Isolatie plat dak badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybos
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:40
Beste forumleden, ik ben bezig om zelf een oude aanbouw compleet te renoveren. Het betreft een halfsteens ruimte van 4x10 meter met plat dak. Alles was zo slecht dat het hele dak eraf is, en ik de muren op de onderste paar rijen steen na opnieuw opgemetseld heb.

Op de halfsteens buitenmuur komen over de breedte draagbalken 220x70 h.o.h. 50. Aan de voorkant steken ze een 50cm uit om een overstek te creëren. Hierbovenop 18mm osb, dampremmer, 14cm pir glasvliescachering, epdm.
Aan de binnenkant van de muren wil ik een kleine 2-3cm luchtspouw realiseren door een extra wand te plaatsen van 10cm ytong (loopt door tot draagbalken. Spouw wil ik ventileren door in de halfsteens muur boven en onder om de meter een open stootvoeg toe te passen.

De helft van de ruimte wordt een badkamer, de andere helft misschien in de toekomst een slaapkamer.

Een paar kleine vraagjes hierover.

- Bij de badkamer wil ik onder de draagbalken een dampdichte folie plaatsen, rachelwerk en dan groene gipsplaten. Is dit een goed idee?

- De andere helft van de ruimte (toekomstige slaapkamer) wil ik gewoon voorzien van gipsplaten tegen rachelwerk wat weer tegen de draagbalken zit. Is hier geen dampscherm nodig?

- Wat kan ik het beste tussen de draagbalken plaatsen ter hoogte van de ytong binnenmuur? Pir isolatie? Of open laten? Open betekent dat de lucht van de spouw tussen de draagbalken door kan tochten. Dicht betekent (denk ik) betere isolatie doordat koude spouwlucht niet via de balkenlaag door dampscherm en gipsplaat naar beneden valt.

- Mocht het antwoord op mijn bovenstaande vraag dichtmaken zijn, moet ik dan ook nog een dampscherm tegen deze dichting plaatsen?

Heb al uren online gezocht, maar tot nu toe niet overtuigd.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen en ik met meer vertrouwen verder kan!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Ik neem aan dat je vergunningstechnisch gezien de boel ook op orde hebt? (Bestemmingsplan nagekeken, geen omgevingsvergunning nodig (i.v.m. constructieve aanpassingen)?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
volgens mij heb je nu je usb plaat tussen twee dampdicht lagen, dat is niet per se goed.

kun je tekenen wat je bedacht heb, als ik het lees kom ik er niet helemaal uit

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
Dampscherm liever niet en beste is bovenop isoleren van buiten dus. Reden dat je van binnenuit wil.doen? Je loopt risico doordat er al een dampdichte laag zit namelijk.

• jimmybos
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qts1N_rQ0lgdz7l5-a_nTtIVswQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JTSpFdqF1GJ5FWi96Nj0P3M.jpg?f=fotoalbum_large

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties! Heb een schets gemaakt welke hopelijk een en ander duidelijk maakt.

Ter info:
Tussen 1 en 2 heb ik dpc folie
Tussen 4 en 5 dampremmer
Boven op 5 komt epdm gelijmd
Op de roze gemarkeerde plek wilde ik de plafonds plaatsen zoals omschreven.

Bij 1 (buitenmuur) komt tussen iedere draagbalk (3) een stukje van dezelfde balk. Dit voor stevigheid en tegen kantelen.

Moet ik boven ytong de ruimte tussen balken (blauw ?) Dichtmaken?
Dicht betekent geen luchtdoorstroming van Spouw (osb zit opgesloten tussen dampscherm boven op dak en dampscherm bij plafond. Open betekent wel doorstroming van lucht tussen balken. Osb kan dan ademen?