Vraag

• Vicje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 17:17
Wij hebben stadswarmte met een digitale meter, nog geen slimme meter. Om de zoveel tijd neem ik de meterstanden over en vandaag viel mij iets op. Voor het eerst zijn de meterstanden teruggelopen, teruggezet, lager dan voorheen. Ik vraag mij werkelijk af hoe dit kan.

De enige twee verklaringen die ik heb:
1. De meter is kapot
2. Het water is teruggelopen en daardoor is de meter terug gaan tellen.

Maar, kan nummer 2? Toen bij ons vorig jaar een kraantje vervangen moest worden moest men de druk van de leidingen halen. Stel nu dat dat 10 verdiepingen onder mij is gebeurd en het hele systeem leeggelopen is. Kan dat? Of zou hij bij vullen dan eigenlijk weer moeten tellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Vicje op 10-09-2025 11:25 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ligt er helemaal aan welke meter je hebt en hoe die werkt :)

meeste meters werken met dT * flow, waardoor je in zomer niet ineens verbruik hebt zonder werkelijk verbruik. (dT is dan temperatuur water instroom - temperatuur water uitstroom).

• Vicje
Maar theoretisch zou het afhankelijk van het type meter dus wel kunnen?

• 99ruud99
  • Nu online
Ja, als de flow negatief is (dus verkeerdom gemonteerd bijvoorbeeld, of inderdaad tijdelijk leegloop verkeerde kant op), EN je hebt warmte verbruik in je appartement, dan kan dat.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:44
99ruud99 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:25:
Ligt er helemaal aan welke meter je hebt en hoe die werkt :)

meeste meters werken met dT * flow, waardoor je in zomer niet ineens verbruik hebt zonder werkelijk verbruik. (dT is dan temperatuur water instroom - temperatuur water uitstroom).
Totaal geen verstand van maar kan de dT in deze ook negatief zijn? Dus koelen ipv verwarmen?
Dan zou dat ook leiden tot teruglopen van meterstanden bij een flow.

• 99ruud99
  • Nu online
Oeh daar zeg je wat - noiot geprobeerd egienlijk, meestal is het water dat erin gaat 60* C, dus om die buizen op te gaan warmen in je woning moet je redelijk wat hitte genereren, dat is bijna nooit rendabel :)

• Truus01
Ik was ook meer formule-technisch aan het denken.
Als het dT * flow is en er komt een negatief getal uit, kan de flow negatief zijn, of de dT.
En mij lijkt dan dat dat zou zijn als het koelt ipv verwarmd.
Hoe het in de praktijk zou moeten (of überhaupt kan) werken, heb ik dus echt geen idee van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Truus01 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:02:
Ik was ook meer formule-technisch aan het denken.
Als het dT * flow is en er komt een negatief getal uit, kan de flow negatief zijn, of de dT.
En mij lijkt dan dat dat zou zijn als het koelt ipv verwarmd.
Hoe het in de praktijk zou moeten (of überhaupt kan) werken, heb ik dus echt geen idee van.
Het kan in theorie dus inderdaad prima, als dat water met 60 graden binnekomt en met 70 eruit komt, maar dan moet je huis dus dik boven die 70 graden zijn.
Dat zou je wel merken, denk ik :+

Wat betekent mijn avatar?

• Vicje
Hmm dank allemaal. Dan zou dus eigenlijk de enige verklaring zijn dat de meter gewoon stuk is.

• Truus01
Vicje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:24:
Hmm dank allemaal. Dan zou dus eigenlijk de enige verklaring zijn dat de meter gewoon stuk is.
Nou, blijkbaar niet de enige, maar wel de meest waarschijnlijke. ;)
Pagina: 1