GoodWe stroomverbruik ondanks volle Thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Solarpower
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11-09 13:56
Ik heb een issue met mijn thuisbatterij en ben een beetje verloren en weet niet zo goed wat nu nog te doen om dit probleem op te lossen. Wellicht dat een van jullie een idee heeft.

Momenteel heb ik een Goodwe 3648 hybride omvormer met daarop 10 zonnepanelen en 5 kWh thuisaccu (2x Dyness 4580)

Ik heb stroomverbruik (hele avond en nacht door) volgens de Regelneef app (Energiedirect) terwijl de accu nog meer dan voldoende percentage heeft.

In het kort heb ik dus in de avond/nacht stroomverbruik volgens Energiedirect (+-3kw per dag of 0.3kwh per uur). Terwijl ik zou verwachten dat mijn thuisaccu dit opvangt aangezien die meer dan voldoende capaciteit heeft.

Ik heb CT klemmen en een smart meter op alle 3 de fasen (GM330). Ook het verbruik van alle groepen getest d.m.v een fohn en live het SolarGo verbruik te zien reageren. Conclusie is dus dat de smart meter juist alle gebruik in het huis doorgeeft aan de app. De Solargo app geeft ook aan dat het verbruik in huis (wanneer de zonnepanelen geen opwek hebben) uit de accu getrokken wordt. Ook zie ik duidelijk dat wanneer bijvoorbeeld de wasmachine of droger aan staat de accu leeg loopt.

Kan dit een instelling zijn? Dat de thuisaccu alleen aan slaat bij een minimum verbruik? Of is er een andere instelling beveiliging die niet goed staat in de SemsPortal/SolarGo app? Wellicht nog andere ideeën wat niet zou kunnen kloppen of hoe ik dit op kan lossen?

Kom er zelf niet meer uit na al bovenstaande geprobeerd te hebben. En wellicht is er een expert onder ons;)

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 16:44
Het is het eigenverbruik van de omvormer, reken op tussen de 100 a 160 Watt. Deye en Victron halen dat uit de accu. Of een cheapo chinese omvormer als Goodwe (shitwe noemen wij dat merk) dat kan durf ik te betwijffelen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik kom actueel op een veiling tegen:
Omvormer: GoodWe 3648 hybride omvormer, incl. meetspoelen en meter. Batterij: 2x Dyness B4850 2.4kWh Lithium accu, inclusief kabelset Conditie: ongebruikt
Lijkt op het systeem van de TS @Solarpower , of niet?

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 10-09-2025 17:26 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Solarpower
dunklefaser schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:54:
Ik kom actueel op een veiling tegen:
Omvormer: GoodWe 3648 hybride omvormer, incl. meetspoelen en meter. Batterij: 2x Dyness B4850 2.4kWh Lithium accu, inclusief kabelset Conditie: ongebruikt
Lijkt op het systeem van de TS @Solarpower , of niet?
Correct!

• Solarpower
rvdgaag schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:40:
Het is het eigenverbruik van de omvormer, reken op tussen de 100 a 160 Watt. Deye en Victron halen dat uit de accu. Of een cheapo chinese omvormer als Goodwe (shitwe noemen wij dat merk) dat kan durf ik te betwijffelen.
Ondanks dat de ct klemmen op de 3 fasen zitten in de meterkast? En aan de hand daarvan de accu’s aangestuurd worden? Neem aan dat het verbruik van de omvormer ook ‘langs’ die ct klem gaat en hij die dus zou moeten meten.