Mijn vraag
Ik heb onlangs een huis gekocht met 25 zonnepanelen, die in verschillende fases zijn geplaatst. Hierdoor heb ik instructies gekregen om meerdere monitoring apps te installeren (SolarMAN, SMES+, Enlighten Enphase en SolaXCloud).
Mijn vragen zijn:
Is er een manier om deze monitoring te uniformeren, of zit ik vast aan het gebruik van de losse apps?
Daarnaast ben ik op zoek naar een goede P1-meter voor inzicht in totaalverbruik en teruglevering. Heeft iemand aanbevelingen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb onlangs een huis gekocht met 25 zonnepanelen, die in verschillende fases zijn geplaatst. Hierdoor heb ik instructies gekregen om meerdere monitoring apps te installeren (SolarMAN, SMES+, Enlighten Enphase en SolaXCloud).
Mijn vragen zijn:
Is er een manier om deze monitoring te uniformeren, of zit ik vast aan het gebruik van de losse apps?
Daarnaast ben ik op zoek naar een goede P1-meter voor inzicht in totaalverbruik en teruglevering. Heeft iemand aanbevelingen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Zonnepanelen (25 stuks, geplaatst in verschillende fases)
- Monitoring: SolarMAN, SMES+, Enlighten Enphase, SolaXCloud
- Slimme meter (P1-poort beschikbaar)
- Ik heb gekeken naar de verschillende apps, maar zie 1-2-3 geen mogelijkheid om de data te combineren.
- Mogelijk iets met Home Assistant? Iemand ervaring?
- Ik heb gelezen dat er oplossingen bestaan via bijvoorbeeld Home Assistant of domotica-oplossingen, maar ik weet niet of die goed werken met deze combinatie van systemen.
- Voor de P1-meter zie ik door de bomen het bos niet meer: er zijn veel modellen en ik weet niet welke het meest geschikt is in mijn situatie.
Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX