deur gaat dus ook nooit op slot, want dat is bij zo'n beetje alle driepuntssluitingen volgens mij de enige mogelijkheid de deur op slot te doen. Je moet dan of wel heel goed van vetrouwen zijn of zo ver achteraf wonen dat er toch alleen maar goed volk langs komt.
Als het binnen de marges valt en de deur kun je zonder al teveel moeite met de kllink omhoog sluiten dan is er dus niks aan de hand, behalve dan dat die miisschien iets krommer is dan je zou willen.

Lijm van kunstof kun je ook met plakband er weer afkrijgen, plakband er op stevig aandrukken en door herhaaldelijk die er weer af te trekken krijg je het meeste er vaak wel af. de rest kan met wasbenzine en stevig poetsen.

• No Hands
lijm eraf met wd40

• Yaksa
WD40 is een fabrieksnaam, zij produceren van alles, van lithiumvet tot de bekende siliconenspray.
Die siliconenspray is waarschijnlijk wat je bedoelt, echter ik zou dat binnenshuis niet gebruiken, siliconen zijn uiterst lastig te verwijderen en een ramp wanneer de spray op een plek terecht komt waar je (vele jaren later) wilt gaan schilderen.

• No Hands
Yaksa schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:00:
[...]

WD40 is een fabrieksnaam, zij produceren van alles, van lithiumvet tot de bekende siliconenspray.
Die siliconenspray is waarschijnlijk wat je bedoelt, echter ik zou dat binnenshuis niet gebruiken, siliconen zijn uiterst lastig te verwijderen en een ramp wanneer de spray op een plek terecht komt waar je (vele jaren later) wilt gaan schilderen.
ja en als je Bahco zegt weet ook iedereen dat je een verstelbare moersleutel bedoelt terwijl Bahco ook een merk is en zagen en steeksleutels maakt.
Ik bedoel wd40 wat je op boutjes en moeren spuit om ze los te krijgen, dat is geen siliconenspray volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
No Hands schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:34:[...]ja en als je Bahco zegt weet ook iedereen dat je een verstelbare moersleutel bedoelt terwijl Bahco ook een merk is en zagen en steeksleutels maakt.
Ik bedoel wd40 wat je op boutjes en moeren spuit om ze los te krijgen, dat is geen siliconenspray volgens mij.
Dat zou kunnen, maar omdat de benaming WD40 geen specifieke info over de daadwerkelijke inhoud van de spuitbus bevat kun je dat dus niet zomaar adviseren.
Ik vermoed dan dat je de multi-spray van WD40 bedoeld, maar ik weet niet zeker of die silicone-vrij is.

• Lillian1958
@pman63

Haha natuurlijk gaat de sleur op slot ,maar alleen s nachts he.het betreft een keukendeur,dus die draaien we overdag niet met sleutel op slot iedere keer. Die man bedoelde dat als je de deur dichttrekt dat je zowiezo bij de deur altijd de krik omhoog moet doen dan trekt ie beter erin.
Ik weet niet goed wat de marges zijn van het bedrijf waar de deur vandaan komt,die heb ik nog niet gelezen in de garantievoorwaarden maar als ik google dan zie ik dat 4 mm max de marge is en dat is het nu niet. Dus ik denk dat er gewoon niks aan te doen is verder?
Gewoon onzelf aan wennen om de krik altijd naar boven te doen denk ik. Wij hebben nooit 3 punts sluiting gehad vóór deze deur dus voor ons is dit helemaal vreemd.klinkt misschien heel dom nu

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:36
Ach ja, zo kwam ik ooit eens thuis van vakantie en de buurvrouw had geen idee hoe ze de deur op slot moest doen, nadat ze de planten water had gegeven, die heeft dus 3 weken niet op slot gezeten. Maar inderdaad mij werd ook aangeraden de deur altijd met de klink omhoog dicht te trekken, soms moet je daar nog wel eens wat aan stellen want het kan heel zwaar gaan.

• No Hands
Lillian1958 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:35:
@pman63

Haha natuurlijk gaat de sleur op slot ,maar alleen s nachts he.het betreft een keukendeur,dus die draaien we overdag niet met sleutel op slot iedere keer. Die man bedoelde dat als je de deur dichttrekt dat je zowiezo bij de deur altijd de krik omhoog moet doen dan trekt ie beter erin.
Ik weet niet goed wat de marges zijn van het bedrijf waar de deur vandaan komt,die heb ik nog niet gelezen in de garantievoorwaarden maar als ik google dan zie ik dat 4 mm max de marge is en dat is het nu niet. Dus ik denk dat er gewoon niks aan te doen is verder?
Gewoon onzelf aan wennen om de krik altijd naar boven te doen denk ik. Wij hebben nooit 3 punts sluiting gehad vóór deze deur dus voor ons is dit helemaal vreemd.klinkt misschien heel dom nu
het zal best zijn dat er een marge ag zijn maar een deur moet ook tochtdicht zijn lijkt me, waar heb je dat ding anders voor. tocht ie? want dan kun je toch zeker wel klagen, Heb je het zelf laten plaatsen? of zat de deur er al toen je kwam wonen daar?

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:55

lord_fh

PS5

Toen wij vorig jaar ons huidige huis kochten, waar ook een kunststof deur al in zat (uit 2015, schuco) , viel mij ook die kieren op.

Bij ons is het zelfs boven en onder en ook als de driepunt dicht zit, kiert het nog. Het is niet bij te stellen, is echt kromtrekken van het kunststof. ik merk ook (het is de zon kant, zuid) dat als ik op en warme dag de driepunt er niet de hele dag meteen op trek als ik de keukendeur op en/of dicht doe, ik hem later op de dag bijna niet op de driepunt meer krijg, zoveel werkt het al.

Ik ga tzt wel een andere deur laten plaatsen want dit is echt ruk, in de winter toch het als de ziekte, moet dan echt met tochstrips werken, lijkt me niet de bedoeling. maar ik ga dan wel uitzoeken of er verschil in deuren zit om dit enigzins te voorkomen in de toekomst.

Moraal van het verhaal: dat dit gebeurd, is "normaal" , maar het kan dus veel extremer, ik zou het wel id gaten houden en vooral inderdaad altijd de klink omhoog, dan voorkom je denk ik meer dat het erger wordt.
Pagina: 1