Nieuw huis met 25 zonnepanelen – meerdere apps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 22:23
Mijn vraag
Ik heb onlangs een huis gekocht met 25 zonnepanelen, die in verschillende fases zijn geplaatst. Hierdoor heb ik instructies gekregen om meerdere monitoring apps te installeren (SolarMAN, SMES+, Enlighten Enphase en SolaXCloud).

Mijn vragen zijn:
Is er een manier om deze monitoring te uniformeren, of zit ik vast aan het gebruik van de losse apps?
Daarnaast ben ik op zoek naar een goede P1-meter voor inzicht in totaalverbruik en teruglevering. Heeft iemand aanbevelingen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Zonnepanelen (25 stuks, geplaatst in verschillende fases)
  • Monitoring: SolarMAN, SMES+, Enlighten Enphase, SolaXCloud
  • Slimme meter (P1-poort beschikbaar)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik heb gekeken naar de verschillende apps, maar zie 1-2-3 geen mogelijkheid om de data te combineren.
  • Mogelijk iets met Home Assistant? Iemand ervaring?
  • Ik heb gelezen dat er oplossingen bestaan via bijvoorbeeld Home Assistant of domotica-oplossingen, maar ik weet niet of die goed werken met deze combinatie van systemen.
  • Voor de P1-meter zie ik door de bomen het bos niet meer: er zijn veel modellen en ik weet niet welke het meest geschikt is in mijn situatie.
Het huis is voorzien van een warmtepomp, een apart warmwater boiler (als tip van de vorige eigenaar zou ik deze moeten uitrusten met een smart schakelaar ism met de P1-meter)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Beste antwoord (via Vidra op 10-09-2025 20:17)

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-09 22:33
Je zou eens kunnen kijken naar de p1 meter van HomeWizard, die ondersteunt de volgende merken: SolarEdge, GoodWe, Growatt, SMA, Enphase, Huawei, Solax, APsystems, Solis.
Anders zou HomeAssistant nog een optie zijn. Succes met de spaghetti ;)

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-09 22:33
Je zou eens kunnen kijken naar de p1 meter van HomeWizard, die ondersteunt de volgende merken: SolarEdge, GoodWe, Growatt, SMA, Enphase, Huawei, Solax, APsystems, Solis.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

HomeWizard is inderdaad de juiste stap. Daarmee heb je al 3 systemen gekoppeld (Goodwe, Enphase, Solax). De laatste is waarschijnlijk ook de oudste omvormer met het SolarMan platform (ik denk een Samil of een Omnik) zou je kunnen uitrusten met een losse kWh meter, zodat je deze ook kan opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Goedkoper is een modbus kWh meter(s) (eastron ofzo) te plaatsen en te uploaden naar pvoutput.
Wel zelf wat knutselen met home assistant en een modbus adapter of esp (m5stack atom s3 lite met rs485 base)

Wil je ontzorgd worden en alles in een app dan homewizard idd
Die hebben ook kWh meters als het niet herkend wordt.
Hangt wel een abonnement aan vast.

Cloud uitlezing zou ik zoveel mogelijk skippen

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 08:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
Homewizard p1 meter plus een 3 fase kWh meter laten plaatsen in de meterkast, en dan zo laten bedraden dat alle omvormers achter die kWh meter komen. Dat is de makkelijkste oplossing denk ik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 22:23
Moriaty schreef op woensdag 10 september 2025 @ 05:41:
Dank voor de tips. Ik ga er mee aan de slag, en ook kijken naar HomeAssistant.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:04
Vidra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 01:04:
Mijn vraag
Ik heb onlangs een huis gekocht met 25 zonnepanelen, die in verschillende fases zijn geplaatst. Hierdoor heb ik instructies gekregen om meerdere monitoring apps te installeren (SolarMAN, SMES+, Enlighten Enphase en SolaXCloud).

Mijn vragen zijn:
Is er een manier om deze monitoring te uniformeren, of zit ik vast aan het gebruik van de losse apps?
Daarnaast ben ik op zoek naar een goede P1-meter voor inzicht in totaalverbruik en teruglevering. Heeft iemand aanbevelingen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Zonnepanelen (25 stuks, geplaatst in verschillende fases)
  • Monitoring: SolarMAN, SMES+, Enlighten Enphase, SolaXCloud
  • Slimme meter (P1-poort beschikbaar)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik heb gekeken naar de verschillende apps, maar zie 1-2-3 geen mogelijkheid om de data te combineren.
  • Mogelijk iets met Home Assistant? Iemand ervaring?
  • Ik heb gelezen dat er oplossingen bestaan via bijvoorbeeld Home Assistant of domotica-oplossingen, maar ik weet niet of die goed werken met deze combinatie van systemen.
  • Voor de P1-meter zie ik door de bomen het bos niet meer: er zijn veel modellen en ik weet niet welke het meest geschikt is in mijn situatie.
Het huis is voorzien van een warmtepomp, een apart warmwater boiler (als tip van de vorige eigenaar zou ik deze moeten uitrusten met een smart schakelaar ism met de P1-meter)
Iungo is ook een oplossing, je moet dan wel per set een meter hebben die ondersteund wordt.
Pagina: 1