Hoge plint vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hansworst12
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:08
Hallo,

In ons nieuwe huis gaan we verbouwen. De vloer is nog mooi en laten we liggen. Ik wilde echter wel hoge MDF plinten tegen de muur aan. Echter zag ik op de foto, dan de bruine plint tegen de vloer aan ligt als het ware. Met een plakplint ertegen aan. Ik kom even niet uit hoe dit op te lossen. Ik kan die houten plint niet weghalen denk ik, aangezien de vloer dan gaat schuiven vrees ik.

Tips/ideeën van de handige klusser?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj66Eq_ciXUqxgj0DsrprI8dYf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng3O4pHNZ6MkiRO8Swvmf9tF.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Hansworst12 op 10-09-2025 15:47)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Daar zijn overzetplinten voor bedacht. Random voorbeeld:

https://www.plintenfabriek.nl/plinten/overzetplinten

Alternatief: met een multitool en een vlak zaagblad, de plint tot aan het laminaat/hout/vloer wegzagen en dan kan je er elke plint opzetten die je wil.

Mocht je toch willen gaan voor volledig verwijderen van de plint: Met diezelfde tool kan je overigens ook de plint van de muur halen. Zo te zien zitten de huidige plinten vast met spijkers: die kan je dan doorslijpen met de multitool (vlak langs de muur). Ook als ze vastgeplakt zitten. Het schuiven van de vloer is een reëel probleem. Vastzetten aan de ondervloer is een mogelijkheid, maar dan moet je hopen dat het niet te veel gaat werken. Kier is te breed voor iets als expansieband; je zou een lat (plat) op de vloer kunnen aanbrengen om schuiven te voorkomen.

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 10-09-2025 13:39 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Alternatief: met een multitool en een vlak zaagblad, de plint tot aan het laminaat/hout/vloer wegzagen en dan kan je er elke plint opzetten die je wil.

Mocht je toch willen gaan voor volledig verwijderen van de plint: Met diezelfde tool kan je overigens ook de plint van de muur halen. Zo te zien zitten de huidige plinten vast met spijkers: die kan je dan doorslijpen met de multitool (vlak langs de muur). Ook als ze vastgeplakt zitten. Het schuiven van de vloer is een reëel probleem. Vastzetten aan de ondervloer is een mogelijkheid, maar dan moet je hopen dat het niet te veel gaat werken. Kier is te breed voor iets als expansieband; je zou een lat (plat) op de vloer kunnen aanbrengen om schuiven te voorkomen.

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 10-09-2025 13:39 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je gaat het behang er ook vanaf halen neem ik aan?

Kleine tip van Ruud, doe eerst de muur, dan pas de overzet plinten. Hoef je wat minder af te plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:00
Ik zou ook naar een overzet plint kijken is het meest eenvoudige

Die houten plint is wel eenvoudig te verwijderen, koevoetje er achter en los trekken, in een half uurtje heb je het hele huis gedaan (let wel op dat deze met lange spijkers vast zit).

Dat de vloer gaat schuiven ben ik niet zo bang voor, maar je kan dan eventueel voor kiezen om een latje in de gleuf te leggen (LET OP! dat je ruimte laat om de vloer te laten uitzetten/krimpen, anders gaat die bol staan)

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
Overzetplinten is het gemakkelijkste in deze situatie...
Maar de vloer hoort ook niet tegen de plint aan te liggen. Als de vloer nu uitzet, kan hij bol gaan staan...

• Hansworst12
Notna schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:31:

Top, lijkt me een perfecte oplossing. Eerst moet het behang er nog af. Dan komt de stucadoor en dan de plinten! Ik ga ze bestellen, dank!

• Hansworst12
99ruud99 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:37:
Je gaat het behang er ook vanaf halen neem ik aan?

Kleine tip van Ruud, doe eerst de muur, dan pas de overzet plinten. Hoef je wat minder af te plakken.
Het behang gaat er af inderdaad. Hangt er al sinds de oplevering vrees ik.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik begrijp niet helemaal waarom mensen bang zijn dat die vloer gaat bewegen. Een houten vloer dient sowieso vrij te liggen van de wand(en) vanwege het gaan, en ook moeten kunnen, werken van zo'n vloer welke van een natuurproduct gemaakt is (oftwel: je mag zo'n vloer niet opsluiten omdat 'ie dan in veel gevallen krom trekt).

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 10-09-2025 15:59 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Hansworst12
Krijnemans schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:12:
Maar de vloer hoort ook niet tegen de plint aan te liggen. Als de vloer nu uitzet, kan hij bol gaan staan...
Ik snap het, de vloer ligt er al wel even volgens mij en ziet er nog perfect uit. Blijkbaar genoeg ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:04
Krijnemans schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:12:
We zien maar één kant. Wellicht is er aan de andere zijde wel ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik had hier iets vergelijkbaars, heb uiteindelijk de plinten verwijderd en er span/parketveren geplaatst om de vloer op z'n plek te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:55
Als je van zin bent om de oude plint af te doen, gelijk met de vloer bestaan er ook nog deze plinten:
https://www.karwei.nl/ass...k-wit-1-8-x-5-8/p/B114710

Hier kan je nog gemakkelijk een kabel achter wegwerken.
Pagina: 1