Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Andreaaa
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11-09 10:14
Mijn vraag
Ik werk voor een organisatie die veel evenementen organiseert (vaak zaaltjes van 50 personen). Ik had vanuit mijn studententijd een Canon 80D met een standaard zoomlens en een primelens. De locaties van de evenementen zijn vaak net donkere zaaltjes, kerken en andere niet fijn verlichte omgevingen. Nu wil ik kijken of er een camera aangeschaft kan worden.

De foto's (en video's) zijn vooral voor sociale media en de website. Soms zullen ze gebruikt worden voor drukwerk. Het hoeven dus geen enorme formaten te zijn. Ik ben aan het kijken naar een betere smartphone, daarmee kan je al heel ver komen. Al lijkt het me dat je door een camera te kopen goedkoper uit bent voor beter resultaat.

Ook qua lenzen vind ik het lastig. Een zoomlens is heel handig, zodat ik wat meer opties heb zonder de hele tijd publiek lastig te vallen. Maar een primelens heeft vaak een lagere diafragma.

Ik hoop iets te vinden van tussen de 700 - 1000 euro. Maar als er veel betere opties zijn die wat meer kosten hoop ik dat er wat meer budget te vinden is.

Prioriteit is dus vooral het goede kwaliteit foto's bij weinig licht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Fotograferen is spelen met licht.
Bij weinig licht valt er niet veel te spelen en ontstaat er ruis, al helemaal bij een zoomlens die vaak pas bij F4 beginnen plus dat de sluitertijd langer wordt.
Is indirect flitsen (met een beetje behoorlijke losse flitser) geen optie?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Andreaaa
@Yaksa Klopt helemaal, ik zoek vooral ook naar de beste optie onder de omstandigheden die er zijn en met het budget dat er is.

Ik heb laatst bij een groter evenement een van de duurdere systeemcamera's met een geweldig objectief kunnen huren voor een clubnacht. De kwaliteit van de foto's met het weinige licht in de club waren geweldig. Maar voor die setup ben je al snel 8.000 euro kwijt. Dat is niet realistisch voor het budget dat er is om aan te schaffen.

Ik kijk nu vooral naar de opties die er wel zijn. Ik ben tot nu toe uitgekomen bij een tweedehands Nikon Z5 met een 40mm F/2.0 lens. Maar ik heb geen idee hoe goed die optie is tegenover andere merken en camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Lichtsterke lenzen zijn nou eenmaal aan de prijs, zelfs tweedehands.
Ik had in het verleden wel goede resultaten op feesten met indirect flitsen.
Het blijft bij beperkt budget toch altijd een beetje roeien met de riemen die je aangeboden worden.
Overigens is een Z5 wel een goede camera met goede sensor.
Eventueel zou je nog voor occasion lichtsterke 100mm lens kunnen gaan, dan heb je nog de mogelijkheid om je onderwerp wat 'dichterbij' te halen. Die (van Sigma bijv.) zijn tussen de 300 en 400 euro wel te koop.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:33
Beetje weinig informatie zo.
Welke brandpuntafstanden denk je nodig te hebben?
Welke primelens heb je? Is die niet goed genoeg?
Welke iso waardes schiet je nu op? Voor social media en klein drukwerk is iso 12800 op een 80D (mits goed belicht) nog wel te doen.

• 0Andreaaa
@wappiewappie Misschien was het ook wel teveel informatie. De camera is van mij persoonlijk, upgrades hiervoor, bijvoorbeeld een betere lens zijn lastig te regelen vanuit werk. En veel systeemcamera's van afgelopen jaren zijn veel beter geworden in fotograferen bij minder licht.

Uit de verhalen bij de camera's en de specs kom ik er niet goed uit wat minimaal nodig is. Het alternatief is een goede smartphone aanschaffen (ik denk aan de Google Pixel), maar ik denk dat je voor rond de 700 euro veel meer uit een camera haalt. Dit zou ook een compactcamera kunnen zijn, maar daar heb ik helemaal geen verstand van verder.

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 15:21
Budget is echt karig...

Lichtsterke lenzen zijn kostbaarder, maar ik heb met MFT OM1/Fuji crop echt vette platen gemaakt. Ik ga niet uit van een fullframe, 1.4 of 1.8 primes zijn een must, hoge iso ook, maar dit boeit niet voor socials en een sfeerbeeld voor drukwerk is de korrel juist gaaf/smaak.

Fisheye of groothoek als je in het feestgedruis staat(MFT/crop factor omgerekend)
23mm als je gezichten met omgeving wilt
35mm als je gezichten wilt isoleren
50/90mm als je verder af staat

Met een godox speedlight v1 en een softbox met een kleurenfolie kun je veel beter licht krijgen zonder afbreuk te doen van de sfeer.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

0Andreaaa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:01:
Mijn vraag
Ik werk voor een organisatie die veel evenementen organiseert (vaak zaaltjes van 50 personen). Ik had vanuit mijn studententijd een Canon 80D met een standaard zoomlens en een primelens. De locaties van de evenementen zijn vaak net donkere zaaltjes, kerken en andere niet fijn verlichte omgevingen. Nu wil ik kijken of er een camera aangeschaft kan worden.

De foto's (en video's) zijn vooral voor sociale media en de website. Soms zullen ze gebruikt worden voor drukwerk. Het hoeven dus geen enorme formaten te zijn. Ik ben aan het kijken naar een betere smartphone, daarmee kan je al heel ver komen. Al lijkt het me dat je door een camera te kopen goedkoper uit bent voor beter resultaat.

Ook qua lenzen vind ik het lastig. Een zoomlens is heel handig, zodat ik wat meer opties heb zonder de hele tijd publiek lastig te vallen. Maar een primelens heeft vaak een lagere diafragma.

Ik hoop iets te vinden van tussen de 700 - 1000 euro. Maar als er veel betere opties zijn die wat meer kosten hoop ik dat er wat meer budget te vinden is.

Met dit budget zit je sowieso al tweedehands te kijken, nieuw kun je vergeten. Kijk eens naar een Canon 5D Mark II (~ € 300?) en steek de rest vooral in lichtsterk glas. Pak er voor ~€100 een Canon 50mm f/1.8 STM bij en verder hangt het een beetje af van wat je fotografeert en hoe groot het podium is of je juist er nog een meer tele lens bij wil (bijv. een Canon 85mm f/1.8) of een wijdere lens (bijv. een Sigma 24mm F1.4 DG HSM Art).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:08
0Andreaaa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:01:
Mijn vraag

Volgend mij vergeten we allemaal te vragen wat voor soort fotos je wilt maken. Wat voor soort evenementen zijn het, wat voor fotos wil je maken, wil je bijvoorbeeld close ups van iemand die spreekt/ optreed, of overzicht fotos waarbij je de sfeer naar voren moet komen?
dr paaj geeft voorbeelden aan van het soort lens bij het soort foto. Als je zomaar een lens koopt, dan koop je waarschijnlijk de verkeerde.

• 0Andreaaa
@psfan De lastigste bijeenkomsten, die ook het meest voorkomen, zijn met een spreker en rond de 30-50 zittend publiek in een slecht verlichte ruimte. Vaak ook met stukjes theater en dans, wat nog lastiger is omdat zij snel bewegen. Ik probeer daar altijd wel de momenten te pakken waar ze net rustiger bewegen of stilstaan.

• rdcL.be
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
De beste sensor die je kan krijgen in dat budget voor low light werk zit m.i. in een tweedehands sony a7s of als het ff kan, de a7s 2 voor betere autofocus.

De lens is veel moeilijker. Als je echt wil zoomen verlies je weer enorm veel licht in een goedkope zoomlens, of springt ze uit het budget. Een prime lens (vaste brandpuntsafstand) laat je niet toe te zoomen, maar die zijn wel goedkoper te krijgen met grote diafragma-openingen.

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:08
Aangezien je de camera voor jezelf koopt en op je werk wil gebruiken zou ik qua body gewoon een degelijke redelijk nieuwe body halen, die jij fijn vindt om vast te houden en goed begrijpt. De cameras van de laatste jaren kunnen wat beter omgaan met hoge iso waardes als de oude.
Lens
En voor de lens kun je kijken naar een standaard zoomlens 24-70 mm FF lens.
Met deze lens kun je veel soorten plaatjes schieten, maar als je verder achterin de zaal staat en de spreker/act meer wil isoleren heb je mogelijk nog een 70-200 mm FF lens nodig.
Bij beide lenzen zou ik kijken naar een F2.8 lens, om meer licht binnen te kunnen halen.

Sensor: Full frame - aps-c
Full frame kan net iets meer licht binnen laten, maar die cameras en lenzen zijn duurder en zwaarder.
Aangezien je de schreef dat je de camera voor jezelf koopt, zou ik vooral kijken naar welk systeem jij het liefste meeneemt en een klein beetje extra ruis accepteren als het licht echt slecht is.
Pagina: 1