Korte intro; eind 2018 bouwde ik voor mijn werk als zelfstandig fotograaf een AM4 desktop met o.a. een Ryzen 7 2700x, RTX 2070, 32GB RAM en toen nog SATA SSD's. In 2022 kocht ik er een laptop bij (Asus ProArt Studiobook 16 met Ryzen 9 5900x, RTX 3060m, 32GB RAM) welke sindsdien de desktop buiten spel heeft gezet. De desktop is ondertussen verkocht en de laptop heeft het te zwaar nu ik steeds meer videobewerking doe (meestal 4K Prores van Nikon Z8), time lapses maak en (geanimeerde) 3D renders maak in Blender.
Ik overweeg een nieuwe laptop te kopen, maar een nieuwe desktop lonkt ook vanwege de prijs/prestatie verhouding. Vandaar dat ik hier graag even een sanity check doe bij mijn mede tweakers.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werken in de Adobe CC Suite:
- Lightroom
- Photoshop
- Premiere
- Indesign
Andere software:
- Topaz Gigapixel AI
- Photomatix
- Blender
- Inventor Professional 2025
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het is een zakelijk systeem wat vooral goed moet zijn voor mijn werk. Laten we voor het gemak € 4.500,- incl. btw aanhouden, maar minder mag uiteraard altijd.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 32" 4K monitor, een toetsenbord en een muis. Ik heb alleen de PC nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aanvankelijk had ik een systeem met een RTX 5090 geconfigureerd, maar sinds gister is het goedkoopste model van € 2.099,- naar € 2.429,- omhoog gegaan. Prijzen fluctueren altijd, dus ik hou dat uiteraard in de gaten. Mogelijk is een RTX 5080 ook genoeg (nog altijd sterker dan een laptop RTX 5090) en het scheelt een ruime 1.000 Euro. Belangrijk is dat het totaal een goed afgewogen systeem is dat vlot werkt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, ik heb geen posters aan de muur van een favoriet merk. Wat mij alleen niet aanspreekt is de Asus TUF lijn. Geen idee, maar de naam is suf en het uiterlijk staat mij niet aan
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast bovengenoemde wensen is USB 4.0 op het moederbord wel fijn voor het aansluiten van snelle externe SSD's, vandaar mijn keuze voor het Gigabyte moederbord met 2x USB 4 aansluiting.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Wat ik heb samengesteld laat ik graag nog even beoordelen door wat kenners alhier. Een systeem bouwen is voor mij geen routine, dus wie weet zijn er punten voor verbetering? Ik sta open voor suggesties.
Ik overweeg een nieuwe laptop te kopen, maar een nieuwe desktop lonkt ook vanwege de prijs/prestatie verhouding. Vandaar dat ik hier graag even een sanity check doe bij mijn mede tweakers.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werken in de Adobe CC Suite:
- Lightroom
- Photoshop
- Premiere
- Indesign
Andere software:
- Topaz Gigapixel AI
- Photomatix
- Blender
- Inventor Professional 2025
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het is een zakelijk systeem wat vooral goed moet zijn voor mijn werk. Laten we voor het gemak € 4.500,- incl. btw aanhouden, maar minder mag uiteraard altijd.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 32" 4K monitor, een toetsenbord en een muis. Ik heb alleen de PC nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aanvankelijk had ik een systeem met een RTX 5090 geconfigureerd, maar sinds gister is het goedkoopste model van € 2.099,- naar € 2.429,- omhoog gegaan. Prijzen fluctueren altijd, dus ik hou dat uiteraard in de gaten. Mogelijk is een RTX 5080 ook genoeg (nog altijd sterker dan een laptop RTX 5090) en het scheelt een ruime 1.000 Euro. Belangrijk is dat het totaal een goed afgewogen systeem is dat vlot werkt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, ik heb geen posters aan de muur van een favoriet merk. Wat mij alleen niet aanspreekt is de Asus TUF lijn. Geen idee, maar de naam is suf en het uiterlijk staat mij niet aan

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast bovengenoemde wensen is USB 4.0 op het moederbord wel fijn voor het aansluiten van snelle externe SSD's, vandaar mijn keuze voor het Gigabyte moederbord met 2x USB 4 aansluiting.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Wat ik heb samengesteld laat ik graag nog even beoordelen door wat kenners alhier. Een systeem bouwen is voor mij geen routine, dus wie weet zijn er punten voor verbetering? Ik sta open voor suggesties.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Boxed | € 524,90 | € 524,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 | € 290,99 | € 290,99 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G | € 1.236,99 | € 1.236,99 |
1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - TGD Charcoal Black | € 159,- | € 159,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S chromax.black | € 103,55 | € 103,55 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR | € 221,51 | € 221,51 |
1 | Voedingen | Corsair RM1000x (2024) | € 185,55 | € 185,55 |
1 | Interne SSD's | Samsung 990 EVO Plus 4TB | € 249,- | € 249,- |
1 | Interne SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 99,90 | € 99,90 |
Totaal | € 3.071,39 |
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2