Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Mijn vraag
Mijn dochters gebruiken een Lenovo IdeaPad Flex 5. Vooral de jongste logt erg graag in met vingerafdruk. Enige weken terug is deze inlogmogelijkheid gestopt met werken. Dat is al 'ns vaker gebeurd en meestal werkte het ineens weer kort voor ik er naar om wilde zien. Eén keer kon ik, administrator, het weer aanzetten in het instellingenscherm van Windows. Nu dus niet. Ik vermoed dat het is ontstaan met de laatste bios update, maar weet dat niet zeker.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo IdeaPad Flex 5, Win11 Home, uitsluitend lokale accounts.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de verschillende update procedures en trouble shooters doorlopen. Alles is up to date (zegt o.a. Vantage en de support pagina (die bij Lenovo daadwerkelijk met een tool op de laptop verbindt)). Diverse drivers (Lenovo support hielp met selecteren) zijn desondanks opnieuw geïnstalleerd.

Ook de BIOS is helemaal bij - was hij al. Voor de zekerheid is hij ook terug gezet naar default settings; daar had ik toch nooit aan gezeten en een van de trouble shooters verwees naar een BIOS instelling die niet meer bestaat in de laatste versie.

In apparaatbeheer heb ik met 'verborgen apparaten weergeven' de vingerafdruklezer nog gevonden en gede-installeerd. (Er stond bij dat het apparaat niet meer op het systeem aangetroffen was.) Helaas: na de-installatie geen levensteken meer van te krijgen. Verder zie ik daar niets geks.

Lenovo support vraagt me nu terug te keren naar fabrieksinstellingen. Klinkt niet onredelijk, zeker daar ik een echt hardware probleem zelf ook erg onwaarschijnlijk acht. Maar darn, wat een werk levert dat op, qua opnieuw instellen! En, als het aan die laatste bios ligt, zou ik slechts simpelweg op een update hoeven wachten?

Dus, eerst hier maar 'ns twee vragen:

1. Herkent iemand dit probleem? Heb je het ook en weet je sinds wanneer / welke handeling?

2. Heeft iemand nog een minder rigoureus idee voor het terugkrijgen van de vingerafdrukscanner?