[3D Printen] PLA vazen Waterdicht maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:25
Ben een vaas aan het printen, en ondanks dat het leuk is met droogbloemen, ben ik benieuwd of er mensen zijn die met nabewerking de waterdichtheid hebben geregeld.

Ik zie veel verschillende manieren voorbij komen op google etc. dus ben eigenlijk benieuwd naar mensen die het ook echt zelf gedaan hebben.

zie bijv. Waterglas als optie, dat spul moet je verdunnen met water en door je vaas heen "rollen" en evt. herhalen. of epoxy bijv.

Alle reacties

• slaapzak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:40
Heb zelf een aantal vazen geprint in pla waarbij ik de bodem dikker heb gemaakt en meer wanden gebruik om het waterdicht te maken.

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:25
slaapzak schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:39:
Heb zelf een aantal vazen geprint in pla waarbij ik de bodem dikker heb gemaakt en meer wanden gebruik om het waterdicht te maken.
Thanks, hier zat ik zelf ook aan te denken, al lees ik dat PLA over tijd poreuzer wordt en dan dus alsnog kan gaan lekken, daarom dacht ik, als ik de binnenkant behandel dan ga ik dat al tegen en blijft de vaas lang bruikbaar

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Mijn ervaring met waterdichtheid is dat het heel erg van de printer en de instellingen kan afhangen. Ik ben ooit begonnen met een Wanhao D12-230, daar heb ik met allerlei instellingen lekkende vazen mee geprint, heb het nooit voor elkaar gekregen. Met de Elegoo Neptune 3 Pro heb ik wisselende resultaten afhankelijk van het soort filament en de instellingen, maar met de Bambulab P1S krijg ik met de standaard instellingen probleemloos water- en gasdichte prints zonder nabewerking.

Maak eerst een kleine testprint (kleine holle kubus met afgeronde hoeken), plaats deze op een tissue en vul 'm met water. Houd dit even een paar of een paar dagen in de gaten, prima kans dat je print al waterdicht is. Zoniet, dan kan je proberen de instellingen een beetje aan te passen om iets betere laagdikte te krijgen. Een tikkeltje hogere flowrate op de randen kan helpen om de volgende laag beter op de vorige laag aan te drukken, waardoor de rand wat meer gesloten wordt.

Als je een manier zoekt om de prints na te behandelen om zekerder te zijn van de waterdichtheid, dan is het nabehandelen met een epoxy gebruikelijk. Zie dit filmpje van Prusa: YouTube: How to make food-safe 3D printed models