Vraag

• harrybawsac
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:48
Ik heb een vrij simpele vraag met betrekking tot deze dimmer: zodra ik hem fysiek aandruk, registreert Home Assistant het dan? Zal de dimmer een signaal naar Home Assistant sturen met "hoi ik sta aan"? En ook weer bij het uit gaan?

Waarom ik dit vraag:
Mijn badkamer heeft op dit moment geen actieve afzuiging. Ik kan bij de buis voor de afzuiging via de zolder en zou hier een buisventilator willen inbouwen. Deze moet aangaan zodra de lamp in de badkamer wordt aangezet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:18
harrybawsac schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:12:
...
zodra ik hem fysiek aandruk, registreert Home Assistant het dan? Zal de dimmer een signaal naar Home Assistant sturen met "hoi ik sta aan"? En ook weer bij het uit gaan?
...
Dat hoeft niet per se.
De dimmer stuurt direct de lamp aan.
Het kan ook dat de dimmer (via Wifi) alleen commando's kan ontvangen en zelf geen status terugstuurt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybawsac
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:48
Ik heb de heren van Ecobright even gebeld (ik zie nu pas dat ze gewoon hun nummer op de site hebben staan). Mij werd verteld dat hij ook naar de een smart hub stuurt dat hij aan staat.

Topic kan dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:34
@harrybawsac of het allemaal werkt zoals jij wilt ligt er ook of de api/interface van die dimmer uit lezen is met homeassistant. Bij wifi smart spul is dat nogal wisselend en ben je echt overgeleverd aan de fabrikant. Vaak werkt het alleen goed via hun app

Daarom is het erg af te raden om wifi domotica aan te schaffen; er is vrijwel geen standaardisatie (itt zwave of zigbee), het draadloze bereik is vaak minder, energieverbruik hoger en het zorgt voor congestie op je wifi netwerk.

Koop een zigbee controller en de zigbee versie van deze dimmer ipv wifi rommel.
Kijk eens de filmpjes van tweakers over dit onderwerp, kan verhelderend zijn voor de beginnende domotica'er.

[ Voor 23% gewijzigd door kwibox op 10-09-2025 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kan alleen maar aansluiten bij hierboven, pak de Zigbee versie. Volgens mij de wifi versie alleen met cloud geknutsel te koppelen. Met Zigbee blijft het gewoon lokaal.