Ziggo en IEEE1905.1 backhaul

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJan078
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:48
Is het zinnig om een extra switch tussen de SAGEMCOM van Ziggo en mijn hoofd deco te plaatsen?
Of anders gevraagd, kan een gebrek aan IEEE1905.1 ondersteuning op de SAGEMCOM een netwerk lus veroorzaken ook al loopt de ethernet backhaul niet via de SAGEMCOM?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sinds 4 juni een SAGEMCOM modem van Ziggo in bridge modus. Sindsdien raakt onregelmatig het netwerk in storing. Danwel deco die onbereikbaar is danwel deco die aangeeft dat er geen internetverbinding is.
Daarvoor had ik de oude witte connectbox welke stabiel was, ook in bridge modus.
Ziggo support geeft aan dat ze deze niet kunnen heractiveren.
Achter de SAGEMCOM heb ik bedraad de hoofd deco.
Via de hoofddeco heb ik een Netgear GS108EV3 switch waar 1 van de 3 andere Deco's bedraad op verbonden is. De andere 2 deco's zijn enkel verbonden via wifi.
Op deze switch heb ik ook 1 Sonos soundbar bedraad aangesloten. Verder nog 2 Sonos speakers enkel via wifi aangesloten.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ziggo Support heeft mijn algemene internetgebruik weer aan de praat gekregen door de sagemcom van bridge naar router te zetten en mij de deco naar accesspoint te laten zetten. Dit helpt echter mijn smart home implementatie om zeep. (IP adres reserveringen, port forwarding etc. moeten opnieuw, weet nog niet wat de verdere impact is).
Ziggo Support geeft aan dat dit een bekend probleem is met hun SAGEMCOM kastje en Deco, en dat ze het bij de ene klant van router naar access point om moeten zetten en bij de andere andersom. Erg raar.
Als lurkende tweaker genoeg input voor mij om op het forum te gaan spitten... Daaruit maak ik op dat ik waarschijnlijk met netwerk lussen te maken heb omdat de SAGEMCOM de IEEE1905.1 ethernet backhaul standaard niet ondersteunt.
Wat ik alleen nog niet kan rijmen hierbij is hoe dit uit kan maken als de backhaul zelf niet direct over de backhaul loopt, is deze ondersteuning ook al nodig direct buiten/boven de hoofd deco?
Dat lijkt ik wel te begrijpen uit diverse threads alhier.

...

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je de Ziggo "SAGEMCOM" gateway (gaat het om een F3896LG?) in bridge mode hebt staan, maakt die geen onderdeel meer uit van je LAN; dan is je eerste Deco de router die tussen LAN en WAN routeert. Dus wat dan ook er in deze situatie aan de hand is, je modem heeft er niets mee te maken, ongeacht IEEE1905.1 support.

Wat dan wel? Als je netwerklussen vermoedt is je Sonos soundbar de hoofdverdachte. Sonos apparaten verbinden per default altijd draadloos, ook als ze bedraad aangesloten worden. Dan heb je een lus te pakken. Volgens Sonos support moet je netwerk maar Spanning Tree oid implementeren om hun lussen op te lossen |:(
Alleen als je handmatig WiFi uitgezet hebt op de soundbar gaat het bedraad aansluiten goed.

Verder zou je inderdaad IEEE1905.1 issues kunnen hebben op je LAN, maar dan is het de switch achter je router, niet de modem ervoor, die roet in het eten kan gooien. Maar begin met Sonos lussen uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• HertogJan078
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:48
Dankjewel, fijn dat mijn omderbuikgevoel dat er iets niet klopte in de beredenering juist was.

Het is de SAGEMCOM F3896LG-ZG.
De sonos beam had de wifi al uit (net uitgezocht), dus die zou het probleem niet moeten zijn.

Ik vermoedde netwerklussen op basis van threads die dat als vaker voorkomend probleem in de combinatie van Ziggo en Deco omschreven, in combinatie van de niet specifieke uitspraak van Ziggo support.

Het lijkt er op dat mijn Netgear GS108Ev3 de IEEE1905.1 standaard niet ondersteunt (staat niet op de datasheet) en daarmee problemen zou kunnen veroorzaken, maar dat verklaart niet waarom deze problemen pas onregelmatig voorkomen sinds Ziggo hun gateway vervangen heeft. Helaas zie ik nu pas dat deze switch lusdetectie heeft, ik heb terwijl het speelde niet naar de statusleds gekeken.

Ik ben benieuwd of de problemen wegblijven wanneer Delta hier morgen glasvezel aangesloten heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De enige manier waarop dit iets met die F3896 te maken kan hebben is als je de Deco niet in router mode hebt staan en/of meer dan een Deco pod rechtstreeks op de F3896 aangesloten hebt (al zou dat sowieso niet werken als de F3896 in bridge mode staat). Een router is als je voordeur. Wat hier gebeurt is alsof je binnenhuis struikelt sinds je oprit opnieuw bestraat is. Ook al zijn er anderen die buiten over de nieuwe bestrating struikelen, jij struikelt binnen en hebt nadrukkelijk niet dezelfde bestrating binnen gedaan.

Weet je overigens wel zeker dat je problemen a) komen door gebrek aan IEEE1905.1 support en b) dat zich uit door netwerklussen? Als je een netwerklus te pakken hebt, is doorgaans je hele netwerk onbereikbaar door de ARP storms. Hier beschrijf je dat af en toe een van de Deco's onbereikbaar is - als de rest van je netwerk dan wel verder draait klinkt het mij niet als een netwerklus in de oren. Heb je een packet capture gedaan waar die ARP storms uit bleken? Zo niet, waar haal je dan die constateringen vandaan?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:41
Ik heb ook de SAGEMCOM F3896LG-ZG staan icm een Deco X50 set. Ik heb dezelfde problemen als ik het modem in bridge heb en de Deco's als router heb staan. Ik vermoed niet dat het komt door IEEE1905.1 support dat mist. Wat het wel is weet ik niet. Door het vele thuiswerken bij ons kan ik het niet in bridge laten staan om het uit te zoeken en heb ik het maar bij laten zitten.

Het is dus zeker een ding met de combinatie SAGEMCOM F3896LG-ZG in bridge en Deco's in Router mode.

Om op je vraag terug te komen, een extra switch gaat het niet oplossen, omdat die dan als eerste apparaat op internet komt en deze het internet niet kan delen / routeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Ringgss op 12-09-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:43

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Erg apart welke conclusies getrokken worden in dit topic.. Om dit probleem te tackelen moet je systematisch te werk gaan zoals @dion_b imo probeert aan te geven. Als je een modem in bridge zet en deze aansluit op een "WAN" poort van een router is het enige "netwerk" wat bestaat modem<>router. Wat achter de router in het "LAN" deel zit maakt werkelijk helemaal niks uit (ander L2 domain). Een loop/lus is wat anders, dit is als er twee of meer (unmanaged) paden zijn tussen hubs/switches. Maargoed hiervoor hebben we (R)STP.
Ik sluit niet uit dat er wellicht een issue is met de SAGEMCOM <> Deco maargoed ik zou hiervoor eens een managed switch plaatsen tussen SAGEMCOM<>Deco met een mirror port om de boel te analyseren.
Pagina: 1