Keilbouten zonnedoek los na 1 seizoen

Pagina: 1
Acties:

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01
Dit voorjaar heb ik een zonnedoek opgehangen in de tuin. Aan één kant zitten ze vast in onze overkapping/tuinhuis (hiervoor is extra houtwerk geplaatst zodat het stevig is) en aan de andere kant zit het in een bakstenen muur met keilbouten.

Nu heb ik vandaag het zonnedoek weer verwijderd en tot mijn verbazing zaten de keilbouten los welke in de bakstenen muur zitten. Ik kan ze wel weer opnieuw aandraaien maar helemaal de bedoeling lijkt mij dat niet. Ik begrijp dat er met een groot zeil veel krachten op komen te staan.

Is er een andere manier om dit wat beter vast te zetten? Ik heb nu 2 RVS M8 keilbouten, is het een mogelijkheid om de huls te verwijderen van de keilbout en het draadeind met een chemisch anker vast te zetten of denk ik dan veel te makkelijk (of te moeilijk misschien).

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 10-09-2025 10:42 ]

• WoBBeL
Het betreffen deze RVS ogen die in de bakstenen muur zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Je kunt ook een grotere muurplaat gebruiken die de krachten over meerdere punten (en dus bakstenen) verdeeld. Voorbeeldje: https://www.abnd.com/nl-n...urplaat-10x10cm/11900010/

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
wat is 'groot zeil' ?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• WoBBeL
@No Hands 4,2 bij 4,2 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Kan de wind vat krijgen op het zeil, of is je tuin een gevangenis?
Want 16 m2 met windkracht 6 en hoger is behoorlijk wat kracht, daar ga je toch zeker wel een sterkere keilbout voor willen (of verdeel de kracht over meerdere, zal de muur ook fijn vinden).

• WoBBeL
@99ruud99 gelukkig heb ik geen gevangenis en het doek hangt ook redelijk hoog (ver boven de schutting) dus er kan relatief veel wind onder komen. Windkracht 5 of hoger is sowieso het advies om het doek te verwijderen.

Het gedeelte van de bouten/ogen wat buiten de muur steekt ziet er nog prima uit na 1 seizoen (niet krom of iets dergelijks), ze zaten alleen los in de muur.

@Nielson ik ga het liefst voor iets wat kleiners, we hebben witte buitenmuren dus zoiets ziet er voor mij niet zo mooi uit. Als het moet is zoiets laatste keuze.

[ Voor 37% gewijzigd door WoBBeL op 10-09-2025 11:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Chemisch anker

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:33
Gooi er wat chemisch anker in. Als het dan lost komt, komen er stenen mee en het loopt vast niet zon vaart.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Op zich ook logisch - dat doek wappert links rechts omhoog omlaag, dus schuurt gewoon je baksteen langzaam uit :)
Oftewel, of meer punten (bijv die muurplaat) of kijken hoe je de baksteen verstevigd

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
Al is het wel een gevangenis.. een doek van dat formaat kan ook heel gemakkelijk omhoog gezogen worden. De krachten op die keilbouten kunnen serieus groot worden en dan is één keilbout per verankering wel erg beperkt hoor...

Je kunt zeker met een chemisch anker proberen. Kijk dan wel even dat de lijm en het anker met elkaar toegepast kunnen worden ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:19:
Gooi er wat chemisch anker in. Als het dan lost komt, komen er stenen mee en het loopt vast niet zon vaart.
Dat het een half uur duurde voordat iemand chemisch anker riep... Ik moest even dubbelchecken dat ik op GoT zat.
Mijn geloof in dit forum is weer hersteld.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36
Veerring of loctite lijkt me al afdoende. Je kan ze immers weer vastdraaien, dus zijn ze losgelopen.

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 11:26
Ik zou de keilbout af en toe checken/aandraaien in plaats van een chemisch anker.
Liever de bout beetje los dan de muur/baksteen eruit..

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
izdp schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:23:
Veerring of loctite lijkt me al afdoende. Je kan ze immers weer vastdraaien, dus zijn ze losgelopen.
Dat kan je bij een keilbout natuurlijk niet zo stellen. Als t gat ruimer word kan je hem ook weer vast draaien, maar is hij niet los gelopen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Keilbout in baksteen kan, maar je loopt wel risico op een barst in je baksteen als je ze goed vast wil draaien. Hoe dan ook, een beetje aandraaien met loctite en een RVS spanveer tussen bout en zonnedoek (schaduwdoek?). Dan zit je goed.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36
Als het gat echt ruimer is geworden dan draai je de keilbout vrijwel altijd uit de muur.[/quote]
[quote]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Makrolon schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:28:
[...]

Dat kan je bij een keilbout natuurlijk niet zo stellen. Als t gat ruimer word kan je hem ook weer vast draaien, maar is hij niet los gelopen.
Als het gat ruimer is geworden, zat de bout veel te los vrees ik.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
MJ1986 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:26:
Ik zou de keilbout af en toe checken/aandraaien in plaats van een chemisch anker.
Liever de bout beetje los dan de muur/baksteen eruit..
Dat is niet 'mutually exclusive', een keilbout trekt ook de muur kapot als die minder sterk is dan de grip van de keilbout.

Keilbouten zijn gewoon minder geschikt voor dit soort belastingen. Die zijn gevoeliger voor constante beweging/trillingen e.d.

Als er echt veel beweging/kracht op komt is iets van een veer ertussen misschien een idee. Een doek dat klappert kan flink trekken aan zo'n oog.
Ook is het handiger om een oog op een bevestigingsplaat te hebben, zodat de krachten op het oog niet direct op de keilbout inwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Zit er nog een veer/rubberband tussen het doek en de bout?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Heerlijk, dar is het chemische anker weer, kan overigens best in dit geval maar is niet nodig. Waar het hier om gaat is dat het zeil beweegt en de trekspanning dus varieert en van richting verandert. Je hebt RVS karabiners of spanschroeven tussen het zeil en de bevestiging nodig.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
WoBBeL schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:42:
Is er een andere manier om dit wat beter vast te zetten? Ik heb nu 2 RVS M8 keilbouten, is het een mogelijkheid om de huls te verwijderen van de keilbout en het draadeind met een chemisch anker vast te zetten of denk ik dan veel te makkelijk (of te moeilijk misschien).
Bij twijfel M20.

• WoBBeL
DukeBox schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:48:
Zit er nog een veer/rubberband tussen het doek en de bout?
Nee
Dinictus208 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:54:
Heerlijk, dar is het chemische anker weer, kan overigens best in dit geval maar is niet nodig. Waar het hier om gaat is dat het zeil beweegt en de trekspanning dus varieert en van richting verandert. Je hebt RVS karabiners of spanschroeven tussen het zeil en de bevestiging nodig.
Die zitten er tussen, aan de baksteen kant zit het als volgt:

Keilbout met oog
Spanschroef
Ketting
Karabiner
Oog van het zeil zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Misschien een idee dat wel te doen als ontlasting bij rukwinden e.d. ?

• WoBBeL
@DukeBox de instructies geven aan dat het doek vrij strak getrokken moet worden, raak ik dat op die manier niet kwijt? Ik zie ook nergens in de instructies voorkomen dat het noodzakelijk is.

https://www.zonz.nl/kennisbank/montage/montage-instructie/

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

WoBBeL schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:13:
@DukeBox de instructies geven aan dat het doek vrij strak getrokken moet worden, raak ik dat op die manier niet kwijt?
Strak is dan juist makkelijker gezien je 'speling' hebt.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Misschien kun je doek vervangen door speciaal reflecterend gaasdoek (zoals gebruikt voor screens en zonwering), daar komt nauwelijks zon doorheen maar de wind heeft er minder vat op. Speciale rubbers (waar boten mee vast worden gelegd) kunnen de trekkrachten op de muurankers verminderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
Keilbouten en bakstenen is no-go... keilbouten zouden sowieso uit de handel genomen moeten worden, maar dat is misschien een andere discussie.

Oogplaat met pluggen, of draadstang met chemisch anker, eventueel zeefhuls anders ligt de chemische mortel in je spouw.

Live from Denmark

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Koop wat spiraalhaken en 8mm elastisch koord, 4 stuks met lus maken en die vastmaken op de hoeken. Dan kun je de haken in de keilbouten vastzetten. Werkt prima, wel na een aantal jaren het koord vervangen, de elasticiteit neemt langzaam af.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:40
Een enkele keilbout gaat dit inderdaad niet houden. De verbinding van zo'n bout kan goed overweg met een afschuifkracht maar kan beduidend minder hebben als trekkracht. Een elastiek zal de piekbelasting inderdaad aanzienlijk verminderen waardoor het wellicht wel werkt.

• TheGhostInc
  • Niet online
hansie_k schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:59:
Keilbouten en bakstenen is no-go... keilbouten zouden sowieso uit de handel genomen moeten worden, maar dat is misschien een andere discussie.
'bakstenen' is ook meer een container begrip.
Van holle, geperforeerde naar massief en dan nog alle kleisoorten.
Keilbouten werken eigenlijk alleen lekker in massieve bakstenen, bij geperforeerde bakstenen druk je de steen intern uitelkaar.
Maar meestal weten mensen niet wat ze hebben.
hansie_k schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:59:
Oogplaat met pluggen, of draadstang met chemisch anker, eventueel zeefhuls anders ligt de chemische mortel in je spouw.
Het voordeel van een oogplaat is dat je in 2-3 stenen tegelijkertijd kunt vastzetten, dat verdeeld de druk veel beter.

Een zeefhuls is leuk, maar je kunt ook wat extra chemisch anker toevoegen bij het erin steken.

Zelf trouwens helemaal fan van deze:
https://www.amazon.nl/dp/B0166R8494/
In plaats van een uitstekende draadeind heb je dan gewoon schroefdraad in je muur. Bij demonteren blijft de muur netjes vlak. Een ander voordeel is dat door het ontwerp je net even wat makkelijker recht in het gat zit. (Bij het monteren zet ik even een draadeind erin, zie je wat je doet)

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 12:26
chaoscontrol schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:19:
Dat is er bij mij deze zomer uitgeschoten :|

Ik was toevallig in de tuin aan het werken en hoorde een enorme "klang" en opeens zie ik de doek wapperen. Ik heb de rvs-stang en oog nooit terug gevonden dus is vlot +30m weg gekatapulteerd 8)7. Het anker zat in de voeg en de stenen er rond zijn ook uit de gevel gedonderd. Van mijn vrouw mag ik het nooit meer ophangen want ze is bang dat het nog gaat gebeuren als ik niet thuis ben (het heeft exact 11 jaar gehangen waarbij ik het bij windkracht 5 en hoger altijd verwijderde. Meestal hing trouwens één hoek lager zodat er minder wind onder kon.

• BastiaanF
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Veder heb jij al gedacht om op de drie hoeken landvast veren te gebruiken; dit kan de last verminderen op de ankers.
https://www.boottotaal.nl/landvasten/landvastveren/ ( als voorbeeld )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oH9LQXUsPCZ9LCNBfacvMZSMBY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JaTfj1gbd9kCRfsTYpTSOn5C.jpg?f=user_large

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:29

LankHoar

Langharig tuig

TheGhostInc schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:20:
[...]

Dat het een half uur duurde voordat iemand chemisch anker riep... Ik moest even dubbelchecken dat ik op GoT zat.
Mijn geloof in dit forum is weer hersteld.
Ik zou een biertje gaan drinken met de wind. Vervolgens met een chemisch anker de boel vastzetten. En mocht dat nog niet voldoende lukken, dan zou ik verhuizen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:42

mjl

Ugh

Ik heb het gevoel dat we het weer ingewikkelder maken dan nodig. Ik heb zo een varkensstaart met M8 schroefdraad gewoon in een plastic plug (SX14 meen ik) in de gemetselde muur zitten, zit al jaren vast en in de zomers hebben daar meerdere 3 hoek doeken (max3) aan gehangen van 3,5 m per zijde. De doeken scheuren (leeftijd/versleten en harde wind, hoe aan de kust kan het aardig spoken) eerder dan dat bevestiging uit de muur kwam (zit nog steeds in de muur, gaat al 10 jaar goed).

[ Voor 9% gewijzigd door mjl op 10-09-2025 21:53 ]

-------

• WoBBeL
Ik heb de keilbouten er uit gekregen zonder al te veel moeite dus ik gok dat ik ze überhaupt niet strak genoeg had aangedraaid. Volgend voorjaar een nieuwe poging.

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:30
Chemisch anker erin. Ik had bij mijn zonnewering dat deze scheef begon te hangen, bleek dat de bouten gaar waren. Deze eruit gehaald na de zonnewering omhoog gestempeld te hebben zodat ik niet alles helemaal eraf moet halen.

Toen 1 voor 1 de bouten uit de muur, gat iets groter, chemisch anker erin spuiten, draadeind het gat van de zonwering plaat de muur in, laten uitharden, en een borg bout erop, en de rest van het draadeind doorslijpen. Gebeurt niks meer mee. Dus alle bouten zijn nu vervangen door drukken draadeind in chemisch anker.
Pagina: 1