Wat is nu meestal het beste desktop OS voor ouderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 19:26
Wat is nu, over het algemeen, het beste desktop OS voor ouderen?

Je zou denken: Windows, want dat is wat de meesten gewend zijn. En wat de boer niet kent...
Maar volgens mij wordt dat antwoord steeds minder correct.

Ik zal even wat voorbeelden uit mijn eigen omgeving geven:

Mijn vader snapt niets meer van het bestandsbeheer van Windows, sinds hij is overgestapt naar Windows 11 + Office 365 + Onedrive. Hij heeft het er voortdurend over dat hij dubbele bestanden ziet en andere bestanden ineens kwijt is. Ikzelf gebruik Onedrive op mijn werk, ben nooit iets kwijt en kom ook nooit dubbele bestanden tegen. Ergo, het probleem is waarschijnlijk mijn vader die het allemaal gewoon niet meer snapt.

Vind ik ook niet zo raar. Onedrive heeft de weergave in de Verkenner van Windows 11 zo aangepast dat je linksboven alleen nog de user directories ziet die via Onedrive gesynchroniseerd worden. Mijn vader is zo iemand die ze allemaal wil zien. Ik heb een snelkoppeling naar C:\Users[zijn naam] aangemaakt op zijn bureaublad. Dat helpt hem nog een beetje overzicht te houden.

Het echtpaar waar ik eerder vanavond voor Seniorweb aan het werk was kwam in de problemen omdat onder haar Hotmail account dat nodig is om in Windows 11 in te loggen, zijn Hotmail account moest worden gebruikt om Office 365 te activeren. Volgens hen vroeg Word daar namelijk elke keer om bij het starten van Word. Dat heb ik eindelijk opgelost, maar ik vraag me af voor hoe lang. Ik zie nu al voor me dat er in de toekomst automatisch een update voor Windows geïnstalleerd wordt die veroorzaakt dat ik opnieuw mag langs komen.

Hun probleem was lastiger op te lossen doordat Microsoft tegenwoordig niet alleen vraagt om een wachtwoord, maar ook nog om een pincode. Ik moest zijn pincode invoeren voor de activatie van Office onder haar Windows-profiel cq account, om vervolgens haar pincode in te moeten voeren voor bevestiging.

Vroeger was het zoveel simpeler. Je kocht Office, je kreeg er een product key bij (het kon alleen maar op die manier), die key voerde je in en vervolgens werd die over de breedte van het hele OS geaccepteerd, oftewel iedereen die op die computer inlogde kon Office gebruiken, zonder problemen.

Ander dingetje dat ik vanavond tegen kwam is de automatische filtering in Outlook van berichten. Standaard krijgen gebruikers alleen de meest belangrijke berichten te zien. Wil je ze allemaal zien, dan moet je even doorklikken. Maar ja, dan moet je dat wel weten. Vroeger hoefde je dat niet te weten, want toen kreeg je standaard alle berichten te zien.

En dan is er nog AI dat door allerlei bedrijven door de strot geduwd wordt:
Microsoft bied standaard Office 365 + Copilot aan. Seniorweb heeft daar al eens voor gewaarschuwd via een e-mail aan hun leden. Maar ja, dat leest en weet niet iedereen op tijd. Die mensen waar ik vanavond was waren niet blij toen ze van mij hoorden dat dat de standaard is, dat je Copilot uit je abonnement kunt schrappen en dat dan nog geld scheelt ook. Zij hadden helemaal niet om Copilot gevraagd, ze moeten er ook niets van hebben, maar Word start bij hen nu op met de mededeling dat ze Copilot kunnen gebruiken omdat ze er al voor betaald hebben. Alleen maar omdat ze een e-mailtje in hun overvolle mailbox gemist hebben.

Er was vanavond iets waar ik zelf ook niet uit kwam:
Ik kon Office 365 wel activeren met het account van haar man, maar niet de (ik neem aan betere dan de standaard) Defender die is gekoppeld aan Office 365 en die apart gedownload moet worden uit de Store. Ik dacht: "ik doorloop gewoon dezelfde procedure als ik bij Word gedaan heb". Maar dat werkte niet. Alles was verder het zelfde: het OS, het Windows account, het abonnement, de Microsoft accounts, de passwords, de pincodes, maar de ene Office 365 applicatie kreeg ik wel geactiveerd en de andere niet. Dan denk ik: 8)7

Samengevat: met name ouderen balen er steeds meer van dat de nieuwste Windows en Office niet meer gewoon blijven werken zoals ze dat gewend waren vanaf de eerste versies van die software: "Betalen voor een nieuwe versie of een nieuwe licentie, geen probleem. Maar dan moet het daarna gewoon werken." En nu net dat is steeds meer niet meer zo...

Vandaar dus mijn vraag, die ik bij deze nog maar even herhaal:
Wat is nu, over het algemeen, het beste desktop OS voor ouderen?

Ik heb vorige week een ander oud echtpaar geholpen die het antwoord al hebben bedacht: Windows 10.
Ik moest er alleen wel voor zorgen dat daarin de netwerkverbinding werd uitgeschakeld. Voor browsen gebruiken ze een laptop met Windows 11. Voor Office en Photoshop 2.0 blijven ze hun Windows 10 pc's gebruiken. Offline.

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 10-09-2025 16:33)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Om de vraag uit de titel te beantwoorden. Er is geen beste OS. Het hangt helemaal af van de persoon achter het toetsenbord. Het maakt niet uit welk OS je gebruikt als ze iets gewend zijn, niet willen begrijpen, niet kunnen begrijpen of domweg digibeet zijn kan je Linux, macOS, Windows, DOS etc etc proberen maar het wordt niets.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
365 kun je kostenloos vervangen door Libre Office. Dat online geneuzel is er vooral om de datahonger van Microsoft te stillen. Bij een installatie van Windows via Rufus kun je er voor kiezen om niet via een Microsoft account in te loggen.

Een mail client als Thunderbird kan de Outlook client vervangen. Je kan ook ergens online een emaildienst afnemen. Zelfs gratis, zoals Proton.

Met W10Privacy kun je allerlei calling home van Microsoft verhinderen en onderdelen die je niet nodig hebt uitschakelen of deinstalleren.

Probeer eens een Linux distributie, bijvoorbeeld Mint is gemaakt om op Windows te lijken. Dan hoef je ook niet de hardware te vervangen omdat Microsoft dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Maar wat ga je tegen ouderen zeggen die dit als antwoord geven:

"Wij zijn nu 80 jaar en we gaan onze laatste levensjaren echt niet besteden aan het leren van iets heel anders dan we al gewend zijn."

Dat is het sentiment dat ik nu best wel vaak tegen kom: "Ik ben al bijna dood, dus..."

Probeer daar maar eens even tegenin te gaan met je jeugdige enthousiasme over alternatieve software.

Ik heb het al vaak genoeg geprobeerd, vanavond nog door te beweren dat Linux makkelijker is dan Windows. Dat geloof ik ook echt, dat dat kantelpunt met Windows 11 en Office 365 nu is bereikt.

Maar dat maakte geen indruk. Die mensen blijven gewoon stug doorgaan met software waar ze zich kapot aan ergeren. Want tja, dat hoeven ze wat hun zelf betreft nog hooguit een paar jaar te doen en daarna zijn ze op een plek waar ze van al hun problemen verlost zijn ;)

Wat betreft je opmerking over Rufus voor het eruit slopen van die account-vereiste: dan moet Windows 11 er dus helemaal opnieuw op. Daar heeft niet iedereen zin in. Het kost ook veel tijd. Niet iedereen wil dat ik veel meer dan een uur bij hen over de vloer kom.

[ Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 09-09-2025 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 17:21

guReMcO

Praat mar frysk

Maar als dat een 'leuk antwoord' is, wat wil je dan eigenlijk met dit topic? Je geeft zelf al aan dat je aan alternatieven niet hoeft te beginnen en W10 is EOL, dus waarover moet er dan nog gediscussieerd worden?

Croissant in hand, I was alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Maar Windows 10 is nog niet EOL, je kunt er tegen betaling van 30 euro nog een jaar mee door.

Je kunt de vraag ook opvatten als: "wat zie je in de nabije toekomst gebeuren als Microsoft zo doorgaat met opvolgers van Windows 11, Office en allerlei andere software en diensten die ze via koppelverkoop door de strot willen duwen?"

Er is bijvoorbeeld ook nog het scenario dat mensen (vooral ouderen omdat die wars zijn van veranderingen) dan massaal Windows versies blijven gebruiken die geen beveiligingsupdates meer krijgen en volledig gaan vertrouwen op hun anti-malware pakket. Ik ken twee mensen die dat al doen met Windows 7 en 8. Dat zijn alleen geen ouderen. En dan natuurlijk dat echtpaar van vorige week met hun nu offline Windows 10.

Of vat mijn vraag op als: "hoe kun je alternatieven als Linux en Libre Office het beste "verkopen" aan ouderen als alle bekende argumenten geen indruk maken?"

De ouderen waar ik vanavond was zeiden dat ze hun privacy erg belangrijk vinden. Daarom vonden ze het geen enkel probleem dat ik Google verving door DuckDuckGo. Ik heb niet gezegd dat Linux voor hun privacy beter is dan Windows. Had ik dat wel moeten doen? Maar is dat dan wel waar?

Iets dat ik vanavond ook niet genoemd heb is dat desktop Linux veel minder snel veranderd dan Windows. Want dat is niet zo. Desktop Linux is juist enorm veranderd... Of toch niet als je kijkt naar bijvoorbeeld Linux Mint waar ogenschijnlijk steeds maar hele kleine dingetjes aan veranderd en toegevoegd worden? Daar kun je dus over discussiëren.

[ Voor 45% gewijzigd door Uruk-Hai op 09-09-2025 23:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:08

HUW

Is windows 10 iot enterprise ltsc geen optie als ze niet aan iets nieuws willen wennen? Die krijgt nog tot begin 2032 ondersteuning. Wat betreft office kun je daar de 2024 versie van gebruiken, daar verandert qua functionaliteit niks meer aan, en zal tot 2029 ondersteuning krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Kijk, dat is het soort antwoord dat ik bedoel. Ga zo door!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik denk niet dat er altijd maar 1 juiste oplossing is. Want niet elke oudere is even oud en even onhandig.

De eerste keus is misschien Windows of juist iets anders (Mac OS, Linux distro, Chrome OS (flex))
Kies je voor Windows dan zeg ik dat het ook verstandig is om bij te blijven op ondersteunde versies. De hele discussie of het zonde is van oude hardware dat je nieuwe hardware moet kopen voor Windows 11 en hoger voeren we maar ergens anders, nogmaals, maak een keuze of je Windows wilt gebruiken of iets anders.
@mrmrmr Met unsupported opties maak je het voor ouderen niet beter. Jij kan die keuze voor jezelf prima maken maar ik ga niet weer elke keer bij diverse kennissen en mijn ouweheer Windows opnieuw installeren/upgraden.

Neem ik mijn vader van +80 dan gebruikt hij nu 2 PC's. Zijn oude laptop (die geen Windows 11 meer ondersteunde) heb ik Chrome OS flex op gezet. Meer dan streamen/mail lezen/surfen doet hij daar niet op. Dat kan allemaal met Chrome OS flex en Onedrive ingesteld

Zijn desktop heb ik vervangen naar een fraaie All-in-One, Windows 11 , 16GB en met 27" Full HD scherm. Dat werkt voor hem prettig want zijn ogen zijn ook wat achteruit gegaan. Microsoft 365 Personal heb ik geïnstalleerd en niet omdat hij al die opties in de Office suite nodig heeft maar wel omdat hij dan 1TB Onedrive heeft en 50GB mailbox in Outlook.com en daarmee een synced kopie (da's geen backup, dat weet ik, maar wel een betere prullenbak. En hij kan bij zijn mail, documenten en een map die ik met hem deel via Onedrive vanaf ieder device.

Ik installeer de apps die hij gebruikt via winget. Winget-Autoupdate houdt het vanzelf up-to-date.
Defender voor de beveiliging en ik heb hem op het hart gedrukt dat als hij "aanbiedingen" voor extra beveiliging of vage dingen te zien krijgt dat hij me belt!

Office plan 70 euro per jaar, desktop 1000 euro.
Ik wil dat het 5 jaar meegaat en dan kijken we wel wat we vervangen.
1350/60 maanden=22,5 euro per maand.
1350/1825 dagen = 0,73 cent per dag
Is dat (te) veel geld? Hij maakt elke dag gebruik van de desktop en in de afgelopen 3 jaar heb ik er geen zorgen om gehad. Peace of mind.

Kies je voor andere hardare/software opties dan kan dat bedrag verder omlaag, is een keuze..

Zelfde oplossing heb ik toegepast bij een kennis, een dame die ook altijd gezeur had, eigenwijze "handige" neefje elke keer de computer om zeep bracht met goedbedoelde hack/ware oplossingen.

Dus in zoverre kan ik ook getuigen dat met een beetje goed ingerichte courante hardware en Microsoft accounts+abonnement er ook een situatie is te bereiken waar ik verschillende ouderen blij mee heb gemaakt.

Bestandslocaties onduidelijk? Stop juist met die snelkoppelingen naar van alles en nog wat
Office activatie voor 2 accounts op 1 computer? Elke user heeft ofwel zijn eigen Office plan of maak gebruik van Microsoft 365 family plan zodat elke gebruiker Office en Onedrive kan gebruiken op zijn eigen PC of met eigen account op1 PC

Hoe meer snelkoppelingen etc er naar mappen zijn, des te meer kans dat men gaat klooien en dingen gaat verwijderen waar ze van af moeten blijven. Keep it simple en ga voor zoveel mogelijk set-it-and-forget it.
Stel Onedrive client +correcte redirection in en laat gebruikers gewoon opslaan in de standaard mappen.

MFA is zeker even wat lastiger, maar helaas een noodzaak.

Windows 10 is in feite wel EOL. Er zijn nog support opties, ESU updates. Als je daarvoor wilt betalen om nog even door te gaan met Windows 10, be my guest maar accepteer dan ook dat je voor die support opties dus een abonnement aangaat en gebruikmaakt van Microsoft accounts.

En ja, alles verandert nu eenmaal en verandering wordt steeds moeilijke op latere leeftijd, dat snap ik ook wel. Maar als je die veranderingen goed begeleidt, dan valt het wel mee.
En dat betekent ook dat ouderen over hun schroom heen moeten stappen om wat vaker hulp te vragen of dat nu op IT gebied of anderszins is.
Ik heb mijn vader ook moeten leren dat het beter is om me vooraf even iets te vragen dan dat er later eventuele schade is.
Heb hem eraan herinnerd dat hij dat vroeger ook voor mij deed, dus dat het ook niet vreemd is. Just the facts of life..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Uruk-Hai
Zo te lezen zijn "jouw" ouderen toch aardig goed thuis in Windows. Nog beter dan de ouderen waarvoor ik zorg die de 80 langer geleden zijn gepasseerd. Linux Mint ziet er uit als een Windows. Ze zullen zich wel redelijk snel thuisvoelen. Maar probeer het vooral zelf eens. Je kan het installeren op een SSD die je misschien nog hebt liggen, en je kan direct terug naar Windows als je dat wil.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2687JyD.png

Als ouderen een echt probleem hebben zoals slecht zicht of slechte handcoördinatie, dan heb je reden om je aan te passen. Bijvoorbeeld met een groot scherm, vergrootglas, contrastkeyboards, braille of speciale hulpmiddelen.

Maar goed, alleen de laatste alinea gaat over Linux, de rest gaat over Windows. Je kan dus kiezen tussen Windows africhten of Linux.

Libre Office is er voor beide besturingssystemen. Het ziet er uit als een oudere versie van Office. Ik vind het makkelijk werken, helemaal geschikt voor mensen die de Word van vroeger nog kennen.

Ik heb overigens Windows 11 geconfigureerd zodat het op Windows 10 lijkt. Niks online. Geen startknop ergens in het midden maar gewoon links en alle onnodige nonsens opgeruimd. Ik ben dan wel de systeembeheerder, de gebruikers installeren zelf niets.

• Uruk-Hai
Ik wil hiermee niet zeuren of weer in de "ja maar" modus schieten zoals ik in mijn andere topics op GoT gedaan heb, maar gewoon om even aan te geven hoe sommige ouderen denken en wat de valkuilen zijn ten opzichte van het werken met jongere mensen:

Die ouderen waar ik dinsdagavond was hadden een immens uitgebreide PDF edit suite (ik weet de naam er niet meer van, maar ik had er echt nog nooit van gehoord) op hun pc waarvan ze zelf niet eens wisten dat het er op stond en ze wisten geen van beiden wie het er op had gezet. Ze vroegen mij of het er niet af kon.

Dat is voor mij reden om me af te vragen of ik er bij zulke mensen goed aan doe om dualboot Linux naast Windows te installeren. Voor hetzelfde geld blijven ze dan Windows gebruiken, vergeten Linux na een tijdje en weten ze niet meer wie dat er op heeft gezet, behalve dan dat zij het er niet op hebben gezet. En dan vragen ze aan de volgende hulpverlener: "Wat is dat eigenlijk? Kan dat er ook af?"

Zijn specifiek zulke mensen eigenlijk wel echt te helpen? Mensen die zó vergeetachtig zijn en dan ook nog eens allebei.

[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2025 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gewoon die verlenging van een jaar doen bij die ouderen voor 30 Dollar, of Windows backup gebruiken dan is het gratis, heb je nog een jaar de tijd om te kijken wat er daarna moet gebeuren als ze dan nog leven.

• Uruk-Hai
Die ouderen van dinsdagavond zijn al over op een pc waar van meet af aan Windows 11 op stond...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Uruk-Hai schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:35:
Ik wil hiermee niet zeuren of weer in de "ja maar" modus schieten zoals ik in mijn andere topics op GoT gedaan heb, maar gewoon om even aan te geven hoe sommige ouderen denken en wat de valkuilen zijn ten opzichte van het werken met jongere mensen:

Die ouderen waar ik dinsdagavond was hadden een immens uitgebreide PDF edit suite (ik weet de naam er niet meer van, maar ik had er echt nog nooit van gehoord) op hun pc waarvan ze zelf niet eens wisten dat het er op stond en ze wisten geen van beiden wie het er op had gezet. Ze vroegen mij of het er niet af kon.

Dat is voor mij reden om me af te vragen of ik er bij zulke mensen goed aan doe om dualboot Linux naast Windows te installeren. Voor hetzelfde geld blijven ze dan Windows gebruiken, vergeten Linux na een tijdje en weten ze niet meer wie dat er op heeft gezet, behalve dan dat zij het er niet op hebben gezet. En dan vragen ze aan de volgende hulpverlener: "Wat is dat eigenlijk? Kan dat er ook af?"

Zijn specifiek zulke mensen eigenlijk wel echt te helpen? Mensen die zó vergeetachtig zijn en dan ook nog eens allebei.
Ik snap niet waarom je mensen, zoals je vader en ook deze mensen, die letterlijk aangeven geen verandering te willen, denkt te moeten helpen veranderen?

Laat ze gewoon gebruiken wat ze hebbben, zolang het nog werkt. En als het echt te outdated is en het daardoor niet meer werkt, dan zeg je 'sorry, het werkt niet meer, [dit] is wat het meeste in de buurt komt'.

The devil is in the details.

• Uruk-Hai
Hahn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:58:
[...]
Ik snap niet waarom je mensen, zoals je vader en ook deze mensen, die letterlijk aangeven geen verandering te willen, denkt te moeten helpen veranderen?
Nou, wat ik met mijn eerste post aangeef is dat ze ten eerste van Microsoft wel mee moeten gaan in veranderingen en ten tweede die veranderingen volkomen terecht bloed irritant vinden.

Van mij "moet" er dus niet zozeer iets... maar wanneer ik bij ouderen kom zie ik met lede ogen aan dat ze mee moeten gaan in soorten veranderingen die voorkomen hadden kunnen worden als Microsoft rekening zou houden met deze kwetsbare doelgroep. Maar dat doet Microsoft niet.

Daarbij komt dat desktop Linux, OS'en van Google en Apple steeds makkelijker en menselijker beginnen te worden en Microsoft software steeds moeilijker en onmenselijker.

Natuurlijk, ze veranderen allemaal. ChromeOS wordt op een gegeven moment overboord gekieperd en vervangen door Android. Ook niet erg leuk voor ouderen die niet van verandering houden. Maar ik vind dat Google wel beter begrijpt wat mensen willen dan Microsoft, al zal ik Google zelf nooit aanraden vanuit privacy oogpunt.

[ Voor 25% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2025 01:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Uruk-Hai schreef op woensdag 10 september 2025 @ 01:13:
[...]

Nou, wat ik met mijn eerste post aangeef is dat ze ten eerste van Microsoft wel mee moeten gaan in veranderingen en ten tweede die veranderingen volkomen terecht bloed irritant vinden.
Je laat vakkundig het tweede deel van mijn post weg, waarin ik dat adresseer...
Van mij "moet" er dus niet zozeer iets... maar wanneer ik bij ouderen kom zie ik met lede ogen aan dat ze mee moeten gaan in soorten veranderingen die voorkomen hadden kunnen worden als Microsoft rekening zou houden met deze kwetsbare doelgroep. Maar dat doet Microsoft niet.
Microsoft kan wil niet met miljarden mensen rekening houden. Waar ik best in kan komen.

En ja, dat is voor sommige mensen heel kut, en daar mogen ze best van balen.

Maar lang verhaal kort: het beste OS voor ouderen is wat ze zelf willen gebruiken. En als dat niet meer werkt, dan hetgeen wat daar het meeste op lijkt, zoals ik al zei.

• Uruk-Hai
"Sommige mensen"? In de westerse wereld stikt het inmiddels van de ouderen.

Ik laat mensen ook in hun waarde als ik bij hen thuis ben. Ik benoem (bijvoorbeeld) Linux. Ik zeg niet letterlijk tegen die mensen dat ze over moeten stappen op iets anders. Ik zeg ook zeker niet dat het stom is als ze dat niet doen. Ik breng het in de praktijk heel gebiedenderwijs.
Laat ze gewoon gebruiken wat ze hebbben, zolang het nog werkt. En als het echt te outdated is en het daardoor niet meer werkt, dan zeg je 'sorry, het werkt niet meer, [dit] is wat het meeste in de buurt komt'.
Maar dat is dus precies wat ik nog steeds doe...
Maar wel met een kanttekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Uruk-Hai schreef op woensdag 10 september 2025 @ 01:13:
Van mij "moet" er dus niet zozeer iets...
Daarom open je er meerdere topics over, waarbij Seniorweb Linux moet doen, Microsoft moet dingen doen, etc.

Accepteer dat het niet zal gaan zoals jij wilt.
Uruk-Hai schreef op woensdag 10 september 2025 @ 01:27:
Maar dat is dus precies wat ik nog steeds doe...
Maar wel met een kanttekening.
Dan gedraag je je als een bemoeial.

[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 10-09-2025 01:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Uruk-Hai
gambieter schreef op woensdag 10 september 2025 @ 01:28:
[...]
Accepteer dat het niet zal gaan zoals jij wilt.
Als iedereen zo was hadden we nu nog in holen geleefd en geloofd dat de aarde plat is...

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2025 01:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Uruk-Hai schreef op woensdag 10 september 2025 @ 01:31:
Als iedereen zo was hadden we nu nog in holen geleefd...
Vooruitgang komt niet van mensen die zeggen dat anderen het fout doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Uruk-Hai
Ik heb ChatGPT (die niet op de man speelt met een wedervraag als: wat jij wil nu bereiken met deze vraag, waardoor de hele thread ineens over de vragensteller gaat in plaats van over een inhoudelijk antwoord op de vraag) dezelfde vraag gesteld:

Wat is op dit moment het beste besturingssystemen voor ouderen voor op de laptop en computer?

Antwoord van ChatGPT:

Als je op zoek bent naar het **beste besturingssysteem voor ouderen** voor een laptop of computer in 2025, zijn er verschillende goede opties, afhankelijk van behoeften als gebruiksvriendelijkheid, gemak, veiligheid en hardware. Hier is een duidelijk overzicht met toelichting:

---

## Overzicht van seniorvriendelijke besturingssystemen

### **1. Windows 11 (met toegankelijkheidsfuncties)**

* Windows 11 bevat uitgebreide toegankelijkheidstools zoals grotere tekst, vergrootglas en voorleesfunctie via “Ease of Access” ([aboutfinance.org][1]).
* Microsoft heeft zelfs tips gepubliceerd om technologie gemakkelijker en toegankelijker te maken voor senioren ([Microsoft][2]).
* Let op: Windows 10 wordt per 14 oktober 2025 niet meer ondersteund. Na die datum blijft het werken, maar mist het beveiligingsupdates ([WIRED][3], [Windows Central][4]).

### **2. macOS (Apple MacBook Air)**

* macOS is intuïtief en gebruiksvriendelijk, met toegankelijke functies zoals VoiceOver (screen reader), Zoom (vergrootglas), en dicteren ([aboutfinance.org][1]).
* Laptops zoals de MacBook Air worden vaak aanbevolen – ze zijn licht, betrouwbaar, en hebben een lange batterijduur ([Optimum][5], [Vibrant Aging Insider][6], [Forbes][7]).
* **Voordeel**: vooral geschikt voor wie al vertrouwd is met Apple-producten of op zoek is naar een plug-and-play ervaring.

### **3. Chrome OS (Chromebooks & ChromeOS Flex)**

* Chrome OS is simpel en minimalistisch, ideaal voor internetgebruik, e-mail, videobellen, en andere basisfuncties ([aboutfinance.org][1]).
* Veel advies- en technologische artikelen noemen Chromebooks – zoals de Lenovo Flex 5 Chromebook en Acer Chromebook 15 – als uitstekende budgetopties voor senioren ([TechBloat][8], [MobilesTalk][9], [Vibrant Aging Insider][6]).
* ChromeOS Flex biedt bovendien een mogelijkheid om oudere Windows-pc's om te vormen tot Chromebooks ([WIRED][3]).

### **4. Linux Mint (Cinnamon of MATE)**

* Linux Mint is open-source, gebruiksvriendelijk en werkt bijzonder goed op oudere hardware ([Reddit][10]).
* Veel positieve ervaringen in online seniors-gemeenschappen:

> “My mother had an old HP laptop … I suggested putting Linux Mint … she is unbelievable content … she feels like a member of the digital world again.” ([Reddit][11])
> “Linux Mint Cinnamon … I’ve moved over seniors … they have had zero issues.” ([Reddit][10])

* Andere lichtgewicht opties zoals Xubuntu, Manjaro Xfce en MX Linux worden ook vaak aangeraden voor oudere systemen ([Reddit][12]).

---

## Vergelijkingstabel

| Besturingssysteem | Voordelen voor senioren | Beste voor… |
| ---------------------------------------- | --------------------------------------------------------- | ----------------------------------------- |
| **Windows 11** | Bekendheid, toegankelijkheidstools, brede compatibiliteit | Gebruikers die vertrouwd zijn met Windows |
| **macOS (MacBook Air)** | Intuïtief, visueel duidelijk, krachtige hardware | Gebruiksgemak en kwaliteit |
| **Chrome OS** | Eenvoud, veiligheid, lage onderhoudsbehoefte | Webgebruik en budgetvriendelijkheid |
| **Linux Mint** | Licht, flexibel, oude hardware bruikbaar | Technisch aangepast en duurzaam gebruik |
| **Andere Linux-distros (Xubuntu, etc.)** | Extra lichtgewicht, aanpasbaar | Degene met zeer oude of trage pc's |

---

## Advies op maat

* **Wil je iets dat heel vertrouwd aanvoelt?** Kies dan **Windows 11** (mits compatibel).
* **Wil je een hedendaagse, gemakkelijk te gebruiken laptop met hoge kwaliteit?** Dan is een **MacBook Air (macOS)** ideaal.
* **Zoek je een eenvoudig systeem voor internet, e-mail, enz.?** Dan vormt **Chrome OS** een veilige en eenvoudige keuze.
* **Gebruik je oudere hardware of wil je iets dat snel en budgetvriendelijk is?** Dan is **Linux Mint** een uitstekende keus—licht, veilig, en met veel tevreden gebruikerservaringen.
* **Heb je een zeer oude of trage computer?** Overweeg **Lichtgewicht Linux-distributies** zoals Xubuntu of MX Linux.

---

Laat me weten wat voor hardware je hebt of wat de gebruiker graag doet met de computer—dan help ik je gericht verder met installatie, tips of configuratie!

[1]: https://aboutfinance.org/...re?utm_source=chatgpt.com "Senior-Friendly Computer Guide"
[2]: https://www.microsoft.com...ws?utm_source=chatgpt.com "Easier Tech Access for Seniors | Microsoft Windows"
[3]: https://www.wired.com/sto...10?utm_source=chatgpt.com "Do You Really Have to Stop Using Windows 10?"
[4]: https://www.windowscentra...10?utm_source=chatgpt.com "HP and Dell predict shift to Windows 11 may extend into 2026 amid Windows 10 cutoff"
[5]: https://www.optimum.com/a...rs?utm_source=chatgpt.com "5 Best Computers & Laptops for Seniors | Optimum"
[6]: https://vibrantaginginsid...s/?utm_source=chatgpt.com "Best Computers For Seniors In 2025: Laptops, Tablets, And Desktops"
[7]: https://www.forbes.com/he...s/?utm_source=chatgpt.com "Best Computers For Seniors In January 2025 – Forbes Health"
[8]: https://www.techbloat.com...ml?utm_source=chatgpt.com "Best laptop for seniors in 2025 - our top picks - TechBloat"
[9]: https://mobilestalk.net/b...s/?utm_source=chatgpt.com "Best laptop for seniors in 2025 - our top picks - MobilesTalk"
[10]: https://www.reddit.com/r/...ta?utm_source=chatgpt.com "Looking for some recommendations on setting my 60 year old father up with Linux"
[11]: https://www.reddit.com/r/...ci?utm_source=chatgpt.com "Another happy mint user (78 year old)"
[12]: https://www.reddit.com/r/...z7?utm_source=chatgpt.com "I have an old laptop has 4GB RAM and 500GB hard drive currently running windows 7.What are some good distros that I can install to run it smoothly and why?"

[ Voor 124% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2025 07:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Is dit nu een rant over Microsoft of een vraag?

Mijns inziens is het probleem (redelijk) simpel op te lossen:
Een Windows-installatie ZONDER Microsoft-account en een lokale Office: Geen koppeling met (verschillende) mailadressen, geen OneDrive en nauwelijks AI-integratie.
Daarnaast: misschien is het praktischer om je te verdiepen in hoe je Windows (of een ander OS) kunt tweaken naar de wensen van de gebruikers, in plaats van te zoeken naar een ander, passend OS. Ik denk dat een overstap naar een ander OS met meer vragen, zuchten, vloeken en hoofdbrekens komt dan je richten op het tweaken van een bestaand (en bekend) OS.

Aan de andere kant: hoe vervelend het ook is voor de gebruiker(s)... een beetje aanpassing en inleving is op zijn plaats. Veranderingen zijn niet te vermijden.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Uruk-Hai
Jester-NL schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:07:
Dit is geen rant over Microsoft maar een vraag.
Een Windows-installatie ZONDER Microsoft-account en een lokale Office: Geen koppeling met (verschillende) mailadressen, geen OneDrive en nauwelijks AI-integratie.
Dan heb je het voor zover ik nu kan zien technisch gezien dus over Tiny11 eventueel gecombineerd met Rufus.
Aan de andere kant: hoe vervelend het ook is voor de gebruiker(s)... een beetje aanpassing en inleving is op zijn plaats. Veranderingen zijn niet te vermijden.
Daar heb je zeker een punt, maar ik zat gisteravond redelijk met de bek vol tanden toen mij, aan de hand van het beeld van Copilot in Word de vraag gesteld werd: "Wat moeten wij hiermee?"

Ik heb uiteindelijk nog wel een afsluitende mail aan die mensen gestuurd met daarin een verwijzing naar deze pagina.

Iets dat ik me ook afvraag, omdat ik er nooit mee geëxperimenteerd heb: hoe reageert een Windows 11 installatie waaruit alle bloat is verwijderd, zoals het verplicht aanmelden met een Microsoft account zoals Hotmail...

...als je daarna alsnog voor bijvoorbeeld het activeren van Onedrive online Microsoft logincodes gaat invoeren? Gaat Windows 11 dan alsnog de login gegevens van bijvoorbeeld Hotmail koppelen aan het lokale Windows account, alsnog vragen om een pincode enz.? Of hoef je daar dan niet bang voor te zijn?

Wat ik me hier dus afvraag is: moet je in een gestripte Windows 11 van Onedrive en Office 365 afblijven als je de bloat niet terug wilt?

[ Voor 22% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2025 08:28 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Het hangt helemaal af van wat de persoon gewend is. MIjn moeder (73) heeft al langer dan ik een android smartphone. Daar kan ze alles mee. Maar ze wilde ook een groter scherm en toetsenbord (soms is dat gewoon handiger dan een telefoon of tablet). Dus jaren geleden had ze ook een windows pc. Die moest op een gegeven moment echt vervangen worden, dus toen heeft m'n broer haar een macbook aangesmeerd. Kon ze totaal niet mee overweg, en ze had er alleen maar problemen mee (en m'n broer kan geen ondersteuning geven, die heeft daar gewoon het geduld niet voor :D). Dus toen dat ding een keer door een blikseminslag slecht werkte, heeft ze hem niet meer vervangen. Maar dat grotere scherm en toetsenbord waren wel erg handig... Dus heb ik paar jaar geleden een convertible chromebook voor haar gekocht. Dat lijkt genoeg op haar android telefoon dat ze daar goed mee overweg kan. En als het nodig is, kan ik altijd nog dat ding overnemen met desktop sharing (we wonen nou niet echt bij elkaar in de buurt...).

Maar het echte antwoord: het OS waar ze het best mee kunnen werken en ook heel belangrijk, waar ook ondersteuning voor gegeven kan worden door een persoon. In mijn geval is dat ondersteuning op afstand dus heel belangrijk, want ik ga niet even 300/2500km rijden om ondersteuning te geven :D (m'n moeder woont aan de andere kant van het land en in de winter in Spanje)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:32

Kheos

FP ProMod
Dus gebruikers lezen hun mail niet, klagen bij verandering en moeten het OS tweaken. Hoe gaat Linux dat precies oplossen?
Niet dus.
En de rest van de rant gaat over software dus heeft geen snars te maken met het OS maar enkel om te rangeen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:44
Of linux installeren en zeggen dat dat Windows 12 is. Vinden ze het in eens geen probleem. Toevallig heeft MS ook nog de naam van hun office veranderd in Libreoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Uruk-Hai schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:18:
[...]

Daar heb je zeker een punt, maar ik zat gisteravond redelijk met de bek vol tanden toen mij, aan de hand van het beeld van Copilot in Word de vraag gesteld werd: "Wat moeten wij hiermee?"
Kom ik weer met een wedervraag, want ik vraag het me oprecht af: waarom had je geen antwoord op die vraag?

Want het is een legitieme vraag, ook al zal 'ie vast vrij cynisch gesteld zijn a la 'Wat moet ik met deze rommel?', maar dat is dus omdat ze niet snappen wat het is en wat het kan. Leg het ze uit.

"Copilot is bedoeld om je te helpen en dingen simpeler te maken, je kan in normale taal iets vragen en dan gaat Copilot het voor je doen. Probeer het maar! Of als je het niks vindt, dan hoef je er niks mee te doen."

• Uruk-Hai
Hahn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:15:
[...]
Kom ik weer met een wedervraag, want ik vraag het me oprecht af: waarom had je geen antwoord op die vraag?
Nooit zo over nagedacht. Ik kom bij elk bezoek aan Seniorweb leden weer andere vragen tegen. Deze vraag was vrij nieuw voor me. Ik weet trouwens voor mezelf nog niet eens een treffend antwoord op de vraag: "Wat moet ik met AI?" Dat was voor mij onlangs nog reden om in Firefox de AI functie in de zijbalk uit te schakelen: "Wat moet ik er mee... >>> weg er mee."

Als ik de eerste bron link volg die ChatGPT mij aanreikt, dan kom ik uit op een antwoord als:
"De toevoeging van Copilot aan Windows en Office moet je zien als een zelfde soort toevoeging als allerlei toegankelijkheidsopties die eerder al aan Windows waren toegevoegd zoals het vergrootglas, tekst naar spraak enz."

Op zich wel een goed antwoord, want er is dan een kans dat die ouderen bijvoorbeeld nog nooit gehoord hebben van een vergrootglasfunctie in Windows en daar meer over willen weten omdat hun ogen steeds slechter worden. Of omdat ze meer willen weten over de tekst naar spraak functie omdat articulatie een steeds groter probleem begint te worden.

Logisch, want in tegenstelling tot Copilot dringen die toegankelijkheidsopties zich niet op aan de gebruiker.

Maar goed, dat zijn dus zaken waar ik nu pas over na begin te denken.

Ik ben ook nooit opgeleid door Seniorweb voordat ik met dit vrijwilligerswerk begon. Mij is nooit verteld hoe ik met de doelgroep moet omgaan, vanuit welke invalshoek ik er vragen over moet stellen, enz. Dat ben ik nu allemaal zelf, met vallen en opstaan, aan het uitvogelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2025 09:29 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hahn
Aangezien je alles aan ChatGPT blijft vragen, terwijl ik letterlijk hetzelfde zeg, maar je dat uit mijn quote knipt, ben ik klaar met dit topic. Succes verder.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:45
Tja ik herken het wel, wij hebben best wat mensen die tegen pensioen aanlopen en die vinden windows 11 echt een verschrikking.

Het is ook wel wat, vanaf windows 98 tot aan windows 10 leek het allemaal behoorlijk op elkaar.

• Uruk-Hai
@flaskk:
Klopt als een bus, al was Windows 8 (wat ik zelf een goed OS vond) een uitzondering.

@akimosan en Wailing_Banshee:
Bedankt voor jullie anekdotes.

[ Voor 45% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2025 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Uruk-Hai schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:33:
Maar wat ga je tegen ouderen zeggen die dit als antwoord geven:

"Wij zijn nu 80 jaar en we gaan onze laatste levensjaren echt niet besteden aan het leren van iets heel anders dan we al gewend zijn."

Dat is het sentiment dat ik nu best wel vaak tegen kom: "Ik ben al bijna dood, dus..."

Probeer daar maar eens even tegenin te gaan met je jeugdige enthousiasme over alternatieve software.
..
Waarom er tegen in gaan?

Dan is het antwoord gewoon: Nou dan niet, succes met je vorige windows versie :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39
HUW schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:58:
Is windows 10 iot enterprise ltsc geen optie als ze niet aan iets nieuws willen wennen? Die krijgt nog tot begin 2032 ondersteuning.
[...]
Maar die is als particulier niet legaal te verkrijgen.

Als vervanger voor Outlook is eM Client ook een interessante trouwens. En nog Europees ook (Tsjechië).

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2025 09:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 07:36

sapphire

Die-hard pruts0r

flaskk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:36:
Tja ik herken het wel, wij hebben best wat mensen die tegen pensioen aanlopen en die vinden windows 11 echt een verschrikking.

Het is ook wel wat, vanaf windows 98 tot aan windows 10 leek het allemaal behoorlijk op elkaar.
Je vind windows 98 en 8 op elkaar lijken? Widows 11 heeft de start knop in het midden, de horror! Windows 8 had geen startknop, prima :+

Maargoed mensen houden niet van verandering als het ze geen biet interesseert. Je kan bij vrijwel iedereen minstens 10 dingen opnoemen die in de tussentijd van Windows 98 tot en met nu in hun leven ingrijpender veranderd zijn dan Windows. Vaak dingen die ze amper opgevallen is of wat ze prima of een verbetering vinden en heel veel meer impact hebben op hun leven maar waar je ze nooit over hoort. De computer interesseert ze eigenlijk niet en daarom geen zin om daar tijd/energie aan te besteden dus moet alles maar het zelfde blijven, helaas zo werkt dat helaas niet in de wereld.

Beetje het zelfde als naar een autodealer gaan en verwachten dat je een auto kunt kopen zonder stuurbekrachtiging, gordels, alleen een FM radio, zonder airco en ruitenwissers :?

Gabriël AM5

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:53
Opa draait nog windows 7 op zijn laptopje, voor dat beetje marktplaats en patience wat hij ermee doet maak ik me geen zorgen.

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 15:08
Ikzelf zit in het scenario , waar ik in het buitenland woon in Ierland , en mn ouders nu op een windows10 laptop zitten die niet meer upgradebaar is , mn ouders zijn allebij in hun mid-70 .. en niet erg technisch .

Om nu die laptop om te gooien naar een Linux Mint .. nee niet voor senioren , en mensen die niet opgegroeid zijn met computers.

Waar ik sterk aan zit te denken (omdat geld niet meteen een probleem is ) , is om ze een macbook air te schenken ,omdat het gewoon "idiot proof" , mn Moeder gebruikt al jaren een Ipad air , en is er erg blij mee .
Een walled garden is erg handig voor zo'n situatie.

Kwa windows 11 .. mja wie zegt wat zij nu weer gaan verandern in hun OS binnen 2 jaar

[ Voor 4% gewijzigd door Metallize op 10-09-2025 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Als men niet eens naar Win11 wenst te gaan, wat zou men dan naar Linux willen gaan. Dat is nog eens zoveel keren anders dan Windows, ongeacht hoe goed je ook je theming kiest om op Windows te lijken, het zal nooit Windows zijn.

Het grootste probleem is de weerstand tegen verandering. Mensen willen niet veranderen. Ze willen bij hetzelfde blijven, en hoe ouder je wordt, hoe meer vroeger alles beter was.

Koop vandaag een computer met Windows 11 op en je hebt de volgende 7 jaar nog altijd dezelfde ervaring als je dat wenst. Installeer vandaag Linux op een computer en over 5 jaar zit je met een systeem dat er totaal anders kan uitzien.

@Metallize, een macbook idiot proof noemen gaat mij te ver. Zeker mensen die er nooit mee gewerkt hebben gaan de eerste weken helemaal verloren lopen in dat OS en veel moeite hebben om zich aan te passen. Je hebt daar exact hetzelfde "probleem" als met Linux. Totaal andere concepten die men moet aanleren. En die verandering is net het probleem. Dan zijn ze echt gewoon beter af met een Windows 11 systeem dat weliswaar anders uitziet aan de oppervlakte, maar waar geen enkele paradigm shift bij komt te kijken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Metallize
Blokker_1999 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:01:

@Metallize, een macbook idiot proof noemen gaat mij te ver. Zeker mensen die er nooit mee gewerkt hebben gaan de eerste weken helemaal verloren lopen in dat OS en veel moeite hebben om zich aan te passen. Je hebt daar exact hetzelfde "probleem" als met Linux. Totaal andere concepten die men moet aanleren. En die verandering is net het probleem. Dan zijn ze echt gewoon beter af met een Windows 11 systeem dat weliswaar anders uitziet aan de oppervlakte, maar waar geen enkele paradigm shift bij komt te kijken.
Het is voor iedere ouder/situatie anders , maar je hebt gelijk kwa de verandering , maar ze kunnen goed overweg met " het klikken op een icoon , en een venster springt naar voren " of het nu op de ipad is of op windows 10 dat is geen probleem.
Maar in de prijsklasse laptop , is er ook een optie om verder te kijken dan Windows ,maar om nu te zeggen dat er een windows geen enkele paradigm shift is , daar ben ik het niet mee eens . :)

Voor Senioren , is het inderdaad kijken wat ze gewend zijn , en wat niet

[ Voor 10% gewijzigd door Metallize op 10-09-2025 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar mijn punt is dat macOS totaal anders werkt dan Windows of bijvoorbeeld een KDE op Linux. Je hebt geen start menu meer, maximaliseer je een venster, dan heb je geen rand meer rond dat venster. De venster controls staan ook niet langer rechts maar links boven in het venster. De eerste keer dat ik in macOS een venster maximaliseerde had ik moeite om te ontdekken hoe ik dat ongedaan kon maken. Applicaties hebben geen eigen menu meer, maar delen die menu balk bovenaan in beeld.

Dat is zo een paradigm shift dan vind ik het vreemd dat je neen zegt tegen Linux Mint, welke een veel meer vertrouwde ervaring zal geven, en toch zegt dat je nadenkt over macOS waarbij het verschil nog eens veel groter zal zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:29

DvE

ORA-00000

sapphire schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:50:
[...]

Je vind windows 98 en 8 op elkaar lijken? Widows 11 heeft de start knop in het midden, de horror! Windows 8 had geen startknop, prima :+

Maargoed mensen houden niet van verandering als het ze geen biet interesseert. Je kan bij vrijwel iedereen minstens 10 dingen opnoemen die in de tussentijd van Windows 98 tot en met nu in hun leven ingrijpender veranderd zijn dan Windows. Vaak dingen die ze amper opgevallen is of wat ze prima of een verbetering vinden en heel veel meer impact hebben op hun leven maar waar je ze nooit over hoort. De computer interesseert ze eigenlijk niet en daarom geen zin om daar tijd/energie aan te besteden dus moet alles maar het zelfde blijven, helaas zo werkt dat helaas niet in de wereld.

Beetje het zelfde als naar een autodealer gaan en verwachten dat je een auto kunt kopen zonder stuurbekrachtiging, gordels, alleen een FM radio, zonder airco en ruitenwissers :?
Ik vind daar als ouwe lul dan toch wel wat van.
Als eerste de vergelijkingen vind ik niet helemaal lekker. Je noemt wat 'verbeteringen' in auto's die je niet perse hoeft te gebruiken of zonder aanpassingen of leercurve vanuit je zelf toch al toepast.

Daarnaast zal er vast een of andere UI specialist hebben gekeken naar bijvoorbeeld de Windows Start knop plek maar voor het grootste heeft niemand er moeite mee dat ie links zat (en gelukkig in W11 alsnog na aanpassing weer links geplaatst kan worden). Gewenning en musclememory is groot, zeker naar mate de leeftijd vordert.
Veel ouderen (mijn ouders ook) hebben geen interesse in IT zaken, maar vanuit allerlei instanties, ziekenhuizen e.d. wordt toch alles alleen maar digitaal aangeleverd waardoor er zaken worden gemist vanuit (toch wel zeer essentiële/belangrijke) informatie voorziening.
Gelukkig kan bij de meeste nog steeds gebeld worden, maar ik vind dat er vanuit klanten perspectief soms er gemakkelijk naar de 'doe het digitaal' wordt gewezen, wat ook nog eens iedere keer wijzigt bij de betreffende instanties qua look and feel (want we moeten alles iedere 3 jaar omgooien).
Soms zijn het gewoon onzin wijzigingen.
Veranderingen omdat weer iemand z'n plasje erover moet doen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 07:36

sapphire

Die-hard pruts0r

DvE schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:57:
[...]

Ik vind daar als ouwe lul dan toch wel wat van.
Als eerste de vergelijkingen vind ik niet helemaal lekker. Je noemt wat 'verbeteringen' in auto's die je niet perse hoeft te gebruiken of zonder aanpassingen of leercurve vanuit je zelf toch al toepast.

Daarnaast zal er vast een of andere UI specialist hebben gekeken naar bijvoorbeeld de Windows Start knop plek maar voor het grootste heeft niemand er moeite mee dat ie links zat (en gelukkig in W11 alsnog na aanpassing weer links geplaatst kan worden). Gewenning en musclememory is groot, zeker naar mate de leeftijd vordert.
Veel ouderen (mijn ouders ook) hebben geen interesse in IT zaken, maar vanuit allerlei instanties, ziekenhuizen e.d. wordt toch alles alleen maar digitaal aangeleverd waardoor er zaken worden gemist vanuit (toch wel zeer essentiële/belangrijke) informatie voorziening.
Gelukkig kan bij de meeste nog steeds gebeld worden, maar ik vind dat er vanuit klanten perspectief soms er gemakkelijk naar de 'doe het digitaal' wordt gewezen, wat ook nog eens iedere keer wijzigt bij de betreffende instanties qua look and feel (want we moeten alles iedere 3 jaar omgooien).
Soms zijn het gewoon onzin wijzigingen.
Veranderingen omdat weer iemand z'n plasje erover moet doen.....
Ik ben het met je eens dat er altijd gemakkelijk word geroepen 'digitaal', geen idee of ik een ouwe lul ben maar ik heb daar ook een hekel aan en vermijd het indien mogelijk maar soms ontkom je er niet aan.
Je kunt dan 2 dingen doen; je hakken in het zand zetten en klagen of (eventueel ook gepaard met geklaag) het accepteren en er in meegaan/een weg voor jezelf vinden.

Ik weet dat ik qua karakter/persoonlijkheid geneigd ben tot optie 1, vraag maar eens aan mijn vrouw hoe gezellig ik was toen ik overging op Windows 8 of bij wat veranderingen van de FP hier op Tweakers :X Met als gevolg veel frustratie en irritatie en daar schiet je niets mee op.

Dus dan optie 2 leer leven met de verandering en indien nodig pas dingen aan zodat het prettiger werkt. Makkelijk gezegd dan gedaan maar als ik naar mijn vader van 65 kijk die loopt ook te mopperen dat hij op W11 over moet maar kan ondertussen wel elk modern snufje bedienen op zijn nieuwe auto dus hij kán het wel :+

Gabriël AM5

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:29

DvE

ORA-00000

sapphire schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:21:
[...]

Ik ben het met je eens dat er altijd gemakkelijk word geroepen 'digitaal', geen idee of ik een ouwe lul ben maar ik heb daar ook een hekel aan en vermijd het indien mogelijk maar soms ontkom je er niet aan.
Je kunt dan 2 dingen doen; je hakken in het zand zetten en klagen of (eventueel ook gepaard met geklaag) het accepteren en er in meegaan/een weg voor jezelf vinden.

Ik weet dat ik qua karakter/persoonlijkheid geneigd ben tot optie 1, vraag maar eens aan mijn vrouw hoe gezellig ik was toen ik overging op Windows 8 of bij wat veranderingen van de FP hier op Tweakers :X Met als gevolg veel frustratie en irritatie en daar schiet je niets mee op.

Dus dan optie 2 leer leven met de verandering en indien nodig pas dingen aan zodat het prettiger werkt. Makkelijk gezegd dan gedaan maar als ik naar mijn vader van 65 kijk die loopt ook te mopperen dat hij op W11 over moet maar kan ondertussen wel elk modern snufje bedienen op zijn nieuwe auto dus hij kán het wel :+
Ik denk ook dat dit komt omdat de locatie van de windows knop (als voorbeeld) meer musclememory is en weinig ‘plezier’ snufje waar interesses liggen.
Voor dat soort zaken dan: kies een locatie of inrichting en tenzij het echt niet anders kan of mega verbetering (tijdsbesparingen/ klik / beweging) heeft, blijf er vanaf.

Ja ik ben ook zo’n zuur pruim/ frustie gebruiker die dat beter in de hand moet houden, maar man, het word je soms wel moeilijk gemaakt.
De vraag ‘waarom?’ is bij vele inrichtingen en gekozen oplossingen die je tegenkomt als je je ouders moet begeleiden in het digitale zeer vaak voorgekomen. (Met een vloek er achteraan)

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:33
Ik denk dat ouderen zich beter kunnen afvragen (jongeren ook) hoe ze hun data veilig kunnen houden. En op basis daarvan een aantal uitgangspunten benoemen.

• Uruk-Hai
Nog even iets dat ik vergeten was te vermelden over dat echtpaar van gisteravond:

De echtgenoot vroeg me op een gegeven moment of dat issue met Office 365 activatie aangaf dat er een nieuwe computer moest komen...

Mensen die echt geen verstand hebben van ICT, maar wel geld zat hebben voor iets nieuws reageren nu eenmaal zo als iets niet werkt zoals zij vinden dat het hoort. Want meestal is nieuwer het zelfde als beter...

Ik heb maar gelijk gezegd dat een nieuwe computer geen enkel verschil maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Metallize schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:58:
Ikzelf zit in het scenario , waar ik in het buitenland woon in Ierland , en mn ouders nu op een windows10 laptop zitten die niet meer upgradebaar is , mn ouders zijn allebij in hun mid-70 .. en niet erg technisch .

Om nu die laptop om te gooien naar een Linux Mint .. nee niet voor senioren , en mensen die niet opgegroeid zijn met computers.

Waar ik sterk aan zit te denken (omdat geld niet meteen een probleem is ) , is om ze een macbook air te schenken ,omdat het gewoon "idiot proof" , mn Moeder gebruikt al jaren een Ipad air , en is er erg blij mee .
Een walled garden is erg handig voor zo'n situatie.

Kwa windows 11 .. mja wie zegt wat zij nu weer gaan verandern in hun OS binnen 2 jaar
"Je wilt geen Windows 11 omdat het anders is dan Windows 10, hier heb je macOS dat COMPLEET anders is in écht alles!"

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Duke of Savage schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:33:
[...]

"Je wilt geen Windows 11 omdat het anders is dan Windows 10, hier heb je macOS dat COMPLEET anders is in écht alles!"
De vraag is, hoe verschillend is MacOS t.o.v. het OS wat er op die Ipad Air draait...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Uruk-Hai
Ik denk dat in dat geval zowel MacOS als Windows 11 de verkeerde keuze zijn en dat er helemaal niet meer voor een laptop gekozen moet worden, maar alleen nog voor een iPad en dus uitzoeken wat voor desktop taken je daar tegenwoordig op kunt uitvoeren.

• Metallize
Zit ik aan te denken ja , een ipad , maar dan moet er een toetsenbord bij en muis ( wat zonder problemen kan )
en dan zit je al gauw aan de prijs van een macbook air

Het gaat zich er om waar een digibeet er zich gemakkelijk en bekend bij voelt .. een balk onderaan waar ze aan de hand van hoe de icoontjes er uit zien , het programma kunnen openen en sluiten , is wat ze meestal kennen of willen kunnen ;) en meer hoeft t ook niet te zijn ?

[ Voor 30% gewijzigd door Metallize op 10-09-2025 15:35 ]

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05:57
Uruk-Hai schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:20:
Ik denk dat in dat geval zowel MacOS als Windows 11 de verkeerde keuze zijn en dat er helemaal niet meer voor een laptop gekozen moet worden, maar alleen nog voor een iPad en dus uitzoeken wat voor desktop taken je daar tegenwoordig op kunt uitvoeren.
Ik denk dat een ipad helemaal geen gek idee is. als het echt meer richting een laptop moet zijn koop gewoon een keyboard cover erbij en download het office pakket voor IOS en je komt al een eind richting de laptop voor de doorsnee gebruiker.

Ik heb zelf de basis 2025 ipad en die bevalt goed, is niet duur en komt standaard met 128gb Opslag

• Uruk-Hai
Ik vind het jammer dat Android Desktop Mode nog steeds geen feit is.

Hoe zit het eigenlijk met de printer support voor Android? Is dat goed te doen? Daar heb ik namelijk helemaal geen ervaring mee. Degenen die ik tot nu toe moest helpen met printen vanaf een mobile device gebruikten allemaal Apple.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Om de vraag uit de titel te beantwoorden. Er is geen beste OS. Het hangt helemaal af van de persoon achter het toetsenbord. Het maakt niet uit welk OS je gebruikt als ze iets gewend zijn, niet willen begrijpen, niet kunnen begrijpen of domweg digibeet zijn kan je Linux, macOS, Windows, DOS etc etc proberen maar het wordt niets.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:31
Meest belangrijk is dat het gekozen besturingssysteem komende jaren ondersteuning krijgt updates automatisch uitgerold worden en de gebruiker er mee uit de voeten kan.
Windows 11, iOS, MacOS, ChromeOS en Android kunnen snel aan deze eisen voldoen.
Bij Linux wordt het vaak wat moeilijker bij het automatisch uitrollen van updates, vaak moet je een sudo wachtwoord intypen.
Wat ik zie bij de 60+'ers in mijn omgeving.
  • Android tablet
  • Smartphone
  • Windows 11
  • Aurora (Immutable auto-updating Linux Distro)
  • Full stack development omgeving

• Uruk-Hai
Aurora ken ik ook niet. Kun je met Aurora makkelijk fixen dat de wifi van je laptop het niet meer doet na een upgrade van het OS? Dat komt met o.a. Linux Mint namelijk nog weleens voor, las ik onlangs ergens in een reactie ergens. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ik weet nog wel dat overschakelen naar een oudere kernel versie niet hielp.

• DVX73
Uruk-Hai schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:55:
Aurora ken ik ook niet. Kun je met Aurora makkelijk fixen dat de wifi van je laptop het niet meer doet na een upgrade van het OS? Dat komt met o.a. Linux Mint namelijk nog weleens voor, las ik onlangs ergens in een reactie ergens. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ik weet nog wel dat overschakelen naar een oudere kernel versie niet hielp.
Makkelijk is relatief...

Ieder OS heeft soms bugs, roll-back uitvoeren zou met een Immutable Distro makkelijker moeten zijn.

Ik was laatst op zoek naar een geschikte Distro en toe kwam ik Aurora tegen https://getaurora.dev/en

• Uruk-Hai
Aurora lijkt zich primair te richten op developers. Dat is toch wel even een andere doelgroep dan de ouderen waar ik bij thuis kom.

• DVX73
Immutable Linux Distro's zijn relatief nieuw, maar ik denk dat ze prima geschikt zijn voor gebruikers die een stabiele low maintenance OS zoeken.

Ik zocht er een met KDE dus kwam ik bij Aurora, bazitte ervaar ik als minder stabiel.

Silverblue zou je ook kunnen proberen, deze gebruikt GNOME.

• Uruk-Hai
Bedankt. Van Fedora Silverblue had ik al eens eerder gehoord. Ik zal er nog eens naar kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2025 16:26 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jester-NL schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:07:

Mijns inziens is het probleem (redelijk) simpel op te lossen:
Daarnaast: misschien is het praktischer om je te verdiepen in hoe je Windows (of een ander OS) kunt tweaken naar de wensen van de gebruikers, in plaats van te zoeken naar een ander, passend OS. Ik denk dat een overstap naar een ander OS met meer vragen, zuchten, vloeken en hoofdbrekens komt dan je richten op het tweaken van een bestaand (en bekend) OS.

Eens voor groot gedeelte, behalve OneDrive. Ik weet dat er veel de pest in hebben. Maar alles in de cloud met versiebeheer kan een hoop problemen veroorzaken. En eerlijk is eerlijk, office opslag vind ik ook niet duidelijker door OneDrive er apart te hebben. Heb gewoon je Mijn documenten als OneDrive en het gaat verder feilloos.

Zijdelings gerelateerd, maar zag ooit op Tweakers iemand ranten hoe kut Windows was, want bij zijn ouders moest hij eerst overal OneDrive uit Windows slopen! Dan kon je van beter een Mac hebben, die gewoon automatisch cloud opslag deed. Ja, dat is dat ding dat je het uit Windows hebt gesloopt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Uruk-Hai schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:41:
Hoe zit het eigenlijk met de printer support voor Android? Is dat goed te doen? Daar heb ik namelijk helemaal geen ervaring mee. Degenen die ik tot nu toe moest helpen met printen vanaf een mobile device gebruikten allemaal Apple.
Elke (?) fabrikant heeft wel een soort driver in Google's store die je kan installeren (net als elke andere app) die inhaakt op het printsysteem van Android, wat, in mijn ervaring, prima werkt. Ik print af en toe iets vanaf de telefoon naar mijn stokoude (HP) printer op de manier en ik heb ook weleens een senior geholpen met z'n Epson. Eigenlijk nooit problemen mee.

Saved by the buoyancy of citrus

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verandering hoort bij alle aspecten van het leven. En adaptatie ook. Het moment dat je, je gaat verzetten tegen verandering wordt je hulp behoevend, omdat je niet meer volwaardig kunt functioneren in het leven. De enige constante in dit leven is verandering. Je helpt ze door hen te helpen veranderen. Niet door hun wereldje hetzelfde te houden. Het is de makkelijkste weg, maar niet de beste.

[ Voor 6% gewijzigd door Seth_Chaos op 10-09-2025 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat van die "dubbele bestanden zien" herken ik wel, maar dan van macOS. Daar zit standaard een mapje in Finder die heet "Recent". Daar worden de laatst bewaarde bestanden in getoond. Dat is handig, scheelt je zoeken. Maar die map is niets anders dan een slimme zoekfunctie. Ik ken mensen die in die map hun "dubbele" bestanden weggooiden en later vreemd stonden te kijken dat die op de originele locatie ook weg was...

Mogelijk kun je de weergave aanpassen zodat het minder dubbel wordt en dat er overzicht voor terugkomt?

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02:56
Ik denk dat in de tech wereld onvoldoende rekening wordt gehouden met oudere gebruikers. Er werkt natuurlijk nauwelijks iemand bij tech bedrijven die de pensioengerechtigde leeftijd is gepasseerd, dus hun stem zal maar beperkt worden meegenomen in de ideeën. Voor jongere mensen is het misschien leuk als de interface er vandaag zus uitziet en morgen zo.

Ik denk dat er soms meer naar de auto industrie moet worden gekeken. Daar zit best veel innovatie en vernieuwing in, maar het is niet zo dat je opeens gas moet geven door aan een touwtje aan het plafond te trekken. Zorg ervoor dat de primaire functionaliteit duidelijk blijft.

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-09 12:28
Hier een praktijk-ervaring: mijn schoonmoeder had een aantal jaren geleden ook problemen met de laptop toen haar echtgenoot overleden was. Na diverse experimenten met aangepaste OS'en overgestapt naar een iPad en nooit meer achterom gekeken.
Bankzaken, mail, krant lezen, spelletjes doen, als een zonnetje.
Alleen 'mijn overheid-zaken' en de heen-en-weer constructie met Digid is een niet te nemen horde; maar alle overige zaken gaat haar prima af. Ze is 86 en totaal niet technisch.

• Uruk-Hai
sypie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:52:
Dat van die "dubbele bestanden zien" herken ik wel, maar dan van macOS. Daar zit standaard een mapje in Finder die heet "Recent". Daar worden de laatst bewaarde bestanden in getoond. Dat is handig, scheelt je zoeken. Maar die map is niets anders dan een slimme zoekfunctie. Ik ken mensen die in die map hun "dubbele" bestanden weggooiden en later vreemd stonden te kijken dat die op de originele locatie ook weg was...

Mogelijk kun je de weergave aanpassen zodat het minder dubbel wordt en dat er overzicht voor terugkomt?
Bedankt voor de tip! Ik heb de werkwijze hiervoor gevonden.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Uruk-Hai Goedzo.

Wat misschien ook helpt, voor het geval de Windows installatie vernaggeld wordt, is om de gebruikersmappen zoals Documenten, Afbeeldingen, Downloads etc te remappen naar een aparte partitie. Zo kun je ongestraft Windows opnieuw installeren op de originele partitie waarbij je documenten ongemoeid worden gelaten omdat die op een andere partitie staan.

• Uruk-Hai
sypie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:36:
@Uruk-Hai Goedzo.
Wat misschien ook helpt, voor het geval de Windows installatie vernaggeld wordt, is om de gebruikersmappen zoals Documenten, Afbeeldingen, Downloads etc te remappen naar een aparte partitie.
Dat is een goed idee, maar remappen is in geval van mijn vader een slecht idee gebleken.

Op zijn vorige (Windows 10) computer heb ik dat namelijk al eens gedaan. Zijn configuratie destijds:
C: SDD 256GB
D: HDD 500GB

Ik had direct na aanschaf van die pc Documenten, Afbeeldingen, Downloads, Bureaublad, Video's en Muziek geremapped naar D: om schijfruimte op de C: schijf te besparen.

Wat zag ik op een gegeven moment: allerlei maplocaties waren gereset naar de standaard locatie op C:
Geen idee wat hij gedaan heeft, maar hij kon er dus niet vanaf blijven.

Nu heeft hij op zijn nieuwe Windows 11 pc alleen een C: op een SSD van 512GB.
Pagina: 1