Waterlekkage kelder van bovenaf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:59
Dag allen,

Onder mijn garage zit een kelder. Hij is vrijstaand in de hoek van de tuin.
Helaas heb ik bij veel regenval water op de vloer staan, en dat lijkt van bovenaf te komen aan twee kanten (voorkant en zijkant, aangrenzend aan tuin).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBOXJsqQQvgGerNKf29OiZa0muM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ul71GfTj4JHFpkEvhykjt1M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjfZc1MIxV6NMibvqeGAVJzLy00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIrj7EeJvmuouGbsFGOfBwfP.jpg?f=fotoalbum_large

De tuin loopt vanaf ons huis af richting garage, bestraat. De vorige eigenaar had de lijngoten al liggen maar is er nooit aan begonnen. Is dit inderdaad een mogelijke oplossing?
Er lopen aan die zijdes ook afvoer voor regenwater, die zijn eerder al geïnspecteerd en bleken in orde.

Alle reacties

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31

Theo

moederbord

Hoe is die witte muur opgebouwd? Is dit een bakstenen muur, luchtspouw en dan een klinkermuur? Ofwel, heb je een barriëre voor grondwater? (of veel regenwater in de grond) om die kelder niet binnen te dringen?

De muren zijn dus goed nat. Is de vloer erboven ook nat? En de muren aldaar?

De groene tekst; wat mag dat trouwens zijn? Ik kan het handschrift niet helemaal ontcijferen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:13
Als al je water van je tuin richting de garage loopt en daar niet weg kan, dan zoekt het inderdaad een weg naar binnen. De lijngoten kan al een hele goed oplossing zijn. Als je dan toch bezig bent, zou je ook een gedeelte van de keldermuur van buiten kunnen behandelen tegen vocht.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:20
Je beschrijft : veel regenval, is dat een tropische bui? of is dat dagen achtereen regen?
Is er een hemelwaterberging of zinkput in je tuin? zoiets kan ook overlopen de grond in naar je garage. Die staat ,wat ik zo lees, op het laagste punt in je perceel?

gewaarwordingshorizon

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
frietsje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:19:
De tuin loopt vanaf ons huis af richting garage, bestraat. De vorige eigenaar had de lijngoten al liggen maar is er nooit aan begonnen. Is dit inderdaad een mogelijke oplossing?
Er lopen aan die zijdes ook afvoer voor regenwater, die zijn eerder al geïnspecteerd en bleken in orde.
Zeker lijngoten aanleggen. Dan heb dat water niet bij je garage in de grond en trekt het ook niet de muur van de kelder in.

Wat voor een opbouw van de grond is het? Je kan altijd nog een drain en een drainkoffer aanbrengen rondom de garage. Dan zorg je voor dat het water via de drain afgevoerd kan worden.

Als je daar toch aan het graven bent kan je ook controleren of de muur van een waterwerende laag is voorzien.

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:59
De muur is opgebouwd uit volle blokken, plat gemetseld, geen spouw. De garage erboven heeft wel een spouw, de vloer en muren zijn daar gewoon droog.

Sorry voor het handschrift, was voorheen even voor mezelf om de richting te duiden (voor, zij, jef = achter).
Veel regenval kan inderdaad een tropische bui zij zoals we die nu wat vaker hebben, ofwel meerdere dagen normale regen. De garage staat inderdaad op het laagste punt, ik wil nog handmatig een meting gaan doen maar het is redelijk duidelijk te zien. Verder geen voorzieningen in de grond.

Opbouw grond weet ik niet precies. ik heb eerst gedacht om ook een French drain aan te leggen, al is dat weer wat ingrijpender.

Ik heb vorig jaar even een filmpje gemaakt, niet super goed te zien maar vooral ook aan de achterkant naast de garage (voor die wei van de achterbuurman) blijft altijd veel water staan. Bij lijngoten dacht ik dan eigenlijk ook aan 3x 5 meter (voorkant, zijkant en stuk voor die wei). Rechts daarvan is overigens een groot stuk gras in onze tuin.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:14
Water wegvoeren van de garage middels tegels of anders goten.

Daarnaast is de enige permanente oplossing de kelder rondom afgraven en van buiten waterdicht maken met juiste materiaal.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1