Bridge naar Edgerouter geen internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
Beste allemaal,

Ik heb al best wel een tijdje een ER4 achter mijn Ziggo modem hangen en regel zelf al mijn netwerk-verkeer. Vannacht klapte deze opeens eruit en probeer nu te troubleshooten. Het leek er namelijk op dat er opeens geen DHCP meer werd uitgedeeld vanuit de ER-4.
Uiteindelijk de ER-4 een factory reset gedaan en heb deze met een basis setup ingesteld, met het idee om dat via UNMS/UISP een backup van de config terug te zetten (die heb ik helaas niet lokaal.....).

Echter...

Ik krijg geen verbinding met internet, wat ik ook doe. Er wordt op eth0 netjes een IP adres vanuit ziggo toegekend (zwart gemaakt), ik zie verkeer op eth0, maar vanuit eth1 krijg ik geen verbinding met internet. Ik heb in "services" bij de DHCP server nog expliciet vermeld (als test) dat de DNS server 8.8.8.8 is, maar ook dat helpt niet. Hij geeft continu time-out op de connectie, ook als ik in terminal probeer te pingen.

Iemand nog een lumineus idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyRdn4GAOEDwMnX4AGGWdW75_3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbVlPoedNiZz7vEBHgV5ysqC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je een laptop/pc inpluggen direct in je modem?

edit: waarom heb je 2 dhcp servers? nvm wrs voor de 1.x en 2.x range

[ Voor 46% gewijzigd door Damic op 09-09-2025 20:15 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Damic schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:14:
Kun je een laptop/pc inpluggen direct in je modem?

edit: waarom heb je 2 dhcp servers? nvm wrs voor de 1.x en 2.x range
Ja en dat heb ik ook gedaan, dus laptop direct in the eth.1 poort. Ik kan dan prima inloggen in mijn edgerouter, deelt netje DHCP uit, maar als ik naar www.tweakers.nl wil gaan, geeft hij een time-out op de verbinding. Vandaar dat ik dacht dat het misschien aan DNS lag, maar dat lijkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In je modem he niet in je router ;)

* Damic is een beetje aan't zien naar de edge router maar ziet alleen maar cli :(
https://help.uisp.com/hc/...DHCP-Server-Using-Dnsmasq
https://help.uisp.com/hc/...warding-Setup-and-Options

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Damic schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:32:
In je modem he niet in je router ;)

* Damic is een beetje aan't zien naar de edge router maar ziet alleen maar cli :(
https://help.uisp.com/hc/...DHCP-Server-Using-Dnsmasq
https://help.uisp.com/hc/...warding-Setup-and-Options
Ow ja kak, sorry. Maar ziggo modem staat in bridge modus. Kan ik hem dan ongestraft inpluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ja het blijft "dhcp" maar dan direct vanuit de isp dacht ik. Proberen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Damic schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:53:
ja het blijft "dhcp" maar dan direct vanuit de isp dacht ik. Proberen kan geen kwaad.
Sure? Ip doe je geen routing op je laptop, dus sta je dan niet volledig open naar het gehele internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pabz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:48:
[...]

Ow ja kak, sorry. Maar ziggo modem staat in bridge modus. Kan ik hem dan ongestraft inpluggen?
Wat, verwacht je een boete van je provider? 8)7

Tuurlijk kan dat. Enige beperking is dat je per boot van de modem maar een publiek IP lease krijgt, dus moet je goed op volgorde letten:

1) router loskoppelen van modem
2) modem rebooten (gewoon stroom eraf en erop_
3) wachten tot modem volledig online is (meestal groene LED onderop als het in bridge staat, maar dit verschilt per type - die je niet noemt)
4) laptop in modem prikken. Je krijgt een IP.

Zelfde in omgekeerde richting doen om router weer aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
@dion_b gedaan, laptop schiet in een zelf toegekend IP adres ip het publieke IP adres.

Ik bedoelde overigens meer of het geen kwaad kon om je laptop zo in te pluggen zonder router ertussen met de nodige regels

[ Voor 41% gewijzigd door Pabz op 09-09-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pabz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:31:
@dion_b gedaan, laptop schiet in een zelf toegekend IP adres ip het publieke IP adres.
Dat is wat ik zou verwachten als de modem niet gereboot is, of nog niet helemaal online is.

Wat voor modem is het exact?
Ik bedoelde overigens meer of het geen kwaad kon om je laptop zo in te pluggen zonder router ertussen met de nodige regels
Draait je laptop een ondersteund OS, ben je bij met updates en heb je beveiligingssoftware erop niet uit staan? Dan niet meer om je zorgen om te maken dan bij verbinden met een open WiFi AP. Trouwens, anders ook niet meer zorgen dan bij een open WiFi AP, maar wel wat meer zorgen...

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 09-09-2025 21:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
dion_b schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:36:
[...]

Dat is wat ik zou verwachten als de modem niet gereboot is, of nog niet helemaal online is.

Wat voor modem is het exact?
Het is een standaard modem van Ziggo uit 2019. De witte SmartWifi modem van Arris volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pabz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:17:
[...]

Het is een standaard modem van Ziggo uit 2019. De witte SmartWifi modem van Arris volgens mij
Kan nog steeds zowel TG2492LG of TG3492LG zijn. Staat gewoon op sticker onderop... zou alleen niet veel moeten uitmaken voor dit gedrag, alleen locatie LEDje is anders.

Heb je echt stroom er helemaal af gehad? En vervolgens gewacht (kan >5min duren) voor het helemaal online was?

Soms wil Windows ook raar doen, dan moet je de verbinding uitschakelen en weer inschakelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
dion_b schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:21:
[...]

Kan nog steeds zowel TG2492LG of TG3492LG zijn. Staat gewoon op sticker onderop... zou alleen niet veel moeten uitmaken voor dit gedrag, alleen locatie LEDje is anders.

Heb je echt stroom er helemaal af gehad? En vervolgens gewacht (kan >5min duren) voor het helemaal online was?

Soms wil Windows ook raar doen, dan moet je de verbinding uitschakelen en weer inschakelen.
Ok, waarschijnlijk had ik toch iets fout gedaan. Als ik hem nu inplug (Macbook btw), zie ik een publiek IP van ziggo, router adres, IPv6 adres van ziggo, DNS van ziggo en bij zoekdomeinen geeft hij ook aan dynamic.ziggo.nl. Ik kan echter niet via mijn laptop naar www.tweakers.net gaan oid. Had ik dat wel moeten verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pabz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:29:
[...]

Ok, waarschijnlijk had ik toch iets fout gedaan. Als ik hem nu inplug (Macbook btw), zie ik een publiek IP van ziggo, router adres, IPv6 adres van ziggo, DNS van ziggo en bij zoekdomeinen geeft hij ook aan dynamic.ziggo.nl. Ik kan echter niet via mijn laptop naar www.tweakers.net gaan oid. Had ik dat wel moeten verwachten?
Ja.

Maar doe eens stap voor stap troubleshooten:
- ping je eigen publieke IP
- ping de toegewezen gateway
- ping een IP op internet (bijvoorbeeld 8.8.8.8)
- doe een nslookup (bijvoorbeeld tweakers.net)
- als dat goed gaat, probeer tweakers.net te pingen. Gaat het niet goed, doe dan nslookup met een andere DNS server (zoals bijvoorbeeld 8.8.8.8)

Waar het in dit rijtje fout gaat zegt wat er mis is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
dion_b schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:00:
[...]

Ja.

Maar doe eens stap voor stap troubleshooten:
- ping je eigen publieke IP
- ping de toegewezen gateway
- ping een IP op internet (bijvoorbeeld 8.8.8.8)
- doe een nslookup (bijvoorbeeld tweakers.net)
- als dat goed gaat, probeer tweakers.net te pingen. Gaat het niet goed, doe dan nslookup met een andere DNS server (zoals bijvoorbeeld 8.8.8.8)

Waar het in dit rijtje fout gaat zegt wat er mis is.
Ok what the F, maar alles werkt weer. Geen idee maar na een aantal powercycles van het modem doet hij het nu wel weer. Enige ellende nu is dat ik alle config opnieuw moet doen van mijn ER, want ik kon nergens meer een back-up vinden...... :-(

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Meest waarschijnlijke is dat er een hikup in je Ziggo verbinding is geweest.
Dit is een nadeel van een eigen router, probleem zoeken wordt lastiger.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 15:52
Ben(V) schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:21:

Dit is een nadeel van een eigen router, probleem zoeken wordt lastiger.
Wat een onzin. In die standaard modems kan je niks. Mocht je dat toch willen dan log je toch gewoon op de interface van het modem in.

Verder had het stappenplan van @dion_b hier al wel eerder uitgevoerd kunnen worden, dan hadden we een heleboel relevante info gehad om even mee te troubleshooten. Juist met een eigen router met een CLI.
Pagina: 1